1560-11

1560-4

1560-5

1560-6

1560-7

«شاهکار بینش پژوه» خواننده محبوب و بسیار متفاوت و آگاه به موسیقی، در تاریخ 20 ماه می، کنسرت بزرگ خود را در دالبی تیاتر سالن بین المللی اجرای اسکار در لوس آنجلس برگزار می کند.
با شاهکار درباره این کنسرت جدید، ارکستر بزرگ و گروه 100 نفره نوازندگان و گروه کر و رقصندگان در مجله جوانان و رادیو جوانان گفتگو کردیم.
• پرسیدیم کنسرت بزرگ و تازه شما اینک در راه است که در دالبی تیاتر اجرا میشود، خیلی ها می پرسند براستی حضور این تعداد نوازنده، رقصنده و گروه کر در صحنه 20 ماه می حقیقت دارد؟ چگونه از عهده این مسئولیت بزرگ برآمدید و در این شب در صحنه چه می گذرد؟
– من هر بار در اندیشه کار بزرگتر و حرفه ای تر هستم تا درآمد بیشتر، بهرحال اعداد دروغ نمی گویند، جمع فروش تیکت ها همیشه بیشتر از کل هزینه برنامه هاست به شرط اینکه برنامه ها به درستی و با مدیریت درست انجام شود. من تیم حرفه ای خود را برای اجرای کنسرت هایم دارم ولی اغلب راهها به رم ختم میشود و درواقع بیشتر مسئولیت ها را خودم انجام میدهم و البته کلیه امور برنامه ها با کمک گروه مشاورین و دستیاران به انجام میرسد.
من در این شب حدود 24 آهنگ با همراهی ارکستر سمفونیک اجرا می کنم. و از این تعداد بیشترشان به زبان فارسی، بخشی به زبان اسپانیایی و بخش دیگری به زبان انگلیسی، که خواننده مهمان خواهیم داشت که فکر میکنم هنوز موقع معرفی اش نیست، من با خوانندگان دیگر به زبان های مختلف همکاری خواهم داشت.
بروی بعضی آهنگها رقص طراحی شده، در نهایت شاید این بزرگترین اجرای نه تنها برای من، بلکه هر خواننده ایرانی در تاریخ موسیقی بدلیل موزیسین ها و رقصنده ها باشد.
این کنسرت در تاریخ 20 می در سالن دالبی تیاتر برگزار میشود یعنی سالن اسکار، ساعت 8 شب نیز برنامه آغاز میشود، یعنی باید مردم در ساعت 8 در سالن حضور داشته باشند، بخصوص که در سالن هایی چون دالبی تیاتر، درهای سالن را سرساعت خصوصا زمان اجرای آهنگها می بندند و کسانی که دیرتر بیایند چند آهنگ را از دست میدهند. خوشبختانه در همه کنسرت های من مردم سر ساعت می آیند، فکر می کنم مردمی که بسیار منظم هستند و نکته جالب تر اینکه زمان اجرای برنامه و سخن گفتن کاملا سکوت می کنند، من همیشه در پرتو مهر مردم نازنین در همه صحنه ها بودم در مورد کنسرت، باید توضیح بدهم که من گروه ارکستر خود را دارم که با آنها به سراسر جهان سفر می کنم و در ضمن در هر شهری از ارکسترسمفونیک همان شهر دعوت به همکاری می کنم، در اینجا از ارکستر سمفونیک لس آنجلس دعوت کردیم و همچنین از نوازندگان برجسته بین المللی که بسیار علاقمند به همکاری با آنها بودم.
• در جریان هستیم که شما همکاری با خوانندگان بین المللی را شروع کردید، اخیرا آهنگهایی دوصدایی به زبان های مختلف از جمله فارسی و اسپانیش شنیدیم که از جمله یک آهنگ عاشقانه بود در ضمن شنیدیم برای کنسرت لس آنجلس، از یک خواننده بسیار سرشناس دعوت به همصدایی کردید، اصولا تاثیر این همکاریها چه خواهد بود؟
– من هیچگاه تا زمانی که قراردادی امضاء نشود نامی را اعلام نمی کنم ولی قطعا در این شب ما خواننده مهمان خواهیم داشت در این مدت با چندین خواننده اروپایی و امریکایی اجراهایی داشتم، که مورد توجه مردم نازنین قرار گرفت، که هر کدام قصه خودشان را دارند این همکاریها از اروپا شروع شد، آن خواننده ای که اشاره کردید «آنا» اهل اسپانیا و ایتالیاست. بعد خوانندگان دیگری از روسیه واکراین و امریکا بودند.
در مورد تاثیر این همکاریها نمی خواهم از تعبیر کلیشه ای استفاده کنم. ولی تعبیر گفتگوی تمدن ها و فرهنگ ها بخوبی کار می کند، برای هر دو ملت جالب است، یک خواننده امریکایی فارسی می خواند یا خواننده ایرانی اسپانیش می خواند، لهجه های شیرین این اجراها برای همه جالب است به همین دلیل این همکاریها مورد استقبال مردم واقع میشود چون نشانه صمیمیت و دوستی میان مردم هر دو کشور است.

1560-8

1560-9

1560-10

• گاهی این اندیشه به میان می آید که شاهکار یکه و تنها در میدان، با همه مشکلات می جنگد و بهترین ها را ارائه میدهد و در ضمن در میان مردم می شنویم که حامیانی شاهکار را در مورد کنسرت های بزرگ حمایت می کند؟
– تا امروز در هیچکدام از کنسرت هایم، بجز کارهای اولم که کمپانی های سامسونگ وهیتاچی اسپانسر من بودند، دیگر هیچ سازمان و شخصی پشت من نبوده و من تنها از حمایت معنوی مردم بهره مند بودم، ولی به لحاظ اقتصادی کنسرت های من همیشه قائم به ذات خود بوده و همانطور که گفتم بجز آن دو کمپانی، زمانی که من میان اروپا و ایران در رفت و آمد و فعالیت بودم، هیچ کسی یاورم نبود. بعضی ها برای اینکه او را از جایگاهی که قرار دارد پائین تر بکشند منسوب اش می کنند به مشتی تفکر و شایعه، که همیشه بوده و من شاهدش بودم. من از روز اول که به لس آنجلس آمدم داستان های مختلفی از جمله این که ارکستر سمفونیک ها و جمعیت ها در فیسبوک ها و سایت ها مونتاژ است و وجود خارجی ندارد می شنیدم و من بجای ناراحت شدن، خوشحال می شدم چون برنامه ها آنقدر بزرگ بوده که خیلی ها باورش نمی کردند و در نهایت اینکه حمایت کننده برنامه ها خود مردم و خرید تیکت هاست، که در برخی کنسرت ها از جمله نوکیا تیاتر 5 هزار نفر آمدند. من همیشه در پی اجرای کنسرت با کیفیت بالا بودم، بخصوص اینکه بیشتر کارها را خودم انجام میدهم، در این میان کنسرت گذار و واسطه ای وجود ندارد خودتان می بینید که در بیشتر کنسرت ها، چند نفری هستند که با هم درگیر میشوند در آن میان خیلی چیزها گم میشود!
• اخیرا شما در اجرای ترانه ها، جسارت بخصوصی نشان دادید، این اقدام که از دیدگاه بعضی ها دردسرساز است یا حرف از ضد مذهب بودن میزند، را چگونه تفسیر می کنید؟
– من آنچه بنظرم میرسد بدون خود سانسوری ارائه میدهم، وقتی شعری می سرایم بصورت ناخودآگاه به من الهام میشود. با توجه به کتاب های بسیاری که خواندم و با توجه به باورهایی که دارم، و اینکه به باورهای دیگران هم احترام می گذارم شعری که من می سرایم ، بستگی به اعتقادات شاهکار بینش پژوه دارد چون من خودم را می نویسم. اصولا این سروده ها، همه ضد خرافه پرستی است. من به آنچه خیلی ها با باور آن آدم می کشند، دروغ می گویند و اسمش را مذهب می گذارند مخالفم ولی در نهایت احترام به باور و اعتقاد تک تک مردم می گذارم که در مسیر عقلانی حرکت می کنند.
• شاید بعضی ها ندانند شما از کجا شروع کردید و موسیقی و شعر را در چه مکتبی آموختید، در چه زمینه ای دانشگاهی مدرک دارید؟
– زندگی آکادمیک من از زندگی هنریم جداست، من در روز چند ساعت در دانشگاه درس می خواندم و چند ساعت کار هنری می کردم، در رشته سیاسی تا مقطع فوق لیسانس و دکترای برنامه ریزی شهری گرفتم و در دانشگاه تهران تدریس می کردم تا زمانی که بروی تدریس من نیز مهر ممنوعیت زدند این ممنوعیت بروی خوانندگی من، نویسندگی من و کنسرت هایم مصاحبه هایم، نیز وارد آمد تنها کاری که اجازه می دادند تدریس در رشته شهرسازی بود که آنهم ممنوع شد.
• کمی درباره توانائی های هنری تان توضیح بدهید:
– من در زمینه کارهای هنری، 5 ساز میزنم و هیچگاه تحت تعلیم نبودم. در امور ترانه سرایی و آهنگسازی هیچگاه معلم نداشتم، و بعد از تمام آزار و اذیت ها برای کنسرت به امریکا آمدم و در ظرف 13 روز دولت امریکا با ناباوری به من گرین کارت داد به دلیل همان سوابق هنری و آکادمیک. وقتی وارد این کشور شدم، وقتی چرخ های هواپیما روی زمین نشست یک نیرویی به من گفت تو وارد خانه ات شدی من هرگز در شهر خودم تهران نیز احساس امنیت نداشتم که در امریکا داشتم ، انگار همه چیز مقدر شده بود باهمان دو چمدان در خانه ام را بستم و آمدم اینجا و دیگر برنگشتم.
• شما هیچ الگویی در کار خوانندگی داشتید؟
-نمی توانم بگویم الگویی داشتم، ولی از روش زندگی کردن یک خواننده خوشم می آمد و احترام خاصی برایش قائل بودم و با وجود اینکه او را از نزدیک ندیدم ولی بمن یاد داد که میشود خواننده بود و بزرگ هم بود. این خواننده فرهاد مهراد همان فرهاد محبوب مردم بود. شخصیت زیبا و آهنگهای زیبا داشت.
• آلبوم جدیدی در پیش دارید؟
– بنا به اقتضای بازار که همه تک آهنگ ارائه میدهند، من هم هر دو سه ماه یکبار آهنگی جدید منتشر می کنم.
• برای تماس با شما دوستدارانت چه بکنند؟
– با shahkar.com تماس بگیرند.