مرتضی در واقع خوانندگی را از 16 سالگی شروع کرد در سال 1347 زمانی که هنوز لباس سربازی به تن داشت در برنامه میخک نقره ای فریدون فرخزدا آغاز کرد و ازهمان موقع گل کرد. امروز برای سومین بار با مرتضی مصاحبه می کنیم با این فرق که مرتضی اینک در جایگاه خوبی در جمع خوانندگان جوان ایستاده است.
• می پرسیم پخش ترانه هایت در شوهای تلویزیونی اخیرا سر و صدای زیادی بپا کرده بجز ویگن که تاکید دارد موزیک ما به نفس های تازه نیاز دارد، و از پیش کسوتان گله می کند که جلوی صداهای تازه را سد نکنید، بقیه انگار از ظهور خوانندگان جدید زیاد استقبال نکردند نظرخودت بعنوان یک تازه رسیده چیست؟ آیا تشویق و تائیدی شنیدی؟ براستی در این مسیر چه کسانی کمک ات کردند؟ برخورد آهنگسازان، ترانه سرایان و مسئولان رادیو تلویزیون چگونه است؟ آیا در پشت پرده چون سینما، باندبازی وجود دارد؟ بعنوان یک خواننده جوان چه کسانی الگویت هستند، به چه صداهایی گوش می کنی؟
– امروز 10 سال هست که در زمینه هنر موسیقی فعالیت دارم در آغاز با مشکلات زیادی روبرو بودم و حتی با بی مهری دست اندرکاران هم مواجه شدم ولی عشق به موسیقی و پشت کار باعث شد که امروز شما که نماینده مجله جوانان هستید با من مصاحبه کنید.
یک جوان 16 ساله که تازه سر از آب و گل درآورده فکرش را می کردم که در جایگاهی در محبوبیت مردم قرار بگیرم.
خدمت سربازی نقطه روشنی در پیشرفت فعالیتم بود. تابستانها در کمپ افسران ارتش برنامه هنری داشتم. و به وسیله یک جناب سرهنگی به یک کمپانی معرفی شدم که تولید آهنگ می کرد. و این صاحب من را به پرویز مقصدی معرفی کرد. و نتیجه این آشنایی تولد آهنگ “عشق زود گذر” بود که اولین بار در شوی تلویزیونی فریدون فرخزاد معرفی شد.
البته قبل از این آهنگ من تعداد زیادی آهنگ در متن فیلمهای فارسی خوانده بودم که بیشتر آنها را حسین واثقی ساخته بود. ولی رفتن به تلویزیون و معرفی شدن توسط فریدون فرخزاد نقطه عطفی برای من شد.
همانطور که اشاره کردید من با سر تراشیده و البته با نگرانی و ترس در اولین برنامه تلویزیونی ظاهر شدم.

هر کار هنری وسیله و راه های و عواملی می خواهد تا هنرمند به شهرت مطلوب برسد. و البته برنامه میخک نقره ای و شاید همان ظاهر سربازی من به دل مردم نشست از حق نگذریم آهنگ پرویز مقصدی هم بسیار زیبا بود.
با اینکه در رشته معماری درس خوانده ام ولی کار هنری تمام وقت من را به خودش مشغول کرده. و با اینکه راه دشواری را تا کنون پیمودم ولی باز پشت کار پیگیر کار خوانندگی هستم.. نسل ما که گروهی هستیم متشکل از 10 تا 14 خواننده احتیاج به کمک و راهنمائی پیش کسوتان داریم.
من مطمئن هستم که نسل قبل از ما هم با دشواری هائی روبرو بودن و پشتیبانی آنها از هنرمندان تازه وارد باعث پیشرفت هنر موسیقی و هر هنر دیگری خواهد شد. این چرخ باید با تجربه بزرگترها و نیروی جوانان در حرکت باشد.
برای هنرمند جوانی که در راه هنر قدم می گذارد تشویق بسیار موثر هست مخصوصا یک پیشکسوت اگر توجه کوچکی داشته باشد و یک جمله کوچک چقدر می تواند به روحیه یک جوان کمک کند. در یک مجلسی که به همراه لقمان ادهمی رفته بودم جناب بنان استاد ارجمند بسیار تشویقم کردند و همچنین استاد محمودی خوانساری در یک مصاحبه که در همین مجله انجام شده بود از من و آهنگ ؟؟؟ بسیار تعریف کردند که برای من افتخاری است.
البته وقتی بزرگان موسیقی مثل ایرج جنتی عطایی- اردلان سرفراز- اوشان- بابک بیات- آندرانیک- چشم آذرها و بسیاری دیگر تمایل به همکاری با من را نشان دادند این بزرگترین پاداش من هست در کاری که قدم گذاشتم هرخواننده ای که قدم به دنیای موسیقی می گذارد حتما الگوئی داشته من قبل از شروع به فعالیت حرفه ای خوانندگی در محافل وسازمان جوانان حزب ایران نوین آهنگهای عارف و ویگن را اجرا می کردم و طعم صدای من در چهارچوب صدای عارف بود که اکثر فیلم هارو در اون حال و هوا اجرا می کردم.
• در این روزها دو مسئله درجمع خوانندگان با جنجال همراه است یکی رابطه های عاشقانه و دیگری بازی در فیلم است خودت دراین مورد چه جوابی داری؟
– تا امروز برای بازی در فیلمها چند بار پیشنهاد داشتم ولی سناریوها را نمی پسندم. شاید یک روز امتحان کنم و رشته دیگری از هنر رو تجربه کنم.
هنرمندان ایران این امکان را دارند که در زمینه هنرهای بین المللی فعالیت کنند. با مقایسه خیلی خوانندگان خارجی من این توانائی رو بین ایرانیان می بینم که چیزی کم نداریم. و من امیدوارم که بتوانم دراین راه کوشا باشم.
سالهاست هنرمندان اروپایی و آمریکایی راه شان به ایران باز شده، این سفرها لطمه ای به ما نمی زند بلکه خود سبب تجربیات تازه ای میشود.
• شنیدیم در اندیشه یک تخصص و شغل دیگری برآمدی، ازاینکه بعنوان یک طراح در موسسات تبلیغاتی شروع به کار کردی علتش عدم اطمینان به آینده خوانندگی است؟
– خوانندگی زمان داره و مردم همیشه خواهان صداهای جدید و هنرمندان تازه نفس هستند و جوانان باید بدانند که برای آینده خودشون برنامه ریزی کنند من هم در کنار خوانندگی از هنر طراحی که بخشی از تحصیلاتم هست بهره می گیرم.
• زندگی احساسی ات در چه مرحله ای است؟
– من اهل زندگی فامیلی و خانوادگی هستم هرچند هنوز ازدواج نکرده ام که فکر می کنم کمی زود هست و زندگی زناشویی احتیاج به تجربیات اجتماعی بیشتری دارد و با توجه به این موضوع که همسر آینده یک هنرمند باید با موقعیت اجتماعی ما کنار بیاد. هنوز شخص مناسبی پیدا نکردم. ولی در فکرم. امیدوارم که انتخاب درستی داشته باشم.
• درمورد شایعه رابطه با هنگامه چهره سازهنری چه می گوئی؟
– در همه جای دنیا شایعات برای کسی که شهرتی پیدا می کند مرسومه. و برای مردم جالب هست که سر از زندگی خصوصی هنرمندان در بیارن هر حرکت کوچکی از آنها زیر ذره بین میره، و مردم به باور خودشون شایعاتی درست می کنند. من وخانم هنگامه جز آشنایی و دوستی ساده با هم رابطه دیگری ندارم.
• شنیدیم برای برادرت درحال ساختن آهنگ هستی؟
– برادرم که خیلی وقت قبل از من شروع به خوانندگی و بعضی نقش های سینمایی داشته در این راه از نظر تجربی برای من کمک بزرگی بوده و همیشه از راهنمائی هایش استفاده کردم و امیدوارم که بتوانم با خدمات خودم راهنمائی هایش را جبران کنم.