1456-51

1456-55

1456-52

به مناسبت پنجمین سالگرد تاسیس “مرکز برابری پارس” – نخستین بنیاد غیرانتفاعی ارائه خدمات قانونی رایگان و کمک های اجتماعی به جامعه ایرانی – آمریکایی، مهاجران تازه و پارسی زبانان آمریکا و به بهانه گشایش محل گردهم آیی تازه این مرکزبنام “کانون اجتماعی و فرهنگی دریاباری” درشهر سن حوزه، با خانم الی درخشش مدیربرنامه ریزی این بنیاد درکالیفرنیا گفتگویی انجام داده ایم تا علاقمندان به استفاده از این خدمات بتوانند از جزئیات و چگونگی دستیابی به آن ها مطلع بشوند.
خانم الی درخشش که پیش ازپیوستن به مرکزبرابری پارس با “گلوبال کاتالیست” – یک بنیاد غیرانتفاعی برای ازبین بردن فقر و سواد آموزی در کشورهایی چون آفریقای جنوبی، تانزانیا، اردن، لنبان، اسرائیل و فلسطین فعالیت داشته، درباره تاریخچه پیدایش مرکز برابری پارس و چگونگی تشخیص نیازهای اجتماعی توسط این مرکز برای ارائه خدمات در نظرگرفته شده وبیش از هرچیزرفاه حال جامعه ایرانی خارج از کشور می گوید: ” این مرکزنیکوکاری ابتدا به صورت یک سازمان کوچک درجامعه ایرانی آغاز شد. اما درنهایت ما می خواستیم پاسخگوی نیازهای جامعه بویژه کمکرسانی در زمینه اسکان و جایگزینی دوباره مهاجران و پناهندگان ایرانی تازه وارد به جامعه آمریکایی باشیم.”
این نیازها چگونه تشخیص داده می شود و برنامه ها برچه اساسی پایه ریزی شده است؟
باید بگویم تنها از طریق گفتگوی مستقیم و صادقانه با اعضای جامعه، چه ازراه ایجاد گروه های متمرکز وکارگاه های کوچک تر و چه ازطریق گردهم آیی های فرهنگی بزرگتر بود که ما توانسته ایم تا امروز به سرعت و با دقت لازم برنامه ها مرکز را براساس نیازمندی های جامعه به اجرا بگذاریم و به بهترین نحو ممکن پاسخگوی این نیازها باشیم.
این خدمات چگونه تقسیم بندی می شوند؟
خدمات ما یا درزمینه های اجتماعی و یا قانونی هستند. مهم ترین هدف ما هم آسان سازی چالش هایی است که مهاجران تازه وارد و پناهندگان فارسی زبان دربدو ورود به این کشور با آن روبرو هستند. ما می کوشیم تا حد امکان عبور از موانعی که برسرراه آن ها قرار دارد را آسان تر کنیم. برای همین هم بخش وسیعی از خدمات آموزشی ما به تدریس زبان انگلیسی و کاریابی اختصاص دارد. ضمن آنکه بر روی مسائل مربوط به حقوق و وظایف شهروندی تاکید داریم. کلاس هایی را هم به آموزش کامپیوتر اختصاص داده ایم. گردهم آیی چهارماه یکباربرای کاریابی، راهنمایی برای انجام مصاحبه های کاری، انجام امورمالیاتی برای مهاجران کم درآمد و واجد شرایط هم از دیگر خدمات این مراکز است. درواقع ما می کوشیم تا زمینه ای بوجود بیاوریم تا ضمن ایجاد و حفظ ارتباط میان شهروندان فارسی زبان، اعضای جامعه ایرانی ازهرسن و سال و بتوانند از این خدمات بهره مند بشوند.

1456-54

آیا برنامه هایی هم در مرکز تازه سن حوزه به سالمندان اختصاص دارد؟
بله. بخشی بنام “سیلور کلاب” توانسته مرکزتجمع و گردهم آیی موفقی برای ایرانیان و فارسی زبانان بالای 55 سال باشد. این بخش درحقیقت به نسلی ازایرانیان حرفه ای و کسانی که بیش از همه درتغییر و تحولات و نابسامانی های سیاسی سه دهه اخیر آسیب دیده اند اختصاص داده شده است. این همان نسلی است که ناچار به تبعید ومهاجرت شدند و بسیاری از آن ها به آمریکا کشورهای دیگر پناه آوردند با این امید که زندگی بهتری را برای فرزندانشان ونسل بعد از خود بوجود بیاورند. برای آن ها زندگی درسرزمینی نا آشنا بی اندازه هراس آور و مایوس کننده بوده است. نه تنها از لحاظ موانعی چون ندانستن زبان، بلکه بخاطر مشکلات احساسی و اقتصادی گوناگون و هم چنین تفاوت های فاحش فرهنگی با کشورمیزبان. بنابراین ترکیبی از همه این عوامل، اثرات چالش آمیزی برروی این نسل ازجامعه ایرانی باقی گذاشته است. نسلی که خود را پاکباخته و کنارگذاشته شده می اندیشد و همین مسئله او را در ایام کهنسالی مستعد افسردگی و ناراحتی های روحی و روانی بی شمارمی کند. یکی از اهداف مهم “سیلورکلاب” پرداختن به همین واقعیت های از قلم افتاده و انکار شده جامعه بزرگسالان ایرانی و ایجاد انگیزه هایی برای فعالیت های مثبت و سازنده با مشارکت خود آن ها بوده است. در این راه ما با ازطریق فعالیت های همه جانبه جسمانی و روحی، ورزش های مناسب، یوگا، نرمش، کلاس های آواز، کارگاه های هنردرمانی، کلاس های آشپزی، ناهارخوری های دستجمعی و مدیتیشن را برنامه ریزی کرده ایم که هم اکنون در دسترس این بزرگسالان و سالمندان ایرانی قرار دارد. با توجه به اهمیتی که کانون خانواده برای فرد ایرانی دارد، یکی از اهداف ما ضمن برقراری ارتباط بیشتر و محکم تر بین این بزرگسالان و اعضای خانواده آن ها، ایجاد تصویری تازه از والدینی قادر ونیرومند، شاد و فعال است که باعث غرور و افتخارفرزندان خود باشند. فرزندانی که بتوانند ازپدرو مادرهای خود بیاموزند و با آن ها ارتباط های سالم و مثبتی برقرار کنند.
برای کسانی که بدنبال کاریابی هستند چه تسهیلاتی درنظرگرفته اید؟
ما برنامه ریزی های همه جانبه و گسترده ای در رابطه با کاریابی و حمایت از اعضای حرفه ای جامعه ایرانی انجام داده ایم. برای افراد تازه واردی که به سیلیکون ولی می آیند، ضمن برگزاری “بازار کار” که فرصتی است تا افراد جویای کار با کارفرمایان و صاحبان مشاغل آشنا بشوند، خدماتی را هم بعنوان راهنمایی در انجام مصاحبه های کاری دراختیار متقاضیان قرار داده ایم که نتایج موفقیت آمیزی هم داشته است. تنها درسال گذشته ما بیش از 1500 متقاضی را در دفترهای مختلف مرکز پذیرفته ایم و به آن ها کمک کرده ایم. تعداد این متقاضیان هرروز بیشتر از پیش می شود و ما خوشحالیم که توانسته ایم در مدتی کوتاه درجامعه ایرانی و فارسی زبان جای مناسب خود را بعنوان سازمانی که با هدف حمایت از همین جامعه و انسجام هرچه بیشتر آن قدم جلو گذاشته است پیدا کنیم.