1396-42

1396-45

مهدی احمدی یکی از چهره هائی است که در طی 25 سال گذشته دست به یک نوآوری هنری زده و کارهای با ارزشی هم کرده ، ضمن اینکه رعایت فرهنگ و هنر ایرانی هم نموده و نوعی کارهایش را ارائه داده که باب طبع جوانان بوده است، نسلی که در اینجا بزرگ شده اند. علاقه و احترام همه ما به مهدی احمدی به دلیل این است که یک آدم نوگراست.
می پرسیم یک سری آلبوم دادید، خواننده هایی آمدندو کارهایی کردند که توی جامعه ایرانی رسم نبود ولی بدلیل تازه بودن، نو بودن وحرفه ای بودنش گل کرد. خیلی ها سعی کردند که راه شما را دنبال بکنند، حالا کاری نداریم که کجا رفتند، چی شدند ولی بهرحال شما مبتکر یک سبک جدید در کار موسیقی بودید که آن سبک جدید تحولی در موسیقی بود.
– در سال 1989 شرکت  X dot 25 را پایه گذاری کردم، شرکت ما دو هدف اساسی داشت، یکی کارهایی را ارائه بدهیم که بتواند موزیک شرق و غرب را بهم بیامیزد در این نوع موسیقی پایه هایی از موزیک جاز، World موزیک اینترنشنال، موزیک سنتی ایرانی، موزیک های سنتی هندی و سازهای مختلف این کشورها وسازهای غربی، پیانو وگیتار جای داردما سعی کردیم که یک حالت جدیدی با هم تلفیق کنیم. در آن زمان ورلد موزیک  World Music وجود نداشت و ما یکی از پیشروهای این نوع موسیقی بودیم که به شنوندگان معرفی کردیم و اولین آلبومی را که ارائه دادیم «کودک درون» بود که «آلدوش» نوشته واجرا کرده بود و کوروش انگالی اشعارش را نوشته بود، در سان فرانسیسکو پخش کردیم ودر همان جا، جایزه بهترین آلبوم ورلد موزیک World Music را از آن خود کرد. بعد از آن گروه «اکسیم آو چویس» کار بعدی ما بود که توانستیم بیشتر آن حرکت را انجام بدهیم و آلبوم «فرای  انکار  Beyond Denial» را با خواننده خوب مامک خادم که اینروزها درلوس آنجلس بسر می برد ارائه دادیم که با استقبال ایرانی ها و خارجی ها روبرو شد. هدف دیگر حرکت ما در این بود که سعی کردیم موزیک را بر روی اینترنت بگذاریم، اینترنت در آن زمان وجود نداشت و همه کسانی که در کار موزیک بودند، موزیک هایشان را بر روی اینترنت عرضه نکرده بودند. در آن زمان اینترنت Browser اصلا نداشت و فقط بولتون بورد بود که ما در آن تبلیغ شرکتمان را می کردیم. ما یکی از اولین کمپانی هایی هستیم که بر روی اینترنت Xdot25.com را از نظرها گذراندیم ووقتی که com. کردیم، هیچ شرکت موزیک خارجی و ایرانی نبودند، در سال 1994 بود ما سعی کردیم که موزیک را از طریق اینترنت پخش کنیم و در دسترس مردم بگذاریم و همین طور تبلیغ کنیم.
در سال 1997 در وب سایت X dot 25 یک چت لاین داشتیم، بنام گپ که هزار ملاقات کننده داشت، هزار ملاقات کننده بمانند ده میلیون امروز میشد. فکر کردیم که چون شرکت موزیک هستیم، باید بیشتر بر روی موزیک تمرکز کنیم وآنرا بستیم، خیلی ها از این مسئله ناراحت شدند وتماس گرفتندکه چرا این چت لاین از بین رفته است برای دوستان موزیکشان را می گذاشتیم و بعد می توانستند رابطه برقرار کنند، موزیک شان و فایل هاشون را ارسال کنند و تمام این چیزهایی که شما درفیس بوک و مای اسپیس می بینید. هنوز اگر در اینترنت دنبال  X dot 25/Gap بگردید، تبلیغی که برای این برنامه کردیم، میتوانید پیدا کنید.
بسیار از آلبوم جدید شما لذت بردیم در این باره توضیح بدهید؟
– آلبوم «کودک درون» و بعد گروه «اکسیم آو چویس»  اصولا کارهایی که به بازار دادیم موزیسین های دیگر را بدنبال خودکشید. چند ماه پیش گروه «آشاواهیشتا» با من تماس گرفتند، موزیک اولیه آنها خیلی به دل نشست و خیلی احساس کردم که این حالت دنباله کارهایی است که ما قبلا انجام می دادیم و این کاری که حتما شرکت ما باید بیرون بدهد، چون ما این آهنگها را می شناسیم و از روز اول درست کردیم و به بازار دادیم. کار بسیار زیبایی است و اسم گروه «آشاواهیشتا» به زبان اوستایی قدیم ایرانی به معنی حقیقت عریان و در ضمن اردیبهشت است. 12 آهنگ  در این آلبوم است که خیلی جالب اجرا شده است، اولا تمام شعرهای این آلبوم از مولانا است و شعرها بصورت بسیار جالبی توی آهنگ ها ترکیب شده است. این گروه 2 خواننده زن و 2 خواننده مرد دارد که یکی از آنها از طرف بلوچستان است و کارهایش جالب است، خوانندگان زن جوان هستند و با هم و بعد جدا جدا می خوانند. کار جدیدی است. کاری است که من احساس می کنم یک نوآوری دیگر و یا اینکه یک تکاملی است از کارهایی که با گروه «اکسیم آو چویس» در کارهای قبلی می کردیم. احساس کردم شنوندگانی که کار جدید دوست دارند، به احتمال زیاد از این کار لذت می برند.

1396-43

سالها بود که از شما خبر نداشتیم، در طی این سالها کجا بودید و چکار می کردید؟ میدانم که بیکار نبودید و در کار ساختن بودید ولی چرا کاری را ارائه نمی دادید که ما در جریان قرار بگیریم؟
– در سالهای90 ما کارهای زیادی را انجام دادیم، بمانند گروه «اکسیم آو چویس» که بیرون دادیم که در بین گروه های ایرانی و خارجی طرفدار پیدا کردند و بعد از آن به کارهایی کشیده شدیم که در تمام دنیا پخش میشود. یکی از این گروه ها، گروه «میتوسMythos» است که خیلی بزرگ است و کارهایش شبیه «انیگما Enigma» میباشد، ممکن است خیلی ها بشناسند. بالاخره بعد از کار اول و دوم آنها، کارها آنقدر بزرگ بود که با کمپانی وارنر برادرز و  EMI ای ام آی  وارد صحبت شدیم و بالاخره با  EMI قرارداد بستیم و با آنها در پارتنرشیپ هستیم و مشارکت می کنیم و سرمان گرم آنها شد و کارهایی که فقط برای ایرانیان باشد کمتر داشتیم. یک رویداد دیگر که اتفاق افتاد اینکه چون ما از اولین کسانی بودیم که بر روی اینترنت رفته بودیم و موزیک هایمان را آنجا عرضه کرده بودیم، متاسفانه بر ضد ما تمام شد، چون کارهای ما را بر روی اینترنت کپی کردند و آلبوم های ما 000/50 تا دان لودهای مجانی شد  بخاطر همین کمی عقب کشیدم تا وضعیت اینترنت معلوم بشود، به قول بعضی ها وقتی اینترنت بوجود آمد، به حالت Wild Wild West بود، هیچ قانونی وجود نداشت و  هرکسی هر کاری دلش می خواست میکرد، مثلا یک کمپانی بنام نپسترNapster آمده بود و همه میرفتند دان لود میکردند و دیگر کسی سی دی نمی خرید، من کمی عقب کشیدم تا قانونی گذارده شد بنام «دیجیتال ملینیون کپی رایت اکت DMCA » که بسیار به ما کمک کرد و موزیک هایی را که مجانی دان لود می کردند، یک سری آنها را بستند و درحال حاضر هرکجا که آهنگ ما باشد. اگر یک نامه کوتاه برای سایت آنها بفرستیم، فورا کار ما را بر میدارند، حالا دلمان گرم تر شده است که برگردیم و شروع بکار بکنیم و موزیک هایی را ارائه بدهیم که شنوندگان دوست داشته باشند.
یک سال است که برگشته ایم، فیس بوک خود را بر روی وب سایت کامل تر کردیم و بر روی یوتیوب هم فعال هستیم.
آیا شما چهره ها وهنرها و صداهای جدید هم می پذیرید؟ آیا با آنها در تماس هستید؟ خودشان می آیند و یا شما با آنها تماس میگیرید و اصولا به چه طریقی است؟
– ما همیشه گوش شنوا برای هنرمندانی داریم که مایل هستند کاری را انجام بدهند و احساس می کنند که ما این کارها را می توانیم انجام بدهیم، البته ما روابط خودمان را داریم، چون توی بازار موزیک کمپانی های مختلفی هستند و هر کمپانی هدف خاص خود را دارد و به یک گروه هایی سرویس میدهد. کارهایی راکه ما انجام می دهیم، باید در رکورد لیبل  Record Label کمپانی ما بگنجد ولی بهرحال گوش شنوا برای هر کاری و هر هنرمندی که کار جالبی را ارائه میدهند داریم. کارهای ما بیشتر آوانگارد است که حتی کمپانی های اطراف ممکن است کمتر به آن توجه نشان بدهند و یا مایل به همکاری بر روی این موزیک ها باشند ولی ما به هر موزیک و هنرمندی گوش می دهیم و نظر میدهیم و اگر کارشان فوق العاده و متفاوت بود و احساس کردیم که توی خط کمپانی ما است، خوشحال می شویم که با آنها همکاری کنیم.

1396-44

درباره آلبوم جدیدتوضیحی بدهید و آیا این گروه در تدارک آلبوم جدیدتری هم هستند؟
– ما با این گروه قرارداد چندین آلبوم را داریم و آلبوم اول بنام «Awakening» است و اسم گروه هم «آشاواهیشتا» میباشد و اگر بر روی اینترنت نگاه بکنند متوجه میشوند که این آلبوم بیشتر از امکان در معرض فروش است بمانند آمازون iTunes, Best Buy, Amazon….
– کمپانی ما Xdot25 بدلیل اینکه 25 ساله است،توزیع، پخش و تبلیغات بسیار قوی دارد و برروی وب سایت Xdot25.com هم است. در این آلبوم ما ریشه های خواندن قلندری را وارد کردیم و وقتی که آلبوم را گوش میدهند متوجه خواهند شد. خواننده های زن، استایل های جدید و متفاوت و جالبی را می خوانند. توی این کار چندین حرکت متفاوت وجود دارد، یکی ریشه های خواندن قلندری در خواندن این خانم ها وآقایان می بینید و ریشه های موزیک بلوچستان است وساز جدیدی بنام «بنجو» است. 3 تا 4 خواننده هستند که خیلی از آهنگ ها را با هم میخوانند، کار جالبی است، من آهنگ درویش را دوست دارم، خواندن این خانم خیلی قوی است.
آقای احمدی شما نوگرا هستید و در هر رشته  وزمینه ای که کار می کنید، بطور کلی باکاری که قبلا میشد تفاوت دارد، بهمین دلیل هم شما که آمدید، بقیه دنبال رویتان شدند. شما راه را برای هنرمندانی باز کردید شمادنبال کار جدید بودید، معرفی وکمک کردید، بعضی ها پرواز کردند و رفتند و آسمان دیگری را برای خودشان پیدا کردند و شما هم خوشحالید، میدانم که از سراسر دنیا دوست دارند وحاضرند که با کمپانی  شما کار بکنند. از ایران، اروپا، استرالیا و یا هر نقطه ای از دنیا. شما معمولا چه هنرمندان و استعدادهائی را جستجو می کنید و چگونه با آنها کار خواهید کرد؟
– ما برروی وب سایت خود، یک پاراگراف کوتاه درباره موزیک نوشته ایم که کسانی مایل هستند با ما تماس بگیرند  و کارشان را برایمان بفرستند و ما آن کار را بررسی می کنیم، هر نوع کاری باشد و نظر خود را میدهیم. اصلا تفاوتی ندارت که در کجای دنیا هستند، اروپا، امریکا، کانادا، کجای دنیا  مهم نیست، مهم کار آنها است، زاویه ای که ما هنرمند را بررسی می کنیم اهمیت دارد که با آنها کار کنیم و کار آنها را عرضه کنیم. کمپانی ما از روز اول «World Musicورلد موزیک» قوی بود، در اواسط 1990 ورلد موزیک را بوجود آوردیم. درحرکت جدید کارهایی که حالت آوانگارد هم دارد ولی فقط در قسمت ورلد موزیک و پخش جا نمی گیرد توجه کنیم. بعضی از بچه های ایرانی کارهای جدیدی در راک انجام دادند که مقداری از «ورلد موزیک» دور است، بهمین دلیل بررسی می کنیم. کمپانی Xdot دو تا قسمت مختلف «راک و ورلدموزیک» را داشته باشد تا بتوانیم به تمام بچه ها کمک کنیم، چون این نسل جدید، حرکت جدید و فکر جدید دارد و ما سعی می کنیم که خودمان را با آنها جور کنیم.
آیا شما به موزیک داخل ایران هم گوش کرده اید، صدا و آهنگ بخصوصی را دوست دارید؟
– بنظر من درایران ذوق و سلیقه های جدیدی است وباید اینها موقعیتی داشته باشند که به تمام دنیا معرفی بشوند، بنجامین یک حرکت جدید بود، نمی توانم فقط یک هنرمند را معرفی کنم، گروه ها و موزیک هایی در ایران می آیند که هنرمند هستند و کارهای بسیار قشنگی را ارائه میدهند، بچه های ایران خیلی سخت کار می کنند، جدی هستند و همین اواخر کارهای بسیار قشنگی از آنها بدستمان رسیده است.
بهمن قبادی فیلمی درباره موزیک زیرزمینی ساخته، آیا شمااین فیلم را تماشا کرده اید؟
– نخیر درباره اش شنیده ام، ولی متاسفانه نتوانستم ببینم.
البته الان موزیسین ها از آن حالت زیرزمینی بیرون آمده اند، چون آزادانه می توانند ضبط کنند، اگر امکان پخش ندارند ولی امکان ضبط است، بخصوص که درحال حاضر سیستم ها دیجیتال هستند و هرکسی در خانه خودش و در اتاق کوچک خود هم میتواند ضبط بکند؟
– بله الان خیلی راحت تر هستند. تازگی با دوستم که آهنگ میسازد صحبت می کردم، آنها دستگاه ها و استودیوهای خوب دارند، کارهای قشنگ و جالبی را انجام می دهند. کار خیلی تهیه میشود ولی یک قسمت مهم موزیک قسمت پخش آن است که کار سختی میباشد. هرجایی که باشند، چه در ایران و چه دراینجا. درجایی می خواندم که سالی 7000 آلبوم را کمپانی های بزرگ حرکت میدهند. آنقدر بازار شلوغ است که پخش کردن کارهای قشنگ سخت میباشد، ولی تهیه موزیک در ایران وحتی اینجا آسانتر شده است. آلبوم اول ما «کودک درون» را که درست کردیم حدود 000/35 دلار خرج استودیویش کردیم، الان همان آهنگ را بچه ها توی گاراژ و اتاق خواب خود هم درست می کنند وحتی 500 دلار هم خرج آن نمی شود. برای همین تهیه ارزان تر است. پخش هم تا حدی ارزانتر شده است، چون دیگر لازم نیست که سی دی چاپ کنیم. سی دی اشکالی که داشت دراین بود که باید آنها را تهیه میکردیم و نگه می داشتیم. باید هزاران عدد چاپ می کردیم و میفرستادیم. بعد پس میفرستادند، خط می افتد و بالاخره خیلی دردسر داشت، الان چون همه چیز دیجیتال است، ما به کمپانی پخش میرویم، اسم و آدرس را می گذاریم و درعرض 2 روز در تمام دنیا پخش میشود و شنوندگان می توانند گوش بدهند و دان لود کنند و خوبیش در این است که کسی نمی تواند پس بفرستد، چون در آن زمان یکی از بالاترین خرج های ما بود. البته خیلی از آلبوم های ما، سی دی هایش در آمازون Amazon فروش میرود، چون بعضی از کلکسیونرها علاقمند هستند که سی دی را داشته باشند. سی دی کاملا از بین نرفته است. در سی دی کتابچه ای کلفت بود که در آن عکس بود و ما میتوانستیم همه چیز را درباره هنرمند توضیح بدهیم، ولی در دیجیتال خیلی چیزها را نمی توان توضیح داد، از جمله درباره هنرمند. ولی سعی می کنیم در اینترنت و در وب سایت خود تمام آلبوم ها را که داشتیم و چاپ کرده بودیم، تمام اطلاعات آنرا نگه بداریم.