1476-37

در مهرماه سال 1323 پرویز خسروانی باتفاق چند نفر دوچرخه سوار تصمیم به تأسیس کلوب دوچرخه 1476-40سواران گرفتند. دوچرخه سواری احتیاج به باشگاه و سالن ندارد اگر جاده اسفالته باشد با دوچرخه می شود دهها کیلومتر رکاب زد و بهترین جاده های تهران برای تمرین مسیر تهران کرج، جاده چالوس تا آدران و بالعکس تهران جاده شمیران دربند. یک مجموعه از جاده صاف سربالا- سرازیر این مسیر ایده آل ورزش دوچرخه سواری است و برای مسیر یک کیلومتر استارت ثابت و متحرک و تایم تریل تیمی باز بلوار الیزابت (کشاورز) برای ما تهرانی ها مهیا بود و پرویز خسروانی پیشکسوت دوچرخه سواری باین صورت کار را شروع کرد. ورزش دوچرخه سواری احتیاج به باشگاه خاصی نداشت ولی پرویز خسروانی در سر هدف دیگری داشت، در ابتدا بفکر تهیه و تدارک سیرک بود. مادرش او را تشویق کرد یک باشگاه ورزشی بسازد، پس از چندی در خیابان ایرانشهر که در آن زمان شمال تهران بود، نزدیک استادیوم امجدیه محل مورد نظر احداث شد در سال 1338 جهت اهدای جوایز فوتبالیست ها از جمله محمد خاتمی (فرمانده نیروی هوایی) در حضور اعلیحضرت بودند. ایشان سئوال می کند نام باشگاه دوچرخه سواران با فوتبال سنخیت ندارد. محمد خاتمی بلافاصله می گوید تاج. از آن زمان باشگاه دوچرخه سواران به باشگاه تاج تغییر نام داد.
خوانندگان توجه داشته باشید، پرویز خسروانی مرد بلند پرواز ورزش، آرزوی بزرگی در سر داشت باشگاهی در حد بزرگترین باشگاههای ورزشی دنیا بسازد به همین دلیل به کم قانع نبود. با دوچرخه سواری شروع کرد سپس فوتبال، بسکتبال، والیبال، کشتی، وزنه برداری، ژیمناستیک، شنا، تنیس، پینگ پنگ، بدنسازی در نهایت باشگاه تاج در هیجده رشته ورزشی که غالبا قهرمان اول بود مبادرت کرد و چیزی نگذشت که در تمام شهرهای ایران شعباتی دایر کرد در حقیقت در ایران به غیر از باشگاه تاج که دارای تأسیسات و تشکیلات منظم ورزشی بود هیچ باشگاهی قادر به رقابت نبود. پرویز خسروانی از خانواده ثروتمند، تمام ثروت خود را صرف باشگاه تاج کرد. بیاد دارم وقتی در ایران برای اولین بار تلویزیون تأسیس شد باشگاه تاج برنامه تلویزیونی هفتگی داشت مسئول این برنامه غلامرضا طباطبایی بود و نباید فراموش کنیم مجله هفتگی تاج ورزشی به سردبیری سید آقا جلالی با قلم شیرین شکوه خاصی به شخصیت ورزشی باشگاه تاج داده بود. از آنجا که نمی خواهم مطالب مربوط به تأسیس باشگاه تاج کسالت آور باشد به چند واقعه باید اشاره کنم. توجه داشته باشید تهران تا قبل از سال 1348 دارای یک ورزشگاه امجدیه بود و قرار بود ایران خود را برای مسابقات آسیایی تهران آماده کند در چهارم آبان تیمسار پرویز خسروانی در حضور شاه با رشادت به عرض می رساند به این سرباز اجازه فرمایید یک استادیوم در شأن کشور ایران بسازم. شاه سئوال می کند: در چه مدت؟ او جواب می گوید: کمتر از دوسال.

1476-38

خواننده عزیز خسروانی در شمال غرب تهران استادیوم یکصدهزار نفره با تمام تأسیسات سالن سرپوشیده ده هزار نفره را ساخت و جالب اینکه در مراسم افتتاح استادیوم از او دعوت نکردند! نمی خواهم غلو کنم اما نظیر او را کمتر سراغ دارم. چه دشمنی ها که در حق خسروانی روا کردند که این بدور از جوانمردی در ورزش است چه دوستانی که از پشت خنجر زدند و او همواره با ناملایمات کنار آمد.
در سالهای پنجاه (نخست وزیری هویدا) چهارسال روزنامه تاج ورزشی را توقیف کردند. در روزهای قبل از انقلاب بدستور تیمسار رحیمی فرماندار نظامی تهران دستور دستگیری او صادر شد از آنجا که او یک خدمتگذار صدیق بود گرفتار پلیدی روزگار نشد. شش ماه پس از انقلاب از راه ترکیه به لندن رفت و تا چهل روز قبل در سن نود و چهار سالگی چشم از جهان فروبست. خسروانی از شروع باشگاه تاج کلیه تأسیسات و استادیومها، باشگاه تاج در تهران و شهرستانها و ترکیه و قطر را بموجب اساسنامه غیرانتفاعی اعلام نمود و متأسفانه عده ای چشم دیدن این موفقیت را نداشتند. کلیه این تأسیسات را نابود کردند خوشبختانه ورزش دوستان و علاقمندان نخواهند گذاشت باشگاه تاج از بین برود جوانمردانی هم چون پرویز شیخان در خارج از کشور و سید محمدکاظم اولیایی در ایران پیگیر تملک این تأسیسات به نفع مردم ایران هستند و همراه آنها علاقمندانی هستند که آنها را در این راه خطیر این آمال افتخار آفرین تنها نگذارند. در پایان یاد همکاران تیمسار خسروانی را گرامی میدارم و با ذکر نام طلایه داران به نیکی یاد می کنم.
سیدآقا جلالی آریا، پرویز شیخان، گرایلی، مهدی نجم، پرویز عمواغلی ، علی دانایی فر و پس از انقلاب شاه حسینی، آقا محمدی، سیدمحمدکاظم اولیایی، مهدی آذربرزین و در این راه محمدرضا ایزدمهر بعنوان هماهنگ کننده روابط عمومی مسئول انجام وظیفه است.
امروز مصادف است با چهلمین روز درگذشت روانشاد تیمسار سپهبد پرویز خسروانی روانش شاد و یادش گرامی. او همیشه زنده است چون باشگاه تاج هرگز نخواهد مرد و تا ابد جاودان خواهد ماند. و چه زیبنده است که نام ساختمان اداری باشگاه تاج را بنام آذین نام گذاری کنیم. بیاد فرزند اول تیمسار خسروانی که در خردسالی درگذشت.