1644-39

شنبه گذشته، ۸ دسامبر ۲۰۱۸، به مناسبت روز جهانی حقوق بشر که هر ساله توسط جهانیان جشن گرفته میشود، سازمان جهانی «جوانان برای حقوق بشر» جایزه حقوق بشر سال ۲۰۱۸ را به داریوش اقبالی، هنرمند و فعال اجتماعی و پایه گذار بنیاد غیر انتفاعی آینه، در مراسمی ویژه در لس آنجلس اهدا نمود. امسال این گردهمایی و تقدیر از انساندوستان منحصر به فرد به دلیل همزمان بودن با ۷۰ سالگی تحقق اعلامیه حقوق بشر حس ویژه ای داشت.
سازمان جهانی «جوانان برای حقوق بشر» در این جشن، توسط پرزیدنت شاخه کالیفرنیا این سازمان، خانم اندرومدا ادیسون، به منتخبین سال ۲۰۱۸ جایزه حقوق بشر، که شامل یک مدافع حقوق زنان، یک استاد جامعه شناسی، یک روزنامه نگار، و مددکاران اجتماعی بودند، به داریوش اقبالی لوحه تقدیری بعنوان یک مدافع حقوق بشر، یک هنرمند هدفمند و یک انساندوست فعال در این مراسم باشکوه اهدا نمودند.
لازم به ذکر است که بنیاد آینه در ۱۰ دسامبر ۲۰۱۷، به مناسبت روز جهانی حقوق بشر، فعالیت رسانه تصویری آموزشی خود را از طریق برنامه های ۲۴ ساعته ستلایتی خود نیز آغاز نمود.
سازمان جهانی جوانان برای حقوق بشر، سازمانی است غیر انتفاعی که در سال ۲۰۰۱ توسط دکتر مری شاتلورت، یک استاد جنوب آفریقایی پایه گذاری شد. تصمیم او ریشه در رشد سرسام آور نقض حقوق انسانی و تبعیض بود.
هدف این سازمان آموزش حقوق بشر به قشر جوان با بهره گیری از مواد اعلامیه حقوق بشر است، با این امید که با آگاه ساختن آنان، هر یک از آنان مدافعان و سفیر های دگر اندیش پذیری، آزادگی و صلح شوند. سازمان جهانی جوانان برای حقوق بشر امروز تبدیل به یک حرکت جهانی شده و متشکل از صدها شعبه و دفاتر در سراسر دنیاست.
این سازمان تعلیم حقوق بشر را نه فقط در کلاس ها در مدارس، بلکه در هر مکانی که تشنه آموزش باشند در سراسر جهان ترویج می نماید. هدف آنها تحت پوشش قراردادن همه انسان ها، از هر قوم و ملیت، مذهب و فرهنگ، بدون هیچ محدودیت سنی و جنسی می باشد.

راز بقای ما درآگاهی از حقوق انسانی، تغییر، تحول و پروانه شدن است…

1644-42

مطالب تهیه شده توسط این سازمان شامل موزیک ویدیوهای تفریحی که شامل ۳۰ ویدیو آموزشی در رابطه با هر یک از مواد اعلامیه حقوق بشر تهیه شده می باشد، به طوری که شما با هر یک از مواد اعلامیه حقوق بشر در کمتر از یک دقیقه و با کل اعلامیه حقوق بشر در کمتر نیم ساعت آشنایی پیدا خواهید کرد. این ویدیوها سالهاست که از طریق رسانه های جهانی، مانند رسانه آموزشی بنیاد آینه و در اماکن عمومی برای آگاهی رسانی به نمایش گذاشته شده.
مردم با الهام گرفتن از هدف این سازمان، در راهپیمایی ها، مسابقه های ورزشی و کنسرت ها نیاز آگاهی به حقوق بشر را ترویج کنند.
این سازمان از اهمیت یک حرکت مکمل کاملا آگاه است و به همین دلیل میکوشد تا با تشویق دیگر اعضای جامعه که دلشان برای این هدف والا می تپد، دعوت به عمل آورد تا در این راستا با آنان همگام باشند تا تعداد بیشتری از افراد جامعه جهانی را تحت پوشش قرار دهند. در این راستا این سازمان فعالیت خود را با همکاری با بنیاد آینه در برنامه های مرتبط خود در رسانه تصویری بنیاد آینه نیز آغاز نمود.

دلم میخواهد رویش ناگزیر جوانه ها جاودانه میشد، اگر بی رحمی و مرگ انسانیت بگذارد…

1644-40

شکی نیست که کودکان آینده سازان ما هستند. لذا می بایست آنها را از حقوق انسانی فرد فرد جامعه آگاه کرد و آنها را تشویق به احساس مسئولیت کردن در مقابل اشائه این حقوق نمو. وقتی قشر جوان از حقوق بشر آگاهی پیدا کند، ترویج این حقوق وسعت بیشتری پیدا کرده، به زمانی که حقوق بشر به یک حقیقت و نه یک رویای آرمانی تبدیل شود نزدیک تر خواهد شد.
مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۴۸ پیشنهاد کرد که بیانیه جهانی حقوق بشر بدون تمایز و یا بر اساس وضعیت سیاسی کشورها به طور عمده در مدارس و سایر مؤسسات آموزشی منتشر، توضیح و نمایش داده شود.
کوفی عنان ، دبیر کل سابق سازمان ملل متحد در رابطه با اهمیت آگاهی از حقوق بشر میگوید: ما میدانیم سوادآموزی کلید باز کردن قفس بیرحمانه انسان است؛ کلید رشد و تحول پتانسیل هر انسان؛ کلید باز شدن آینده ای مملو از آزادی و امید. ما باید این امید را به واقعیت تبدیل کنیم.
نیم نگاهی به فعالیت های بنیاد آینه در سالی که گذاشت نمایانگر گسترش برنامه های آموزشی آینه در رسانه تصویری ۲۴ ساعته در کنار آغاز جشنواره صدای غربت نیز می باشد. هدف داریوش اقبالی از برگزاری این جشنواره حمایت از هنرمندانی است که در غربت در تنگدستی مطلق میسوزند تا زندگی کنند. داریوش از طریق برگزاری این جشنواره انعکاس هنر و صدای این پرنده های مهاجر سرزمین مان می باشد. یکی دیگر از پروژه های ویژه آینه برگزاری یک فستیوال مستند های تلویزیونی است که از مستند سازان هموطنمان دعوت به عمل آمده تا با شرکت در این فستیوال دردهای مشترک جامعه را به تصویر کشیده و در رابطه با آسیب های اجتماعی رایج در سراسر جهان آگاهی رسانی شود. بنیاد آینه برنامه های منحصر به فردی برای سال جدید در دست تهیه دارد که شما را در جریان چگونگی این برنامه ها در آینده نزدیک خواهیم گذاشت.

1644-41

پیام داریوش به مناسبت روز جهانی حقوق بشر و سالگرد تأسیس رسانه آموزشی تصویری ۲۴ ساعته و ستلایتی بنیاد آینه چنین بود:
پلاس کهنه اندیشه را دور باید انداخت
چه کم داریم من و تو از زمین و سنگ بی مغز زمین ای دوست
بنگر، بنگر
زمین هم پوست می اندازد امروز…
در جهانی که خاموشی ها و فراموشی ها بر شانه های وحدت و همت سنگینی میکنند، در جهانی که مهربانی و عشق ورزیدن جای خود را به خواستن ها و داشتن ها داده است، در جهانی که بالا رفتن از نردبان احساس فراموشمان شده و به جای زندگی کردن فقط زنده ایم، در جهانی که به عرش رسیدن خود را در به فرش کشیدن دیگری می بینند، در جهانی که «تن» های تنها، انزوا را بر همدلی و همدردی ترجیج میدهند، در جهانی که با افسار روزگار بر گردنمان خسته دلانی سرگردان شدیم، در جهانی که گمشده همیشگی مان اعتماد است، نه اعتقاد… در جهانی که زخم ها قدیمی میشوند و دردها کهنه…
دلم می خواهد با جهانیان در صلح زندگی کنیم
اگر ظلم پروری و دیکتاتوری بگذارد
دلم می‌خواهد خودمان را ورق بزنیم و درک متقابل را نهادینه کنیم
اگر خودخواهی و خود محوری بگذارد
دلم میخواهد همزبانی و مرهم گذاری عادت میشد
اگر غم نان بگذارد
دلم می‌خواهد زندان ها عاری از آینده سازان میشد
اگر نقض حقوق بشر بگذارد
دلم می‌خواهد دنیا غوطه ور در چنگال آسیب ها نمیبود
اگر نا آگاهی و انکار بگذارد
دلم می‌خواهد در قرن بیست و یکم کودکی از جنگ و گرسنگی نمیمرد
اگر هزینه‌های هسته‌ای و نظامی قدرت طلبان بگذارد
دلم میخواهد رویش ناگزیر جوانه ها جاودانه میشد
اگر بی رحمی و مرگ انسانیت بگذارد
دلم میخواهد رفاقت ها حقیقی و عشق ها بلاعوض میشد
اگر دوستی های مجازی و محبت های قراردادی بگذارد
دلم میخواهد هر سال فرصتی بود برای خانه تکانی ذهن
اگر تعصب و همه چیز دانی بگذارد
دلم می‌خواهد از من به ما برسیم
اگر بیماری فرهنگی ما بگذارد
دلم میخواهد قدرت عشق همیشه حکمفرما بود
اگر عشق قدرت بگذارد
انسانیت مرز ندارد، رنگ ندارد، مذهب ندارد، سیاست ندارد… انسانیت همیشه زیباست. زبان ندارد اما زمان اش همین حالاست…
زندگی حضور میخواهد و حضور حق ماست، حضور ما فقط در لحظه ها جاریست و ما این را مدیون خود هستیم که لحظه ها را از همین حالا آگاهانه با هم بسازیم. گذشته ها را گذراندیم، وعده آینده را به هیچ یک از ما هدیه نداده اند، تنها زمان حال در اختیار ماست و راز بقای ما در آگاهی و حمایت از حقوق انسانی، تغییر، تحول و پروانه شدن است.
داریوش اقبالی
با تبریکی گرم برای این تقدیر باشکوه از هنرمند و انساندوست ارزشمند سرزمین مان، داریوش اقبالی و تحقق نهادینه شدن احترام به حقوق بشر در سراسر جهان.

مشخصات شبکه ماهواره ای آینه

Satellite:Yahsat ماهواره یاه ست
Frequency:11900
فرکانس ۱۱۹۰۰
Polarization : Horizontal
Symbol Rate:27500
FEC:7/8
www.Ayeneh.org
www.Behboudichat.com
www.DariushEghbali.com

1644-43

1644-44