1379-35

1379-39

 شهر زیبای پراگ پایتخت جمهوری چک در اروپای مرکزی، برای نخستین بار میزبان موسیقی دان برجستۀ ایران شهرداد روحانی بود.
شهرداد روحانی به دعوت مدیریت ارکستر سمفونی معروف پراگ که یکی از بهترین و معتبرترین ارکسترهای اروپا است، به پراگ رفته بود و برای دو شب متوالی،این ارکستر را در اجرای آثاری ارزشمند و از جمله «سمفونی خلیج فارس» رهبری کرد.
«سمفونی خلیج فارس» از ساخته های شهرداد روحانی است که چندی پیش، برای بار نخست، بوسیلۀ ارکستر سمفونی تهران اجرا شد و مورد استقبال فراوان هنردوستان ایران شد ولی با اجرای آن توسط ارکستر سمفونی پراگ، این اثر ماندگار، جهانی شد.
«سمفونی خلیج فارس» که با تم و ملودی ایرانی، دلنشین و در همان حال، با شکوه است، به مدت دوشب، چهارشنبه و پنجشنبه، ششم و هفتم نوامبر، در تالار تاریخی و مجلل شهرداری پراگ که ویژۀ کنسرت های مهم است، اجرا شد و صدها تن از شهروندان هنردوست پراگ، هردو شب، تالار بسیار زیبای محل برگزاری کنسرت را پُر کردند.

1379-37

شهرداد روحانی همواره از مشوقان نوازندگان جوان بوده و این از ویژگی های بسیار پسندیده و ومعروف او بشمار می رود. وی این بار هم با استفاده از فرصت رهبری ارکستر سمفونی پراگ، یک جوان بیست و یک سالۀ نوازندۀ ویلن سل بنام کیان سلطانی را نیز برای اجرای سولوی یک قطعه از برنامه، دعوت کرده بود.
کیان که در دامان پدر و مادری هنرمند پرورش یافته و در سوییس  زندگی و تحصیل می کند، علاوه برای همراهی ارکستر سمفونی، قطعه ای از ساخته های خود را هم بصورت تک نوازی اجرا کرد که با استقبالی گرم رو به رو شد.
به گفتۀ شهرداد روحانی، کیان سلطانی از بهترین هنرمندان نسل جوان و یکی از امیدهای جهانی بشمار می رود.
تسلط آشکار شهرداد روحانی در رهبری ارکستر سمفونی پراگ، با استقبال فراوان اعضای ارکستر، مدعوین و منتقدان هنری در رسانه های پراگ قرار گرفت و از همین رو، قرار است در آینده، باردیگر از این موسیقیدان نامدار ایرانی، برای رهبری ارکستر سمفونی پراگ  برای اجرای آثاری از بزرگان موسیقی، دعوت شود.
در سفر این سفیر هنری ایرانیان به پراگ، سارا، دختر جوان و هنرمند شهرداد روحانی نیز که از خوانندگان تازه کار اُپراست، وی را همراهی می کرد.
گفتنی است که آنچه این رویداد بی سابقه و مهم را میسر ساخت، همت و پشتکار محمد ضرغامی، مهرداد کریمیان و همسرش آزاده یساقی، سه  جوان ایرانی مقیم پراگ بود که مبتکر برگزاری آن بودند.
مجله جوانان به این سه جوان علاقمند، برای ابتکار ارزشمندشان تبریک می گوید و برای آنها موفقیت های فرهنگی بیشتری را آرزو می کند.

1379-38