1537-44

چه آغازی ؟
چه انجامی ؟
چه باید بود و باید شد
در این گرداب وحشت زا !
چه امیدی ؟
چه پیغامی ؟
کدامین قصه شیرین برای کودک فردا….

بنیاد آینه که به همت داریوش اقبالی، هنرمند، فعال اجتماعی و اومانیست به هدف آگاهی، آموزش و پیشگیری از آسیب های اجتماعی بنیانگذاری شد، کمپین حمایت از کودکان کار و خیابان و بدسرپرست را از سال ۲۰۱۶ با این هدف آغاز نمود تا با یاری هموطنان همدل و همزبان کتاب بازی، دانش و کودکی را به این قربانیان کوچک هدیه دهد. از امسال با یاری سازمان غیر انتفاعی CEDA که به همت خانم سیما مرشاک در فرانسه پایه گذاری گردیده، گستره این کمپین حمایت از کودکان پناهجویان را نیز در بر گرفت.
به مناسبت ۲۰ نومبر ، مصادف با ۳۰ آبان که سازمان ملل این تاریخ را روز جهانی کودک نامیده، و سالگرد تصویب پیمان نامه جهانی حقوق کودکان است، بنیاد آینه این بار با یاری کودکان در سراسر دنیا هدایای خود را به کودکان نیازمند با پیام های عشق و همدلی آراسته تا در یک حرکت سمبلیک این بار کودکان به کودکان هدیه کودکی را اهدا کنند.
در این راستا ماه گذشته به یاری همکاران بنیاد آینه در ایران، بخشی از این هدایا به کودکان هموطنمان در روستایی در نهاوند اهدا گردید و این بار نیز این دیدار با کاشتن نهالی به دست این آینده سازان محروم به پایان رسید.
احترام گذاشتن به کودک و در عین حال کمک به آنها و توانمند ساختن آنان با آگاهی، آموزش و پیشگیری برای غلبه بر ضعف‌هایشان، از آنها بزرگسالانی می‌سازد که هرگز خود را بی‌ارزش و قربانی تلقی نمی‌کنند. با آموزش و پرورشی سالم و جامع این کودکان می‌آموزند با انسان‌های دیگر هم رفتاری شایسته داشته باشند و در حفظ حقوق یکدیگر کوشا باشند. شکی نیست که وجود عزت نفس و در عین حال محبت و آگاهی در کودکان موجب می شود آنها در رقم زدن سرنوشت خود ، جامعه و در انتها، دنیای ما، توانمندتر و موفق تر شوند.
سازمان1537-48 ملل متخد در ۲۰ نوامبر ۱۹۸۹ پیمان نامه جهانی حقوق کودک را تصویب کرد و به پیشنهاد یونیسف این روز به عنوان روز جهانی کودک نامگذاری شد. همیشه تمرکز ویژه در مراسم بزرگداشت روز جهانی کودک بر ترویج مواد پیمان نامه حقوق کودکان است. این پیمان نامه بزرگ ترین حرکت جهانی برای تأمین نیازها و رعایت حقوق کودکان در تاریخ بشر است. این پیمان نامه تنها قرار داد جهانی است که بیشترین تعداد کشورهای جهان آن را تصویق کرده اند، اما متأسفانه در سرزمین ما حقوق کودکان همواره به عناوین مختلف پایمال گردیده.
بر اساس پیمان نامه حقوق کودک، همه کودکان حق دارند زندگی کنند و به بهترین نحوی که می توانند رشد کنند. این وظیفه بر عهده دولت ها گذاشته شده که امکانات برابر برای همه کودکان فراهم آورند تا این آینده سازان بتوانند توانایی های خود را در آرامش و آسایش پرورش دهند. این حق کودکان است که از خدمات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی برابر برخوردار باشند، از خشونت های جسمی، جنسی و روحی دور بمانند و هرگز مورد شکنجه، رفتارهای بی رحمانه و تحقیرآمیز قرار نگیرند و در انتها در صورتی که در جامعه با خشونت و یا بی عدالتی روبرو شدند، می بایست بدون شک مورد حمایت قانون قرار بگیرند. پیمان نامه جهانی حقوق کودک به هر کودک هم بعنوان یک فرد نگاه می کند و هم بعنوان عضوی از خانواده و جامعه. لذا وقتی حقوق کودکان پایمال میگردد به این معنی است که حقوق همه شهروندان و کل جامعه پایمال گردیده است.
اما براستی چگونه می توان از رعایت حقوق کودکان در جهان اطمینان پیدا کرد؟ وظیفه همه ما درمقابل این قربانیان کوچک چیست؟
از‌ آنجا که هدف بنیاد غیر انتفاعی آینه از سرآغاز فعالیت، ارائه آگاهی، آموزش و پیشگیری از آسیب های اجتماعی بوده که معضل کودکان کار و خیابان و بدسرپرست بخش بزرگی از آسیب هاست، به جاست که به این نکته اشاره کنیم که ابتکار سازمان ملل در ارتباط با روز جهانی کودک امسال راه اندازی یک پروژه به نام «آموزش الویت دارد» می باشد. این برنامه به ابتکار «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل متحد شکل گرفته و می کوشد تا تلاش های سیاسی برای ترویج آموزش برابر و با کیفیت در جهان را تقویت سازد. داریوش اقبالی ، بنیانگذار بنیاد آینه معتقد است که آموزش پایه های یک جامعه سالم، متحول و رشد یافته را می سازد. اگر همه انسان ها بتوانند از حق خود برای آموزش برابر بهره ببرند، می توانند آینده خود و جامعه جهانی خود را آگاهانه بسازند.
بر اساس آمارهای جهانی، هم اکنون یک میلیارد وهشتصد میلیون کودک میان ۵ تا ۱۹ ساله در جهان بسر می برند. از این میان ۶۹۱ میلیون کودک به آموزش ابتدایی دسترسی دارند، که ۳۲۹ میلیون از آنها دختران هستند. بر همین اساس بیشترین تعداد کودکان بازمانده از آموزش متأسفانه دختران می باشند.
توجه به نیازهای کودکان، پیش نیاز موفقیت در آینده در یکی از پیام های ذکر شده در بزرگداشت روز جهانی کودک آمده: ” بزرگتر های ما عقاید ثابتی دارند. آنها ما را دوست دارند چون بچه هایشان هستیم، اما آیا می دانند که چه دنیایی را برای ما بوجود آورده اند؟ اگر کمترین اشتباهی در ماشین های هسته ای آنها رخ دهد، ما هرگز شانسی برای رشد نخواهیم داشت. ما خواهان امکانی برای رشد و پرورش هستیم…”
باید متذکر شد که در حالی که سالانه هزینه های غیر قابل تصوری صرف تولید انواع اسلحه های هسته ای و غیر هسته ای میشود، کودکان در سراسر جهان از گرسنگی، عدم امکانات بهداشتی، خشونت جنسی، سوء تغذیه و نقض حقوق انسانی شان جان میدهند.
کودکان ارزشمندترین سرمایه ی هر کشور به شمار می آیند که آینده به دست آنها ساخته می شود. در عین حال کودکان آسیب پذیرترین قشر نیز می باشند . به همین دلیل در قوانین کشورها و حتی در قوانین حقوق بشر می بایست به حقوق کودکان توجه ویژه ای را تخصص داد.
داریوش اقبالی معتقد است که برای رسیدن به جامعه ای پویا می بایست نه تنها سطح سلامت و میزان پوشش تحصیلی کودکان را همیشه در صدر قرار داد، بلکه آگاهی رسانی و آموزش به والدین را نیز تقویت کرده، کل جامعه را در مسیر رسیدن به جامعه ای سالم توانمند ساخت.
او مثل همیشه یادآور میشود که کودکان تشنه محبت و توجه اند، آنها تشنه بازی و نشاط، امنیت و آرامش اند، و تشنه سرپناهی برای زندگی و آینده سازی.
اساسی‌ترین نیاز کودکان و نوجوانان «آموزش» است
پدیده های ناگواری که هنوز هم در جامعه ما دیده می شود، نوجوانان بازمانده از تحصیل هستند. همچنین وجود مدارس حاشیه ای که در بدترین شرایط غیراستاندارد بسر می برند و در بسیاری از نقاط میهن مان هنوز کودکان و نوجوانانی هستند که به دلائل مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از تحصیل باز مانده اند.
کودکان بی سرپرست یا بدسرپرست و کودکان کار هر کدام به نوعی از تحصیل محروم شده اند. این کودکان حاصل شرایط ناهنجاری هستند که خودشان در پیدایش آن ها هیچ نقشی نداشته اند، و قربانیان آسیب های اجتماعی نظیر بیماری اعتیاد، ایدز، خشونت خانگی و فقر فرهنگی و اقتصادی هستند. از دیدگاه داریوش، سامان دادن به معضل کودکان قربانی برنامه ریزی صحیح، علمی، عملی، اصولی و مستمر می طلبد و می بایست در برگیرنده همه اقشار جامعه باشد.
روز کودک فرصتی است تا به حقوق کودکان بیش از پیش بیندیشیم، فرصتی است تا ارجحیت ها، دیدگاه های سنتی غلط و قوانین ناکارآمد بازنگری شوند و برای امنیت و آسایش کودکان، گام های جدی و مستمر برداشته شود و این روز را نه تنها به شعارهای زیبا بلکه به چاره اندیشی هایی مثمر ثمر برای بهبود وضعیت ناگوار این قربانیان کوچک اختصاص دهیم.
تاثیرگذارترین آموزه ها در سنین کودکی و نوجوانی حاصل می شود . امروزه در شکل گیری شخصیت کودکان تنها خانواده تاثیرگذار نیست، محیط های آموزشی، سلامت جامعه، وسایل ارتباط جمعی و فضای مجازی در رشد فکری و اخلاقی افراد بسیار تاثیر گذارند. بنیاد آینه همانند بسیاری از سازمان های حامی حقوق کودک، بر این باور است که توسعه فرهنگی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی را باید از کودکان آغاز کرد و مفاهیمی چون احترام به خود و خانواده، احترام به قانون، دوستی با طبیعت، مسئولیت پذیری و مهارت های زندگی را باید در عمل به کودکان آموزش داد.
روز جهانی کودک فرصتی است تا به یاد آوریم کودکان تشنه محبت و یادگیری هستند. بیاییم با هم و در کنار هم بکوشیم این تشنگان محبت را با مهرورزی سیراب کنیم، تا نونهالان امروز بتوانند در آینده طرحی نو دراندازند و به این آب و خاک عشق ورزند و برای آبادانی جامعه جهانی مان آگاهانه بکوشند.

1537-47