1523-13

1523-3

1523-4

1523-6

دکتر الکس نقیبی به راستی کیست، انسان سختکوش و خستگی ناپذیری که به عنوان معاونت دانشکده حقوق و به عنوان کاندیدای انجمن شهر میشن ویه هو اینروزها در جامعه ایرانی و امریکایی، چهره مورد بحث است.

دکتر آلکس نقیبی را از سالهای دور در شهر فرشته ها می شناسیم، از آن سالها که تازه ایرانیان جا می افتادند، به دنبال خرید ملک و خانه و بیزینس بودند و دکتر نقیبی با نام مرد اول وام فعالیت می کرد و خیلی ها را صاحب خانه و کاشانه کرد، از آن سالها که به عنوان قهرمان کاراته، تن رقیبان را می لرزاند و در میدان های ورزشی و مسابقات رزمی، یکی یکی حریفان را خاک می کرد و مرتب کمربند قهرمانی می گرفت تا دان 5 هم رفت و عجیب اینکه با همه این اوج رفتن ها، فروتن و مهربان خدمتگزار مردم بود.
دکتر آلکس نقیبی از اولین کسانی بود، که همکاری با مجله جوانان را آغاز کرد، به عنوان مرد اول وام و قهرمان کاراته روی جلد جوانان رفت و دیدیم که با خدمات خود، بسیاری را سر و سامان داد و عجیب اینکه در تمام این سالها هیچ گله مند و شاکی که نداشته هیچ، همه از او به عنوان یک راهنما ودوست خوب یاد می کنند.
با دکتر نقیبی در جوانان رادیو و مجله جوانان گفتگو داشتیم، درباره پروازهای بلندی که داشته، درباره دکترای حقوق، متخصص وام و ریل استیت، درباره کاندیدایی عضویت در انجمن شهر منطقه میشن ویه هو حرف زدیم.
دکتر نقیبی می گوید: ابتدا درودی دارم برای دوستان عزیزم در مجله جوانان بخصوص دوست خوبم مهدی ذکاری، که می بینم به اتفاق همکاران خود 30 سال است به ایرانیان نه تنها در امریکا بلکه در سراسر جهان اطلاعات، اخبار و یاری میرسانند. من رفیق جوانان از سالهای دور بوده ام و شاهد موفقیت هایش و خوشحال از اینکه دوباره همکاری خود را با مجله جوانان آغاز کردم.
من باید به سالهای اولیه ورودم به امریکا برگردم، که با هدف تحصیل آمدم، اینکه بلافاصله بعد از پایان تحصیل به ایران بر گردم یادم هست بعد از دریافت لیساس به پدرم زنگ زدم، گفتم آماده بازگشت هستم، گفت براستی من باید تو را چه صدا بزنم بگویم آقای لیسانس؟ بهتر نیست تحصیلات ات را همچنان ادامه بدهی؟ من فوق لیسانس گرفتم و باز هم پدر گفت من تو را به دیگران معرفی کنم آقای فوق لیسانس؟ باید دکترای خود را بگیری، تا بتوانم با سربلندی تو را دکتر معرفی کنم و من سرانجام دکترای اقتصاد خود را در کالیفرنیا گرفتم و پدرم سرانجام راضی و خشنود شد.
آنروزها که من کار وام را شروع کردم، یک دوست دیگرم دکتر حسین تمدنی در اورنج کانتی در همین زمینه فعال بود و همانروزها هوشنگ پورنگ عزیز در زمینه تبلیغات خیلی به من کمک کرد و مرا به عنوان مرد اول وام معرفی نمود.
درحالیکه به فعالیت خود در این زمینه ادامه می دادم به پسرم که از دانشگاه فارغ التحصیل شده بود، پیشنهاد کردم برود رشته حقوق را بخواند، ولی او خیلی راحت گفت پدرجان اگر رشته حقوق آسان است چرا خودتان نمی روید؟ من بلافاصله در سال 2000 به دنبال این رشته رفتم و با بالاترین درجه افتخاری دانشکده حقوق را پایان دادم، باز هم به پسرم گفتم بدنبال دکترای حقوق برود، توصیه کرد من دنبال این رشته را بگیرم که من سرانجام در دانشگاه تاماس جفرسون، فوق دکترای خود را گرفتم، درحالیکه همچنان در رشته ریل استیت و وام فعال بودم، بدلیل تدریس در کالج ها، دانشگاه ها به عنوان پروفسور، ضمن تدریس در دانشکده حقوق American Heritage برای قبول مدیریت آن دعوت شدم، که به دلیل مشغله فراوان در زمینه ریل استیت و وام و تدریس در کالج ها و دانشگاه ها، معاونت این دانشگاه را پذیرفتم، که درواقع همه مسئولیت های این دانشگاه بر دوش من است حتی در گفتگو با بورد و مسئولین دولتی. در کنار اینها به عنوان مسئول در یک دفتر حقوقی بزرگ با 5 وکیل با تجربه و پرقدرت همکاری دارم.
فعالیت در وام و ریل استیت، بعد تدریس مرا به مردم شهرهای جنوب کالیفرنیا به ویژه میشن ویه هو نزدیک کرده، من در طی سالها بسیار یاورشان بودم در بیشتر انجمن های منطقه ای عضویت داشتم و فعال بودم و در خیلی از موارد حساس، به مشکلات مردم رسیدگی کردم. خانه هایشان را در تنگناها نجات دادم و همین ارتباطات باعث شده تا مردم منطقه مرا تشویق کنند تا برای اولین بار وارد میدان سیاست بشوم و به عنوان عضو انجمن شهر فعالیت تازه ای را آغاز کنم و در اصل صدای جامعه ایرانی و جامعه امریکایی این منطقه باشم. صدایی که شاید سالها کسی به آن گوش نداده است. مردم با توجه به فعالیت سالهای گذشته، اینکه من با دلسوزی و احساس مسئولیت فریادرس شان بودم، بزرگترین مشوق من در این راه هستند، من خوب می دانم که این مسئولیت تازه، با همه سختی هایش، ادای دین به مردم است. من همیشه به یک اصل معتقدم، انسان هر هدفی را که صمیمانه و جدی دنبال کند، به آن میرسد و موفق میشود من وقتی تصمیم گرفتم رشته حقوق را تا فوق دکترا بروم، حتی یک لحظه دچار تردید نشدم، وقتی تصمیم گرفتم در کاراته تا بالاترین کمربند قهرمانی بروم، از هیچ چیز نترسیدم، در دو مسابقه ایالتی برنده شدم، به عنوان قهرمان کیک باکسینگ جوایزی گرفتم با جسارت از هواپیما پریدم، با هواپیما پرواز کردم و حالا هم می خواهم در عرصه سیاست، یک مهره کارساز و خدمتگزار باشم.

1523-7

1523-8

1523-10

• آقای دکتر نقیبی عزیز. برگردیم به دنیای وام و خرید و فروش خانه، اینروزها خیلی ها از ایران و یا سایر نقاط جهان به امریکا می آیند و قصد خرید خانه دارند، خیلی ها می خواهند نقد بخرند، بعضی ها بیشتر قیمت خانه و ملک را می پردازند نظر شما به عنوان یک متخصص در این زمینه چیست؟
– متاسفانه در میدان کار ما، بعضی ها برای سود خود، مسیر اشتباهی به مردم نشان می دهند، آنها را از چاله به چاه می اندازند من درهمان آغاز می پرسم چقدر سرمایه دارند، چه هدفی را دنبال می کنند، اگر سرمایه کلان داشته باشند، که خرید یک خانه و ملک بخشی از آن سرمایه و اندوخته باشد، اشکالی ندارد، ولی اگر تنها سرمایه زندگی شان همان اندوخته است به آنها هشدار میدهم، بعد از خرید خانه، چگونه مالیات ها و هزینه زندگی خود و خانواده را تامین می کنند، این رویا که با خرید یک خانه در دو سه سال صاحب صدها هزار دلار میشوند، یک رویاست، من حتی دیده ام بعضی از دست اندرکاران وام و خرید خانه، برای این افراد «هاردمانی» قرض و وام با بهره بالای چند ماهه و گاه 3 ساله می گیرند، ولی به آنها نمی گویند که اگر بعد از دو سال آنها پول را نتوانستند پس بدهند و یا با بهره بالا نتوانستند قسط اش را بپردازند، خانه خود را از دست میدهند. بنظر من سرمایه گذاری روی خانه و ملک باید با راهنمایی یک متخصص دلسوز و مسئول انجام گیرد، حتی حداقل 2 سال صبر کنند محیط و فضا، شرایط قسطی و درآمد خود را بررسی کنند و بعد تصمیم بگیرند.
به عقیده من در امریکا چشم و هم چشمی روزگار خیلی ها را سیاه کرده و مشاور وام خرید خانه ناصالح و غیرمسئول هم زندگی ها را بباد داده است من گاه می بینم حرفهایم برای خیلی تازه از راه رسیده ها، خوشایند نیست ولی چند سال بعد به من زنگ می زنند و می گویند کاش به توصیه های شما توجه می کردیم.
• اینک در آستانه انتخابات ریاست جمهوری امریکا هستیم، شما در این موقعیت خرید خانه را توصیه می کنید؟
– اینروزها چون به دلایل مختلف بهره ها بالا نیست، مسلما بهترین زمان خرید خانه است، البته با مشاور خوب و مسئول و انتخاب راه درست، ضمن اینکه هنوز بچه ها هم به مدرسه نرفتند و امکان جابجایی دارند.
• نظرتان درباره ماجرای پرسروصدای «ریورس مورگیج» چیست؟
– این یک برنامه ویژه افراد بالای 62 سال است، ولی همین مسئله تابع شرایط خاصی است، اول اینکه شخصی که می خواهد از این امکانات استفاده کند باید خانه اش 30درصد بیشتر از مقدار وام اش بیارزد چون این یک اقدام دولتی است ، برای افرادی که سن بالاتری دارند، دیگر بازنشسته شده و یا اصولا قدرت کارکردن ندارند. می خواهند با خیال راحت بقیه عمر خود را بدون پرداخت قسط خانه زندگی کنند ولی باید بدانند که آن کمپانی که وام آنها را داده، همه ماهه قسط خانه را که شخص نمی پردازد بروی مبلغ وام با بهره بالا اضافه می کند و به روایتی به مرور از آن مبلغی که به آن اکوییتی می گویند کم میشود و به مرور به مرحله ای می رسند که اگر شخص فوت کند، دیگر از آن ملک چیزی باقی نمانده که به وراث برسد مگر اینکه مثلا اگر وام خانه 600 هزار دلار است، ارزش خانه یک میلیون و 200 هزار دلار باشد این مبلغ اضافه به مرور به حساب قسط ماهانه و بهره اش تعلق می گیرد و تا شخص زنده است، این مسئله جبرانش را می کند و بعد از فوت هم هنوز مبلغ قابل توجهی برای وارثین می ماند.
بنابراین در این زمینه هم نباید کسی عجولانه و چشم و گوش بسته اقدام کند.
با دکتر الکس نقیبی بسیار سخن داریم که به هفته های بعد می گذاریم.

تماس با الکس نقیبی:

DR. ALEX A. NAGHIBI, BS., Med., Ph.D., J.D. LLM.
(Summa Cum Laude)
ASSISTANT DEAN OF LAW SCHOOL
PROFESSOR OF LAW
REAL ESTATE BROKER

1523-11

23276 South Pointe Dr.
Suite 208 Laguna Hills,
CA 92653
Office: 949-583-7326
Fax: 949-583-7565
Email: [email protected]