1526-10

1526-303

فیروزه خطیبی
هشتمین “جشنواره فیلم های کوتاه بنیاد فرهنگ”، روز شنبه 24 سپتامبر از ساعت 6 شب با حضور سینماگران و شخصیت های برجسته شهر لس آنجلس به همراه مراسم فرش قرمزونمایش 6 فیلم نامزد جوایز اصلی درتالار ” لیو بینگ” موزه هنری شهر لس آنجلس (لاکما) برگزار خواهد شد. در این مراسم که گرداننده آن “کی – وانK-Von ” کمدین سرشناس ایرانی است، پس از اهدای سه جایزه اصلی 10 هزار دلاری، 5 هزار دلاری و 3 هزاردلاری به برندگان جشنواره، جشنی هم در محوطه موزه به همراه موسیقی “دی جی آرین” و پذیرایی رستوران “پتینا” برپا خواهد شد.
جین بورل، معاون ارشد بخش آموزشی و برنامه های عمومی موزه لاکما می گوید او هم چون بسیاری از هواداران این جشنواره متفاوت، بی صبرانه در انتظار تماشای فیلم های برگزیده امسال است : “ما افتخار می کنیم که امسال میزبان هشتمین جشنواره فیلم های کوتاه بنیاد فرهنگ هستیم . این فرصتی است تا ما بتوانیم یک بار دیگربه تعهد خود نسبت به هنر فیلم وفادار باقی بمانیم. “
جشنواره امسال یک بار دیگر با نمایش آثاری در رابطه با ایران و ایرانی تبدیل به یکی از کنجکاوی برانگیزترین رویدادهای فرهنگی شهر لس آنجلس شده است. رویداد هنری که هرسال صدها تماشاگر را برای تماشای این فیلم های کوتاه به سالن نمایش این فیلمها، تالار” لیو بینگ” موزه لاکما می کشاند.
مارک امین، عضو هیئت امناء و رئیس کمیته جشنواره فیلم های کوتاه بنیاد فرهنگ می گوید: “ما هرسال با تعداد فیلم هایی که از سراسردنیا به این جشنواره ارسال می شود حیرت زده می شویم. به عنوان یکی از اعضای هیئت گزینش فیلم های جشنواره، فکر می کنم یکی از مشکل ترین وظایفی که تاکنون داشته ام، انتخاب فقط 6 فیلم از میان این همه فیلم خوب بوده است. به عنوان یک دوستدار فیلم، فقط می توانم ادای احترامی داشته باشم به اینهمه استعداد، بخصوص استعدادهای شگرفی که در سازندگان 6 فیلم برگزیده فستیوال امسال دیده ام”.

1526-5

1526-6

یک جشنواره مستقل
جشنواره فیلم های کوتاه بنیاد فرهنگ که تاکنون به صورت یکی از برنامه های جنبی در شب پیش ازجشن های بزرگ نوروزی این بنیاد در ماه مارچ برگزار می شد، امسال برای نخستین بار به صورت یک برنامه مستقل ارائه می شود.
آقای علیرضا اردکانی، مدیر اجرایی بنیاد فرهنگ می گوید: “جشنواره فیلم های کوتاه فرهنگ، در ابتدا کارخودش را به عنوان یک جشنواره سینمایی کوچک آغاز کرد. اما درطول 7 سال گذشته چنان مورد استقبال عموم قرار گرفته و بقدری توجه فیلمسازان جوان و مستعد را بخود جلب کرده که تصمیم گرفتیم آن را از زیر سایه جشن های نوروزی بیرون بیاوریم و بطور جداگانه با وقت و فرصت بیشتری به آن بپردازیم.”

1526-7

تعداد رکوردشکن فیلم های ارسالی به جشنواره
آقای علیرضا اردکانی با اشاره به تعداد رکورد شکن فیلم های کوتاهی که به جشنواره ارسال شده است می گوید: “طبیعتا هرسال فیلمسازان بیشتری از سراسر دنیا با این جشنواره و چند و چون برگزاری آن آشنا می شوند. به همین دلیل هم درچند سال گذشته نه تنها تعداد فیلم های ارسالی از لحاظ کمیت بیشتر شده بلکه کیفیت این فیلم ها هم از هرنظر به مراتب بالاتربوده است. مسلما انتخاب 6 فیلم بهتر از میان این همه فیلم خوب برای هیئت گزینش فستیوال کار آسانی نبوده است. بنظر من حضور هیئت ژوری برجسته امسال هم یکی از دیگر دلایلی است که جمع تازه ای از سینماگران تشویق به شرکت در این رقابت ها بشوند.”
امسال بیش از 180 فیلم کوتاه داستانی، انیمیشن، مستند و نماهنگ(موزیک ویدیو) با موضوع هایی در رابطه با ایران، از سراسر جهان از جمله داخل کشور به کمیته برگزاری جشنواره ارسال شده است: “دریافت این همه فیلم ازگوشه و کنار جهان و سراسر ایران همیشه هیجان انگیزو برای ما بسیار تشویق کننده بوده است. امسال تمامی 6 فیلم نامزد جوایز اصلی جشنواره از میان سینماگران داخل ایران انتخاب شده اند. از این میان تعداد 4 فیلم از تهران و دو فیلم دیگر از تبریز و اهواز به مرحله نهایی راه یافته اند. تصور اینکه این فیلم ها توانسته اند در سطح بین المللی در موزه لاکما، یکی ازمعتبرترین موزه های جهان به نمایش گذاشته شوند، به تنهایی یک موفقیت عظیم و دست آوردی بزرگ برای این فیلمسازان جوان بشمار می رود.”

آینده ای درخشان برای برندگان جشنواره
یکی از فیلم های برنده جایزه اصلی “جشنواره فیلم های کوتاه بنیاد فرهنگ”که در سال 2013 جایزه اول جشنواره را از آن خود ساخت در حال حاضر در موزه “لاکما”، در بخش هنرهای اسلامی در معرض تماشای بازدید کنندگان قرار دارد. این فیلم ، “رستم در سرزمین عجایب”، ساخته پویا افشار طراح انیمیشن و به کارگردانی سروش رضایی است که شرکت کنندگان در جشنواره امسال می توانند با کمی زودترحاضر شدن در1526-8 محل موزه این فیلم کوتاه را در بخش هنرهای اسلامی تماشا کنند.
سال گذشته، برنده جایزه اول (10 هزار دلاری) جشنواره، مریم فرحزادی، انیمیشن فیلمساز 25 ساله ایرانی و فارغ التحصیل رشته هنرهای گرافیک از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود که در حال حاضر در دانشگاه راچستر در شرق آمریکا به تحصیل در رشته فیلم و انیمیشن اشتغال دارد. فیلم کوتاه 9 دقیقه ای خانم فرحزادی بنام “نقش هرپرده” از سال گذشته تا کنون دربیش از 25 فستیوال سینمایی در سراسر جهان به نمایش درآمده است. مریم فرحزادی می گوید جایزه اول جشنواره فیلم های کوتاه بنیاد فرهنگ بزرگترین دستاورد زندگی حرفه او به شمار می رود: “اهدای این جایزه به اولین فیلم انیمیشن من، در همین مدت کوتاه اثرات مثبت و مهمی در زندگی حرفه ای من داشته است. این جایزه برای من نه تنها کسب افتخاری بزرگ بوده، بلکه به کمک آن توانسته ام به یکی از بزرگترین آرزوهایم هم برسم و امروزدر یکی از معتبرترین دانشگاه های آمریکا در رشته انیمیشن تحصیل کنم.”
خانم فرحزادی در حال حاضر در سال دوم رشته فیلم در دانشگاه راچستر، مشغول ساختن – انیمیشن تازه ای است که دومین پروژه تحصیلی او به شمار می رود: “من فعالیت های بنیاد فرهنگ را واقعا تحسین می کنم. به نظر من آشنا سازی غیرایرانی ها با ایران از طریق هنر تاثیرگذارترین راه برای دست یابی به تصویری درست از فرهنگ ما می باشد.”

جشنواره ای با یک هیئت ژوری بی نظیر
جشنواره فیلم های کوتاه بنیاد فرهنگ در طول سالها نه تنها فیلمسازان بیشتری را بخود جذب کرده بلکه امسال توانسته است از توجه و حضورسینماگران و منتقدین برجسته درسطح بین المللی نیزبرخوردار شود. بنا بر گفته آقای اردکانی، حضور اعضای هیئت ژوری امسال این جشنواره را به مراحل تازه ای از موفقیت رسانده است:” ما بی نهایت خوشحالیم که توانسته ایم از حضورسینماگربرجسته و متعهدی چون خانم رخشان بنی اعتماد، اولین کارگردان زن برنده جایزه جشنواره بین المللی فجرتهران درمیان اعضای هیئت ژوری امسال برخوردار شویم. ایشان دعوت ما را برای همکاری با این فستیوال با روی باز پذیرفتند و باوجود کمبود وقت وعلیرغم وظایف سنگینی که به عنوان یک فیلمساز برعهده دارند، تنها به منظورترویج و گسترش هنرسینماگران جوان و نوپا، داوطلبانه به تماشای یک یک این فیلم ها نشستندتا بهترین آن ها را انتخاب کنند.”
از دیگراعضای برجسته هیئت ژوری جشنواره امسال، بهرام رادان یکی از چهره های درخشان و از بازیگران نسل جوان سینمای ایران و بازیگرفیلم های پرفروشی چون سنتوری وفیلم جدید بارکد می باشد. هم چنین مارک امین، تهیه کننده سینمای هالیوود و مدیر “سوبینی فیلم” که پیش از این به مدت 9 سال معاونت شرکت فیلمسازی “لایونز گیت” را برعهده داشته، دکتر جمشید اکرمی، منتقد سینمایی و تهیه کننده فیلم ساکن نیویورک و استاد دانشگاه ویلیام پترسون و سپیده فارسی، فیلمساز خلاق و جسور ساکن پاریس و کارگردان فیلم مطرح و پیشرو “گل سرخ” ازداوران برجسته جشنواره امسال می باشند.

نگاهی به شش فیلم نامزد جوایز جشنواره امسال
شش فیلم کوتاهی که امسال برای بدست آوردن جایزه اصلی رقابت می کنند عبارتند از:
فیلم هشت دقیقه ای “مردجوان و خیاط حیله گر” (The Cunning Tailor)، براساس داستانی از مثنوی مولانا، ساخته راشین خیریه و از تولیدات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایران. این انیمیشن برنده اول جایزه ویژه هیات داوران ششمین جشنواره پویانمایی تهران و فیل طلائی جشنواره حیدرآباد هند بوده است. راشین خیریه با این فیلم تلاش کرده است تا نوجوانان ایرانی را تا حدودی با فضای قدیم و ادبیات غنی ایران آشنا کند.
فیلم کوتاه”هوادار”(Fan) با تم ملودرام با موضوع خانواده و عوارض جنگ، پیرزن ساکن منطقه دورافتاده ای را نشان می دهد که آنتن تلویزیون خانه اش چند ساعتی پیش از بازی های قهرمانی فوتبال خراب شده است. پیرزن می کوشد تا آنتن را تعمیر کند اما موفق نمی شود. از آنجایی که از پس از جنگ دیگرمردی در دهکده باقی نمانده، پیرزن راه طولانی را تا شهر طی می کند تا هرچه زودتر و پیش از آغاز مسابقات آنتن جدیدی بخرد. این فیلم را علی دلکاری نوشته و کارگردانی کرده است.
“سفرنامه عکاس: سیستان و بلوچستان” (A Visual Journey Through Iran: Sistan & Baluchistan)، مستند کوتاهی ساخته ابراهیم میرملک و حاصل سفر دوماهه این فیلمساز به سیستان و بلوچستان است. فیلم درباره شرایط کویری مناطق هم مرز پاکستان و افغانستان و نواحی که قاچاقچیان بطور دائمی از مرزهای بی در و پیکر آن عبور می کنند است. سرزمینی دورافتاده، فقرزده و فراموش شده با مردمانی مغرورو مصیبت کشیده اما در پیوندی عمیق با خاک نیاکانشان. آقای میرملک این فیلم را بی هیچ طرح یا برنامه ریزی قبلی به صورت فی البداهه ساخته است: “می خواستم لحظه های اثرگذار سفرم به این نواحی اسرارآمیز و توصیف ناپذیرتاریخی ایران را به همان صورتی که دیده بودم به تصویر بکشم.”
“آخرین تار”(The Last Tar) ساخته یاشین نهایی، انیمیشن درامی است درباره این قدیمی ترین ساز ایرانی که در آن به رابطه عاطفی میان تار و سازنده و نوازنده پیرآن پرداخته شده است. در این فیلم کوتاه از تکنیک 3 بعدی و 2 بعدی کاغذی برای تهیه انیمیشن استفاده شده است.
انیمیشن “از سرزمین های شرقی”
(From the Eastern Lands) نوشته احسان رسولف و به کارگردانی سارا طبیب زاده که توانست جایزه بهترین موسیقی اوریجینال سومین جشنواره فیلم و انیمیشن ارکیده طلایی آمریکا را برای سازنده موسیقی آن – گروه “پالت” – بدست بیاورد، ماجرای عشق و آشنایی زوج جوانی است که دلیل اصلی ملاقات، جدایی و پیوند دوباره آن ها موسیقی است. هنری که دشواری های تجربه عشق را آسان تر می سازد.
انیمشن خانوادگی “نوروز” (Nowruz) ساخته محمدهادی خسروخانی و محمدمهدی خسروخانی، به شکل دیجیتال سه بعدی داستان خویشاوندان تنهایی است که ما را دوست دارند اما ما به هر دلیل، خواسته یا ناخواسته، آن ها را فراموش کرده ایم. فیلم با تم امروز را دریاب چرا که این عزیزان همیشه با ما نخواهند بود، با دیداری از مادربزرگ پیردر نوروز همین نکته را بیان می کند.
ورود به جشنواره فیلم های کوتاه بنیاد فرهنگ و سالن نمایش “لیو بینگ” برای عموم آزاد است. فیلم ها با زیرنویس انگلیسی اکران می شوند. بهای بلیت برای شرکت درگردهم آیی بعد از اهدای جوایز با موسیقی شاد دی جی آرین، پذیرایی رستوران پتینا و آشنایی با شخصیت های شرکت کننده 45 دلار و برای اعضای موزه لاکما 35 دلار می باشد.
برای اطلاعات بیشتر و خرید بلیت لطفا به :

FarhangFilmFest.org مراجعه کنید.

1526-9

***

آشنایی با بنیاد فرهنگ
بنیادفرهنگ یک بنیاد غیرمذهبی، غیر سیاسی، و غیرانتفاعی است که درسال ۲۰۰۸ به منظور گرامیداشت وگسترش فرهنگ و هنر ایرانی در جامعه بنیانگذاری شده است. این بنیاد از طریق تامین هزینه برنامه های تحصیلی، نشریات، و کنفرانسها، ازفعالیتهای گسترده دانشگاهی درکالیفرنیای جنوبی پشتیبانی میکند. بنیاد فرهنگ همچنین از برنامه های متنوع فرهنگی نظیر جشن نوروز، شب یلدا، مهرگان، برنامه های تاتر و رقص و نمایش فیلم در کالیفرنیای جنوبی حمایت میکند و با نهادهای مختلف فرهنگی و آکادمیک برای تامین هزینه برنامه ها و نمایشگاههای عمده مرتبط با ایران و فرهنگ آن همکاریهای مستمری دارد. با اینحال محتوا، نقطه نظرات، و گرایشات ابراز شده توسط هنرمندان، دانشگاهیان، نهادها، و یا مراسمی که توسط این بنیاد مورد پشتیبانی قرار گرفته اند متعلق به خود آنها است و الزاماً منعکس کننده نظرات بنیاد فرهنگ نمی باشد.