1420-59

1420-60

بیتا دریاباری، از بانوان موفق و خیر ایرانی ساکن شمال کالیفرنیا  وبنیانگذار”مرکزبرابری پارس”- نهادی برای حمایت قانونی از حقوق شهروندان ایرانی – آمریکایی از جمله مهاجران ایرانی در این کشور، این  روزها با کمک همکارانش درحال تدارک و برپایی نخستین جشن پائیزی این مرکز در شهر لس آنجلس است. ضیافتی  با شرکت هنرمندان محبوب ایرانی شهره آغداشلو، هوشنگ توزیع و گروه بلاک کتز که در روز 13 سپتامبر درهتل هیلتون یونیورسال برگزار خواهد شد.
خانم دریاباری  به خاطر علاقه اش به ادبیات و میراث فرهنگی ایران زمین، درسال  2008  با کمک شش میلیون و نیم دلاری خود به دانشگاه استنفورد در شمال کالیفرنیا توانست مرکز مطالعات ایرانشناسی این دانشگاه را با ریاست دکتر عباس میلانی، نویسنده و پژوهشگر سرشناس تاسیس کرده و نخستین “جایزه ادبی بیتا” را از طریق این مرکز به بانوی شعر ایران،  زنده یاد سیمین بهبهانی اهدا کند.
خانم دریاباری در این مورد می گوید قبل از هرچیز و به عنوان یکی از حامیان شعر و ادب ایران، حضور خانم بهبهانی در استنفورد برای دریافت “جایزه ادبی بیتا” برای او موهبتی بوده است:”از اینکه فرصتی برایم پیش آمد تا از نزدیک با خانم سیمین بهبهانی آشنا بشوم بی نهایت خوشحالم وافتخار می کنم . هم چنین بی اندازه خوشحالم از اینکه توانستیم شرایطی  بوجود بیاوریم تا ایشان به استنفورد بیایند تا ما هم بتوانیم به نوبه خودمان واز طریق  این جایزه از ایشان قدردانی کنیم.”
“آن حس ایثارگری، از خود گذشتگی،بصیرت وژرف بینی که در اشعار و هنرخانم سیمین بهبهانی وجود دارد، چه از لحاظ بیان افکار خودش و چه از نظرانعکاس افکار مردم ایراندر رابطه با وقایعی که درمملکت ما جریان دارد، برایم از ارزش و احترام زیادی برخوردار است.”
در آن زمان، خانم بهبهانی هنگام دریافت “جایزه ادبی بیتا” که از طریق نظرخواهی از اعضای برجسته جامعه ایرانی -آمریکایی به او اهدا می شد در سخنرانی کوتاهی خطاب به  حاضران گفته بود: “اشعار من مثل سفره گسترده ای در مقابل چشم همه قرار دارد. این اشعار از سال 1979 تا امروز درباره چه بوده اند؟ ما از آن زمان تا امروز کتاب هایمان را نه فقط با جوهر بلکه با خون نوشته ایم. بدون شک، شاعران دیگر هم به همین طریق نوشته اند.”
خانم دریاباری می گوید خاطره حضور در جلسه قدردانی از بانوی غزل ایران را هرگز فراموش نخواهد کرد: “خانم بهبهانی واقعا یک “شیرزن” ایرانی بود که خیلی جسورانه توانست درشعرهایش حرف هایش را بزند و افکارش را بی هیچ واهمه ای ابراز کند. از آنجایی که من همیشه علاقمند بوده ام که مقام زن و دستآوردهایش را ستایش و از آن ها تقدیر کنم، برای من افتخاری بود که اولین جایزه ادبی بیتا به بانوی شعرو شهامت ایران، زن هنرمندی چون خانم سیمین بهبهانی اهدا شود وبه راستی که یادشان گرامی باد.”
بیتا دریاباری معتقد است: “بزرگانی چون سیمین بهبهانی و هم چنین هنرمندان دیگری که در رشته های مختلف ادبی و هنری”جایزه ادبی بیتا” به آن ها تعلق گرفته، ازوجوه مشترکی برخوردارند که یکی از ویژه گی های آن ، ابراز و بیان احساسات واقعی از طریق هنر بوده ست.”
جایزه ادبی بیتا که اهدای آن تنها یکی از جنبه های خدمات گوناگون فرهنگی خانم دریاباری به شمار می رود، در چند سال گذشته به هنرمندان و چهره های برجسته دیگری از جمله گلی ترقی، مهشید امیرشاهی، محمدرضاشجریان، بهرام بیضایی و هوشنگ سیحون نیز اهدا شده است.
علیرغم توجهی که از اواخرقرن نوزده و اوایل قرن بیستم  دردانشگاه های کشورهای غربی به مطالعات ایرانشناسی شده، درچند سال  اخیر و با توجه به شرایط  بد اقتصادی، بسیاری از کرسی ها در بخش ایرانشناسی دانشگاه های مختلف تعطیل و یا بودجه های آن ها محدود شده اند. در این شرایط، تنها کمک های بیدریغ ایرانیانی چون بیتا دریاباری بوده است که توانسته حداقل برای مدتی، ادامه مطالعات ایرانی را در مراکز فرهنگی مختلف تضمین کند.
درشماره های آینده درباره دیگر خدمات  خانم دریاباری از جمله ایجاد مرکز برابری پارس، شعبه لس آنجلس که از یک سال پیش برای رفاه حال هموطنان ایرانی در این منطقه  شروع به کار کرده بیشتر خواهیم نوشت. هم چنین درباره نخستین جشن پاییزی این مرکز که همه عواید آن صرف همیاری به هموطنان نیازمند خواهد شد و نیزنقش شما در رابطه با کمک رسانی به این مرکز و دیگر مراکز خیریه ایرانی.
 برای تهیه بلیت و اطلاعات بیشتر با وبسایت مرکز برابری پارس و یا شماره تلفن زیر تماس بگیرید.

www.parsequalitycenter.org
888-617-1110

1420-61