1425-28

1425-29

مهدی ذکایی: با توجه به دوستی دیرین دکتر بامبان با دکتر هوسپیان ، ابتدا رشته سخن را به ایشان می سپاریم.
دکتر بامبان: من خانواده ایشان را می شناسم، پدرشان پزشک حاذقی بودند خود دکتر هوسپیان سالها در ایران پزشک بودند، بعد به امریکا آمدند و ضمن طبابت در دانشگاه ها تدریس کردند اخیرا بیشتر نیروی خود را به تحقیق در مورد ادب و فرهنگ و تاریخ ایران گذاشته اند.
دکتر هوسپیان: ضمن سپاس با اجازه امروز به مسائل پزشکی و بیماریهای رایج در جامعه ایرانی بپردازیم که البته شامل جامعه امریکایی هم میشود، آنهم بیماری فشار خون است و بعنوان یک قاتل ساکت وآرام و بی صدا معروف شده.
در ایران سنتی یاد گرفته بودیم که هرکس فشارخون داشته باشد باید سرش گیج برود، اینها هیچ کدام امروزه وجود ندارد و طی سالهاکه در مطب مان در امریکا فشار خون بیماران ایرانی را می گرفتیم و می گفتیم فشار خون تان بالا است، می گفتند اشتباه می کنید، ما نه سرمان گیج می رود و نه سرمان درد می کند! و موضوع مهمی که با آن سرو کار داریم غذای رستورانها است. ما در رستوران غذا می خوریم بدون آنکه متوجه شویم این غذا پر از سم است که این سم همان نمک معمولی است. هر وقت در بعضی رستورانها اعتراض می کنیم که این غذا را نمی توانیم بخوریم چون پر از نمک است ما را بد نگاه می کنند و میگویند هیچ کس تاحالا از غذای ما ایراد نگرفته است الا شما!
هرموقع برای خرید می روید پشت این غذاها را نگاه کنید و ببینید چقدر سدیم دارد تا حد ممکن این مقدار باید کم باشد و البته کمتر غذایی است که نمک نداشته باشد. شما حساب بکنید که الان درآمریکا ثابت شده بچه ها را از کودکستان باید جلوی ابتلا به فشارخون شان را گرفت. و این فقط عاملش نمک است.
دکتر بامبان: آقای دکتر این مهر FDA که روی غذاها وجود دارد می تواند براستی مشخص کندچه مقدار نمک دارد و تا چه حد تاثیرگذار است؟
دکتر هوسپیان: FDA در مواقعی حالت دیوان بلخ ما را دارد ودر بعضی مواقع آن قدر سرشان شلوغ است که نظر FDA قدرت اجرایی ندارد وثانیا اغلب شرکت ها و خودکارخانه های بزرگ تقلب می کنند، نوشته ها را به طور عجیب و غریبی تغییر می دهند آنها ضمانت اجرایی ندارد مگر اینکه  در بعضی برنامه های تحقیقی تلویزیونی افرادی بطور مخفی می روند و در آنجا خرید می کنند و از مدیر(Manager) می پرسند و با ضبط صوت های مخفی ضبط کرده ووقتی معلوم می شود که از حد گذشته است بعدا تازه به FDA خبر داده میشود.
مهدی ذکائی: وقتی می خواهند محصولی را به بازار ارائه دهند مگر نباید اول در آزمایشگاه FDA آزمایش شود و مثلا میزان نمک یا شکر را بررسی کنند؟
دکتر هوسپیان: اینجا ما کلاه شرعی داریم و جریان این است که FDA این کار را می کند بعدا دیگر کنترلی ندارد و آنها را عوض کنند یا نه!
دکتر بامبان: در مورد داروها چطور؟ که چیز حساس تری است و در مورد تاریخ مصرف داروها توضیح دهید؟
دکتر هوسپیان: این موضوع گناهش برگردن بعضی طبیبان است  که دراینجابی توجهی نشان میدهند.
فقط موضوع تاریخ مصرف نیست وقتی روی بروشور را میخوانید می بینید روی 200 انسان آزمایش شده است ولی بقیه ی آن را حتما باید بخوانید و باید با ذره بین بخوانید و در آخر می بینید در اصل روی 10 نفر امتحان شده است. لذا خوب توجه بفرمائید و وقتی دارو امتحان شده است که میلیون ها نفر در حال استفاده آن هستند مثلا یک دارو برای مرض قند بعد از 2-1 سال با چه تبلیغات عجیب و غریبی می آید و اکثر پزشکان هم که نسخه می نویسند ولی ناگهان ازبازار برچیده میشود! چرا؟ چون عوارض داشته و حرفی از آن نمی زنند. تاریخ مصرف داروها بیشتر برای سودجویی است. قانونی است که باید یک تاریخ مصرفی داشته باشد شرکت های دارویی با هم قرار گذاشتند که فلان تاریخ مصرف را فعلا برای 5 سال نگهدارند، بعد  دیگر قابل مصرف نیست، درحالیکه دانشگاه معتبر ییلYale این فرضیه را رد کرده و می گوید داروها تا سالها بعد از آن تاریخ هم قدرت روزاول را دارند،خلاصه اینکه همه این شعارها تجارتی است.

1425-30

مهدی ذکایی: همیشه بحث هایی برسر مصرف اسپرین وجود دارد.
دکتر هوسپیان: سالهاست اسپرین بعنوان یک داروی قدیمی و ضد  درد شناخته شده، برای رقیق کردن خون موثر است و تاریخ مصرف هم ندارد، هر کسی که آسپرین را کشف کرد یک انسان مقدس است. خصوصا از سوی شرکت بایر آلمان.
10 سال قبل ازاینکه خشت اول دانشگاه را بگذارند پدر من در لاهیجان داروهای شرکت بایر را روی بیماران در رشت ولاهیجان آزمایش و تحقیق می کرد،که چه خطراتی دارد، یکی از خطرات آن خونریزی بدلیل خوردن بدون حساب وکتاب است.
دکتر بامبان: یک سری داروهایی است که بیماران برای چربی خون ، باز کردن رگها و ناراحتی های قلبی می خورند مثل لپیتور، استامین ها، این داروها چقدر تاثیر دارند؟
دکتر هوسپیان: این قرصها را باید صبح زود خوردکه با دیگر داروها قاطی نشود.
مهدی ذکائی: آقای دکتر شما اشاره کردید به فشار خون که یک مسئله ی جدی در زندگی ایرانیان است به خاطر نوع غذایی که می خورند و پیشگیری و درمان این بیماری را توضیح دهید.
دکتر هوسپیان: موضوع مهم اینکه هموطنان باید یک چیزهایی را قبول بکنند و اگرچنانچه رفتند مطب دکتر و فشار خون شان را گرفتند و دیدند زیاد است مقاومت نکنند چون بارها شده بیمار مقاومت می کند و می گوید نه من این موضوع فشار بالا را قبول ندارم. با یک بار فشار گرفتن هم نمی شود گفت بیمار فشار دارد و باید چندین بار فشار گرفته شود. و اما با غذا می شود جلویش را گرفت وگاهی هم امکان ندارد، در افرادی که بیماری قلبی دارند فشارخون خطرناک است.
اگر یادتان باشد گلودرد یک چیز پیش پاافتاده بود و پدرم از ایران به امریکا آمده بود، و ما در یک دانشگاه معتبر دراوهایو بودیم وآنجا هر کسی برای یک گلودرد معمولی می آمد اگراز گلویش کشت نمی گرفتند گواهینامه ی انترنی آن پزشک در خطر بود.
جریان این است که گلودرد بزرگترین عامل ایجاد فشارخون است. چون یک بیماری است بنام تب رماتیسمی که با یک گلودرد شروع می شودکه عاملش یک میکروب است که اگر این بیماری درست درمان نشود در همان 5 یا 7 سالگی یک بچه ممکن است روی کلیه ها اثر بکند و اگر کلیه ها درمان نشود و مریض به 50 سالگی برسد این کلیه ها دیگر چیزی برایش نمانده است.
مهدی ذکائی: تب رماتیسم همان است که به قلب می زند؟
– بله همان است، ما بچه بودیم مادرمان یک قاشق می گذاشت توی دهان مان و می گفت بگوآ….. اگر گلویمان سفید بود، همان تب رماتیسمی بود، که به قلب میزند، دریچه ائورت را تنگ می کند و فشارخون می آورد.