1462-63

1462-64

بدیدن فیلم تازه بابک شکریان کارگردان با ذوق ایرانی در سونی پیکچر رفته بودیم. فیلمی که هنوز آخرین مراحل ادیت و صدابرداری را می گذراند
از «بابک» قبلا فیلم امریکایی زیبا American is Beautiful را با حضور هوشنگ توزیع، منصور دیده بودیم، بابک از همان اولین فیلم، از خود سبک و شیوه خاصی نشان داد، ضمن اینکه ماندگاری او در این رشته بعنوان یک فیلمساز مستقل، خبر از استقامت و باور او نسبت به هنر و توانایی هایش داشت.
فیلم تازه شکریان باب شاه Bob Shah زوایای جالبی درباره جامعه ایرانی و امریکایی دارد. با ظرافت خاصی به نسل جوان و پیوندهایش با فرهنگ و اخلاق و سنت های خانواده و به اجتماع می پردازد.
شکریان با توجه به شناخت دوفرهنگ، با وجود اینکه در نوجوانی به امریکا آمده، ولی فیلم را با توانایی و هوشیاری ساخته،  برخورد اندیشه و تفکر دو نسل، پیوند دوباره آنها، ریشه های احساسی وفرهنگ ایرانی، اخلاق سنتی ولی پردردسر را در فیلم به خوبی ارائه داده است.
فیلمی با حضور پرویز صیاد، رضا صفائی، اردوان مفید و … که به زبان انگلیسی با بخش هایی به زبان فارسی است.
از بابک می پرسیم با توجه به اینکه فیلم بنظر ایتالیایی می آید، با شخصیت هایی که در دوران طلایی چینه چیتا ساخته می شد، انگار با شخصیت هایی چون ویتوریودسیکا روبرو هستیم، همان سینمای طنز و شوخی و کارکترها، ضمن اینکه نسل جوان فیلم، که گاه گمشده به نظر می آید، درزن و ظواهر زندگی غرق شده، به ریشه هایش باز می گردد، چگونه این شیوه را بکار گرفتی؟
در فیلم رودررویی دو نسل را می بینید، تفاوت های دو نسل را شاهد هستید، اینکه گاه نسل گذشته در فرهنگ تازه نه تنها هضم نمی شود. بلکه ریشه هم می دواند، نسل جوان که بدلیل ساختارش وابستگی خود را نسبت به فرهنگ و اخلاق خود فراموش نمی کند و در نهایت جنس اش ایرانی است راستش قرار نبود من این فیلم را بسازم، چون همه نیروی من بروی یک فیلمنامه با سابقه تاریخی متمرکز شده بود بارها برای تکمیل آن و ارتباط با چهره هایی که نقش اصلی آنرا بازی کنند، سرمایه گذارانی که آمادگی داشته باشند به اروپا رفتم ولی این رفت و آمدها طولانی شد، تا سرانجام تصمیم گرفتم فیلمی در روند ارتباط دونسل بسازم، قصه فیلم آماده شد، تا من بعد از چند سال در یوسی ال ای، زمان نمایش فیلم های پرویز صیاد، با او روبرو شدم، او را مناسب ترین شخص برای فیلم دیدم، با او حرف زدم و موافقت اش را گرفتم، خیلی با مهر و لطف با ما همراه شد.
فیلم را با بودجه کم شروع کردیم، خوشبختانه در مورد زبان انگلیسی بازیگران هم مشکلی نبود، چون هم قهرمان اصلی فیلم رضا صفائی و هم پرویز صیاد و هم اردوان مفید و بقیه هماهنگ پیش آمدند، تلاش من این بود، که لوکیشن ها را بیشتر از محل زندگی و کار خود برگزینیم و در این میان جی جی پرسیس با همه وجود در تهیه لوکیشن ها از رستوران ها و مطب پزشکان واماکن  مختلف کوشید و راه ها را هموار کرد تا بودجه ای در این زمینه بکار نگیریم
* شما از خیابان ، اماکن عمومی هم با مهارت خاص استفاده کردید نشان می داد بدون  مجوزهای دردسرساز و گذر از هفتخوان با همکاری گروه، با دوربین کوچک، در فیلم استفاده کردید.
خیلی سخت بود، ولی همدلی بازیگران و یاری آنها سبب شد،  ما سریع تر از آنچه تصور میشد پیش برویم ودرهر موقعیتی ، در هر مکانی، فیلمبرداری کنیم و جی جی نیز زوایای تاریک را روشن می کرد.
* دیدیم که فیلم خوب ساخته شده بود، ولی بنظر می آمد هنوز آنرا کامل نکرده اید در مجموع ساخت فیلم چه زمانی طول کشید؟
– مقدمات فیلم و تهیه قصه و بازیگری حدود 3 سال ولی فیلمبرداری آن 15 روز طول کشید بعد هم ادیت و صدابرداری و موزیک، که با توجه به بودجه اندک، دوهفته وقت برد. ولی همه از نتیجه آن راضی هستیم، دراندیشه نمایش فیلم در سینماها وبعد بروی نت فلکس هستیم و امیدواریم که هموطنان از آن استقبال کنند.
* صحبت از یک پروژه پرخرج کردی، شنیده ایم که به فریدون فرخزاد ارتباط دارد؟
– راستش سالهاست که من در اندیشه ساخت فیلمی از زندگی این چهره متفاوت و محبوب وهنرمند هستم، که خیلی مظلومانه رفت، شاید بخش هایی از خلاقیت هایش هنوز کشف نشده بود، او هنوز سالها وقت داشت. در پشت پرده زندگی او رویدادهایی گذشته که می تواند یک فیلم پر از هیجان، حرف، پیام و احساس باشد. شنیدیم که آخرین مصاحبه هایش را با مجله جوانان انجام داده و زمان چاپ آخرین  قسمت، جان باخته بود در جریان قرار گرفتیم که علی آبادانی یکی از همکاران مجله جوانان در آلمان خاطرات او را با دستخط خودش دارد، که می تواند بسیار کارساز و مفید برای این فیلم باشد.