1340-67

 

1340-68

1340-69

دکتر ندا زمان وکیل با تجربه در زمینه امور مهاجرتی از طریق کار، فامیل، پناهندگی، جلوگیری از اخراج از امریکا، دفاع از جرایم جنایی مهاجران، ویزای نامزدی و ازدواج،گرین کارت و ویزا، سیتی زن شیپ، هفته قبل  و این هفته در رادیو جوانان یک مصاحبه اختصاصی داشت که اینک در مجله جوانان از نظرتان می گذرد.
دکتر ندا زمان با سابقه خوب و درخشان در زمینه های مختلف مهاجرتی وبدلیل جسارت و نفوذ زیاد بروی دادگاه ها، قضات ووکلای مختلف، اینروزها مورد توجه ایرانیان قرار گرفته و از طبقات مختلف به دفترش مراجعه می کنند واز اویاری می طلبند.
از دکتر زمان درباره شرایط وقوانین 1340-70تازه برای ویزای کار و گرین کارت از طریق کار می پرسیم.
می گوید: اصولا ویزای کار و گرین کارت از طریق کار، هرکدام مسیرمختلفی دارند، ولی برای ویزای کار معمولا همه ساله امریکا 85هزار پرونده را می پذیرد، همه متقاضیان باید تا شروع ماه اکتبر، تقاضای خود را داده باشند، معمولا نام نویسی از ماه اپریل آغازمیشود چون تعداد پذیرش محدود است، باید همان روزاول اپریل نام نویسی صورت بگیرد.
معمولا کارفرمایان برای استخدام شرایط خود را اعلام می کنند، که معمولا باید در حد لیسانس وبالاتر و یا شاغل تخصصی چون حسابداری، مهندسی، متخصصین کامپیوتر باشند،که این افراد باید در آن موسسات 20 تا 40 ساعت در هفته کار کنند، در این میان ویزای H شرایط بهتری برای ایرانیان دارد، که در رفتن و برگشتن دچارمشکل نمیشوند.
مورد دوم اخذ گرین کارت از طریق کار است، دراین زمینه نیز افراد باید در حد لیسانس، فوق لیسانس دکترا باشند، حداقل 2 سال سابقه کار داشته باشند از این طریق با توجه به سوابق تحصیلی متقاضیان، گرفتن گرین کارت سریع انجام میشود، یعنی در نهایت در مدت یکسال ونیم مراحل طی میشود.
افرادی که در ایران اقامت دارند، در چنین مواردی دچار مشکل نمی شوند؟ اصولا قوانین در مورد آنها تغییری نکرده است.
قانون مثل گذشته است، ولی مهم ترین اصل،نوع شغل است،نیاز جامعه امریکاست، و میزان تحصیلات بالای آن شخص.مسلما اینروزها بدلیل شرایط اقتصادی آمار بیکاری بالاست، این افراد بدنبال تقاضا از سوی کارفرما، باید حداقل 6ماه در ایران منتظر باشند مسلما هرچه میزان تحصیلات بالاتر باشد، این انتظار کمتر است.
درمورد حقوق  این افراد، میزان و محدودیت وجود دارد؟
چون کارفرما از یک فرد تحصیلکرده و متخصص دعوت بکار کرده مسلما نمی تواند حقوق پائینی به او بپردازد، این پرونده ها را ما به وزارت کار می فرستیم مسئولین وزارت کار با توجه به تحصیلات و تخصص و سابقه فرد، حقوق اش را تعیین می کنند، منظورم این است که باید حقوق برابر شخصی که همین امتیازات را در امریکا دارد پرداخت شود.
در مورد پناهندگی ایرانیان، آیا قوانین با توجه به مسائل سیاسی ایران تغییری کرده؟
قانون پناهندگی هیچ تغییری نکرده، وقتی شخصی بدلیلی در سرزمین خود با خطر روبروست، بخاطر مذهب، مرام سیاسی، رنگ ونژاد و یا عضو گروه سیاسی بودن، در خطر است می تواند از هر کشوری که باشد تقاضای پناهندگی کند.
این قوانین در مورد ایرانیان هم یکسان است، ولی مسئله یک ایرانی که در کشور دوم مثل فرانسه، آلمان، انگلیس و غیره زندگی کرده نمی تواند تقاضای پناهندگی به امریکا بدهد.
پناهندگی دارای جهات مختلفی است، و پناهندگی سیاسی، مذهبی، اجتماعی، انسانی را شامل میشود.
بعضی ها در امریکا تقاضای پناهندگی کرده اند، ولی بعللی مرتب پذیرش آنها عقب می افتد و به دادگاه های بعدی موکول میشود و یا بقولی رد میشود.
قانون پناهندگی میگوید شخص تا یکسال بعد از ورود می تواند تقاضای پناهندگی خود را تسلیم اداره مهاجرت کند مگر اینکه برای شخص حادثه ای رخ داده باشد، که می تواند از مرز یکسال بگذرد، البته افرادی که با توجه به مدارک و شواهد تغییر دین داده باشند، مراحل پناهندگی شان سریع تر انجام میشود، خیلی از موارد از جمله ترس از دولت حاکم، مسئله هم جنس گرایی، ترس از اینکه دربازگشت او را واداربه تغییر جنسیت بدهند، می تواند با توجه به مدارک در این زمینه سرعت ببخشد.
ما در دفترمان با شخصی روبرو بودیم که می گفت در ایران 80 ضربه شلاق خورده ولی هیچ مدرک و دلیلی و شاهدی نداشت، بهرحال دادگاه چنین مدارکی را طلب می کند. یا فردی که میگوید جزو اقلیت های مذهبی است، باید یک سازمان و بنیاد و یا افراد هم دین او مسئله را تائید کنند.
ویزای نامزدی و ازدواج چگونه میسر می شود؟
وقتی کسی با ویزای نامزدی وارد امریکا میشود، 90 روز وقت دارد تا تصمیم بگیرد ازدواج کند وگرنه باید بلافاصله از امریکا خارج شود، یادمان باشد که ویزای نامزدی هم شامل قوانین است از جمله ساپورت مالی از سوی طرف مقابل و اینکه آن شخص مشکل قانونی نداشته باشد، چرا که وقتی فردی جرمی مرتکب شده و پرونده جنایی دارد نمی تواند نه ویزای نامزدی و نه ازدواج تقاضا کند، چون در هر مورد آن تقاضا رد میشود. حتی اگر آن شخص سیتی زن امریکا باشد بهمین جهت ما توصیه می کنیم کسانی که قصد دارند با یک سیتی زن امریکا نامزد شوند و یا ازدواج کنند بهتر است قبلا گذشته و پرونده شخص را توسط وکیل بررسی کنند چون خیلی ها سابقه کتک زدن، تجاوز، آزار جنسی دارند و این افراد تحت هیچ شرایطی نمی توانند برای دیگران از جمله نامزد و همسر تقاضای ویزا و اقامت کنند.
در مورد ازدواج می گویند معمولا اداره مهاجرت با تردید و شک گاه بدنبال این زوج ها میرود و درباره اشان تحقیق می کند.
اصولا اداره مهاجرت به چنین ازدواج هایی از دید پرونده نگاه می کند، حق دارد از همسایه ها، دوستان و حتی از خود آن زوج تحقیق و پرسش کند، چون بارها با ازدواج های مصلحتی و غیرواقعی برخورده اند.