1393-38

1393-39

مهدی ذکایی: خیلی وقت بود می خواستیم با شما گفتگو کنیم، بسیاری از دوستداران شما تقاضا کرده بودند.
استاد گرامی، رادیو جوانان، رادیویی است که بیشتر جوان ها در سراسر دنیا به آن گوش می کنند، به دلیل اینکه تمام جوان ها در سراسر دنیا با کامپیوتر و تلفن دستی سر وکار دارند، بنابراین ما عکس العمل جوانها را در سراسر دنیا می بینیم و خیلی خوشحال می شویم و خستگی مان در میرود و می بینیم که در داخل ایران، استرالیا، ژاپن، اروپا، کانادا، امریکا و یا در هر نقطه دنیا، و یا بعضی وقت ها از آن طرف روسیه و تاجیکستان، پارسی زبان ها و بچه های افغان زنگ می زنند و این باعث خوشحالی است که یک رادیویی بتواند اینگونه در قلب آنها جای باز کند.
جهانبخش پازوکی: مهدی ذکایی عزیزم، من از دیگران شنیدم که رادیو جوانان در تمام دنیا شنوندگان بسیار زیادی دارد و به شما تبریک می گویم. انتخاب رادیو جوانان توسط تو دوست عزیز بوده است، این خودش یک موفقیت برای تمام جوانها در سراسر دنیا است، در رده های مختلف، نمی توانیم فقط بگوئیم که این رادیو فقط برای جوانان است، همه رده های سنی از رادیو جوانان استفاده می کنند.
ذکایی: ما حدود 10 سال پیش یک رادیوی اینترنتی را شروع کردیم متاسفانه آن موقع مردم زیاد آمادگی رفتن بر روی اینترنت را نداشتند، ولی الان همه گیر شده است و همه بدون استثناء جوانترها، بزرگسالان، بالاخره، همه در خانه هایشان از طریق اینترنت و بتازگی هم از طریق GLWIZ گوش می دهند. بنیان این رادیو را گذاشتیم ولی تمام تکیه بر روی نسل جوان بود و به همین دلیل، مهسا ذکایی را آوردم اینجا و او بعنوان منیجر شروع بکار کرد و مهیار ذکایی در پشت پرده شروع به کمک کرد، ما یک تیم جوان را بکار گرفتیم، نمونه اش الان کارگردان این برنامه «هومن حاجی زاده» جوانی که زیر 30 سال است، پر از انرژی، اطلاعات و تخصص است و درواقع یک نسل تازه اینکار را می کند وخود من هم برنامه دارم، و درحد توان خود و تجربیات خودم را به اینها منتقل می کنم و سعی میکنم کاری کنیم که حرفه ای باشد.
دوست دارم برگردیم به سالهای دور، به 7 تا 8 سال قبل از انقلاب، که من افتخار آشنایی با شما را پیدا کردم و با شما درمنزلتان گفتگو کردم وهنوز عکس هایش را دارم، من می آمدم در ساختمان شرکت نفت و در دفتر شیک شما گفتگو می کردم و شماچقدر فروتن، مهربان بودید و بمن انرژی میدادید.
جهانبخش پازوکی: من همیشه آمادگی گفتگو با کسانی چون ذکایی عزیز را داشتم، همیشه در باز بود که بنشینم و مکنونات قلبی خود را بازگو کنم و بسیار خوشنود و راضی بودم.
یادم است که شما در آن موقع مازیار را برای خوانندگی به میدان آوردید، بسیار گل کرد، خواننده خوبی بود و صدایی مخملی داشت، خدا رحمتش کند، شما درحقیقت مازیار را خلق کردید.
 مازیار یک صدای استثنایی داشت، من او را در یک گردهمایی فامیلی کشف کردم و متوجه شدم که حیف این صداست که در پستو بماند و او را به میدان دعوت کردم و بهترین آهنگ ها را به او دادم.
تمام آهنگهایی که شما به مازیار دادید تا بخواند، بدون استثنا گل کرد و ورد زبان همه شد، مانند «ماهی گیر» و «همسر»  و … آخرین ارتباط تان با مازیار کی بود؟
وقتی که ازایران به امریکا مهاجرت کردم، ارتباط زیادی با مازیار نداشتم، فقط یک خداحافظی کردم.او را تشویق به خواندن کردم وراهی که انتخاب کرده بود.
 آن موقع شما آهنگ های بسیار محبوب و پولسازی می ساختید، برای مهستی، هایده، هوشمند عقیلی با آهنگ های شما دوباره گل کرد، برای ستار، نسرین، شما انقلابی و تحولی در خوانندگی آنها بوجود آوردید و تمام آهنگ های شما ورد زبان ها میشد، همان شبی که از رادیو و یا تلویزیون پخش میشد، فردایش همه درباره اش حرف میزدند.
– چهار عامل در گل کردن کاری و بدل نشستن مردم موثربود. ملودی، شعر، تنظیم و استودیوهای مجهز و خوب که می توانست این صداها را پرورش دهد. در تحول این ترانه ها خواننده رل بسیار مهمی داشت، ما به آنها آثاری را میدادیم، بعضی از آنها از خودشان ابتکاراتی بخرج میدادند که بسیار جالب بود.
از خوانندگان آن زمان، دوست داشتید کدامیک  آهنگ های شما را بخوانند؟
– من هم به خوانندگان زن و هم مرد آهنگ میدادم. بجرات می توانم بگویم که از خوانندگان زن بمانند «پوران شاپوری» کمتر داشتیم و دیگربوجود نیامده است. مهستی بی نظیر بود، خانم حمیرا و هایده صداهای بسیار وسیعی داشتند و وقتی که در اوج می خواندند، شیشه های استودیوبه لرزه در می آمد، این ها ستارگان و تک خال های آسمان هنری ایران بودند. خوانندگان مرد، اکبر گلپایگانی خواننده گرامی که اگر صدای مرا می شنود، چند روزپیش در ایران تولدشان بود و من از طریق رادیو جوانان تولد ایشان را تبریک می گویم، بعدها معین، امید وعقیلی که خواننده اصیل خان بود.

1393-40

یادتان می آید، که در ایران چند تا آهنگ و ترانه برای خوانندگان معروف ساختید؟
– اگر بخواهم با عدد بگویم، ممکن است که چند تا زیاد یا کم باشد، ولی در مجموع 500 اثر ساخته ام.
کدام یک از آهنگ هایی که برای پوران ساختید را دوست میدارید؟
– آهنگ هایی که بیشتر در گل ها اجرا میشد بمانند، «دستی نگیرد دست ما»، «ساقیا در بگشا» «اشکم دونه دونه» و بسیاری از آهنگ های دیگر. 62 آهنگ به مهستی دادم که همه آنها را بخوبی اجرا کرد، فرشته، نسرین،که تمام آنها اثرگذار برروی احساس مردم بودند و مردم هم استقبال می کردند و استقبال آنها مرا بر می انگیخت که به این کارها ادامه بدهم.
در چه سالی به امریکا آمدید و از کدام خواننده شروع کردید؟
– وقتی که به امریکا آمدم، خوانندگان مهاجرت کرده، مایل بودند که از من کار بگیرند، زنده یاد مهستی، زنده یاد هایده، معین، ستارعزیز، مخصوصا عقیلی که دوست قدیمی از دبستان، دبیرستان ودانشگاه هستیم که این دوستی تاکنون ادامه یافته است. با 75 خواننده من کار کرده ام.
برای اولین بار که پویا وارد لوس آنجلس شده بود من درخانه شما با او آشنا شدم که صدای بسیار جذابی دارد.
– پویا از خوانندگان جوانی بود که با 2 آهنگ به اوج رسید، او همین طور در طی فعالیت هایش، نه تنها با من، بلکه با دیگر آهنگسازان خوب و زحمت کش که دراینجا داریم کار می کند و بهرصورت راه خودش را ادامه می دهد.
آیا شما فکر می کنید در این سالها پیشرفت قابل توجهی، جهش و خیزش قابل ملاحظه ای در موسیقی ایرانی  خارج وداخل ایران وجود داشته است؟
– بله استعدادهای بسیار خوبی در ایران ظهورکرده است، در یک برنامه ای یک پسر 12 ساله تمام حرکات استاد جلیل شهناز را روی تار دنبال میکرد و چقدر عالی از عهده آن بر می آمد وچقدر مورد تشویق مردم قرار گرفت.
آیا ترانه بخصوصی به دلتان نشسته است؟
-بعضی از کارها بسیار دلنشین است، مخصوصا احسان پسر ایرج خواجه امیری صدای بسیار وسیعی بمانند پدر عزیزش دارد و هر وقت که برای کنسرت به امریکا بیاید، مردم استقبال می کنند، مخصوصا وقتی که آهنگ های قدیمی و آهنگ های پدرش را میخواند.
پویا از همان اول که «قطره باران» را به او دادم و خواند پایه گذاری خوبی برای او شد و خودش هم تشویق شد، او با تشویق خانواده اش، این کار را ادامه داده است، او جوانی خوب، مودب و مبادی آداب میباشد. بهرام فروهر هم با آهنگ خوبی که برایش ساختم چون «مگر همه عمر» خیلی گل کرد و صدایی باز و گرمی دارد.
آخرین آهنگ هایی که برای مهستی و هایده ساختید چه بود؟
آخرین آهنگ برای مهستی« بنشین کنار من» بود و چقدر هم خوب اجرا کرد.
شما وقتی که وارد لوس آنجلس شدید، ما مجله جوانان را تازه شروع کرده بودیم، شما با معین، مهستی، هایده و ستار همکاری میکردید. قبل از درگذشت مهستی، یکروز که با من صحبت می کرد، چقدر خوشحال بود، که برای شما یک بزرگداشت بزرگ می گیرند و همین طور خوشحال بود که میخواهد بر روی صحنه آهنگ های شما را اجرا بکند که متاسفانه نشد.
بهرصورت شانس من بود، ولی خوانندگان دیگری آمدند و برنامه اجرا کردند که یکی یکی از آنها تشکر می کنم و امید است در راهی که قدم بر میدارند برای جوانان پیش قراول باشند ودر اینجا از آقای دکتر بروخیم هم بسیار تشکر میکنم.
با شما، از سالها،نامها، گذر می کنم که چه اثرهایی را ساختید و چه کسانی را به شهرت و محبوبیت رساندید، خیلی از آنها مدیون شما هستند و بسیاری از آنها قدرشناس هستند و مرتب می گویند ولی بعضی ها یادشان میرود، عیبی ندارد، گرچه استاد نیازی ندارد، چون آنقدر ستایشگر دارید که 2 تا 5 تا کمتر هم یادشان برود اشکالی ندارد! شما بیشتر از 40 سال است که آهنگ و ترانه میسازید، شما پرفروشترین و محبوبترین آهنگ های تاریخ موسیقی را ساختید که هیچ کس در ساختن ترانه و آهنگ ها رکورد شما را ندارد؟
درجه محبوبیت اینکارها را باید از مردم سئوال کرد و هیچ کسی هم در میان مردم نبود بمانند آقای مرتضی فرزانه، که یار و مددکار هنری شما بود، خبر میداد که چه خبر است و یا چه آهنگی گل کرده است، بسیار در مردم بود و میدانست  که چقدر مردم تشویق میکنند و چقدر مشتاق هستند که اینجور کارها ادامه پیدا کند.
مرتضی فرزانه که انسان زحمتکش و وفاداری است و همه هنرمندان دوستش دارند. و اما اصولا با توجه به مطالعه و بررسی که ما برای اسطوره های موسیقی، کسانی که درخارج به عنوان  Legend معروف هستند، کسانی که حتی با 2 تا 3 آهنگ رکوردهای بزرگی را بجا گذاشته اند و حالا در کنار اقیانوس آرام و در ویلای بسیار زیبایشان نشسته و استراحت می کنند، از زندگیشان لذت می برند، شاید اگر من به یک آهنگساز و یا ترانه سرای امریکایی بگویم که ما استاد مسلم مثل جهانبخش پازوکی را داریم که 40 سال و 1000 آهنگ پرفروش، محبوب، پر طرفدار و جاودانه ساخته  ، ولی او هنوزدرکنار دریا  ویلا ندارد وهنوز آن راحتی خیال که برود درخانه و دراز بکشد و هیچ کاری را نکند، ندارد و آنها تعجب خواهند کرد که مگر میشود که استادی این همه سال کار کرده و این همه آهنگ وترانه محبوب وجاودانه ساخته،هنوز احتیاج به کار دارد! درست است که شما احتیاج ندارید و خودتان بر روی پاهایتان ایستاده اید و خانواده مستحکم و خوبی دارید، دختران خوبی و همسر بسیار پشتیبان دارید که ما ایشان را ستایش می کنیم که علاوه بر اینکه همسر شما هستند بلکه ترانه سرای توانایی هم هستند.
همسر من یکی از پشتیبانان من است، در اینجا از او تشکر می کنم، او در هر موردی پشتیبان و مشوق من بوده است و امیدوارم که تا هر وقتی که عمر من دراین دنیا میسر باشد، ایشان سلامت باشد و ما متکی به او باشیم. همسر خوب داشتن یک نعمت است وامیدوارم که تمام کسانی  که در امور هنری دستی دارند، از همسران و یارانشان راضی باشند وبرای انها پشتیبانهای بسیار موثری باشند. مثل روزنامه نگاران، مهدی ذکایی عزیز که همیشه با همسرشان واقعا در یک قالب بودند مهناز ذکایی زن بسیار پر تلاش و زحمتکش است و در اینجا از ایشان هم تشکر می کنم.
بله مهناز واقعا رفیق من است من همیشه مدیون اش هستم.
و درجواب به سئوال شما، درباره ویلا داشتن و پا دراز کشیدن در کنار اقیانوس آرام باید بگویم قناعت توانگر کند مرد را.
ولی این حق شما است.
هرکاری که ساخته میشود اسپانسر می خواهد، یعنی سرمایه گذاری میخواهد، خواننده دنبال اسپانسری کار خودشان هستند و آنقدر کپی  دانلود کردن رایج  شده است که رغبت سرمایه گذاری کردن شخص هم رو به زوال رفته است.
آخرین آثاری که در سالها وماههای اخیر ساخته اید، برای چه کسانی بوده است؟
برای امیدکاری ساختم که ترانه اش از علیرضا میبدی عزیز بود واین شعر را من خیلی دوست داشتم، با ایشان صحبت کردم و ایشان رضایت دادند که برای اینکار بسیار خوب و ویدیوی جالب امید عزیز و بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفت.

1393-41