1414-35

1414-36

دو تیم آلمان و آرژانتین راهی دیدار پایانی بیستمین دوره جام جهانی شدند تا پس از بیست و چهار سال بار دیگر بر سر قهرمانی پیکار کنند.
آلمان در جام جهانی 90 ایتالیا با یک ضربه پنالتی آرژانتین را شکست داد تا دیوگومارادونا آنچنان از قضاوت داور مکزیکی به خشم آید که در مراسم اعطای مدال از دست دادن با هاولانژ، رئیس وقت فیفا خوداری کند و آنگاه به دام اعتیاد افتد!
 سالهای بعد بسیاری از کارشناسان فوتبال  گفتند که  «فیفا» را باید دیگر «مافیا» دانست !
 حالا مسی جای مارادونا را در تیم ملی آرژانتین گرفته بود وبسیاری اعتقاد داشتند که این بار جام قهرمانی به آرژانتین میرسد و مسی انتقام مارادونا را از آلمان و به نوعی از فیفا می گیرد. اما آلمان ها با برنامه ریزی که سالها در فوتبال انجام دادند، موفق شدند با شکست دادن آرژانتین، رکوردی دیگر را بشکنند و برای اولین بار جام از آمریکای جنوبی بیرون ببرند!
جام بیستم را می توان به دو بخش تقسیم کرد که دور اول یا همان مرحله گروهی با دیدارهایی همراه بود که تماشایی تر از تمام نوزده دوره قبل به چشم آمد و کیفیت بیشتر بازیها به راستی قابل قبول به نظر رسید. ضمن آنکه در این مرحله بیش از تمام دوره های گذاشته، تیم های مدعی و درجه یک از صحنه بیرون رفتند که حذف اسپانیا، ایتالیا، انگلستان، پرتغال و …  نشان از شمار بالای بزرگان با حذف زود هنگام داشت.
علاوه براین گلهای فراوان در مرحله اول نیز خبر از دیدار های جذاب تر در جام بیستم داشت که انتظار تماشاگران فوتبال را برای تداوم این مهم در دیدار های حذفی بالا برد. دیدار حذفی اما بر خلاف مرحله گروهی نتواست انتظارهای افزایش یافته را برآورده سازد و شمار بازیهای بدون گل و به وقت اضافه  کشیده شده و ضربات پنالتی کم نبود تا بدانیم که بازهم حساسیت بازیهای یک حذفی باعث احتیاط  بیش از اندازه تیمها می شود.
در این رهگذر حوادثی هم رقم خورد که فراتر از پیش بینی ها بود که بزرگترین آن شکست تاریخی و باورنکردنی برزیل، میزبان جام بیستم با نتیجه 7-1 برابر آلمان بود!
بزریلی ها با قبول سنگین ترین شکست تاریخ فوتبال خود باید بدانند که دیگر نمی توان با احساسات و خواستهای عمومی و تکیه بر دعا و نیایش به میدان آمد و جام قهرمانی را حتی در خانه بدست آورد!
در این میان آلمانی ها درسی به برزیل دادند که در صورت واقع بینی مدیران فوتبال برزیل می توانند فصلی تازه را برای فوتبال این سرزمین پر استعداد آغاز کنند که نیاز به تغییر نگاه و ساختار فوتبال برزیل دارد.
وقتی آلمان می خواست محل اقامت و تمرین خود را در طول بازیهای جام بیستم مشخص کند، به این نتیجه رسید که محلی مناسب با برنامه ها و خواسته های آنان در برزیل وجود ندارد و از این رو زمینی مناسب را پیدا کرده و ساختمان و دیگر امکانات  لازم را خود در این زمین ساختند!
فوتبال آلمان مثل زندگی آنان با بیشترین مطالعه و سازمان و تشکیلات همگام است و سوای آلمان ها هیچیک از31 تیم دیگر حاضر در برزیل، به این صورت عمل نکردند و به آنچه وجود داشت تن دادند!
 آلمان در زمان لازم می آید و در برزیل کمپی را برای خود بنا می کند که همه چیز آن مطابق با برنامه ریزی و خواست آنان باشد تا در زمان برگزاری مسابقات از بهترین امکانات برخودار باشند .
در دیدار نهایی ، تیم آلمان با شکست آرژانتین برای اولین بار جام را از آمریکای جنوبی به خانه برد تا رکوردی دیگر شکسته شود !
اما آلمان را باید مثل گذشته ها بهترین نمونه برای اداره ی فوتبال یک کشور به شمار آورد که هیچ چیز را از دانش و تحقیق بدور نمی داند و در تمام  زمینه ها ولحظه ها با کار سازمانی و تشکیلاتی پیش می روند و به خوبی باور دارند که همه چیز را باید در زمان لازم زیر نظر داشت و اسیر احساسات فریبنده  نشد .
 نمایش تیم ملی فوتبال آلمان در جام بیستم ، پایه هایش در تیم جوانی بود که در جام جهانی 2010 افریقای جنوبی شرکت کرد و مقام سوم را بدست آورد . یک تیم جوان که سیستم مترقی 4-2-3-1 را بسیار عالی  پیاده کرد، خیلی عالی فوتبال بازی کردند و آرژانتین را 4-0 ، انگلستان را 4-1  اروگوئه را 3-0 شکست دادند!
از آن تیم جوان آلمان در 2010 افریقای جنوبی انتظاری نمی رفت و به همین خاطرهم استرسی نداشتند . اما در این جام در برزیل این تیم با تجربه تر شده بود و همچنان این سیستم 4-2-3-1 را با نظم  و خلاقیت بازیکنانش بسیار خوب پیاده کردند وهر کدام از بازیکنان وظایف خودشان را خیلی خوب می دانستند.
 تیم ملی فوتبال آلمان  دقیقا نشان داد که با این سیستم هم در دفاع  و هم درحمله  می توان پر تعداد بود وداشتن  یک دروازه بان بسیار خوب از ارکان مهم یک تیم فوتبال قوی می باشد ، همین دروازه بان ، مانوئل نویر در پایان بازیها  برنده دستکش طلایی شد !
همچنین یک نوک حمله با تجربه و با هوش بنام  میروسلاو کلوزه  که چهارمین حضور در جام جهانی را تجربه کرد و با 16 گل  عنوان با ارزش برترین گلزن تاریخ جام جهانی را به نام خود ثبت کرد !
تعویض هایی که مربی تیم ملی آلمان ( یواخیم لو)  در تمام بازیهای این دوره و همنیطور فینال مقابل آرژانتین انجام داد ، بسیار موثر بود و باعث شد که شرایط تیم در مقابل حریف تغییر کند، به عنوان مثال در دقیقه 113  گوتسه سانتر شورله را تبدیل به گل كرد تا آرژانتین در فاصله 8 دقیقه مانده به پایان بازی، عقب بیفتد. شورله و گوتسه كه بازیكنان تعویضی آلمان بودند، با همكاری یكدیگر این گل را زدند تا یواخیم لو سرمربی آلمان از تعویض‌هایی كه انجام داده راضی باشد.
تیم ملی فوتبال آلمان در این دوره از بازیها بیشترین گل زده را داشت و تنها تیمی بود که برای رسیدن به  فینال ، بازیهای خود را در وقت قانونی پیروز شد!
آلمان مثل همیشه به همه یادآوری کرد باید برای شرکت در هر تورنمنت  دارای برنامه و سازمان بود و هر چیز اگر سوار بر پژوهش و دانش باشد، بدون شک با نتیجه گیری همراه خواهد بود.

امیر برادران

[email protected]
amirbaradran.blogspot.com

1414-37