1347-20

1347-15

لس‌آنجلس به دلیل برخورداری از بالاترین میزان حضور ساکنان ایرانی تبار در خارج از ایران، سال‌هاست که به خانه دوم ایرانیان مبدل شده است. به هر سمت و سویی از این شهر که نگاه می‌کنی نمایی از حضور موفق ایرانیان را در خیابان‌ها و مراکز عمومی آن می‌بینی و بی‌تردید در سال‌های اخیر قلب تپنده جامعه ایرانی مقیم این شهر، در منطقه وست‌وود توانسته است جلوه‌ای با شکوه از حضور پر رنگ ایرانیان در این شهر را باز آفرینی کند تا آنجا که عنوان «پرژن اسکوئر» را برای این منطقه به همراه آورده است.

1347-16

یکی از اصلی ترین دلایل اطلاق چنین لقبی از سوی شهرداری لس‌آنجلس به این منطقه و نصب تابلوهای پرژن اسکوئر در این خیابان بی شک برگزاری بی‌وقفه مهمترین و نخستین رویداد همگانی ایرانیان یعنی مراسم دیدوبازدید نوروزی ایرانیان در لس آنجلس است که از سال 2004 تا اکنون بی وقفه به همت موسسه جامعه ایرانیان امریکا(PACI ) در این خیابان برگزار شده است.
نکته مهم اینجاست که این مراسم، تنها مراسم ایرانی است که در خیابان‌های شهر لس‌آنجلس برگزار می‌شود و همه ساله با هماهنگی شهرداری، پلیس و دیگر مراکز دولتی با بسته شدن مسیر یکی از خیابان‌های مهم و مرکزی وست لس‌آنجلس به روی تردد خودروهای سواری، به محلی برای تجمع هم میهنان مبدل می‌شود.
امسال نیز در نخستین یکشنبه پس از تحویل سال نو (24 مارچ) بار دیگر جلوه حضور ایرانیان، رنگ و بوی بهار را به لس آنجلس در جلوه‌ای باشکوه تسری داد و حضور هزاران ایرانی در خیابان وست وود نشان داد که مشارکت اجتماعی ما برای داشتن سهم بیشتر در معرفی فرهنگ غنی ایران‌زمین به همشهریان امریکایی و دیگر ملیت‌ها تا چه اندازه بالاست.
مراسم دید و بازدید نوروزی ایرانیان در وست‌وود از دو منظر حائز اهمیت است. یکی آنکه همه ساله مقامات ارشد ایالتی و مسئولین شهری لس‌آنجلس و نیز نمایندگانی از کنگره ایالات متحده آمریکا، در این مراسم، میهمان ایرانیان می‌شوند و ضمن برخورداری از میهمان‌نوازی ایرانیان از نزدیک با جمعیت کثیر ایرانیان مواجه شده و با خواسته‌های آنان بیش از پیش آشنا می‌گردد. و دوم آنکه این مراسم به دلیل اینکه یک حرکت فرهنگی و ملی میهنی تلقی می‌شود، همه ساله با حفظ شرط حضور رایگان همگانی برگزار شده است. که این هر دو امسال نیز به انجام رسید.
بیژن خلیلی مدیر شرکت کتاب و همچنین مدیر موسسه جامعه ایرانیان آمریکا با اشاره به سابقه برگزاری این مراسم در وست‌وود می‌گوید:
«خواسته ما گرد‌هم آمدن ایرانیان برای نکوداشت نوروز و حفظ سنن و آیین ملی‌مان بوده و هست که از رهگذر این حرکت ملی بتوانیم پویایی و نشاط جامعه ایرانیان مقیم آمریکا را بیش از پیش حفظ نموده و با حضور مردم، آرمان‌های آزادیخوانه مردم ایران را که متاسفانه امروز در دوران استبداد بسر می‌برند به گوش دنیا برسانیم.»

1347-17

بیژن خلیلی در ادامه و با اشاره به شعار محوری امسال برای مراسم دید بازدید نوروزی وست وود می‌افزاید:
«نکته مهم اینجاست که نباید اجازه دهیم مشکلات و عادات زندگی روزمره مارا از ایران و آزادی آن دور کند و ما تا زمانی که امید داریم به ایران باز می‌گردیم و در آزادی آن سهیم هستیم می‌توانیم با حفظ این آرمان در راه میهنمان کوشا باشیم. از همین رو با شعار نوروز امسال اینجا، نوروز آینده در ایران، که در بردارنده این آرزوی همگانی برای رهایی ایران از بند استبداد دینی و نجات باورها و آیین نیاکان ماست به استقبال سال نوی خورشیدی رفتیم و همانطور که شاهد بودید این شعار با استقبال مردم روبرو شد و بارها و بارها هزاران ایرانی با تکرار این شعار و طنین صدای زنده باد ایران، قلب وست‌وود را به لرزه افکندند.»
اگرچه مراسم دید بازدید نوروزی وست‌وود با هیجانی مثال زدنی و حضور هزاران  ایرانی، یکی از بی‌نظیر ترین مراسم‌های عمومی لس‌آنجلس محسوب می‌شود، اما امسال با پرده برداری از نماد وجه زنانه نوروز «خاله بهار» و راهپیمایی زنان ایرانی در وست‌وود شور و حال دیگری یافت و بسیاری از خبرگزاری‌های بین المللی از جمله بی‌بی‌سی با پوشش این خبر توجه جهانیان را به این حرکت ملی برانگیختند.
بیژن خلیلی در خصوص نماد خاله بهار می‌گوید:
«به همت همسرم پیرایه خلیلی نماد خاله بهار در زمستان گذشته خلق شد. او با سالها تحقیق و ممارست در باز آفرینی جلوه شایسته از زن ایرانی در اسطوره‌های ملی به دنبال جایگزینی مناسب برای «ننه سرما» بود که نمی‌توانست روح نوزایی و شکوفایی بهار را که از مشخصات زنانه طبیعت است نمایندگی کند. از همین رو سمبل خاله بهار خلق شد و با ساعت ها کار و کمک از طرح‌های نوروزی نقاش ایرانی رزا مطلبی، سرانجام نگاره‌ای از او در طرح و لباسی جدید و با المان‌هایی از طبیعت، عشق، موسیقی، نوزایی و احترام به جهان هستی، آفریده شد که با همراهی گروهی از نمایندگان نخبه جامعه زنان ایرانی مقیم لس‌آنجلس در مراسم امسال رونمایی شد.»

1347-18

شایان ذکر است «هیئت همراه خاله بهار» که مورد اشاره بیژن خلیلی قرار گرفت شامل خانم‌ها دکتر هما محمودی، پیرایه خلیلی، مژده حبیبی، دکتر حانی محمودی و میراث والی‌پور است که سخنرانی‌های شور انگیز این عزیزان در ترسیم چهره شکوفنده و بهاری زن ایرانی با تشویق حاضران روبرو شد و در ادامه برنامه بیش از یک هزار زن ایرانی با پیروی از ایشان، نماد خاله بهار را همراهی کردند و یکی از باشکوه‌ترین راهپیمایی‌های زنان در لس‌آنجلس را رقم زدند که مورد حمایت گروه کثیری از مردان حاضر در صحنه نیز قرار گرفت.
یکی دیگر از نقاط عطف برنامه امسال سخنرانی شور انگیز دکتر مهدی آقازمانی(جامعه شناس) در این مراسم بود که با اشاره‌ای استعاری به سخنرانی مارتین لوتر کینگ رهبر جنش حقوق مدنی آمریکا، گفت: «من رویایی دارم، رویای من برگزاری چنین جشنی در میدان تجریش تهران است. من رویایی دارم، رویای من رسیدن به برابری جنسیتی و تساوی حقوق زن و مرد در ایران است. من رویایی دارم، رویای من آزادی باور، عقیده، اندیشه و شادمانی در کشور مادریمان ایران است. من رویایی دارم و …» این سخنان شور و حالی وصف ناشدنی را در میان حاضران برانگیخت که با صدای بلند و با شعار «نوروز امسال اینجا، نوروز آینده در ایران» او را همراهی کردند.
مراسم نوروزی وست وود که با سرود ملی ایران (ای ایران ای مرز پرگهر)  آغاز شده بود و در طول برنامه هنرمندانی مانند  دی جی امیکس، اسی الوندی، ماشیا، محمود قربانی، فرامرز قاسمی، اردشیر صانعی، رویا کمالی و گروه رقص لیلا به دعوت هوشنگ متیان روی صحنه رفتند، سرانجام با همنوایی بیش از هزاران ایرانی آمریکایی با همین سرود ملی میهنی و اهتزار پرچم سه رنگ و شیر خورشید نشان ایران پایان یافت.
بیژن خلیلی در پایان ضمن تشکر از همه دست اندرکاران این مراسم به ویژه بهمن مجلل که تلاش بی وقفه‌ای را برای انجام بی نقص مراسم به عهده داشت افزود:
«برگزاری چنین مراسمی جز با همدلی صاحبان مشاغل وست‌وود و همراهی و همیاری صاحبان حرف و مشاغل ایرانی که با خرید غرفه این مراسم را یاری رساندند و نیز حضور پر رنگ مردم میسر نبود. پس جا دارد تا از یکایک ایشان کمال قدر شناسی را داشته باشم.»
برای دیدن عکس‌های بیشتر، کسب اطلاعات تکمیلی ودانستن نام صاحبان غرفه،  بنر و پشتیبانان این مراسم به وب سایت زیر مراجعه کنید.

www.IranianNewYear.com