1561-3

1561-4

1561-5

1561-6

این هفته با آیدین خواننده جوان و موفق دیدار و گفتگویی داشتیم، آیدین در طی سالهای گذشته، آلبوم های موفقی ارائه داده و صدای بسیار دلنشین و گرمی دارد، از یک خانواده تحصیلکرده و هنرمند می آید از پدرش زنده یاد سیاوش شفیع نیا، انسانی بسیار مهربان و آگاه و از مادری هنرمند شورانگیز خواننده ای با آهنگهای خاطره انگیز.
•آیدین اخیرا آلبوم تازه ای آماده ساخته وهمین بهانه ای برای گفتگوی تازه ما با او درجوانان رادیو ومجله جوانان شد، می پرسیم چه خبر از کارهای جدیدت، ولی قبل از آن کمی درباره سوابق هنریت، برای بعضی ها که در گوشه وکنارجهان به رادیو جوانان گوش میدهند و یا بروی آن لاین و مجله جوانان به تو توجه دارند و اطلاعاتشان کمتر است توضیح بده.
– من در یک خانواده هنرمند بزرگ شدم، همه یا خواننده، یا شاعر یا آهنگساز بودند من از سنین کودکی عاشق خواندن بودم… خوشبختانه مادرم با چند آلبوم یک خواننده موفق بود که بخاطر زندگی خانوادگی دست کشید، پدرم اهل هنر بود، آنها مرا تشویق کردند، تا از همان کودکی به کلاس های پیانو و صدا بروم، حتی با دستگاههای موسیقی ایرانی آشنا شدم.
من همیشه از کودکی و نوجوانی با مادرم به استودیو می رفتم و شاهد ضبط و اجرای آهنگهایش بودم اغلب اوقات با او همصدا می شدم.
• اولین آلبوم را در چه سالی به بازار دادی و بعد چگونه ادامه دادی؟
– سال 2004 بود، که با کمپانی آونگ با تشویق خانم مهین آبادانی و آرمین عزیز، آلبوم «صدا» را که خیلی هم موفق شد به بازار دادم که خیلی به من روحیه داد، ابدا فکر نمی کردم روزی در جامعه ایرانی فعالیت هنری داشته باشم، بعد از دو سه سال در 2007 آلبوم «حدس بزن» و سال 2010 آلبوم «انقلاب» روانه بازار شد که همه آنها با حمایت مردم بخصوص جوانها روبرو شد و فروش بالایی هم داشت. در سال 2013 آلبوم Remix و 2015 آلبوم بهترین هایم را با نام Unstoppable را به دوستدارانم هدیه کردم که شامل بهترین و محبوب ترین آهنگهایم طی یک دهه بود و درواقع شرکت آونگ آنرا برگزیده بود که 2 آهنگ جدید بنام: برگرد و اشاره هم در آن جای داده ایم. در حقیقت من در طی سالها مرتب در استودیوها مشغول ضبط و اجرای آهنگهای جدید بودم.
• خودت هم ساز میزنی، آهنگ می سازی، اصولا در این زمینه ها مهارت داری؟
– من در نواختن پیانو مهارت دارم، برای خودم آهنگ هایی ساختم و بالطبع از هنرمندان نامدار کارکردم با آقای جهانبخش پازوکی همکاری کردم، با فرزین فرهادی کار کردم، با چند هنرمند داخل ایران همکاری داشتم.
• در زمینه کنسرت چه فعالیت هایی داشتی؟
– من بارها برای اجرای برنامه به نقاط مختلف دنیا سفرکردم، کنسرت هایم با پیش کسوت هایم با استقبال روبرو شد، در سال 2007 در بورلی هیلز به مناسبت انتشار آلبوم جدیدم یک کنسرت بسیار پرشور و موفق داشتم خیلی از آهنگهای آلبوم هایم را برای دوستداران مهربان و مشوق خود اجرا کردم که یک کنسرت مستقل بود و با خاطره قشنگی همراه بود.
• تو را پرانرژی، سالم، دور از هرگونه آلودگی می بینم، در ضمن با شخصیت بسیار مودب و مهربان، که خبر از ریشه های خانوادگی ات میدهد، فکر می کنی چرا بعضی از هنرمندان جوان به بیراهه کشیده میشوند؟
– خوشبختانه من در یک خانواده اصیل بزرگ شدم، راهنمایان خوبی داشتم، ولی متاسفانه بعضی از جوانها بدنبال رویاها و آرزوهای خود می آیند، وقتی در عرصه هنر به آن ها نمی رسند، به سوی اعتیاد و افسردگی کشیده میشوند و در آن مراحل راهنما و پشتیبان و یاوری هم ندارند. درحالیکه با صبر و حوصله و دوراندیشی و مطالعه و تکیه به خانواده، می توان قدم به قدم پیش رفت.
• چه کسی دراین مدت به تو الهام داده، انرژی داده، امید داده؟
– هنر خوانندگی و نوازندگی به من این انرژی را داده، من هنر را برای پول درآوردن انتخاب نکردم، من زندگی را با همه زیبایی هایش دوست دارم، دیدن یک لبخند یک کودک شگفتن یک گل، یاری رساندن به انسانها، دل بیمار و نیازمندی را شاد کردن، اینها الهام بخش من است. من شانس بزرگم پدر و مادرم بودند، پدرم هنرمند بود، طرفدار صدای من بود، پیگیر فعالیت هایم بود مادرم هم همیشه فعالیت های مرا دنبال می کرد، از موفقیت هایم خوشحال می شد، هر دو عاشق موزیک بودند و عاشق کارهای من .

1561-7

1561-8

1561-10

• تو که در امریکا بدنیا آمدی، چرا به موزیک امریکایی روی نیاوردی؟
– راستش را بخواهید من بطور اتفاقی به موزیک ایرانی روی آوردم، چون درحال اجرا و ضبط چند کار انگلیسی بودم 16 ساله بودم، یک منیجر داشتم که کارهایم را دنبال می کرد همزمان پیشنهاد شد بروم کمپانی آونگ، چون صدای مرا شنیده بودند رفتم پیش خانم آبادانی، چند کارم را زنده اجرا کردم، خیلی خوشش آمد و گفت بیا کمپانی ما، من برایت یک آلبوم آماده می کنم و اینگونه من آمدم در جامعه هنری ایرانی و چون همیشه دوست دارم کارم کامل و بدون نقص باشد، همه وجودم را بروی این کار گذاشتم، بعد خوشحال هم شدم که بعنوان یک نوجوان که درامریکا به دنیا آمده ام به زبان مادری ام در یک آلبوم می خوانم و هدیه ای برای جامعه ایرانی بود وخوشبختانه استقبال و حمایت مردم نیز مرا بیشتر تشویق کرد.
• درباره برنامه های تازه و بزرگی که در پیش داری برایمان بگو
– من یکی دو سال اخیر بدلیل بیماری پدرم و بعد هم از دست دادن او، خیلی دلم تنگ بود، ولی هرگاه که فرصت می شد به استودیو میرفتم و آهنگ هایی ضبط می کردم. تا سرانجام 8 کار جدید آماده کردم و قرار است تا چند ماه دیگر به بازار بیاید چند اثرش را هنرمندان داخل ایران برایم فرستادند، فکر می کنم یکی از بهترین آلبوم های من است می دانم که تهیه آلبوم اینروزها با درآمدی همراه نیست، ولی من همیشه روی صفحه سوشیال میدیای خود از طرفدارانم می خواهم اگر خواننده ای را دوست دارند، حمایت اش کنند، سی دی هایش را سفارش بدهند اگر مردم کمک نکنند بازار موزیک از بین میرود، درحالیکه موسیقی جهانی همچنان به جلو میرود. مردم در سرزمین های مختلف به حمایت هنرمندان خود می آیند، تا آنها سرپا بمانند.
در ضمن در تدارک برگزاری تور کنسرت هایم هستم، با کمک کمپانی آونگ و دوستانم و بتوانم برنامه هایی در امریکا و اروپا اجرا کنم دلم میخواهد روزی این شانس را داشته باشم برای اولین بار به ایران سفر کنم و درون سرزمین پدر و مادرم، روی صحنه بروم و فرصتی بدست آید که همه ایران را ببینم.
• به صدای کدامیک از خوانندگان گوش می کنی؟
– من همیشه خوانندگان خوب مان را بعنوان یک الگو نگاه کردم، کارهایشان را دنبال کردم وقتی مادرم میخواند بدلیل شیوه خواندن اش که کلاسیک بود، به صدای حمیرا، مهستی، هایده و معین گوش می دادم. در موسیقی پاپ صدای گوگوش و داریوش را خیلی دوست دارم به کارهای مادرم خیلی علاقه داشتم، ولی یکی از آهنگهایش که دایی ام بهمن محمدی ساخته، روی من تاثیر عمیقی گذاشت و هیچگاه این بخش از صدا و توانایی مادرم را نشنیده بودم که در دل دیوونه شنیدم.
• در مورد خوانندگان داخل ایران چه عقیده ای داری؟
– من درحیرتم که چرا باید خوانندگان داخل به خارج بیایند وکنسرت بدهند و آلبوم هاشان فروش برود ولی خوانندگان مقیم خارج بکلی در داخل قدغن باشند حتی پیش کسوتان هم چنین امکانی نداشته باشند به همین علت من خیلی کم کارهای خوانندگان درون را دنبال می کنم.
• به خوانندگان بین المللی گوش می کنی؟
– من به صدای ادل مرتب گوش می کنم، شیوه کار لیدی گاگا را دوست دارم، مرتب صدای Sia را گوش می کنم.
• حاضری در ریالتی شوها مثل کارداشیان حضور پیدا کنی؟
– من به این شوهای قلابی باوری ندارم همه چیز در این شوها قلابی و تصنعی است.
• هیچگاه فکر کردی دوست دختری چون مدانا داشته باشی؟
– مدانا زن ایده ال من است، او یک ملکه واقعی موزیک است. زنی هنرمند، زیبا و پرقدرت و کمک رسان وانساندوست و شیکپوش و مدرن و من آرزو داشتم روزی با مدانا ازدواج کنم.
• و سرانجام مشخصات آلبوم جدیدت
– این آلبوم بیشتر به زبان فارسی است یک آهنگ بین المللی هم دارد. من این آلبوم را باهنرمندان جوان داخل ایران ساختم، من کارهای متفاوت و دلنشین آنها را دوست دارم، این آلبوم بکلی با دیگر آلبوم هایم فرق دارد.

******

تماس با آیدین:

Idinmusic.com
facebook.com/idinmusic
instagram.com/idinmusic
[email protected]

1561-11