1421-51

دکتر کتایون مطلق درباره سوابق تحصیلی خود می گوید:
درایران دیپلم گرفتم، در یوسی ال ای در Biochemistry فارغ التحصیل شده و در امریکن یونیورسیتی کارنین مدیکل اسکول ادامه دادم و در فلوریدا رزیدنسی را طی کردم و در رشته فامیلی مدیسن ، 8 سال است که کار می کنم و اینروزها در انسینو مطب دارم.
دکتر مطلق درباره بیماریهای رایج در جامعه ایرانی میگوید افسردگی، پوکی استخوان و مشکلات زانو در بزرگسالان بیشتردیده میشود.
در مورد سرماخوردگی، خانواده ها فکر می کنند چاره خوردن انتی بیوتیک است درحالیکه چنین نیست بجز در موارد بسیار ضروری، انتی بیوتیک درمان قطعی نیست، من همیشه توصیه میکنم وقتی دچار سرماخوردگی، گلودرد، آبریزش بینی، سردرد، سرفه میشوند باید زیرنظر پزشک خود، تا حد ممکن بدون انتی بیوتیک، به درمان بپردازند.
• می پرسیم خیلی ها به شیوه های سنتی اعتقاد دارند مثلا برای سرفه وگلودرد، از شیر داغ و عسل استفاده می کنند یا شلغم می خورند، سوپ داغ، آب پرتقال مرتب مصرف می کنند.
می گوید: تحقیقات نشان میدهد که عسل بروی گلودرد تاثیر دارد، شلغم هم موثر است، ویتامین C اثر ویژه خود را دارد ولی در نهایت باید پزشک علت و ریشه بیماری را پیدا کند و بعد دستورالعمل خود را بدهد.
• در خانواده هایی که دارای بچه های خردسال هستند ، چگونه می توان از شیوع و گسترش بیماریهای فصلی چون سرماخوردگی جلوگیری کرد؟
– مهم ترین مسئله،  شستن مرتب دستها، نبوسیدن و بغل نکردن بچه ها، خصوصا آن ها که تب خال دارند نباید در هیچ موقعیتی بچه ها را ببوسند. معمولا بچه های زیر 7 سال، تا 70درصد آمادگی ابتلا به تب خال را دارند، چون تب خال واگیر دارد ویروسی دارد که گاه در بعضی ها همه عمر می ماند، گاه همین بچه های ما وقتی به مدرسه میروند، یا این ویروس را با خود به دیگران انتقال میدهند یا از آنها می گیرند.
تب خال ابتدا خودش را نشان نمیدهد، ولی با یک بیماری، کم خوابی، استرس، آفتاب شدید، بروز می کند. البته واکسن آن تاثیر زیادی دارد، در مجموع واکسن خیلی بیماریها، در سرنوشت ما بخصوص بچه هایمان نقش دارند.

1421-52

• معمولا خانواده ها و بچه ها که به مطب شما می آیند چند نوع آزمایش و تست ها و پیشگیریها را انجام میدهید.
– من توصیه می کنم بچه ها را از زمان تولد تا بزرگسالی باید مراقب بود 6ماه یا حداکثر سالی یکبار به پزشک رساند که آزمایشات مختلف انجام شود مشکل پوستی، آلرژی، ستون فقرات، مشکل رشد جسمی و فکر، شنوایی، بینایی نداشته و آزمایش خون از جمله ضروریات است.
• نظر شما در مورد مصرف ویتامین ها چیست؟ چون خیلی از پزشکان موافق و برخی می گویند اینقدر مشت مشت قرص ویتامین نخورید.
– هرسنی برای خود ویتامین مخصوص خود را دارد، یک مولتی ویتامین در روز مهم است، آنها که مرتب پروتئین و سبزیجات مصرف می کنند، مسلما مراقب سلامتی خود هستند، این سری ویتامین هم به سیستم دفاعی بدن کمک می کنند تا بتواند جلوی عفونت ها، سرطان ها را بگیرد کسانی که بالای 50 سال هستند، باید کلسیم و ویتامین D برای جلوگیری از پوکی استخوان بخورند.
در جمع بیماران من، از هر ده نفر، 8 نفر دچار کمبود ویتامین D هستند، شما اگر ویتامین D مصرف نکنید کلسیم جذب بدن تان نمی شود وناچار از استخوان بدن تان می گیرید که پوکی استخوان را بدنبال دارد، البته ویتامینD بین 30 تا 100 نرمال است زیادتر برای بدن مفید نیست.
مصرف زیاد بعضی ویتامین ها حتی سبب از دست دادن حافظه میشود مثلا مصرف زیاد ویتامین B12 هم ضرر دارد.
• با توجه به اینکه خیلی ازداروها در داروخانه ها دردسترس همه است و هرکسی بدلیلی، دارویی را بدون تحقیق و بررسی فقط برای درمان درد می خورد، صحیح است؟
– متاسفانه خیلی ها بدلیل درد و یا نداشتن بیمه، این داروها را مصرف می کنند، ولی من توصیه میکنم قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت بکنند و گاه داروهایی که پزشک به آنها میدهد موثرتر و کم دردسر است بعضی ها بدلیل مصرف پیاپی بعضی داروها سبب از کار افتادن کلیه و کبد خود میشوند.
• شنیدیم شما برای کم کردن وزن هم سیستم و شیوه ای تازه دارید؟
– بعضی داروها در دسترس است که اشتها را کم می کند. ولی برای همه امکان استفاده از آنها بدلیل ناراحتی هایی که دارند نیست خصوصا افرادی که ناراحتی قلبی دارند.
در سیستم ما به وزن کم کردن سریع اعتقادی نیست، بعضی ها بدلایلی عجله دارند، من بیماری داشتم، که می خواست در ظرف 3ماه بخاطر عروسی دخترش شدیدا وزن کم کند، که من موافق نبودم و آن خانم بعدا دچار ریزش موی شدید شد. البته بعد از ماهها و با مصرف ویتامین ها، متوقف کردن کاهش وزن، بمرور آن موها بر می گردد، ولی گاه اثراتی روی کبد، استخوانها می گذارد.
با دکتر مطلق بسیار سخن داریم، ولی در هفته های آینده هم در رادیو جوانان و هم در مجله جوانان با ایشان گفتگوهایی خواهیم داشت.

1421-53