1362-22

1362-18

1362-19

هفته گذشته گروهی از ایرانیان سرشناس ازجمله شاهرخ مشگین قلم رقصنده و بازیگر تئاتر، فریبرز داودیان بازیگر تئاتر و سینمای هالیوود،  گردآفرید نخستین نقال زن ایرانی  و رکسانا رستگار بازیگر تئاتربه همراه بیتا میلانیان، مدیر اجرایی بنیاد فرهنگ برای تماشا و خرید به گالری ترایپاد شهر ونیس رفتند.
این گروه که به صورت خصوصی و به دعوت «سوزی دیمر» مدیر گالری به آنجا رفته بودند ضمن ملاقات با عکاس برجسته ایرانی ارمنی تبار پیتر کاراپتیان از 63 عکسی که  او  از شگفت انگیز ترین و زیباترین مناظرطبیعی و اماکن تاریخی ایران پیش از انقلاب گرفته است دیدن کردند.
پیتر کاراپتیان که از 14 سالگی در انگلستان  زندگی و تحصیل کرده است  درسال 1976 پس از 20 سال دوری از ایران  به  عنوان عکاس به همراه گروهی مستند ساز برای شبکه بی بی سی که در صدر آنها دیوید فراست ژورنالیست معروف قرار داشت به ایران بازگشت. 
آقای کاراپتیان که  توسط تونی مه یر کارگردان فیلم «بزرگراه تمدن»  برای عکاسی از مناطق مختلف ایران دعوت به کار شده بود می گوید: «به من گفتند پول زیادی نمی توانیم بدهیم اما آزادی که برای خودت عکاسی کنی.من هم از این فرصت استفاده کردم و در مدت 2 سال سفر به نقاط دورافتاده  ایران بیش از 3000 قطعه عکس گرفتم.»
در طول اقامت در ایران پیتر کاراپتیان  هر روز به همراه گروه فیلمبرداری به گوشه ای سفر می کرد و در اماکنی که از پیش توسط تاریخ شناسان و ایران شناسان معروف برای تهیه مستند «بزرگ راه تمدن» در نظر گرفته شده بود به عکسبرداری از این اماکن می پرداخت: «یک صندلی مخصوص سفارش داده بودند که برای این کار درنظرگرفته شده بود و به بدنه هلیکوپتروصل می شد. من به این صندلی بسته شده بودم و فقط از طریق یک گوشی که فقط گاهی به سختی کار می کرد با خلبان هلیکوپتر در ارتباط بودم.»
امروز پیتر کاراپتیان گزیده ای از این عکس ها را در نمایشگاه «ایران : روح یک سرزمین باستانی» به نمایش گذاشته است. نمایشگاهی کم نظیر که در آن تماشاگر با عکس های دیجیتالی ازمناظر شگفت آور و هرگز دیده نشده ای  روبرو می شود و در دقایقی احساس می کند به ایران بازگشته است.
سوزی دیمر مدیر نمایشگاه می گوید:«اغلب ایرانی هایی که به این نمایشگاه می آیند در لحظه های اول ورود شوک زده و بعد به شدت احساساتی می شوند. گاه حتی اشک در چشمانشان حلقه می زند.»
 تماشای عظمت کوه اسطوره ای  دماوند  ازفاصله ای نزدیک و هرگزتجربه نشده، تصویر یک زن قشقایی و کودک خردسالش در حال کوچ ، چوپان جوانی که به همراه گله ای گوسفند  درافق سرخرنگ و خاک آلوده یک سرزمین باستانی در حال حرکت است، مقبره کوروش بزرگ زیرابرهای تاریک و حتی شبنمی که دهکده ای درکوهپایه های دماوند را درخود پوشانده دیدارکنندگان از نمایشگاه عکس های پیترکاراپتیان را تکان می دهد.
 هرچند بسیاری از این اماکن تاریخی و به ویژه دهات کوچک و دورافتاده تاریخی در  کرانه های رودخانه های قدیمی برای همیشه از بین رفته اند اما آقای کاراپتیان درعکس هایش این مناظر و اماکن را برای همیشه حفظ کرده است.
عکس هایی که بسیاری از دیدارکنندگان  گالری ترایپاد آن را با اشتیاق یک فرش گرانبها یا یک مینیاتور ارزشمند به خانه می برند.

1362-20

1362-21