1606-31

1606-32

1606-36

فیروزه خطیبی
روز یکشنبه 11 مارچ، دهمین سال برگزاری جشن های نوروزی بنیاد فرهنگ در محوطه چمن کاری شده “دیکسون کورت” دانشگاه لس آنجلس، با صدای ساز و دهل و درکناریکی از باشکوه ترین سفره های هفت سین تاریخ این جشن ها با طرح و تزئین کم نظیری از “شیده شه رئیس” عضو کمیته نوروزی این نهاد فرهنگی آغازشد. روزی که درابتدا با بارش نم نم بارانی لطیف، خاطره روزهای اول بهار شهرهای جنوبی ایران را درذهن زنده می کرد و کم کم با گرم تر شدن هوا، صدها تن ازبچه ها و بزرگسالان را به شرکت دربرنامه های متنوعی که برایشان تدارک دیده شده بود دعوت می کرد.
انواع برنامه های هنری و سرگرم کننده با حضور عمونوروز، حاجی فیروز و ننه سرما و اجرای کنسرت های موسیقی توسط گروه همصدایی بچه های دانشور، اجرای تئاتر عروسکی گروه نگار استخر، اجرای رقص های محلی از جمله قطعه ای گیلانی بنام “کاشت و برداشت” توسط رقصندگان خردسال گروه باله جانبازیان، همه جا تماشاگران را به وجد آورد. دف نوازی گروه بانوان به رهبری آرزو کوچکان در روزهای همزمان با جنبش زنان داخل مملکت بشدت مورد توجه قرار گرفت و اجرای کنسرتی توسط مامک خادم، خواننده و آهنگساز ساکن لس آنجلس همراه با گروه نوازندگان سازهای بادی “زامبو آگوسف” از اروپای شرقی، ده ها تن از هموطنان محلی پوش را درجلوی صحنه به رقص و پایکوبی واداشت. درطول روز، این صدای موسیقی زیبای ایرانی و غریو شادی شرکت کنندگان بود که محوطه وسیع “UCLA” را درخود فرو برده بود.
در این روز، رژه بهاری سالیانه، یکی از موفق ترین برنامه های نوروزی “بنیاد فرهنگ”، امسال هم چون هرسال، با شرکت صدها تن ازحاضران درجشن با لباس های رنگارنگ سنتی اقوام گوناگون ایرانی برگزارشد. علیرضا اردکانی مدیراجرایی بنیاد فرهنگ می گوید:”این بخش از برنامه و تماشای صورت های زیبا با لباس های سنتی رنگ و وارنگ و گل های بهاری و سبزه های نوروزی در دست هایشان منظره ای است فراموش نشدنی که همیشه من را بشدت تحت تاثیر قرار می دهد.”
با این همه، امسال یکی از چالش آمیزترین جشن های نوروزی برای برگزارکنندگان و دست اندرکاران بنیاد فرهنگ بوده است. آقای اردکانی می گوید: “خوشبختانه ما نه تنها برهمه این موانع و مشکلات غالب آمدیم بلکه توانستیم یکی از بهترین برنامه های نوروزی بنیاد فرهنگ در 10 سال گذشته را هم با حضور بیشترین تعداد شرکت کننده عرضه کنیم. البته مااین موفقیت را بیش از هرچیزمدیون کوشش های کمیته نوروزی بنیاد فرهنگ و بخصوص داوطلبانی هستیم که روز یکشنبه خودشان را در اختیار ما گذاشتند تا این جشن بخوبی برگزار شود. هم چنین تک تک هنرمندانی که امسال با هنرنمایی های خود این جشن را رنگین ترکردند و بالاخره اعضای جامعه ایرانی که هرسال با حضور خودشان با ما یاری می کنند تابتوانیم زیبایی های فرهنگ ایرانی مان را برای اهالی شهر لس آنجلس به نمایش بگذاریم.”
کمی دیرتردرهمان روز، درتالار “رویس هال” دانشگاه لس آنجلس، ایرانیان یک بار دیگر نشان دادند که حتی فرمان اجرای قوانین تازه مهاجرت رئیس جمهور آمریکا، دانالد ترامپ و درنتیجه آن، لغو ویزای شهروندان و بویژه هنرمندان ایرانی هم نمی تواند مانعی برای جلوگیری از برپایی جشن و شادمانی های سنتی نوروزی مردم ایران زمین دراین سوی جهان باشد. جمعیتی که به شوق دیدارسیما بینا به محل کنسرت نوروزی آمده بودند، از حضور مژگان شجریان که قبول زحمت کرده بود تا درغیاب این هنرمند اسطوره ای به اجرای برنامه بپردازد با وجد و اشتیاق استقبال کردند.

لغو ویزای سیما بینا و حضور مژگان شجریان بجای او
امسال درحالی که تنها چند ساعت به اجرای کنسرت نوروزی سیما بینا در تالار رویس هال دانشگاه لس آنجلس مانده بود، خبررسید که ویزای این خواننده محبوب که به او اجازه می داد تا به دفعات وارد خاک آمریکا شود، به پیروی از قوانین تازه مهاجرت در آمریکا، توسط کنسولگری این کشوردر آلمان لغو شده است. هرچند ویزا با تلاش های شبانه روزی وکلای “بنیاد فرهنگ” و همکاری وزارت امورخارجه آمریکا سرانجام صادر شد اما فرصت کافی برای پرواز از آلمان و رسیدن به کنسرت لس آنجلس باقی نماند.
بدون شک این خبری ناگوار و موجب نگرانی دست اندرکاران و برگزارکنندگان کنسرت نوروزی بنیاد فرهنگ بود. آقای اردکانی می گوید شرایط برگزاری کنسرت نوروزی امسال تجربه ای تلخ و شیرین و بسیار احساسی بود: “همه ما گردهم آمده بودیم تا به تماشای سیما بینا، ستاره موسیقی محلی ایران بنشینیم. برای تهیه و تدارک مقدمات این کنسرت ما به مدت 6 ماه با خانم سیما بینا و گروه موسیقیدان های برجسته ای که ایشان را همراهی می کردند برنامه ریزی کرده بودیم. همه ما منتظرلحظه ای بودیم که با حضور ایشان برروی صحنه رویس هال، نوروز را جشن بگیریم. اما متاسفانه، برای بسیاری از شهروندان ایرانی تبار، حتی کسانی که پاسپورت کشورهای مختلف را دارند، این روزها مسافرت به ایالات متحده آمریکا چالش های بسیاری به همراه دارد. با لغو ویزای خانم بینا که قرار بود روز قبل از کنسرت (شنبه شب) به سوی لس آنجلس پرواز کنندما تصمیم گرفتیم بنا به خواسته این هنرمند گرامی وقفه ای در برگزاری کنسرت نوروزی ایجاد نکنیم و اجازه ندهیم ممنوعیت ها و کاغذپراکنی های معمول ازبرگزاری جشن و شادمانی نوروزی ما جلوگیری کند. خوشبختانه با قبول دعوت ما توسط خانم مژگان شجریان این کار عملی شد. من خودم را برای همیشه مدیون این هنرمند و گروه نوازندگان برجسته خانم سیما بینا، حمید بهروزی نیا، حسین بهروزی نیا، سعید فرج پوری و مهرداد اعرابی و نریمان اسعدی می دانم که درمدت زمانی کوتاه و بدون داشتن وقت کافی برای تمرین کافی به برگزاری کنسرت کم نظیرامسال کمک کردند. برنامه ای که به گواهی همگان یکی از بهترین کنسرت های تاریخ اجراهای هنری بنیاد فرهنگ بود.”

1606-33

شبی که مژگان شجریان دستار از سربرگرفت و ترانه های پدر راخواند
برنامه گروه موسیقی سیما بینا با آواز مژگان شجریان به زیبایی اجرا شد. تماشاگرانی که درسالن به تماشای این برنامه نشستند، ازهمان دقایق اول مجذوب مهارت های اعضای گروه و صدای نرم و زیبای مژگان شجریان شدند. آقای مهرداد اعرابی، استاد رشته موسیقی دانشگاه لس آنجلس، پایه گزار انستیتوی تنبک لس آنجلس و نوازنده تنبک گروه موسیقی که مژگان شجریان را بر روی صحنه همراهی می کرد می گوید:”واقعا نمی خواستیم مردمی که با عشق و علاقه به برنامه های نوروزی آمده بودند را دلسرد و مایوس کنیم. درشرایطی که پیش آمده بود، خانم شجریان بهترین گزینش ما بودند. نه تنها همه اعضای گروه موسیقی با ایشان آشنایی داشتیم بلکه ایشان اخیرا کنسرتی را هم با آقای فرج پوری در ونکووراجرا کرده بودند. “
“ما تصمیم گرفتیم برنامه را به شکل رپرتواری ازکارهایاستاد شجریان و خانم سیما بینا که بهرحال مردم از آن ها خاطره دارند اجرا کنیم. تماشاگران نمی توانستند باور کنند که این برنامه درهمان روز برای اجرا طراحی و تمرین شده است. اما قدرت و تبحر نوازندگان توانست این فضا را بوجود بیاورد.”
مژگان شجریان موسیقی دان و نوازنده سه تار بسیار ماهری است که 25 سال پیش هم با خانم سیما بینا در اجرای کنسرت های خصوصی در ایران همکاری های مستمری داشته است. او که سال ها با پدر استاد شجریان بروی صحنه رفته است در آغازکنسرت “رویس هال” ضمن ابراز تاسف از عدم حضور سیما بینا دراین شب، ضمن تبریک روزجهانی زن به تمام زنان ایران و جهان، به حمایت از جنبش “دختران خیابان انقلاب” علیه حجاب اجباری، دستار سرخابی رنگی که بر سرداشت را برگرفت. حرکتی که درعکس العمل به آن کلیه حاضران درتالار رویس هال از جا بلند شدند وبا دست زدن های پیاپی و فریادهای شادی برای مدتی طولانی او را تشویق کردند.
دربخش دوم برنامه، دو قطعه موسیقی سازی (بدون خواننده) از ساخته های آقای سعید فرج پوری نوازنده کمانچه و آقای حسین بهروزی نیا نوازنده بربط اجرا شد که درواقع قطعاتی بود که دربین آن سازها، ازجمله تنبک، تار و دف هرکدام نقش خودشان را داشتند و می توانستند هریک به نوبه خود جلوه گری کنند. این قطعات با فراز و نشیب های گوناگون و استفاده از گوشه های کم ترشنیده شده ای از موسیقی اصیل ایرانی برای شنوندگان بی نهایت جالب بود. دربخش آخربرنامه خانم مژگان شجریان به یاد پدر، ترانه مرغ سحر را اجرا کردند که پایان خوش و شورانگیزی بود برای جشن نوروزی پرهیجان امسال.

1606-34

1606-35

گفتگو با سیما بینا در آمریکا
با حل مشکل دریافت ویزای آمریکا، خانم سیما بینا که هفته گذشته وارد خاک آمریکا شد، درحال حاضر درحال اجرای کنسرت های تورآمریکای شمالی خود و آماده شدن برای اجرای کنسرت نوروزی بنیاد فرهنگ در تالار “کلرترور” دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در اورنج کانتی است که در روز شنبه 24 مارچ برگزار خواهد شد.
خانم سیما بینا که فرم درخواست ویزای خود را طبق روال همیشگی چند ماه پیش از زمان مسافرت به کنسولگری آمریکا در فرانکفورت ارائه نموده بود می گوید به هیچوجه انتظار نداشت که برای دریافت ویزا با مشکلی روبرو شود:”وقتی به من گفتند که بررسی ویزایم سه هفته بطول خواهد انجامید زیاد نگران نشدم و فکر کردم مثل همیشه تا وقت مسافرت ویزا صادرمی شود. اما پس از آنکه ویزا صادرنشد، اولین فکرم تعهدی بود که نسبت به مردمم داشتم و اینکه در اجرای برنامه زیبا ومفصلی که بنیاد فرهنگ برای من تدارک دیده بود تاخیری بوجود نیاید. از آنجایی که چگونگی پیشروی پروسه هرپرونده ای درکنسولگری غیرقابل پیش بینی است، در این شرایط خاص ما مرتب تماس گرفتیم و قضیه را دنبال کردیم که وقفه ای بوجود نیاید.”
• برای شما چقدر اهمیت داشت که جشن لغو نشود و مردمی که از راه دور آمده بودند بتوانند از هنرنمایی ارکسترشما و خانم مژگان شجریان که جایگزین شما شده بودند بهره مند بشوند؟
– برای من خیلی اهمیت داشت. این قول و قراری بود که من با هموطنان عزیزم داشتم. دست اندرکاران بنیاد فرهنگ هم خیلی خیلی کمک کردند که این پروسه گرفتن ویزا هرچه سریعترانجام بشود. همه این تلاش ها فقط برای این بود که من به قول خودم پایبند باشم و نکند که از دیدار عزیزانم درشب کنسرت و از کنارشان بودن محروم بشوم. یعنی اگر غیرازاین بود من تا این حد تلاش نمی کردم و دنبال این ویزا نمی رفتم. متاسفانه وقتی یک چنین اتفاقی افتاد که واقعا نمی بایست به این صورت باشد، زیباترین کاری که می شد انجام بدهم و مردم خوشحال بشوند همان حضور مژگان شجریان عزیز بود که توانست دلتنگی من و دلتنگی مردم را با هنر زیبای خودش جبران کند.”
• چطورشد که خانم شجریان موافقت کردند تا در چنین مدت کوتاهی خودشان را برای کنسرت آماده کنند؟
– مژگان شجریان خودش یک دختر هنرمند و شایسته ای است ولی غیر از این ها دوستی دیرینه ای که با خانواده شجریان بزرگ داشته ام و این ارتباط دوستانه بوده که مژگان عزیز ازته دل قبول زحمت کرد. خودش هم که یک هنرمند آماده هست و شایسته ترین بود که این لطف را انجام داد.
• پیام شما به هموطنانی که علیرغم اشتیاق فراوان نتوانستند شما را دربرنامه کنسرت تالار “رویس هال” دانشگاه لس آنجلس ببینند چیست؟
– افسوس، افسوس برای خودم خیلی باعث دلتنگی شد اما واقعا تحسین می کنم عزیزان هموطنم را که بخاطر یک چنین موضوعی جنبه و ایده بزرگ ترخودشان را درنظرگرفتند که واقعا حمایت فرهنگی و هنری هست و بازحضورداشتند آنجا وبه این وسیله نشان دادند که تا چه حد مشتاق اینگونه برنامه های فرهنگی هستند.
برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره جشن نوروز بنیاد فرهنگ روز شنبه 24 مارچ در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در اورنج کاونتی با وبسایت بنیاد فرهنگ تماس بگیرید:

www.farhang.org

1606-37

1606-38