1555-16

آرین اقبالی
وام دانشجویی و باز پرداخت آن علاوه برایجاد نارضایتی در میان فارغ التحصیلان دانشگاه ها، باعث بحرانی جدی در تمام سطوح جامعه بدهکار آمریکا شده است، به دیگر سخن امروزه در آمریکا دست یابی به تحصیلات عالی به دلیل افزایش شهریه ها و هزینه ها ناممکن است و دانشجویان از عهده آن بر نمی آیند. گاهی این هزینه ها بالغ بر صد هزار دلار می شود که ضمانت پانصد هزاردلاری را برای باز پرداخت سی ساله نیاز دارد. این بدهی از بدهی های دیگر متمایز است به طوری که در صورت ورشکستگی بخشیده نمی شود و پرداخت آن در هر حال الزامی است. در واقع وام های دانشجویی برای جوانان محصل آمریکایی یک وضعیت بندگی و اسارت مالی دائمی ایجادکرده است .
استفان لندمن از فعالان مستقل صلح، فصلی از کتاب جنجالی خود که در مورد جنبش اشغال وال استریت است؛ به شرایط باز پرداخت وام های دانشجویی اختصاص داده و مطالبی در مورد همکاری شرورانه شرکت ها و دولت نوشت:” از زمان آغاز مشکلات اقتصادی آمریکا، کمک هزینه‌‌های دولتی به دانشجویان کمتر شد و در نتیجه برای شرکت‌ها و بانک‌‌های خصوصی فرصت مغتنمی پدید آمد تا خلاء کمک‌های دولتی را با وام‌هایی با بهره بالاتر پُر کنند که در هماهنگی با این فرصت سازی، شهریه‌های دانشگاه‌ها نیز روند صعودی پیدا کرد تا دانشجویان راه گریزی غیر از گردن نهادن به اسارت مالی دراز مدت در سال‌های آتی زندگی خود نداشته باشند”.
نکته قابل توجه در مورد بانکها و موسسات مالی وام دهنده به دانشجویان این است که ضمن انتفاع از سود های کلان بنا بر قوانینی که در جهت تضمین باز پرداخت این وامها وجود دارد. وام دهندگان می توانند از محل حقوق، مستمری بازنشستگی و یا حتی مبلغ کمک هزینه دولتی که از طرف دولت به افراد بی بضاعت پرداخت می شود اقدام به برداشت طلب خود نمایند و در سایه وجود چنین قوانینی میزان ریسک پذیری سرمایه خود را به صفر رسانده اند.
بنابر آمار وزارت آموزش عالی آمریکا هزینه تحصیلی سالیانه یک دانشجو در آمریکا چیزی در حدود 10 تا 40 هزار دلار است که گاهی در رشته‌های تخصصی این رقم به 50 تا 100 هزار دلار نیز می‌رسد؛ با کاهش درآمد خانواده‌های آمریکا در نتیجه بحران اقتصادی و با کاهش کمک مالی مؤسسات صنعتی و بازرگانی به دانشگاه‌ها، آموزش عالی آمریکا وارد یک دوره بحران شده است .
طبق آمار همین وزارتخانه ۶۶ درصد دانشجویان در مقطع لیسانس، ناچار به گرفتن وام هستند. این میزان در سال ۱۹۹۳، ۴۵ درصد بود، گفتنی است که این آمار، به غیر از وام هایی است که خانواده های دانشجویان برای کمک به آنها می گیرند.

1555-17

در یک گزارش میدانی در ارتباط با میزان بدهی وام های دانشجویی آمده است در اواخر سال 2011 بدهی دانشجویان به یک تریلیون دلار رسید که واقعا مبهوت کننده بود؛ در واقع این رقم با سرعتی در حدود 3 هزار دلار در ثانیه در حال افزایش است و گوی سبقت را از بدهی کارت‌های اعتباری و وام های دیگر ربوده و فقط از بدهی‌های رهنی مردم آمریکا عقب مانده است
ودر یگگزارش دیگر از سوی بانک ها و موسسات مالی، میزان قرض های دانشجویی در آمریکا، به بیش از هزار میلیارد دلار می رسد. مبلغی که حتی بیشتر از کل بدهی کارت های اعتباری مردم آمریکا اعلام شد از این رو بسیاری به این باور رسیده اند که دیگر تحصیلات عالی در این کشور مقرون به صرفه نیست زیرا هر ساله در اواخر فصل بهار که جشن های فارغ التحصیلی برگزار می گردد و دانشجویان با لباس های رنگارنگ، کلاه‌ های چهار گوش خود را به آسمان پرتاب می کنند و برای ورود به بازار کار آماده می شوند، همزمان این فارغ التحصیلان با امید به جذب در بازار کار ، بار بدهی بین 25 تا 50 هزار دلار را پس از خروج از دانشگاه بر دوش خواهند داشت.
باراک اوباما، رئیس جمهور سابق که در هشت سال پیش دانشجویان زیادی به او رای داده بودند، در یک سخنرانی در میان دانشجویان دانشگاه چپل هیل، در کارولینای شمالی گفت:”ما خانواده پولداری نداشتیم به همین دلیل بعد از فارغ التحصیلی با کوهی از بدهی روبرو بودیم.”
آقای اوباما درادامه گفت او و همسرش، تنها هشت سال است که توانسته اند بدهی های خود را تسویه کنند.
حال امروزدرچنین شرایطی که با توجه به معضل اشتغال بازپرداخت وام های هزاران دلاری برای اغلب دانشجویان و فارع التحصیلان دانشگاهی غیر ممکن شده تا بدانجا که مقروضان وام های تحصیلی ناچار به کار در دو یا سه شغل هستند، شرکت Enrich Financial با مدیریت آرین اقبالی، اولین بنیان گذار خدمات بهبود و ترمیم کردیت در جامعه ایرانی، موفق به ارائه راه کارهای قانونی جهت تقسیط این بدهی ها با حداقل باز پرداخت شده است .
بعد از موفقیت های پیاپی شرکت Enrich Financial در سال های 2015 و 2016 در ارائه خدمات بهبود کردیت و افزایش کردیت اسکور، با تشکیل یک گروه تحقیقات درزمینه مشکلات باز پرداخت وامهای دانشجویی و برگزاری جلسات متعدد با Department of Education به نتایح بسیار خوبی دست می یابد و حاصل آن ایجاد یک دپارتمان تخصصی در زمینه رفع مشکلات باز پرداخت انواع وام های دانشجویی از قبیل Unsubsidized و Subsidized بوده که ضمن ارائه مشاوره رایگان با ایجاد کار گروه های تخصصی خدمات زیررا در کمک به جامعه ایرانی ارائه میدهد :
1 – تجمیع و یکپارچه سازی وام های دانشجویی
2 – کاهش نرخ بهره و مقدار اقساط وام های تحصیلی
3 – تنظیم اقساط متناسب با شرایط حداقل پرداخت اقساط
این خدمات در قالب یک پکیج ویژه قابل ارائه است، از طرفی یک نرم افزار تخصصی جهت محاسبه دقیق و روند اجرایی پروژه در اختیار متقاضیان رفع مشکلات بازپرداخت وام های دانشجویی قرار می گیرد.
امید این خدمات نوین همانند دیگر خدمات شرکت Enrich Financial برای هموطنان ایرانی پنجره ای رو به روشنائی های زندگی بهتر بگشاید.
برای اطلاعات بیشتر می توانید به وب سایت شرکت:
www.enrichfin.com مراجعه کنید ویا در شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک و اینستاگرام به آخرین اطلاعات مربوط به حل مشکلات کردیت دسترسی داشته باشید و همچنین برای مشاوره رایگان می توانید با شماره تلفن زیر
تماس بگیرید

800-610-4575