1622-3

بزودى
ندا پاترا با حس لطیف شاپرک
Coming Soon
شاپرك اولین ساخته پراحساس ندا پاترا
با صداى دلنشین و تنظیم شوبرت آواکیان

1622-4

عکس روى جلد از کوجى

ندا پاترا یک ستاره جدید تئاتر و موسیقى است، که بقولى با اندیشه هاى نو، جسارت هنرى و هماهنگى با هنر روز جهانى، پیوند با هنر ماندگار ایرانى به میدان آمده است.

«ندا پاترا» خالص و بیریا، بدور از بعضی ترفندهای روز در عرصه هنر، اینروزها اولین آهنگ، موزیک ویدیوی خود را بنام «شاپرک» آماده کرده که به زودی در سوشیال میدیا و دیگر رسانه ها ارائه میشود.
«ندا» بزرگ شده خارج و داخل است، او مدرنیزم خارج را با سنت های داخل به هم آمیخته است چون از 5 سالگی با خانواده به امریکا آمده، در اینجا دبستان را تمام کرده، به کلاسهای باله و بک دنس و رقص های مختلف رفته و دوباره به اتفاق خانواده به ایران بازگشتند. در مدت 6 سال اقامت در ایران در همه زمینه های هنر تعلیم دیده، با موسیقی سنتی آشنا شده، سنتور نواخته، پیانو زده، نقاشی مینیاتور را آموخته با آداب و سنن خالص ایرانی عمیقا آشنا شده، فرهنگ وهنر سرزمین خود را مطالعه کرده و بعد از 6 سال، با دست پر به لس آنجلس برگشته است.

خود می گوید:
در اینجا تحت تعلیم یکی از اساتید موسیقی اسفندیار منفردزاده قرار گرفتم که خانوادگی با هم آشنا بودیم، به دنبال کوچ منفردزاده، همکاری با بابک افشار آهنگساز سرشناس را شروع کردم و با هم یک آلبوم کامل تهیه کردیم که به دلیل تحصیل در دانشگاه و مشغله سنگین تحصیل، امکان پخش آلبوم را پیدا نکردم. در دوران دانشگاه، مسیر هنری ام عوض شد، به دلیل تحصیل در رشته هنر بازیگری، مرتب روی صحنه تئاترهای دانشگاهی بودم، که برایم تجربه خوبی بود. ولی عشق به موسیقی مرا دوباره براین عرصه باز گرداند و خود بدون ادعا به سرودن ترانه ها و ساختن ملودیها پرداختم بعد از آماده کردن آنها، از چهره های نامداری چون کاظم عالمی موزیسین سرشناس برای تنظیم چند اثر و اریس فروغی تنظیم کننده خوش ذوق و شوبرت آواکیان که با همه مهر و لطف خود، جانانه به یاری من آمد، باور کنید در همه لحظات خود روی ساخت کارهایم دست بالا کرد و به تنظیم آنها پرداخت.
اولین آهنگی که آماده شد «شاپرک» بود، شعر وآهنگش را ساختم، شوبرت آنرا با زیبایی تنظیم کرد من همیشه می ترسیدم سروده های دلم را ارائه بدهم، می ترسیدم اساتید فن، از من ایراد بگیرند کارم حرفه ای نباشد، ولی یکی از عزیزانم به من فهماند که من وقتی از دلم، از ذهنم، از احساسم می نویسم می سازم، می تواند تاثیرگذار باشد من که ادعایی ندارم، بهتر می توانم احساسات درونم را انتقال بدهم. من در حقیقت درد و غم را با مردم قسمت می کنم، حس خودم را بیان می کنم، من شاعر نیستم، من با مردم حرف می زنم این تشویق ها به من جرات داد تا به سرایم و بسازم.
نمونه اش شاپرک بود:
دو تا شاپرک بودیم
توی جنگلای دور
بالامون مخملی بود
هر دلی را می ربود
لونه مون از تار گرم
بازی مون خیلی قشنگ
روزامون پاک و تمیز
قصه هامون شیک و ریز
اما یکروز از روی بدبیاری
توی دستای گلی و آبیاری
چنگ تیز مرغکی نشسته بود
اونکه بال جفتتو شکسته بود
اما جفتم بی بال و بی نشون
کنج لونه ای نشسته بود

من به زودی با شاپرک بروی یوتیوب و سوشیال میدیا و رادیو همراه میروم و می خواهم تهیه سینگل ها را ادامه بدهم چون تهیه یک آلبوم کامل در شرایط امروز صلاح نیست.

1622-5

ندا پاترا از موزیک سنتى، رقص فولکلوریک، تا سنتور و پیانو،
تا صحنه تئاتر و کار با بزرگان و سرانجام حضور در عرصه موزیک

• در جریان فعالیت هایت در تئاتر و در فیلم و صحنه بودیم آیا همچنان ادامه دارد؟
– من قبلا درجامعه امریکایی چه زمان تحصیل در دانشگاه، چه بعد در صحنه ها فعال بودم، در چند فیلم کوتاه نقش داشتم در یک فیلم بازی کردم که به زودی درباره آنها خواهم گفت ولی در جامعه ایرانی زیرنظر استادی چون پرویز صیاد شروع کردم. در اولین نمایش ایرانی خود، نقش اول زن را ایفا کردم و این افتخار بزرگی بود، که در کنار استاد صیاد روی صحنه رفتم و در آن مدت کلی آموختم کار با پرویز صیاد، یک دوره تعلیم هنر نمایشی در مکتب ایشان بود. بعدا در دو برنامه موزیک کلاسیک با همکاری و رهبری ابی قاسمی موزیسین معروف هم نقش هایی را ایفا کردم و هم خواندم، سپاسگزار سیامک پویان هستم، که مرا به ابی قاسمی معرفی کرد و دوره جدیدی در مسیر هنریم آغاز شد و از آن دو برنامه هم کلی تجربه اندوختم
• آیا ندا پاترا الگویی برای کار خود دارد؟
– الگوی من مدانا است، که یک چهره ماندگار و استثنایی موزیک جهانی است، او از آغاز نوآور و سنت شکن بوده و هنوز هم بعد از سی و چند سال همچنان سنت شکن و نوآور است و هیچ جانشینی هم برای او نیامده و من در طی سالها از او آموخته ام.
• خیلی ها می پرسند شما رقص های مختلف چه لایت، چه بالروم و چه فولکلوریک را در چه مکتبی آموختید.
– من رقص های فولکلوریک در ایران زمان نوجوانی آموختم. ولی در لس آنجلس تحت تعلیم «ایلیلا» رقصنده و مربی رقص در شوی بزرگ Dancing With The Stars رقص های مختلف روز، را آموختم دوره سخت و پر فراز و نشیبی بود، ولی من همه را گذراندم.
• همه ما انتظار به بازارآمدن شاپرک هستیم
– من خوشحالم که چنین انتظاری بوجود آمده، این انتظار و توجه را مدیون شوبرت آواکیان عزیز هستم که در تمام زوایای این کار با من بوده، از کاظم عالمی عزیز و از ادریس فروغی عزیز در تهیه موزیک ویدیو شاپرک، از مهدی ذکایی عزیز و مجله جوانان از دکترهلاکوئی عزیز و رادیو همراه و تیم حرفه ای که مرا یاری دادند.

1622-7