1486-32

بازداشت یغما گلرویی، ترانه‌سرای منتقد،
توسط نیروهای امنیتی

1486-33

یغما گلرویی، شاعر و ترانه‌سرای شناخته‌شده روز دوشنبه گذشته (۹ آذر-۳۰ نوامبر) در منزلش در تهران بازداشت شده است.
آتنا حبیبی، همسر یغما، روز سه‌شنبه با اعلام این خبر در صفحه‌ی اینستگرام خود نوشته «ماموران امنیتی ضمن بازرسی خانه، اقدام به بازداشت یغما گلرویی و انتقال او به مکان نامعلومی کردند». او با اعلام «نگرانی عمیق» از وضعیت و سلامت همسرش از «دوستان و مخاطبان یغما گلرویی» خواسته تا «ضمن اطلاع‌رسانی» درباره‌ی او، «از هر گونه اظهارنظر و پیش‌داوری که می‌تواند منجر به پیچیده شدن شرایط یغما شود خودداری کنند».
در همین حال، خبرگزاری “ایلنا” نیز در خبری کوتاه، بازداشت یغما گلرویی را تایید کرده است.
یغما گلرویی که بسیاری از کتاب‌های او سال‌ها است در انتظار مجوز انتشار قرار دارند و یا پس از چاپ‌های اول، لغو مجوز شده‌اند، در دو سال گذشته با نگارش دو نامه‌ی انتقادی به حسن روحانی، نسبت به ادامه‌ی سانسور و ممیزی کتاب و آثار هنری در دولت وی علی‌رغم وعده‌های انتخاباتی‌اش به شدت اعتراض کرده بود.
او از جمله‌ در اردیبهشت‌ماه امسال و هم‌زمان با آغار به کار نمایشگاه کتاب تهران خطاب به حسن روحانی نوشت که اگر واقعا به “ماندگاری” کتاب باور دارد، «دستِ وزارتِ ارشاد را از گلوی اهالی قلم بردارد». وی هم‌چنین وضعیت هنرمندان و نویسندگان بعد از تغییرات هشت‌ساله‌ی دولت‌ها در ایران را به «از چاله به چاه و از چاه به چاله افتادن» تشبیه کرده و افزوده بود: «من به چهل‌سالگی رسیده‌ام و هنوز یک کتابِ بدون حذف در سرزمین خودم منتشر نکرده‌ام و ده‌ها عنوان از تالیف‌ها و ترجمه‌هایم در وزارت ارشاد خاک می‌خورند.»
یک روز پس از انتشار آن نامه، چند عنوان باقی‌مانده از کتاب‌های یغما گلرویی نیز از غرفه‌های نمایشگاه کتاب جمع‌آوری‌ شد.
این ترانه‌سرا در آخرین پُستِ فیسبوکی خود که یک روز پیش از بازداشتش منتشر شده، شعری کوتاه با عنوان «انفرادی» را با مخاطبانش به اشتراک گذاشته بود:
«قلمی به دستم می‌دهند
و کاغذی
تا از گناهان خود اعتراف‌نامه‌ای رقم بزنم
و من تنها
از کابوس مداوم گنجشکی می‌نویسم
که به تیر و‌ کمانِ من
در تابستان هفت‌سالگی‌ام مُرد.»

علاقه عمیق گوگوش به خوانندگان کلاسیک و سنتی ایران

1486-34

چهره ماندنی موزیک ایران گوگوش که مشتاقان صدایش در سرتاسر دنیا عاشقانه او را دنبال می کنند از دوستداران همیشگی موزیک سنتی و چند تنی از خوانندگان سنتی می باشد و هرگاه که کنسرتی از این خوانندگان برپا می شود حتی المقدور سعی دارد که در آن کنسرت حضور داشته باشد از جمله استاد شجریان، که در عکس او را در کنار  شجریان پشت صحنه کنسرتی در پاریس نشان می دهد.

جایزه دوم بهترین بازیگر زن آسیا پسفیک
به معتمدآریا تعلق گرفت

1486-35

مراسم اعلام برندگان جوایز سینمایی “آسیاپسِفیک”، شام‌گاه پنج‌شنبه ۲۶ نوامبر-۵ آذر در “سیتی‌هال” شهر “بریزبِن” استرالیا برگزار شد، و فاطمه (سیمین) معتمدآریا، بازیگر مطرح ایرانی که نامزد جایزه‌ی بهترین بازیگر زن امسال بود، به خاطر بازی در فیلم “بهمن”، مورد “توجه ویژه” هیات داوران قرار گرفت.
در این بخش، جایزه‌ی اصلی به “کیرین کیکی”، بازیگر شناخته‌شده‌ی سینمای ژاپن به خاطر بازی در فیلم “اَن” (An) رسید.
در مراسم امسال، “جونگ جائه‌یونگ” بازیگر کره‌ای برنده‌ی جایزه‌ی بهترین بازیگر مرد شد. آلکسی ژرمن جونیور، کارگردان روسی، جایزه‌ی بهترین کارگردانی را برای فیلم “زیر ابرهای الکتریکی” از آنِ خود کرد. و جایزه‌ی بهترین فیلم نیز به “گورستان اسپلندور” محصول مشترک تایلند، مالزی، فرانسه، آلمان، و انگلستان رسید.
گفتنی است نگار جواهریان، بازیگر جوان سینمای ایران یکی از اعضای هیات داوران بین‌المللی جوایز امسال “آسیاپسفیک” بود.

هنرمندان از تبلیغات بیلبوردی منع شدند

1486-36

بیشترین چهره های معروف سینمای ایران جذب تبلیغات بیلبوردی شده اند که از جمله می توان از بهنوش بختیاری- الناز شاکردوست – بهرام رادان – محمدرضا گلزار نام برد. اما خیلی زود وزارت ارشاد وارد عمل شد و به هنرمندان سینما و تئاتر و تلویزیون اعم از مرد و زن اخطار داد که حق حضور در هیچگونه تبلیغات را ندارند.

ممنوعیت عکس های گلشیفته فراهانی در داخل ایران

1486-37

چاپ نام و عکس فیلم گلشیفته  فراهانی در تمامی رسانه های داخل ایران اعم از روزنامه مجله تلویزیون و سینما ممنوع می باشد و این بتازگی از سوی وزارت ارشاد صادر شده است البته فیلم سنتوری او چندی پیش اکران مجدد کوتاهی داشت و دیگر اینکه یکی از فیلم های بیاد ماندنی دیگر او از تلویزیون دولتی پخش گردیده بنام «میم مثل مادر».