1507-82

به مناسبت آغـاز کارجشنـواره سینمـای ایران
در دانشگاه لس آنجلس با همکاری بنیاد فرهنگ
جشنواره سینمای ایران، رویارویی تماشاگر با برجسته ترین دست آوردهای سینمای ایران و فرصتی کمیاب برای داد و ستدهای فرهنگی

1507-84

1507-83

از: فیروزه خطیبی
امسال یک بار دیگر “جشنواره سینمای ایران دانشگاه لس آنجلس” با حمایت و همیاری«بنیاد فرهنگ»، گزیده ای از فیلم های داستانی بلند و فیلم های مستند و کوتاه از میان بهترین های سینمای ایران را از تاریخ 30 اپریل تا 22 می در تالار بیلی وایلدر موزه “همر” به نمایش می گذارد.
شانون کلی، رئیس برنامه های عمومی “آرشیو فیلم و تلویزیون یو سی ال ای” می گوید ادامه سنت برگزاری جشنواره سالیانه سینمای ایران برای تماشاگران علاقمند در جنوب کالیفرنیا که به بیش از 20 سال پیش بازمی گردد وهمکاری مجدد با بنیاد فرهنگ، حامی این جشنواره، برنامه امسال را از همیشه هیجان انگیزترکرده است.”
اهالی کالیفرنیای جنوبی درچند ماه اخیر بیش از هر زمان دیگری شاهد فعالیت های مستمر و چشمگیر”بنیاد فرهنگ” درمیان جوامع گوناگون این نواحی بوده اند.
این بنیاد غیرمذهبی، غیرسیاسی و غیرانتفاعی که به همت گروهی از ایرانیان علاقمند برای شناساندن فرهنگ و هنر ایران زمین به کل جامعه بویژه غیر ایرانی های جنوب کالیفرنیا پایه گذاری شده، توانسته است در طول 8 سال گذشته با فعالیت های گسترده درزمینه های گوناگون هنری و فرهنگی ازجمله برگزاری جشن های نوروزی، مهرگان و شب یلدا، همچنین حمایت از اجراهای تئاتری، رقص، نمایش فیلم و شعرخوانی درلس آنجلس و اورنج کانتی جایگاه ویژه ای درمیان جوامع ایرانی و غیرایرانی منطقه کسب کند.
آقای مارک امین، عضو هیئت امنا و رئیس کمیته جشنواره های سینمایی بنیاد فرهنگ که درگزینش فیلم های جشنواره امسال با دست اندرکاران این فستیوال در”آرشیو فیلم و تلویزیون دانشگاه لس آنجلس” همکاری داشته است می گوید:”ما بی نهایت خوشحالیم که توانسته ایم یک بار دیگر از این فستیوال شگفت انگیز ونمایش آثاری از سینمای ایران و سینماگران برجسته آن دراین سوی جهان حمایت کنیم. همکاری میان بنیاد فرهنگ و آرشیو فیلم و تلویزیون یوسی ال ای در راه ارائه این آثار منحصر به فرد به کل جامعه در چند سال گذشته بسیار رضایت بخش وموفقیت آمیز بوده است.”

1507-85

1507-86

1507-88

آقای علیرضا اردکانی، مدیر اجرایی فعال و پیشروی بنیاد فرهنگ درمورد شیوه گزینش فیلم های امسال جشنواره سینمای ایران می گوید این فیلم ها با دقت خاصی انتخاب شده اند تا بتوانند یک بار دیگرتجربه سینمایی کم نظیری را برای تماشاگران بوجود بیاورند:”موضوع اغلب این فیلم ها برمحور شخصیت های زنان پرقدرتی که از بطن جامعه امروز ایران برخاسته اند می گردد.”
“همانطور که می دانید اغلب این فیلم ها درآمریکا اکران عمومی نخواهند داشت و فقط در محل جشنواره به نمایش گذاشته می شوند. به همین جهت برای من به عنوان فردی که سهم کوچکی در همکاری با این جشنواره و اکران عمومی این فیلم ها وقصه های درخشان آن برای دوستداران سینما داشته ام برگزاری این برنامه سالیانه بی نهایت هیجان انگیز است. ضمن آنکه ما در بنیاد فرهنگ افتخار می کنیم که امسال یک بار دیگر توانسته ایم تنها نهاد حمایت کننده از این رویداد مهم و پربار هنری در دانشگاه لس آنجلس باشیم. سال گذشته استقبال تماشاگران از جشنواره سینمای ایران رکورد شکن بود. امسال هم مسلما همین رویه ادامه خواهد داشت و ما بی صبرانه منتظریم تا درکنارهموطنان و دیگر دوستداران سینمای ایران به تماشای این فیلم ها بنشینیم.”

دو دهه نمایش فیلم های ایرانی
امروز بیش از 20 سال از زمانی که “آرشیو فیلم و تلویزیون دانشگاه لس آنجلس” برای نخستین بار مجموعه ای از فیلم های ایرانی را تحت عنوان “جشنواره سینمای ایران” در شهر لس آنجلس به نمایش گذاشت می گذرد. در طول دو دهه گذشته، این جشنواره نه تنها فرصت کمیابی برای رویارویی تماشاگران با برجسته ترین آثار سینمای ایران و سینماگران سرشناس آن بوجود آورده ، بلکه انگیزه ای بوده است برای گشایش دریچه ای به سوی آشنایی با برخی از پیچده ترین مسائل جامعه امروز ایران از طریق هنر فیلم و زبان سینما. درعین حال جشنواره سینمای ایران، در شرایطی که بسیاری از راه های ارتباطی میان ایران و آمریکا بسته مانده بود نوعی تبادل فرهنگی و هنری نیز بین دوملت بوجود آورده است.

1507-89

نگاهی به فیلم های جشنواره امسال
جشنواره امسال در روز 30 اپریل با فیلم “دو”، اولین اثر کارگردانی سهیلا گلستانی، بازیگر سینمای ایران درمحل موزه همر و سالن نمایش فیلم بیلی وایلدر گشوده خواهد شد. فیلم ماجرای زنی است که برای تمیزکردن خانه مردی که می خواهد آپارتمانی که به او به ارث رسیده را بفروشد استخدام شده است. رابطه عجیب وغریب این دونفرکه هریک از آن ها شخصیت پیچیده ای را به نمایش می گذارند درطول داستان فیلم کم کم به صورت گیج کننده ای دگرگون می شود. ازجمله هنگامی که هریک از این دو می کوشند تا به نوعی زمینه هایی را برای ایجاد ارتباط با یکدیگربرقرارکنند و هربار به دلایلی موفق نمی شوند.

فیلم های دیگر جشنواره امسال
از دیگرفیلم های برجسته جشنواره امسال، فیلم درام “حراج” ساخته حسین شهابی درباره فشارهای جامعه ای است که زنان را درشرایط سخت و غیرقابل تحملی قرار می دهد. شرایطی که نهایتا انگیزه ای برای ایجاد همبستگی و یکپارچگی بین این زنان هم می شود. داستان فیلم ماجرای زنی به نام فروغ (با بازی فریبا خادمی) است که بعد ازبیست سال زندگی مشترک با همسرش “مشکات” متوجه می شود او چندی است زنی به نام ساغر(با بازی مهسا آبیز) را صیغه کرده است و بعد ازآنکه ورشکسته شده ساغر مهریه اش را به اجرا گذاشته و مشکات فعلا درزندان است. فروغ برای خروج از بحران پیش آمده دوراز چشم اقوام و آشنایان تمام وسائل خانه اش را به حراج می گذارد.
فیلم زنانه و درام دیگری به نام “حاجی شا” به کارگردانی علی زمانی عصمتی با بازی رویا تیموریان، ماجرای زن میانسالی است که مردپوش شده و سرپرستی یک خانواده بزرگ متشکل از زنان بدون مردان را برعهده گرفته است. “حاجی شا” بعد از کوشش برای رفع گرفتاری ها موزیسین جوانی به نام “غوغا”، خود دچارنوعی دگردیسی می شود. نام این فیلم که بخاطر سر تراشیده خانم تیموریان نتوانست مجوز اکران در ایران را دریافت کند بعدها به “شیفتگی” تغییرداده شد. خانم تیموریان یکی از مهمانان جشنواره امسال است که در جلسه پرسش و پاسخ پس از اکران فیلم شرکت خواهد داشت.
فیلم “مردی که اسب شد” ساخته امیرحسین ثقفی که تماما درنواحی شمال ایران، گیلان، مازندران و گلستان فیلم برداری شده است، فیلمی مسحور کننده از موج نوی سینمای ایران است. داستان فیلم ماجرای پدر و دختری روستایی است که یک اسب دارند. این اسب یادگار مادر این دختراست. اما اسب بیمار است و زمانی که از بین می رود، مرد به دلیل عشق و وابستگی که خودش و دخترش به اسب دارند، جای اسب را می گیرد. فیلم که بر اساس داستان کوتاه “سوگ” اثر آنتوان چخوف ساخته شده وبخاطر فضاسازی خاص و بهره گیری ازطبیعتی بکر، شباهت هایی هم به سینمای ژانر وسترن دارد.
جشنواره امسال با فیلم “بهمن” ساخته مرتضی فرشباف با بازی فاطمه معتمد آریا یکی از مهم ترین و مطرح ترین بازیگران سینمای ایران به پایان می رسد.
داستان فیلم ماجرای پرستار مجرب بیمارستانی است که پیشنهاد شب کاری و مراقبت از خانم مسنی را علیرغم بی خوابی و مشکلاتی که با اعضای خانواده اش پیدا می کند می پذیرد. فیلم بحران میانسالی در فضایی برفی را روایت می کند و با شروع بارش برف آغاز و با قطع بارش آن به اتمام می رسد. بنا برگفته مرتضی فرشباف، “بهمن” فضایی بسیار نو دارد و سبک جدیدی را به سینمای ایران عرضه می کند. فیلم”بهمن” در جشنواره سینمایی پوسان درکره جنوبی و جشنواره فیلم شب‌های سیاه تالین حضور داشته و فاطمه معتمدآریاتوانست برای بازی درنقش اول این فیلم در فستیوال آسیا پاسیفیک، عنوان بهترین بازیگر زن سال را بدست بیاورد. خانم معتمد آریا تاکنون 9 بار نامزد جایزه بهترین بازیگر فستیوال بین المللی فجر بوده است و 4 بار جایزه سیمرغ بلورین، مهم ترین جایزه این فستیوال را از آن خود ساخته است.

مستندهای برجسته امسال
فیلم مستند “عروسک ها نمی دانند” ساخته نوا رضوانی، به موضوع ازدواج اجباری دختران خردسال می پردازد و شرایط زندگی چند نفر از این دختران خردسال را در خانه شوهر نشان می دهد.دخترانی ” بی صدا” که ازخردسالی با انواع وظایف شوهرداری آشنا شده و درنهایت تسلیم سرنوشتی می شوند که درروند آن کوچکترین دخالتی ندارند.
مستند “نینجای ایرانی” به کارگردانی مرجان ریاحی و محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ایران هم که اخیرا به بخش مسابقه جشنواره بین المللی “هات داکس” کانادا راه یافت به مشکلاتی که زنان ایرانی برای شرکت در ورزش رزمی”نینجوتسو” با آن درگیر هستند می پردازد. این فیلم از زبان خاطره جلیل زاده (نخستین ورزشکار زن این رشته رزمی) روایت می شود.

***

علاقمندان می توانند بلیت های خود را برای تماشای این فیلم ها از طریق

farhang.org/UCLA2016
تهیه کنند و یا با شماره تلفن
۳۱۰-۶۶۶-۱۵۴۶ تماس بگیرید.