1387-22

1387-23

سلیمان همصدا یک خواننده تحصیلکرده و آگاه است در جامعه افغان و ایرانی، برنامه های موفقی داشته است، خودش درباره همکاری با خوانندگان ایرانی می گوید:  با شهره در لس آنجلس کنسرت موفقی داشتم، با لیلا فروهر درسانفرانسیسکو یک کنسرت پرطرفدار داشتم و در یک عروسی با شکوه با خواننده محبوب اندی برنامه داشتم. در یک عروسی با شکوه با خواننده محبوب اندی برنامه داشتم.
در جمع خوانندگان ایرانی صدای کدامیک را دوست داری؟
– من از صدای بیشتر خوانندگان ایرانی لذت می برم، به آهنگهای داریوش، ابی، لیلا فروهر و ستار و شهره گوش میدهم و عاشق آهنگ گل سنگم ستار هستم.
خوانندگی را از چه سن و سالی و از کجا شروع کردی؟
– از همان روزهایی که به مدرسه میرفتم خوانندگی را شروع کردم، زنده یاد پدرم بزرگترین مشوق من بود وهمین سبب شد در خوانندگی پیش بروم، آن روزها من آهنگهای احمد زایر را می خواندم، که هنوز محبوب است بعد به هندوستان رفتم، در آنجا به کلاس موسیقی و آواز رفتم تا به امریکا آمدم  و در تمام این 25 سال دوری از سرزمینم، خوانده ام و 8 آلبوم موفق تهیه کردم.
در جامعه افغان چند خواننده معروف و پرکار دارید؟
– ما هم چون جامعه ایرانی ، خوانندگان بسیاری داریم. از جمله فرهاد آریا که در جمع ایرانیان معروف و با آهنگ «چشم سیاه تو خوش می آید» محبوب شده ، من خودم هر وقت کنسرت می گذارم، جمع ایرانیان کمتر از افغان ها نیست یکی دیگر از خوانندگان معروف «نعیم جان» با آهنگ «برچشم آهو» مورد استقبال بوده، پسر خاله خودم حبیب جان قادری که آهنگی دو صدایی با لیلا فروهر خوانده بنام جانمو تو رو دو چشماته خوانده است.
میدانی که خیلی از خوانندگان ایرانی از سالها قبل از انقلاب آهنگهای افغانی را خوانده اند وهنوز می خوانند.
-بله شیوه خواندن را هم من خیلی دوست دارم، بیشتر آن آهنگها در میان افغان ها گل کرده است.
با توجه به اینکه سالها خواندن برای خانمها درافغانستان قدغن بود اینروزها در چه مرحله ای است؟
– خوشبختانه اینروزها خیلی بهتر شده، کلاس های موسیقی دایر شده، حتی ما در افغانستان برنامه ای شبیه امریکن ایدل داریم.  بنام Afghan Idol معروف است و همه ساله گروه زیادی خواننده جدید به میدان می آیند خوانندگان جوانی چون فرهاد حیدریان و چند خواننده دختر وارد صحنه شده اند که مرتب در اروپا کنسرت دارند.
اسم امریکن ایدل آمد، به یادم آمد قرار بود سایمون کاول با میکاپ آرتیست افغانی، مژگان حسینی ازدواج کند، ولی بعد ماجرای حامله شدن دوست دختر جدید سایمون همه چیز را بهم زد جامعه افغان چه برخوردی با این ماجرا داشت؟
– بنظر من یک مسئله شخصی بود، با هم خوش باشند، ولی با توجه تفاوت مذهب فکر نمی کنم ازدواج شان امکان داشت البته من معتقدم اگر کسی عاشق کسی بشود، نباید مذهب مانع باشد.
می بینیم که برادرتان سمی همصدا هم با شما همراه هستند، ایشان را بعنوان یک چهره فعال در زمینه خرید وفروش اتومبیل های مدل بالا و گرانقیمت می شناسم، از سمی می پرسم کدام از آهنگهای برادرتان را دوست دارید؟
– می گوید از سلیمان 5 تا 6 آلبوم دارم که همه را دوست دارم، آهنگهای اخیرش بنام «دوستان عاشقیم» که خودش شعر و آهنگش را ساخته و روزی دو سه بار گوش می کنم. یا آهنگ تایتانیک  را که به زبان فارسی خوانده و در افغانستان خیلی مشهور شده است.
سلیمان ادامه میدهد:
برادرم براستی ستون فقرات زندگی من است، بهترین راهنمایی ها را بمن می کند، هنگام اجرای برنامه در تلویزیون، توصیه های خوبی دارد، در ضمن می خواستم از آلبوم جدیدم که درحال آماده شدن است و بنام «ترا می خواهم » بگویم که دوست دارم یکی از آهنگهایش را با یک خواننده زن ایرانی مشترکا بخوانم.
سمی می گوید: ما نوروز را در پیش داریم که سلیمان چند کنسرت بزرگ دارد و برادر کوچکم لطفی هم با سلیمان همکاری دارد ما نوروز را چون ایرانیان عزیز با شکوه جشن می گیریم و گاه در مجالس ایرانیان نیز حضور داریم.
دست دو برادر را می فشارم و برایشان آرزوی سلامتی و موفقیت می کنم.