1368-44

1368-45

این هفته با یک خواننده جوان، که با یک آهنگ بروی سایت های اینترنتی، هیاهویی بپا کرده، گفتگوداریم خصوصا که شهبال شب پره چهره سرشناس موزیک مدرن ایرانی، او را تائید کرده و آینده خوبی برایش پیش بینی میکند.
• از باران درباره موفقیت ناگهانی آهنگ باران و خالقین اثر می پرسیم.
– می گوید آهنگ «زیادی» به آهنگسازی و تنظیم پیام شمس و شعر گلنار گلزاری، از چند ماه پیش به گوش مردم رسید و با دوستداران فراوانی روبرو شد جالب اینکه یکروز پیام شمس این آهنگ را در استودیو با پیانو زد و من خواندم و قصه اش از همانجا آغاز شد.
یکی از علل موفقیت آن ساده بودن آهنگ با تنظیم ساده، یک گیتار و بسیار کوتاه درواقع همان روز اول از طریق وب سایت ها چون  Youtube با شنوندگان بسیاری همراه گردید من وقتی متوجه استقبال مردم شدم، به هیجان آمدم، به پیام شمس و بعد خانواده ام خبر دادم، لحظه توفیق آهنگ، برای من طعم شیرینی داشت.
• ضمن گفتگو از شهبال شب پره عزیز می پرسیم به عنوان یک متخصص، بنظر شما چه عواملی سبب میشود یک خواننده با یک آهنگ یک شبه معروف شود؟ به این دلیل می پرسیم که شهبال رک گو، بدون رودروایستی است هیچگاه از قافله روز هنر دور نیست.
– می گوید: بنظر من پروداکشن مهم ترین نقش را دارد، من بدنبال آشنایی با باران و پیام، در آغاز همه کردیت این استقبال را به پیام میدهم باران صدای زیبایی دارد قدرت خوانندگی و گوش هشیاری دارد. سبک خود را دارد، ولی کار کردن با پیام به این موفقیت سرعت بخشیده است ، ضمن اینکه 40 تا 45 درصد متفاوت بودن این آهنگ بدلیل فرم خواندن  بسیار متفاوت باران است چون معمولا با شلوغی میشود حواس مخاطب را پرت کرد ولی سادگی آهنگ و صدای متفاوت باران باعث این توفیق شد، صدایی که تا  امروز کم داشتیم.
• از پیام شمس خالق این اثر و تنظیم کننده آن در مورد عوامل موفقیت اش می پرسیم، اینکه چگونه باران را کشف کرد.
– می گوید: برای هر آهنگی، دلایل خاص آن آهنگ وجود دارد ولی برای آهنگ «زیادی» صدای باران مهم ترین عامل و دلیل بود. من برای اولین بار که صدای باران را شنیدم باخودم گفتم باید یک آهنگ کاملا متفاوت برایش بسازم من باران را از طریق دوستان مشترک شناختم و خیلی زود همکاری آغاز کردیم.
– به عقیده من تفاوت باران با دیگر خوانندگان این است که اغلب آنها شبیه هم می خوانند، ولی باران بخاطر سابقه در خواندن ترانه به زبان انگلیسی تحریرهای کاملا متفاوتی دارد و من در تمام سالهای گذشته درهیچ خواننده جدیدی، چنین تحریرهایی را ندیدم.
باران حدود 8 آهنگ خوانده و ضبط کرده، ما در حال حاضر به تهیه آلبوم کامل اش مشغول هستیم که بیشترشان به زبان فارسی است چون دیگر قرار است که این خواننده در جامعه ایرانی بخواند،بهتر اینکه به فارسی و با توجه به احساسی که شعر و ترانه ایرانی به شنونده می دهد بخواند مسلما ما نمی خواهیم باران با خوانندگان انگلیسی زبان مقایسه شود. همانگونه که شهبال عزیز هم عقیده دارند ما نمی توانیم با خوانندگان امریکایی با پروداکشن های چند میلیون دلاری برای تهیه موزیک ویدیو و غیره رقابت کنیم.
من در جامعه امریکایی هم فعال هستم و سمپلی از همین آهنگ «زیادی» را به یک خواننده جوان امریکایی دادم، که راه تازه ای باز شود.
• از باران درباره گذشته اش و شروع فعالیت اش می پرسیم.
– می گوید: پدرم نوازنده است، برادرم کیبورد میزند، همیشه دوستان موزیسین پدرم به خانه ما می آمدند وباهم می نواختند و من در چنین فضایی بزرگ شدم و ناخودآگاه به موزیک و خواندن علاقمند شدم، بزرگتر که شدم، برادرم تشویقم کرد به کلاس موزیک و آواز بروم، بعد با جمشید خواننده معروف مان آشنا شدم و آهنگ «حس عاشقی» را با هم خواندیم، بعد از طریق دوستی با پیام شمس آشنا شدم  که اینک با هم همکاری داریم و من از این جهت خیلی خوشحالم و از زحمات و توجه شان قدردانی می کنم.
• آیا الگویی در خوانندگی داری؟
– بله، یکی از آنها شهبال شب پره عزیز است که الگوی همه جوانان علاقمند به خوانندگی است، ایشان هنرمندان جوان بسیاری را معرفی کردند و بعد به صدای هایده از همان بچگی گوش می دادم و دوستش داشتم. من همیشه آهنگهای هایده از جمله «تنها با گل ها » را زمزمه می کردم، یا آهنگهای قدیمی گوگوش را.
• چه چیزی در دنیا تو را اذیت می کند؟
– اختلاف طبقاتی، فقرمردم، اینکه یک پسربچه در خیابان ها تانیمه شب در سرما یا گرما گل می فروشد و دیگری در ناز و نعمت زندگی می کند، درحالیکه شاید همان پسربچه اگر به مدرسه برود، روزی یک دانشمند بزرگ شود من اگر روزی ثروتمند بشوم، برای چنین بچه هایی مدرسه رایگان باز می کنم.
• تحصیلات ات در چه رشته ای است؟
– من در اوتاوا کانادا بیزینس خواندم، از 14 سالگی درکانادا بودم، از آن زمان به ایران باز نگشته ام، دلم برای برادرم که در ایران مانده خیلی تنگ شده است.

1368-46