1411-40

1411-41

مهدی ذکائی: کایروپرکتیک یک رشته بسیار جوانی است که بیشتر جوانها هم به سمت آن گرایش دارند چراکه اعجاز این رشته پزشکی را می شناسند درعین حال با دارو سرو کار ندارد چرا که مهمترین مسئله عوارض جانبی داروها بر بدن انسان است.
دکتر یارمحمدی: اجازه بدهید که من بطور خلاصه یک تاریخچه ای از علم کایروپرکتیک برای شنوندگان رادیو و خوانندگان مجله جوانان بگویم، که Chiro به لاتین یعنی دست و  Practice تمرین و یاعمل دست، فلسفه Chiropractic سال های سال در یونان، در چین و شاید در ایران وجود داشته، ولی در این 120-130 سال اخیر در امریکا در جهان غرب این رشته بطور علمی قبول شده و تحقیقاتی صورت گرفته و در دانشگاه ها هم تدریس می شود. که بطور کلی هر نوع بافت که عصب، ماهیچه و استخوان به آن وصل باشد و در نتیجه تمام قسمت هایی که این سه عضو را در برگرفته باشد مربوط به کار یک کایروپرکتیک است وهمانطور که گفتید کایروپرکتیک علمی است که بدون استفاده از دارو درمان را انجام می دهد، البته من شخصا مخالفتی با دارو ندارم و فکر می کنم بعضی وقت ها به دارو احتیاج داریم برای دردهای بسیار شدید، ما حتی خودمان پیشنهاد می کنیم که بیماران مسکن مصرف کنند.
بیشتر کسانی که به مطب من می آیند کسانی هستند که یا مجروح شدند ویا جراحتی داشتند در ورزش و یا جسم سنگینی را بلندکردند و یا از قدیم یک دردی داشتند و رها کردند و بدنبال معالجه آن نرفتند و این درد، قدیمی شده. بنابراین کاری که من  انجام می دهم بعد از معاینات اولیه که یک سری تست های ارتوپدی برای تشخیص درد مریض که بطور مثال آیا این درد به دیسک های کمر مربوط میشود، یا اعصاب کمر صدمه خورده و… بعد از معاینه و تشخیص درست یک سری معالجات کایروپرکتیک انجام می دهیم که بیشتر حالت  Mobilization ستون فقرات و یا مفاصل است.
باید توضیح بدهم قبل از هر چیز باید راجع به اینکه اصلا چرا درد بوجود می آید صحبت کنیم.درد یک سیگنال یا زنگ خطر است که اعلام می کند که در قسمتی از بدن یک اختلالی بوجود آمده. البته آدم ها این درد را جدی نمی گیرند، مسکن می خورند و بطور موقت آن را خاموش می کنند ولی حتما برای این درد دلیلی وجود دارد.
طبیعت انسان را خلق کرده و این طبیعت که ما در آن هستیم تماما روی اصل حرکت و انرژی ساخته شده. همانگونه که در مقیاس میکروسکوپی به یک اتم و یا ملکول نگاه می کنید می بینید که این اتم و مولکول همیشه درحال حرکت است.این حتما یک دلیلی دارد. انسان هم از یک ارگانهایی درست شده. مغز فرمان دهنده یک سری از کارهاست و روی این مغز را یک پوشش استخوانی به نام جمجمه  که بسیار سخت و محکم است حفاظت می کند.
تصور کنید که 24 عدد بلوک استخوانی را روی هم سوار کرده باشید، 7 تا در گردن 12 عدد در میانه کمر و 5 عدد هم پائین کمر. وزن سر شما هم روی این 24 عدد سوار شده  ووسط این 24 عدد یک کابل کلفت عصبی به نام نخاع. در میان این بلاک های استخوانی یک بالشت های کوچکی وجود دارد مثل کمک فنر که به آن ها دیسک  گفته میشود، درحقیقت این دیسک ها که مابین این بلاک ها هستند فشار را از روی استخوان بر میدارند. پس مغز در جمجمه قرار گرفته توسط این کابل (نخاع) و بافت های عصبی که از لابه لای این استخوان ها خارج می شوند، پیام را از مغز به اعضای بدن و یا برعکس منتقل می کنند حالا این اعضا شکم، عضله، مفاصل، پا، دست و … توسط این شاخه های عصبی بهم وصل هستند.
اگر واقعا در پروسه زندگی توجه کنید وهمین مسئله حرکت که راجع به آن صحبت خواهم کرد متوجه می شویم که چرا انسان ها روز به روز رو به تخریب می روند.
این قسمت جمجمه وبعد اعصابی که به تمام بدن وصل هستند را مغز کنترل می کند. فرمان از مغز گرفته می شود در قسمتهای مختلف مغز پردازش می شود  به ستون فقرات منتقل می شود و بعد به بافت های مختلف بدن از طریق سیستم عصبی و این پروسه به همین منوال ادامه دارد تعادل بدن انسان روی این ستون فقرات (بلوک های استخوانی) قرار گرفته. این مهره ها جا به جا می شوند، اگر مهره ای از جای خودش خارج شود، باعث می شود که پیام های عصبی بطور کامل به بافتها نرسند.
حالا اگر اختلالی بین مغز، ستون فقرات و این بافتهای عصبی از طرق مختلف مثلا بلند کردن جسم سنگین، دیسک کمر و … بوجود بیاید در حقیقت کمردرد ایجاد می شود که طبق آمار 75% مردم دنیا با درد کمر آشنا هستند.
تمام وجودانسان روی حرکت است حالا این حرکت یا مفصلی  و عضلانی است و یا قلبی و … در نتیجه محدود کردن حرکت و نشستن طولانی مدت باعث تخریب زودرس دیسک می شود حالا این محدودکردن این چنین می باشد که مثلا صبح  از خواب بیدار می شویم، می نشینیم جلوی کامپیوتر، برای رفتن به دو بلاک دورتر از ماشین استفاده می کنیم، برای پارک کردن ماشین ها نزدیک ترین نقطه را انتخاب می کنیم.
نشستن زیاد فشار زیادی را روی دیسک ایجاد می کند در هر 2 اینچ حدود 300 تا 400 پوند فشار روی دیسک بوجود می آید.
25 سال پیش من یک مقاله ای نوشته بودم که بعداز 15 دقیقه که افراد جلوی کامپیوتر می نشستند مجبور می شدند بایستند و دو تا نرمش به آن ها نشان می داد و حرکت را به آن ها نشان می داد و بعد دوباره بر می گشتند به سر کار.

1411-42

• آقای دکتر توصیه شما برای کسانی که تصادف می کنند چیست که در ابتدای حادثه چه بایستی انجام بدهند؟
– تصادف اتفاق می افتد، مکانیزم بدن انسان طوری طراحی شده که بعد از جراحت مغز انسان ترشحاتی از خود بوجود می آورد که بطور مسکن هستند. این تنها برای تصادف نیست هر جراحتی که برای بدن انسان بوجود میآید مواد شیمیایی از مغز ترشح می شود که تمام مواد مسکن از جمله مورفین،… تمام مسکن هایی که در بیمارستان تولید می شود در آن وجود دارد و بعد هم در بدن پخش می شود. برای همین هم وقتی به شما ضربه ای وارد می شود احساس درد نمی کنید و بدن شما حالت بی حس و یا گرم پیدا می کند. بدن بسیار حساس نمی خواهد که خود را از بین ببرد تخریب جزء طبیعت نیست  فرسودگی است ولی تخریب نیست، پس شروع به ترشح مسکن می کند و مسکن ها درد را بی حس می کنند. شوکه شدن خودش یک نوع مسکن است چون شما درد را فراموش می کنید. بعد هم برای یک مدت  کوتاهی این مسکن ها در بدن پخش هستند و درد را احساس نمی کنید. بعد ازگذشت این مدت بدن شروع می کند به فرستادن سینگال های درد وعلائم، چون این مواد شیمایی تا یک زمانی تولید می شوند، چون آسیب بافتی که بوجود آمده بدن نمی خواهد این آسیب در بدن شما باقی بماند و بدن شروع می کند به ترمیم  که یک پروسه ای دارد از جمله تورم و درد…حالا توصیه من این است که وقتی افراد مجروح می شوند از ناحیه زانو، کمر، دست و … سعی کنید اولین کاری که می کنید استراحت کنید بعضی مواقع استفاده از کیسه یخ در قسمتی که ضربه خورده تورم را کم می کند.
امکان این وجود دارد که روز اول بعد از تصادف و جراحت چیزی احساس نکنند ولی دو هفته بعد وقتی از خواب بیدار می شوند فکر می کنند چرا بدنم خشک شده و… وقتی سئوال می کنیم می فهمیم که یک جراحتی داشتند. بدن برای ترمیم کردن خودش شما را محدود می کند و برای ترمیم کردن احتیاج به استراحت دارد حتی استراحت بافتی. اگر دقت کرده باشید کسانی که جراحتی داشتند بعد از یکی – دو روز آرام تر هستند ساکت تر هستند. درحقیقت طبیعت این را به انسان یاد می دهد که آرام باشد و استراحت کند تا ترمیم شود. کار من موقعی است که مریض قبل از اینکه دردش قدیمی بشود به ما مراجعه می کند. معمولا ما هم از وسائل Physical Therapy و Ultra Sound برق، لیزر و یا نوردرمانی استفاده می کنیم بعد قسمت دست و Mobilization و یا Adjustment  Chiropractic است که ما به جای اینکه اجازه بدهیم بدن خشک بشود و یا جای زخم درونی قدیمی بشود حرکت را روی این قسمتها ایجاد می کنیم.
ورزش وحرکت خیلی مهم هستند انسان بایستی در حال حرکت باشد. این طبیعت انسان است که متاسفانه به خاطر تکنولوژی، صنعت … و تمام این ها باعث شده سبک زندگی اش بهم خورد.
انسان قرار نبوده که دو پا باشد این کمر انسان برای چهار دست و پا رفتن طراحی شده بوده. و این دو پا بودن و سرپا ایستادن ما فشار بیش از حدی را روی ستون فقرات ایجاد می کند.
دوره کایروپرکتیک درست مثل پزشکی 7 ساله است وبعد هم شما بایستی اینترن بشوید و تکنیک ها را بیاموزید.
Traditional Chiropractic یا کایروپرکتیک سنتی که اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 بوجود آمد ایده تنظیم ستون فقرات با ترکیب West or High-tech Technology که در Physical Medicine است. فیزیوتراپی از دستگاه استفاده می کنند ولی کایروپرکتیک مخلوطی است از فیزیوتراپی و درمان با دست که تنظیم می کنیم.
امروزه متوجه شدند که جلوگیری از دردهای ستون فقرات خود یک معالجه است. باورکنید که شاید 40 تا 50درصد مریض های مطب من Maintenance هستند یعنی ماهی یک بار مراجعه می کنند تنظیم ستون فقرات  را انجام میدهیم که باعث می شود که حال آن ها بهتر می شود چند شرکت هستند که در حقیقت من پزشک معالج شرکت شان هستم که کارگران و یا کارمندانی که کار سخت انجام می دهند را ماهی یکبار به مطب ما میفرستند و ما کار تنظیم ستون فقرات را  انجام می دهیم.
• خواهش می کنم شماره تلفن وایمیل خود را اعلام کنید.
– تلفن آفیس Office-24 ساعته

  818-980-0200
ایمیل: E-mail: [email protected]

•  به انجمن پند آمدم با گروه بسیار فعال جامعه ایرانی آشنا شدم با صاحبان مشاغلی که هر کدام سال هاست به جامعه خدمت می کنند و خوشبختانه دست به دست هم دادند و شما هم که مسئول این انجمن هستید.
– گروهی که گفتند حدود 5-6 سال است که تاسیس شده به نام پند که مخفف Persian-American Network Development است این یک سازمانی است که درکالیفرنیا. ماهی یکبار تمام افراد حرفه ای از رشته های مختلف را دور هم جمع می کند و شامی خورده می شود و راجع به یک مسئله هم صحبت می کنیم. چهارشنبه اول هرماه دوستان میتوانند به وب سایت پند PandSociaty.net مراجعه کنند درحال حاضر من برای مدت یکسال پرزیدنتPresident  این انجمن  هستم.

1411-43