1460-49

1460-55

1460-50

تنها چند روزی به اجرای نمایش پرسروصدای “پروانه ها آزادند” – اولین تجربه کارگردانی شیلا وثوق، بازیگر تئاتر و سینمای ساکن لس آنجلس باقی مانده که از تاریخ 11 تا 28 جون درفستیوال تئاتر فرینج این شهر، به زبان انگلیسی به روی صحنه خواهد آمد اما ازهم اکنون پیش بینی می شود که این نمایش با استقبال تماشاگران به ویژه نسل جوان ایرانی – آمریکایی های این شهر روبروخواهد شد.
شیلا وثوق در این نمایش که برداشت آزادی است از نمایشنامه کمدی – رمانتیکی به همین نام از لئونارد گرش، نمایشنامه نویس وفیلمنامه نویس اهل نیویورک که پیش از این با فیلم هایی چون موزیکال “مضحک روی” یا Funny Face با شرکت فرد آستر و ادری هیپورن در هالیوود دهه 50 میلادی به معروفیت رسید – ازحضور همکاران جوان و بازیگران حرفه ای و با تجربه ای که امروز درجریان اصلی فیلمسازی به فعالیت مشغولند برخوردار است. شیلا وثوق در این مورد می گوید: “کار با این بازیگران جوان برای همه ما بی نهایت هیجان انگیز است. بخصوص که پروانه ها آزادند هم یکی از نمایش هایی است که در تئاتربرادوی جایگاه شناخته شده ای دارد و حتی در سال 1972 از روی این نمایشنامه فیلمی با بازی گلدی هاون ساخته شد و در آن زمان اسکاربهترین بازیگر زن را هم برای گلدی هاون به همراه داشت.”
با این همه شیلا وثوق که از بین صدها نمایش به زبان انگلیسی، “پروانه ها آزادند” را برای کار اول خود انتخاب کرده، برداشتی کاملا متفاوت و تازه ای از این نمایش را ارائه می دهد: “ما نقش فلورانس بیکر (مادر نمایشنامه گرش) که زنی آمریکایی است را تبدیل به “فلورا بیکر” مادری ایرانی تباری کرده ایم که در دوران سلطنت پهلوی و اواسط دهه 1940 میلادی، همزمان با پایان جنگ دوم جهانی پس از ازدواج با مردی آمریکایی به آمریکا مهاجرت می کند.”
فلورا(با بازی شیلا وثوق) که بعد از مهاجرت به آمریکا به کار خانه داری مشغول شده نویسنده کتاب کودکان است: ” من فکرکردم همه این آثارتئاتری بارها و بارها به زبان انگلیسی اجرا شده اما چیزی که می تواند آن را با اجراهای دیگر متفاوت کند، حضوریک کاراکتر ایرانی در نمایش است. بخصوص که بین این مادروابسته به فرزند و البته خیلی مهربان ایرانی و مادربی اندازه مواظب نمایش “گرش” وجوه مشترک زیادی هست که درطول نمایش به آن بیشتر پی می بریم. فکر می کنم این نمایش وسیله خوبی است که ما بتوانیم به شباهت هایی که بین افکار و احساسات آدم ها ازهرملیتی وجود دارد بیشترپی ببریم.”
درنمایش پروانه ها آزادند «دان بیکر»، پسر فلورا و قهرمان و کاراکتر اصلی داستان کتاب هایی است که مادرش می نویسد.او از بدو تولد نابینا بوده است. مادر دان بنا بر خلق و خو و عادت اغلب مادران ایرانی، بیش از اندازه مواظب و مراقب اوست.
دان موزیسین است و از این مراقبت و کنترل مادرش راضی نیست و بهمین دلیل هم تصمیم می گیرد تنها زندگی کند و به همین خاطر به آپارتمان دیگری نقل مکان می کند تا به کار موسیقی و ترانه سرایی ،کاری که به آن علاقمند است، بپردازد.
او پیش از ترک مادرش از او قول می گیرد که به مدت دو ماه به دیدن او نیاید تا او بتواند تنها زندگی کردن را تجربه کند؛ اما کمتر از یک ماه از شروع زندگی مجردی و تنهای دان ،مادرش به او سر می زند و متوجه می شود دختری زیبا به نام «جیل» (با بازی ربکا فورسایت) در همسایگی پسرش زندگی می کند. شیلا وثوق می گوید: “این همان نقطه عطف نمایش است و در اینجاست که غریزه مادرانه و زنانه دو بازیگر زن نمایش درمقابل هم قرار می گیرند و زمینه ها را برای وقوع اتفاقات جذاب و بی نهایت خنده آور نمایش بوجود می آورند.”
شیلا وثوق وهمکاری با چهره های جوان و درخشان ایرانی و آمریکایی
شیلا وثوق که از کودکی به همراه خانواده خود به آمریکا مهاجرت کرد، از مدرسه بازیگری “راسکین” و زیر نظربازیگر برجسته تئاترو سینمای انگلستان سرآنتونی هاپکینز فارغ التحصیل شده پس از بازی در چند نمایش به زبان انگلیسی ازجمله «امتحان سخت» آرتورمیلر و «رومئو و ژولیت» در نقش ژولیت در چند فستیوال دراماتیک و شکسپیری به بازیگران کارگاه تئاتر 79 و هوشنگ توزیع، نویسنده، کارگردان و پایه گزار این گروه تئاتری پیوست و به مدت 12 سال با اجراهایی در آمریکا و سراسر دنیا با این گروه همکاری داشته است. او درچند فیلم از جمله فیلم کوتاه «آزادی» درنقش شهبانو فرح ملکه پیشین ایران درمقابل نوید نگهبان ظاهر شد و در زمینه های استندآپ کمدی – صدا پیشگی و اجرای برنامه های فرهنگی و هنری و حمایت از موسسات خیریه فعالیت داشته است. او می گوید بعد از سال ها تلاش امسال توانست به آرزوی هنری دیرپایی که داشته دست پیدا کند:”همیشه دلم می خواست گروه تئاتری مستقل خودم را داشته باشم و امسال بالاخره این گروه به نام «تورکوآز هارت پروداکشن» را تاسیس کردم. اما خوشحالم که درنمایش «پروانه ها آزادند» اولین کار این گروه توانسته ام از همکاری یک بازیگر ایرانی و دو بازیگر آمریکایی جوان اما با تجربه و با استعداد سینما که امروز در جریان اصلی هالیوود از موفقیت های زیادی برخوردارند بهره مند شوم.”

موژان آریا بازیگر ایرانی از فستیوال کن تا سینمای هالیوود
موژان آریا یکی از چهره های تازه و موفق فیلمسازی سینمای هالیوود از پدر و مادری ایرانی در استرالیا متولد شده است. او در نمایش نقش «دان» پسر فلورا را بازی می کند. آریا پیش از این در نسخه بازسازی شده فیلم مشهور “گاو خشمگین” (Raging Bull) که به نام Bronx Bull بازسازی شده است، در نقش «جیک لاموتا» ی جوان، بوکسور مشهور امریکایی ظاهر شده و تحسین منتقدین را بر انگیخته است. این فیلم که به زودی در سینماهای آمریکا اکران خواهد شد درواقع قسمت دوم فیلم Raging Bull است که پیش از این در سال 1980 با بازی رابرت دنیرو، ساخته شد و برای این بازیگر معروف آمریکایی جایزه اسکاررا به همراه آورد.

1460-51

موژان آریا که زاده استرالیاست، کارخود را بعنوان مدل لباس بچه ها آغازکرد و بعد ها یکی از مهم ترین مدارس بازیگری ملبورن راه پیدا کرد. او امسال نامزد دریافت جایزه ویژه «هیث لجر اسکالرشیپ» است که یکی از جوایز مهم بازیگری در استرالیا بشمار می رود و به یاد این بازیگر محبوب ودرگذشته استرالیایی نامگذاری شده است.
تازه ترین فیلم موژان آریا بازی در نقش آبان در فیلم ایرانی«آبان وخورشید» ماجرای عشق و عاشقی دو پسرهمجنسگرا درایران جمهوری اسلامی است. این فیلم جایزه ویژه فستیوال کن را بدست آورد، دردو جشنواره فیلم پالم اسپرینگز و فستیوال فیلم سیاتل هم مورد استقبال تماشاگران و هیئت داوران قرار گرفت و در سازمان ملل متحد هم به نمایش درآمد.

ربکا فورسایت بازیگر نقش جیل
ربکا فورسایت در نمایش پروانه ها آزادند نقش “جیل بنسون” همسایه دان را ایفا می کند. فورسایت که در زندگی واقعی هم دوست دختر موژان آریا است در یک خانواده هنرمند، در شهر نیویورک به دنیا آمده است. پدر او ویلیام فورسایت، هنرپیشه معروف سینما و تلویزیون آمریکاست و سال ها است که در هالیوود فعال است.
ربکا بازیگری را در شهر نیویورک و در مدارس تخصصی سینمایی این شهر آموخته است و به تازگی برای ادامه فعالیت هنری به لس آنجلس نقل مکان کرده و در این مدت کوتاه با پیشنهادهای مختلفی برای ایفای نقش مواجه شده است.
او پیش از این در سریال های تلوزیونی «فقط برای اعضا» یا MEMBERS ONLY، «سی اس آی» و «ریک» نقش هایی جالبی را بازی کرده است .
وی همچنین در فیلم «ما دوستان شما هستیم» یا WE ARE YOUR FRIENDS با «زک افران» و« وس بنتلی» همکاری داشته است. نمایش پروانه ها آزادند اولین کار او در صحنه تئاتر لس آنجلس است.

جسی پیمنتل در نقش رالف
جسی پیمنتل در این نمایش نقش رالف آستین را بازی می کند. او در شهر سانفرانسیسکو به دنیا آمده و دوره تحصیلاتش را در مدرسه سینمایی و بازیگری استلا ادلر(Stella Adler Academy) با اسکالرشیپ کامل تمام کرده است. پیمنتل در سن یازده سالگی برای اولین با در تئاتری موزیکال با نام «گادسپل» شرکت کرد و سیزده کار متفاوت تئاتر موزیکال را با همان گروه تئاتری انجام داد. پیمنتل همچنین در چند فیلم مستقل نیز بازی کرده است.
شیلا وثوق می گوید از اینکه توانسته است با سه بازیگر جوان و پرانرژی، با آینده ای درخشان در این اولین تجربه کارگردانی خود همکاری داشته باشد بی نهایت خوشحال است:”بزرگترین موفقیت من همین الان و ضمن تمرین کار با این بازیگران جوان و حرفه ای است که کارشان را بلدند و درجریان اصلی بازیگری سینمای هالیوود فعالیت دارند. همین مسئله خودش باعث خوشحالی و دلگرمی من است و می دانم کار موفقی خواهد بود.”

بلیت برای نمایش “پروانه ها آزادند” فقط در سایت
Hollywood Fringe Festival موجود است:

www.hff15.org/2094

1460-53