1428-77

1428-78

بدنبال یک گفتگوی مفید وآگاه کننده با دکتر پیمان بیداری در مجله و رادیو جوانان و عکس العمل های گسترده خوانندگان و شنوندگان، این بار رشته کلام را به دست خود دکتر بیداری می سپاریم تا درباره مسائل مربوط به شروع یک بیزینس و مسائل قانونی و مشکلات پنهان در آن سخن بگویند.
دکتر بیداری می گوید: من شاهد بوده ام که در جامعه ایرانی و حتی غیر ایرانی، گاه اشتباهاتی در بیزینس رخ می دهد، که مسئولان آن تا حدی بی خبر هستند، بعضی ها ندانسته در زمینه مالیات ها، مدارک  و اسناد، قرار ومدارها دچار اشتباهاتی می شوند، درحالی که اگر هرکدام از ما در مورد مسائل و مشکلات پیشگری هایی بکنیم، جلوی دردسرهای قانونی و مالی آینده را می گیریم. برای نمونه بیشتر افرادی که بیزینس را شروع می کنند، کمتر درباره بودجه و امکانات مالی خود پیش بینی می کنند چون معمولا افراد باید برای 6 ماه تا یکسال و حتی در بعضی موارد تا دو سال، ذخیره مالی برای هزینه های کمپانی خود داشته باشند درحالیکه بعضی ها در همان قدم اول، از بانک قرض می گیرند، از دوست و آشنا وام می گیرند، با توجه به مشکلات اولیه آن بیزینس، این موارد هم باری بر دوش آنها می گذارد.
مسئله دوم:
 اینکه باید هزینه های کمپانی را تنظیم کنند، به اصطلاح خرج و برج را در نظر بگیرند بعضی ها در شروع کار هیجان زده میشوند مرتب دست و دلبازی می کنند. هزینه های مختلف را در برنامه خود می گذارند، که بهتر است همیشه هزینه ها خیلی کمتر از درآمد باشد.
مسئله سوم:
اینکه باید برای محافظت از املاک شخصی خود چون خانه، بهتر است کمپانی خود را بصورت کورپوریشن ثبت کنند، این کورپوریشن بستگی دارد به نوع بیزینس، حتی بهتر است بصورت LLC و یا LLP باشد چون همین جلوی خیلی از ضربه های سنگینی به زندگی و ما یملک شخصی صاحب کمپانی را می گیرد. البته اگر کسی قصد دارد در کمپانی خود سهام بفروشد ثبت کورپوریشن تابع قوانین خاصی است.
درحال گفتگو با دکتر بیداری فریده جلالیان ایجنت فعال تبلیغاتی هم حضوردارد و فریده جلالیان 15 سال است با مجله جوانان همکاری دارد و با وسواس و دقت خاصی کار خود را انجام میدهد واینروزها با دکتر بیداری در زمینه تبلیغات همکاری می کند و دکتر بیداری می گوید خوشحالم که فریده جلالیان امکان ارتباط گسترده مرا با جامعه ایرانی فراهم کرده چون من 15 سال از جامعه خود بدور بودم و اینک خوشحالم که این ارتباط برقرار شده است.
مسئله چهارم:
خیلی ها یک بیزینس و یا بقولی رستورانی، شرکتی را می خرند، قبلا به آنها گفته شده و یا مدارکی ارائه شده که این کمپانی ماهی ده هزار دلار سود دارد و بعد می بیند چنان نیست، من خودم موکلی داشتم که درست با همین مسئله مواجه شده بود، می گفت نه تنها سودی در میان نیست، بلکه ضرر هم میدهد.
من توصیه می کنم معمولا در چنان مواردی شخص بهتر است برود جلوی آن رستوران یا بیزینس و نظاره کند که روزی چند مشتری وارد میشود، چقدر فعال است نظر مردم چیست، همسایه ها چه می گویند و در ضمن قبل از خرید از یک حسابدار با تجربه دعوت کند که همه مدارک را بررسی کند.
در چنین مواردی اگر ثابت شود که شخص دروغ گفته، تقلب کرده، قابل تعقیب قانونی است و حتی می توان از او خسارت گرفت و قرارداد خرید را کنسل کرد.
مسئله پنجم:
کنترل درآمد وهزینه های روزانه است، معمولا اگر خود شخص فرصت ندارد، یک افیس منیجر با تجربه می تواند همه درآمد وهزینه روزانه را تهیه کند و به اطلاع مدیر کمپانی برساند.
مسئله ششم:
اگر هرکسی در بیزینس خود اسراری دارد، شگردهایی دارد، تکنیک هایی دارد، اسناد و مدارک مهمی دارد باید با دقت نگهداری شود، باید کارمندان قابل اعتماد را بکار بگیرد، که هیچ راز وشگرد وسندی به بیرون درز نکند و خصوصا وقتی یک بیزینس بصورت نقد فعال است باید همه رسیدها تهیه شود، همه مدارک فروش و خرید آماده باشد. مدیر کمپانی باید از همه زوایای بیزینس خود مطلع باشد.
من یک موکل داشتم که یکی از کارمندان او در بخش خزانه داری، برای خود در مدت یکسال 130 هزار دلار چک نوشته بود، که متاسفانه مدیرکمپانی خیلی دیر فهمیده بود، چون گاه دیگر امکان بازگرداندن آن پول وجود ندارد.
مسئله هفتم:
هر قرار و مدار و خلاصه قراردادی منعقد میشود باید بروی کاغذ بیاید، یا بصورت سند، امضاء شود، باید یک شخص مطلع چون یک وکیل با تجربه همه این قراردادها را تنظیم کند، برای همه توضیح بدهد، بعدها یک شریک نمی تواند مدعی شود، که من قرارداد را نخواندم، یا نفهمیدم، چون دادگاه نمی پذیرد.
من موکلی داشتم که از شخصی شکایت کرده بود، که 17 هزاردلار بابت یک کنسرت به او داده ولی حالا کنسرت گذار می گوید من ضرر کردم و پولی ندارم که پس بدهم چون برای سرمایه گذاری بود، من پرسیدم آیا شما پول را بصورت سرمایه گذاری و یا قرض دادید؟ گفت قرض ولی مدارکی نداشت، نوشته  و قراردادی نداشت که نشان بدهد بنابراین ثابت کردن اینکه این پول قرض بوده، آسان نیست.
آخرین مسئله:
اینکه وقتی تصمیم می گیرید وکیلی را استخدام کنید، ابتدا درباره اش تحقیق کنید. اگر لازم بود بروی وب سایت Calbar.org بروید و سوابق آن وکیل را بررسی کنید چون درصورت اشتباه و خطا، در آنجا نوشته شده است.
تماس با دکتر پیمان بیداری:

714-525-5570
Bidaricivicdefense.com