1446-58

1446-59

یک بار دیگر با فرارسیدن فصل بهار و بازشدن شکوفه ها با نسیم بهاری که نویدی است از رویش دوباره طبیعت، بنیاد فرهنگ ، با همکاری دست اندرکاران این بیناد فعال و گروهی از هنرمندان برجسته وبین المللی به پیشوازنوروز می رود.
نوای سرنا و دهل، اجرای موسیقی و رقص های ایرانی درکنار سفره هفت سین و پذیرایی از مدعوین در چایخانه سنتی، تنها بخش هایی از رویداد سالانه ای است که امسال هم سرور و شادمانی نوروز، این بزرگ ترین جشن ملی ایرانیان را به اورنج کانتی و جامعه ایرانی و غیرایرانی جنوب کالیفرنیا می آورد.
این رویداد که روز 14 مارچ از ساعت یازده و نیم صبح تا 5 بعد از ظهر در باغ و ساختمان نوساز “کامیونیتی سنتر نورمن پی ماری” شهر میشن ویهو- برروی تپه های باصفای اورنج کانتی برگزار می شود، مجموعه ای است از برنامه هایی چشمگیرو سرگرم کننده با هدف جذب اعضای جامعه ایرانی و غیر ایرانی که از ماه ها پیش توسط شورای اورنج کانتی بنیاد فرهنگ لس آنجلس تهیه و تدارک دیده شده و در آن علاوه بر برنامه های هنری برگزیده، برای هریک از اعضای خانواده از کوچک و بزرگ تفریحات و سرگرمی های جالب توجهی نیز درنظر گرفته شده است.
علیرضا اردکانی مدیراجرایی بنیاد فرهنگ که از چند ماه پیش به این سازمان پیوسته می گوید برنامه های امسال از شور وحال ویژه ای برخوردار است:
“ما خواسته ایم شرکت کنندگان از همان لحظه ورود به باغ زیبای این مرکز، با شنیدن صدای ساز و دهل، بوی شیرینی تازه و چای داغ، هیجان زده بشوند و ایرانی بودن این مراسم سنتی را عمیقا حس کنند. یعنی همان حسی را پیدا کنند که به میلیون ها نفر، چه درایران و افغانستان و چه در آلبانی، هند یا ترکیه، در روز اول بهار با تماشای این نمادهای زیبای سنتی دست می دهد.”
امسال هم چون سال های گذشته با حمایت بنیاد مدرسه فارسی خیام، فعالیت های گوناگونی برای سرگرمی کودکان و نوجوانان درنظر گرفته شده است.
یکی دیگر از برنامه های پرطرفدار، اجرای یک نمایش خیمه شب بازی تازه توسط ویدا قهرمانی – طراح، عروسک ساز و خیمه شب بازبرنده جایزه است که در ایران در رشته های بازیگری، تئاتر، طراحی و ساخت عروسک های مخصوص اجرای این هنر کمیاب و زیبای سنتی آموزش دیده است.

1446-60

اسد کاظمینی، رییس شورای اورنج کانتی بنیاد فرهنگ می گوید: “ما بی نهایت خوشحالیم که می توانیم مراسم زیبای نوروز را با کل جامعه اورنج کانتی جشن بگیریم. هدف بنیاد فرهنگ همانطور که می دانید بیش از هرچیز دیگر، پیشبرد، ترویج و گسترش فرهنگ و هنر ایران در کل جامعه است و این جشن تاریخی و سنتی ایرانیان درواقع یکی از بهترین راه های رسیدن به این منظور و هدف عالی است. ”
درگوشه دیگری از باغچه بزرگ محل اجرای برنامه ، چیدمان زیبایی از سفره هفت سین ایرانی قرار خواهد گرفت که امسال توسط بوتیک گل “منوها” تزئین شده است. رقص های سنتی توسط رقصندگانی با لباس های رنگارنگ و مواج درگوشه و کنار محوطه باغ، نمادهای زنده ای از روح شادی و نشاطی است که از دیرباز درجشن های نوروزی ایرانیان پدیدار بوده است.
درطول روز، فیلم های منتخب جشنواره فیلمهای کوتاه بنیاد فرهنگ در محل مخصوصی برای تماشاگران به نمایش در می آید و فرصتی خواهد بود تا شرکت کنندگان در برنامه نوروز اورنج کانتی هم بتوانند 6 فیلم برگزیده و نامزد جایزه امسال را پیش از اعلام اسامی برندگان آن تماشا کنند.
حضور باراول یک هنرمند بین المللی در برنامه امسال دربخش هنری برنامه نوروز که درسالن سیکامور” کامیونیتی سنترنورمن پی ماری” برگزار می شود، برای نخستین باردر آمریکا، زهره جویا، خواننده بین المللی ساکن اطریش، فارغ التحصیل کنسرواتوار موسیقی شهر وین، خواننده ترانه های سنتی، جاز و فولکوریک ایرانی و افغانی، به همراه ارکستری ویژه با حضور نوازندگان برجسته به رهبری استاد کاظم عالمی، برنامه هایی را با همراهی گروه رقصندگان آکادمی باله جانبازیان اجرا خواهند کرد.
آقای اردکانی می گوید حضور باراول زهره جویا در برنامه های نوروزی امسال بنیاد فرهنگ، نقطه عطفی دربخش هنرهای اجرایی این بنیاد بشمار می رود:”برای ما این نهایت خوشحالی است که توانسته ایم از هنرمندی درسطح خانم زهره جویا که از راه دور و از شهر وین در اطریش به ما پیوسته است دعوت کنیم که برای نخستین بار ازطریق بنیاد فرهنگ در ایالات متحده آمریکا کنسرت ویژه ای اجرا کنند. این حقیقتا یک همکاری افتخار آمیز است که بتوانیم فرهنگ زیبای ایرانی را درمیان کل جامعه اورنج کانتی با هنرنمایی یک هنرمند برجسته و بین المللی ایرانی جشن بگیریم.”
امسال در پایان بخش موسیقی، گروه جوانان زرتشتی کالیفرنیا نیز هنرنمایی خواهند کرد و قطعه نمایشی بنام “زنان نیرومند پارسی” را به اجرا خواهند گذاشت.
برای اطلاعات بیشتر لطفا با
تلفن یا سایت اینترنتی زیر تماس بگیرید:

Farhang.org/Nowruz or call 310-666-1546