1455-43

1455-44

گفتگو با پیام شایانی همیشه با آگاهی های مفیدی همراه است، چون تجربه طولانی این وکیل مبارز و آگاه جامعه ایرانی، به روشن شدن افکار مردم در زمینه های مختلف کمک می کند.
با پیام شایانی در رادیو جوانان Javanan Radio گفتگوی تازه داشتیم که از نظر شما می گذرد.

******

• امروز شما را صبح زود به رادیو دعوت کردیم، برایمان جالب بود، که شما از ساعت 7 صبح بیدار هستید و آماده و بقولی پرشور و پرانرژی به خدمت مردم می آئید.
شایانی: من قبل از ساعت 7 صبح کارم را شروع می کنم، چون شاید خیلی ها ندانند که دادگاهها ازساعت 8 و 9 صبح شروع بکار می کنند وخود بخود ما باید فرصت آماده شدن داشته باشیم و در ضمن با انرژی و نفس تازه کار را شروع کنیم.
• امروز می خواستیم رشته سخن را به تصادفاتی بکشیم، که دو سه اتومبیل در آن دخالت دارند و گاه یک نفر جان خود را از دست میدهد، نمونه اش حادثه ای بود که چندی پیش برای بروس جنر از خانواده کارداشیان در ملیبو رخ داد، گویا پاپاراتزی ها او را دنبال می کردند، همین باعث تصادف و مرگ یک خانم در اتومبیل دیگری شد، درحالیکه صحبت از تکس کردن، تلفن، مواد مخدر و مشروب هم بود.
شایانی: این پرونده مسلما با خود پیچیدگی هایی دارد، بدلیل حضور یک شخص معروف چون بروس جنر، در تیتر خبرها قرار می گیرد، ولی اصولا شبیه این تصادف مرتب در روز و شب اتفاق می افتد، خیلی ها می خواهند بدانند، که این حادثه با پرداخت از سوی بیمه، یا حتی خسارت مادی، قضیه حل میشود؟
درکالیفرنیا قانونی وجود دارد بنام سهل انگاری Negligence، تحت چهارچوب این قانون اگر کسی در حال رانندگی با موتورسیکلت، اتومبیل ودوچرخه، با شخصی تصادف کند، آن شخص صدمه ببیند، تا زمانی که دلیل آن مشروب الکلی، مواد مخدر، تلفن دستی و تکس در زمان رانندگی نباشد، دادستان در کالیفرنیا این مسئله را از لحاظ جنایی دنبال نمی کند، این مسئله جنبه خسارتی و پولی پیدا می کند که به همان دادگاهی میرود که ما هر روز به آن وارد می شویم وطبیعتا شخصی که در این جا صدمه دیده مانند خانواده آن شخصی که در تصادف با بروس جنر جان خود را از دست داده، این حق قانونی را دارند که با استفاده از همان قانون سهل انگاری یک شکایت قانونی فایل کنند. و درخواست خسارت بخاطر از دست دادن جان عزیزشان بکنند ولی همانطور که گفتم این مسئله اگر خارج از چارچوب الکل، مواد مخدر، تلفن و تکس درحال رانندگی باشد، بصورت جنایی تعقیب نخواهد شد. بعد مسئله بین بیمه ها حل و فصل و ردو بدل میشود.اما در مورد شخصی مثل بروس جنر که می گویند قبل از تصادف مشغول تکس و تلفن دستی بوده میدانید که در کالیفرنیا در قانون رانندگی استفاده از تلفن دستی بجز روی بلوتوت یا اسپیکر درحال رانندگی غیر قانونی است. حالا باید ببینیم که آیا دادستان این مسئله را از لحاظ جنایی تعقیب خواهد کرد یا به همان شکل یک تصادف معمولی روزانه مطرح خواهد شد. همانطور که می دانید بروس جنر در صحنه تصادف داوطلبانه حاضر به قبول آزمایش الکل ومواد مخدر شد، بعد هم به دلیل عدم این نشانه ها آزاد شده است.

1455-45

• سئوال دیگر اینست که این خساراتی که از طرف خانواده به اصطلاح مقتول پی گیری و درخواست می شود، آیا حد و اندازه ای دارد و اگر بیمه همه خسارت را نپذیرد کارشان به کجا می کشد؟
– ما متاسفانه پرونده هایی راجع به جراحات جدی بدنی و صدمات منجر به مرگ زیاد داریم، و یک موقعیت منحصر به فرد ومتفاوتی ایجاد می شود، از جهت ارزیابی و نهایتاً درخواست و دریافت خسارت مالی در این پرونده ها. معمولا دونوع پرونده وجود دارد یکی پرونده های جراحات جدی و شدید بدنی با توجه به زنده بودن موکل یعنی اینکه موکل صدمه شدید دیده احتیاج به بستری شدن در بیمارستان داشته. عمل جراحی رویش انجام شده، در یکی از پرونده های اخیر من متاسفانه موکل من سه هفته در کوما بوده در همین بیمارستان یو سی ال ای، اما خوشبختانه زنده مانده و نه تنها احتیاج به درمان و رسیدگی داشته بلکه احتمالا بعد از مرخص شدن ممکن است که در آینده هم احتیاج به درمان داشته باشد این نوع پرونده ها از لحاظ خسارتی می توانند میلیونها دلار ارزش داشته باشند به دو دلیل، اول اینکه مقدار و مبلغ مخارج پزشکی هنگفت می باشد چه در گذشته و همچنین معالجات احتمالی آینده را هم باید در نظر گرفت و دوماً همین قانون سهل انگاری در کالیفرنیا اجازه می دهد که شخص شاکی برای تحمل رنج ناراحتی ناشی از درد هم ادعای خسارت بکند که این مبلغ هم باز در مورد جراحات شدید می تواند میلیونها دلار باشد. نوع دیگر این پرونده، در تصادف باعث از دست رفتن و مرگ شخصی می شود، خانواده مقتول می توانند یک پرونده «مرگ تصادفی» برعلیه بیمه آن شخص مقصر فایل کنند که ارزش پرونده مستقیما مربوط به شرایط زندگی شخص مقتول دارد، که آیا سرپرست خانواده و فرزندانی بوده و اشخاص را از لحاظ مالی سرپرستی می کرده بعد دنباله خسارت و دریافت گرفته می شود چون وقتی که ما یک پرونده را دنبال می کنیم ما شرکت بیمه را سو می کنیم و کاری با شخص مقصر نداریم اگر بیمه این شخص با موکل ما درست وعادلانه رفتار کند ما کاری به شخص مقصر نداریم، حتی هیچوقت نامه و یا ورقه شکایت از ما نمی گیرند، اما اگر متاسفانه بیمه های ارزان خریده باشند که معمولا در چنین مواردی خسارت عادلانه و کافی نمی پردازند ، پس درنتیجه ما برای برقراری عدالت و دریافت خسارت آن شخص را مستقیم سو می کنیم. من اکثرا دو مورد را به همه توصیه می کنم، از جهت انتخاب بیمه اول به Policy Limit توجه کنید و بیمه را از شرکت های شناخته شده بخرید.
• توصیه شما برای هموطنان بخصوص درکالیفرنیا برای تهیه یک بیمه مطمئن و بدون دردسر چیست؟
– من همه روزه با شرکت های بیمه سر و کار دارم، بقولی با آنها در دادگاه ها درگیر هستم، بهمین جهت می دانم چه بیمه هایی و کمپانی هایی دردسرساز هستند.
متاسفانه خیلی از ایرانیان وقتی برای خرید بیمه میروند بدلیل ایجنت های نا آگاه و خودشان که بدنبال بیمه ارزان هستند بیمه هایی می گیرند که وقتی اتفاقی برایشان افتاد، فریادرس نیست.آنها از جهت مبلغی که باید در زمان تصادف وخسارت، حتی حادثه جنایی بپردازند، محدودیت هایی دارند، که گاه در مدارک آورده شده کاملا مشخص نمی کنند ولی وقتی حادثه پیش آمد، شخص بیمه شده متوجه میشود که دستش از همه چیز کوتاه است. بیمه های کوچک برای تصادفات کوچک کارساز هستند و در مورد حوادث های جانی، هیچ مسئولیتی نمی پذیرند وخود بخود شخص درگیر حادثه، با شکایت بزرگ و ادعای خسارت سنگینی از سوی شخص حادثه دیده روبرو میشود که گاه منجر به از دست دادن همه مایملک زندگیش میشود.