1463-49

1463-50

1463-51

با ماشا منش به بهانه پخش سریال جدید The Brink از شبکه HBO در رادیو جوانان گفتگویی تازه داشتیم.
در آغاز رشته سخن به زنده یاد محسن مرزبان هنرمند از دست رفته می کشد.
ماشا میگوید:من حدودسی و چند سال با محسن دوست بودم، ما از اولین گروه های ایرانی وهنرمندان دست اندرکار در لس آنجلس بودیم، دوستی بیریایی که از سالهای 1976 شروع شد، من و محسن دراولین نمایش ایرانی که در ویلشرایبل تیاتر بروی صحنه رفت بازی کردیم در شهر قصه بیژن مفید، که اولین اجرای خارج در لس آنجلس را در نیویورک وشیکاگو داشت بعد در صمد به جنگ می رود کار پرویز صیاد، بازی داشتیم، هر دو در یکی دو نمایش چون «کاشفان باقلوا» نوشته زویا زاکاریان و کارگردانی رضا ژیان و همچنین کار مستقل خود محسن به اسم «پونه» در آخرین کار بعنوان تهیه کننده، آخرین بازی به کارگردانی محموداستاد محمد با سعید راد بود. کار خوبی بود، ولی هنوز مردم آمادگی کارهای جدی را نداشتند، با وجود ضرر مادی، از جهت حیثیتی این کارها قابل دفاع بود.
• اگر در جامعه هنری که شامل رسانه ها هم میشود، همبستگی و اتحاد بود، هر کاری قابل اجرا بود، همه با جرات و دلگرمی به کار می پرداختند.
– متاسفانه این اتفاق نه در ایران و نه خارج نیفتاد، نمونه اش مجله جوانان است که درست 30 سال روی پا ایستاده، ولی بجر خود مردم، شما به هیچکس تکیه ندارید. کسی نمی پرسد شما چگونه این همه سال با آبرو کار کردید و سربلند ماندید.
درکار ما خصوصا در تئاتر، خیلی کم هنرمندان حاضر به فداکاری وسرمایه گذاری بودند، به جرات می توانم فقط از پرویز صیاد نام ببرم که تئاتر پارسیان را راه انداخت، کلی سرمایه گذاشت و کلی هم ضرر کرد. البته بعدها حرکت های تازه ای بوجود آمد از جمله هوشنگ توزیع و شهره آغداشلو کارگاه 79 را راه انداختند که پای دردسرها و ضررهایش هم نشستند.
ولی از میان ثروتمندان و میلیاردرهای ایرانی کسی سربلند نکرد تا ازتئاتر، سینما و مطبوعات راستین حمایت کنند.

1463-52

1463-53

• چه شد که وارد هالیوود و عرضه سریال ها و فیلم ها شدی؟
– وقتی دیدم یک نمایش جدی – سیاسی مثل «خر» فقط ضرر ببار می آورد، وقتی دیدم فالگوش وسینما رکس، نیاز به فداکاری از سوی کارگردان، تهیه کننده و بازیگران دارد، به فکر افتادم، حداقل آینده ای هم برای خود بسازم، که ورودم به سریال ها وفیلم ها اتفاقی بود، من به اتفاق دوستی برای آدیشن رفته بودیم، من در اصل راننده بودم، در گوشه ای نشسته بودم، آقایی بیرون آمد و گفت چرا نمی آیی تو؟ گفتم من برای این کار نیامدم، گفت هنرپیشه هستی یا نه؟ گفتم بله، گفت پس بیا آدیشن بده! من هم رفتم و برای فیلم True Lie قبول شدم و به اتفاق گروه به نیویورک رفتیم، من خودم را با ارنولد شوارزینگر در فیلم روبرو دیدم، نکته جالب اینکه در همان روز اول، که تولد من هم بود ناگهان متوجه کیک بزرگی شدم که با شمع های روشن به وسط سالن آمد، خیلی خوشحال شدم، که اینها حتی به فکر تولد من هم هستند، با خود گفتم پس می گویند هالیوود پایگاه پرواز است، درست می گویند، ناگهان متوجه شدم این کیک را برای جمزکامرون کارگردان فیلم آورده اند، کمی دلخور شدم و به آسیستان اش گفتم، ولی جالب اینکه او هم بلافاصله با بقیه حرف زد و همان مراسم را برای تولد من هم برگزار کردند و کلی به من انرژی دادند.
من بعد از این فیلم، شانس بازی در فیلم های دیگر از جمله «کاظم» را به اتفاق شکیل اونیل بدست آوردم که کارگردان حتی نقش را به خاطر من تغییر داد، سپس بازی در سریال ها مرا بیشتر به جلوهل داد بازی در سریال هایی چون How I Met Your Mother و Will and Grace مرا پر از انرژی کرد، در عرصه تلویزیون من حتی در بعضی نقش ها تغییراتی بوجود می آوردم، در …How I met من ظاهرا نقش یک بنگلادشی را داشتم، وی آنرا به یک ایرانی که آواز کوچه باغی می خواند تغییردادم.
شانس با من یاری کرد ضمن بازی در سریال ها، وفیلمهای بزرگ چون دزدان دریایی کارائیب بازی کنم، در فیلم های ایرانی چون Shirin In Love و فیلم کوتاه A Girl walk Alone که آنا لیلی امیرپور ساخته بود شرکت کردم، که اینروزها آنا لیلی حسابی در هالیوود پیش میرود، به او پیشنهاد کارگردانی فیلمی با شرکت جیم کری و کینو ریوز داده اند.
اخیرا هم در سریال پرخرج The Brink در کنار تیم رابینز و جک بلک بازی کردم، که اگر سریال مورد توجه قرار گیرد، با یک قرارداد طولانی همراه خواهد بود.
• خیلی ها می خواهند بدانند دستمزدها در سریال ها چقدر است؟
-دستمزدها بستگی به نقش ها و ادامه سریال ها دارد، معمولا از 2500 دلار تا 5 هزار دلار شروع میشود و بعد با توجه و نقش ها به چند صد هزار و یک میلیون دلار هم میرسد.
نکته مهم اینکه بابت پخش ونمایش دوباره و چند باره فیلم ها وسریال ها مرتب چک هایی بدست بازیگران میرسد که از 500 دلار تا 15 هزار دلار و بیشتر خواهد بود.
جالب اینکه بدانید من برای فیلم خانه ای روی شن ومه قرارداد بستم که نقش خسروداد را بازی کنم ولی این نقش حذف شد، ولی هربار فیلم را نمایش میدهند، برای من مبلغی می فرستند و این نشانه قانون حاکم بر هالیوود است.
• چه هنرمندانی را صمیمی و بیریا و فروتن دیدی؟
– من هریسون فورد را خیلی صمیمی، جنتلمن، مهربان دیدم، آرنولد هم خیلی رفیق و فروتن و بذله گوست برای آنها فرق نمی کند چه کسی چه نقشی دارند.