1514-31

کنفرانس انجمن استادان و پژوهشگران ایرانی در دانشگاه UCLA
« اپیدمی اعتیاد به داروهای قانونی و مسئولیت پزشکان»

1514-32

به دعوت دکتر محمد نواب در انجمن استادان و پژوهشگران ایرانی در دانشگاه یوسی ال ای، داریوش اقبالی ، هنرمند، فعال اجتماعی و بنیانگذار بنیاد غیر انتفاعی آینه، در کنار دکتر نواب، دکتر رضا بنابی و دکتر اسودی در کنفرانس پزشکی و آموزشی ۵ ژوئن ۲۰۱۶ این انجمن شرکت نمودند. این کنفرانس های آموزشی به همت دکتر محمد نواب برگزار میگردد، دکتر نواب به عنوان استاد پزشکی در بخش قلب و عروق در دانشگاه UCLA فعالیت های وسیعی دارند وسرپرستی پروژه تحقیقی بسیاری را در دست داشته اند. ایشان به عنوان یک عضو تحریریه چندین مجلات پزشکی و پژوهشی شناخته شده نزدیک به 160 پژوهش، مقالات و کتاب منتشر کرده اند وعضو انجمن قلب آمریکا می باشند. هدف انجمن استادان و پژوهشگران ایرانی از سرآغاز فعالیت این بوده که در کنار آگاهی رسانی و آموزش به جامعه ایرانی در رابطه با مسائل پزشکی، اینگونه کنفرانس ها جایگاه و بهانه ای باشند برای توانمند ساختن جامعه ایرانی در آشنایی بهتر با پزشکان و متخصصین، و همینطور روزنه ای برای تشویق پزشکان ایرانی که تازه به آمریکا سفر کرده اند تا با سیستم علوم پزشکی آشنایی بهتری بدست آورند. یکی دیگر از اهداف والای این انجمن ارتقای سطح همکاری و هماهنگی در جامعه دانشگاهی نیز می باشد.
در این کنفرانس در کنار توضیحاتی که دکتر رضا بنابی در رابطه با بیماری قند و دکتر نازنین اسودی در رابطه با آخرین پژوهش ها و یافته در رابطه با فرسایش تومورهای سرطانی ارائه دادند، داریوش اقبالی در رابطه با اپیدمی مرگبار مصرف بیش از حد یا همان ”‌اوردوس” با داروهای قانونی و مسئولیت پزشکان سخنان خود را آغاز کرد و از آنجا که تعدادی از حاضران را پزشکان
نیز تشکیل داده بودند، خطاب به جامعه پزشکی در آغاز به استناد از آخرین آمارهای مربوط که توسط رسانه سی ان ان
اخیرأ ارائه داده شده یاد آور شد که در آمریکا روزی 80 نفر جانشان را بخاطر اوردوس داروهای قانونی از دست میدهند، 90 درصد داروهای قانونی مسکن در آمریکا مصرف میشوند که در مقایسه با جمعیت آمریکا این رقم بی نهایت بالاست و از سال 2000 آمار مرگ بخاطر اوردوس با داروهای قانونی 200 برابر رشد کرده است. اداره نظارت بر مصرف دارو در آمریکا گزارش داده که در حال حاضر بیش از ۷ میلیون آمریکایی به طور غیرقانونی از داروهای مختلف به عنوان جایگزینی برای مواد مخدر استفاده می کنند.
این نهاد ناظر بر داروها در آمریکا در گزارشی اشاره کرده که اعتیاد جوانان آمریکایی به داروهایی که برای استفاده از آن ها به نسخه و مجوز پزشکان نیاز هست، به استناد از آماری که به آنها اشاره شد ، به طور سرسام آوری افزایش یافته.
گسترش مصرف دارو های مسکن با تشکیل شبکه های خرید و فروش غیر قانونی در آمریکا که تعداد زیادی از پزشکان و دارو سازان در آن ها شرکت دارند مسئولین نظام بهداشتی را بر آن داشته تا اعتیاد به این داروها در میان جوانان و بزرگسالان را یک اپیدمی اعلام کنند و به فکر راه چاره ای بیفتند.

1514-33

نکته قابل توجه دیگری که داریوش به آن اشاره کرد این بود که این اپیدمی از دیدگاه بسیاری از پژوهشگران و متخصصین اولین اپیدمی مرگباریست که به دست انسان بوجود آمده. نکته بی نهایت تأسف انگیز این است که 91 درصد کسانیکه با استفاده از داروهای قانونی اوردوس میکنند از طریق همان دکتری که به آنان نسخه داروی مسکن را داده است باز به داروی مخدر دسترسی پیدا میکنند. تأکید داریوش بر فراموش نشدن مسئولیت پزشکان در رابطه با سوگند خود بعنوان یک درمانگر و شفابخش و پیروی از اصول اولیه اخلاق پزشکی، و مسئولیت بیماران در جمع آوری اطلاعات علمی موثق و آگاهانه یک روند درمانی را دنبال کردن بود و اینکه به جای پاک کردن صورت مسئله و پنهان کردن درد، می بایست به ریشه درد پرداخت و دلیل درد را درمان نمود. داریوش اشاره کرد که متأسفانه دنیا با یک تکرار تاریخ و تاریخ تکرار در رابطه با بیماری اعتیاد روبروست و از آنجا که کمپانی های دارویی تولید کنندگان و مواد فروشان قانونی قرن بیست و یکم به شمار می آیند، و داروخانه هایی که با بی ایمانی داروهای مسکن اعتیادآور را بدون نسخه در اختیار قربانیان قرار میدهند، و پزشکانی که بدون بهره گیری از یک حرکت تیمی ، مسئولانه و اصولی با دیگر پزشکان معالج یک بیمار کیفیت درمان را قربانی سرعت در عملکرد خود ساخته اند، تا زمانیکه این سیکل بیمار و مخرب پایان نیابد متأسفانه آمار این اپیدمی مرگبار کاهش نخواهد یافت. البته داریوش یادآور شد که در این سه سال اخیر بیش از ۲۵ داروخانه از سوی بخش مواد مخدر شریف لوس آنجلس بخاطر این روند بسته شده اند. آنچه این روند را دردناکتر میکند این است که در کل بیشتر قربانیان مواد مخدر و محرک را نوجوانان و جوانان جامعه تشکیل میدهند و داریوش بر نیاز مبرم والدین بر آموختن هنر فرزند پروری تأکید کرد. او به این نکته اشاره کرد که بیشتر والدین بعد از اینکه فرزندانشان بدنیا می آیند فقط به نیازهای جسمی فرزندانشان از گردن به پایین توجه میکنند و متأسفانه نیازهای عاطفی از گردن به بالای فرزندان از دیدگاه او نیمه پنهان و فراموش شده در دنیای فرزند پروری بشمار می آید. با اشاره ای به سمینار آموزشی بنیاد غیر انتفاعی آینه در ژانویه ۲۰۱۶ تحت عنوان ” به بچه هامون چی بگیم…؟” داریوش یادآور شد که والدین امروز همان کودکان دیروز هستند و تنها راه پیشگیری از نه فقط بیماری اعتیاد، بلکه تمامی آسیب های اجتماعی این است که در وهله اول والدین دانش آموزان مهارت های زندگی شوند تا بتوانند برای فرزندانشان آموزگارانی آگاه باشند و آنها را در مقابل تمامی آسیب ها با آگاهی، آموزش و پیشگیری واکسینه کنند. داریوش با اشاره به این نکته که  بیشتر اشخاصی که با بنیاد غیر انتفاعی آینه تماس میگیرند والدینی هستند که در مبارزه با فرزندان بیمار خود با استفاده از دیدگاه ها و راهکارهای ناکارآمد سنتی شکست خورده اند، والدین را تشویق به آموختن ماهیت بیماری اعتیاد و در کل همه  آسیب هایی که در کمین کودکان نشسته اند کرد چرا که آگاهی کلید رهایی است و متأسفانه بیشتر خانواده ها بعد از وقوع حادثه از بیماری عزیزانشان آگاهی پیدا میکنند. با یادآوری اینکه راه رهایی هست و با پیروی از فلسفه دوازده قدم که میلیون ها بیمار به یاری آن به دنیای بهبودی در سراسر جهان دست یافتند، کنفرانس ماهیانه انجمن استادان و پژوهشگران ایرانی پایان یافت.