1382-44

با نادر صدیقی چهره محبوب رادیو تلویزیون و از همکاران عزیز مجله جوانان که در پراگ بسر می برد گفتگویی تازه داشتیم.
می پرسیم نادرجان چه خبر از پراگ، از خودتان، از رویدادهای اخیر، از سرزمینی که در آن زندگی می کنید بگوئید.
می گوید: من در پراگ در رادیو فردا در اروپا فعالیت دارم، پراگ پایتخت  جمهوری چک است، یکی از زیباترین شهرهای اروپاست که کاراکتر خاص خودش را دارد. معماری خاص دارد، شهر جمع و جوری است، در آن آسایش و آرامش موج میزند حمل و نقل عمومی فراوان از مترو، تراموا، اتوبوس، تاکسی با قیمت بسیار ارزان.
جمهوری چک عضواتحادیه اروپاست، ولی هنوز نشانه های دوران کمونیسم را در آن می بینید، حرکتش بسوی پیشرفت و مدرنیزم سریع است هزینه زندگی در آن بسیار ارزان است مواد خوراکی با کیفیت بالایی همراه است و مردم چک بسیار متمدن و پیشرفته هستند برخوردشان با دیگران، توریست ها بسیار محترمانه است ولی اگر بخواهید در این سرزمین زندگی کنید باید حتما زبان شان را یاد بگیرید چون روی زبان شان تعصب دارند، من در مدت زندگی در این سرزمین در آرامش کامل بودم، البته من در اواخر ژانویه دوباره به واشنگتن منتقل میشوم.
می پرسیم در پراگ یک آپارتمان یک خوابه، 2خوابه چقدر فروش میرود؟
بستگی دارد در کدام نقطه شهر باشد.ولی در بهترین نقطه شهر آپارتمان یک خوابه 80متری حدود 250 هزار دلار تا 300 هزار دلار باشد البته در مناطق دیگر شهر با 170 هزار دلار می توان آپارتمان 2 تا 3خوابه خریداری کرد.
اجاره ها هم پائین است حدود 800 تا 1000 دلار. که شامل آب و برق و گاز هم میشود.
•شنیدیم پراگ شهر موسیقی و رقص و هنرهای مختلف است؟
– پراگ شهر هنر است. روزی نیست که یک کنسرت برگزار نشود. یک نمایش روی صحنه نرود، یک نمایشگاه نقاشی نباشد در تابستان مرتب فستیوال های گوناگون برگزار میشود. قیمت بلیط ها هم بسیار ارزان است. ولی اپرا هنر گرانقیمتی است.
• فکر می کنید چند ایرانی در آنجا زندگی می کنند؟
– آمار دقیقی ندارم، ولی با توجه به کارکنان رادیو، سفارت، دانشجویان، نباید زیاد باشند.
• راستی یادم آمد که در ایران مجله جوانان همه ساله رفراندوم برگزار می کرد و چهره های محبوب هنر را بر می گزید البته با رای مردم. شما همه ساله بعنوان محبوب ترین چهره تلویزیونی برگزیده شدید.
– بله خاطرات شیرینی بود، بخشی از خوش ترین دوران زندگی من بود. لطف مردم همیشه شامل حال من می شد.
• خیلی ها می پرسند شما در پراگ چگونه فعالیت هایی دارید؟
– من با رادیو فردا کار می کنم. من ابتدا نماینده اول و یا گزارشگر ارشد این رادیو در واشنگتن و رویدادهای سیاسی بودم، بعد بخاطر تحولاتی، من به پراگ منتقل شدم که قرار است در آغاز سال 2014 به واشنگتن برگردم. همکاری من با رادیو فردا، به طور کلی با سازمان رادیو اروپای آزاد و رادیوی آزادی، حدود 5 سال است ادامه دارد ما در این رادیو خبرها را بدون سانسور به گوش ها میرسانیم، برنامه های سرگرم کننده هم در رادیو ارائه میشود.

1382-46