همکاری “ارکستر سمفونی نیو وست“ با هنرمندان و شخصیت های فرهنگی ایرانی و آمریکایی در جشنواره 4 روزه “تور ایران“
گفت و شنود با ستارگان اصلی جشنواره، استاد پژمان حدادی و مسعود رضایی نوازنده برجسته سه تار
فیروزه خطیبی
در ادامه سری برنامه های هنری نوروز 1400 ، بنیاد فرهنگ، این بار با همکاری مرکزهنری شهر تاوزند اوکز و “نیو وست سمفونی“ در کالیفرنیای جنوبی جشنواره فرهنگی – هنری باشکوهی را تحت عنوان “تور ایران“ از تاریخ پنجشنبه 8 اپریل تا یکشنبه 11 اپریل به طور مجازی، ارائه خواهد داد.
این فستیوال چهار روزه، با برنامه های متنوع، گردش و سیاحتی است در جلوه های تازه ای از موسیقی سنتی، و دیگر هنرهای ایرانی که در کنار آن بخش هایی هم به سخنرانی و گفتگو با هنرمندان شرکت کننده در جشنواره اختصاص داده شده است.
این رویداد مهم فرهنگی، بخشی از تلاش های پیشگامانه “مرکز هنری تاوزند اوکز“ و “نیو وست سمفونی“ درجهت پیشبرد برنامه هایی تحت عنوان “نواهای جهانی، فرهنگ های محلی“ برای شناساندن موسیقی سنتی فرهنگ های گوناگونی است که موسیقی کلاسیک کالیفرنیای جنوبی را تحت تاثیرخود قرار داده اند. این مرکز پیش از این هم برنامه های ویژه ای را در رابطه با فرهنگ و هنر کشورهای دیگر از جمله هند و ژاپن ارائه داده است.
آقای علیرضا اردکانی، مدیر اجرایی بنیاد غیرانتفاعی، غیر سیاسی و غیرمذهبی “فرهنگ“ می گوید در راستای پیشبرد فرهنگ و هنر ایرانی، این افتخاری است برای بنیاد فرهنگ که به عنوان بخشی از برنامه های نوروزی خود با نهاد هنری پرآوازه ای چون “نیو وست سمفونی“ در برگزاری فستیوال یگانه و منحصر به فرد “تور ایران“ همکاری کند: “ارکستر سمفونی “نیو وست“ به رهبری و کارگردانی هنری مایسترو مایکل کریستی، یکی از پیشتازان موسیقی کلاسیک در ایالات متحده آمریکا به شمار می رود و برای “بنیاد فرهنگ“ باعث بسی سرفرازی است که آقای کریستی موسیقی ایران زمین را به عنوان یکی از پروژه های هنری خود در سری “نواهای جهانی، فرهنگ های محلی “ انتخاب کرده است.
هم چنین خوشحالیم که فرصتی پیش آمده است تا “سمفونی نیو وست“ ضمن قدردانی از موسیقی ایرانی از برخی از برجسته ترین موسیقی دان های ایرانی برای همکاری در این پروژه دعوت کند. درعین حال امید دست اندرکاران بنیاد فرهنگ این است که بتوانیم همکاری با “نیو وست سمفونی“ را در طول سال های آینده ادامه داده و در شناساندن هرچه بیشتر موسیقی زیبا و ارزشمند ایرانی به حامیان و تماشاگران این ارکستر سمفونی، همچنان مفید و موثر باشیم.“
مایسترو مایکل کریستی، رهبر ارکستر سمفونی “نیو وست“ و برنده جایزه موسیقی معتبر “گرمی“ در برنامه “نواهای جهانی، فرهنگ های محلی“ به کاوشی ژرف در زمینه موسیقی اصیل ایرانی در طول قرن ها و تاثیرات این موسیقی و شعر پارسی بر فرهنگ غرب دست زده است. او می گوید: “ بیان عمق فرهنگ ایران زمین و اثراتی که این فرهنگ در طول قرن ها بر کل تمدن بشری داشته است غیر ممکن است. چرخش هر کلام دل انگیز در یک شعر یا نقش ظریف و پیچیده یک خط یا طرح در طول قرن ها، جوامع گوناگون بشری از آن تاثیر گرفته است. همین هنرها در طول تاریخ، نسل های گوناگون را برانگیخته تا عمق احساسات بشری را در ابعادی ظریف تر تجربه کنند. من بی نهایت خوشحالم که می توانم پل ارتباطی بین جامعه و شعرا و نویسندگان برجسته ایرانی و هم چنین نواهای اصیلی باشم که توانسته در طول قرن ها جوامع مختلف غربی را تحت تاثیر خود قرار دهد.“
در بخش اجرای موسیقی جشنواره، (یکشنبه 11 اپریل)، دو نوازنده برجسته سازهای ایرانی، استاد پژمان حدادی نوازنده تنبک و مسعود رضایی، آهنگساز و نوازنده برجسته سه تار قطعات نوینی از موسیقی اصیل ایرانی را اجرا خواهند کرد. هم چنین در طول چهار روز برگزاری فستیوال، این دو هنرمند فرصتی خواهند داشت تا در مورد جنبه های مختلف موسیقی ایرانی و قطعاتی که برای کنسرت شب پایانی فستیوال آماده کرده اند گفتگو کنند.
آقای پژمان حدادی، نوازنده برجسته تنبک و استاد سازهای کوبه ای مدرسه موسیقی “هرب آلپرت“ دانشگاه لس آنجلس، از اعضای گروه موسیقی دستان، علاوه بر نوشتن موسیقی بر مبنای موسیقی “قوالی“ سال ها با گروه های موسیقی ایرانی از جمله گروه “ضربانگ“ همکاری داشته و اجراهای متعددی هم با نوازندگان ملل دیگر از جمله هنرمندان برجسته اهل ترکیه و جهان عرب داشته است. او می گوید فیگورهای ریتمیک در سازهای کوبه ای ایرانی بی نهایت تحت تاثیر جمله بندی ها و فیگورهای شعری کلاسیک ایران است: “ کسی که بخواهد موسیقی ایرانی و ریتم های موسیقی ایرانی را بشناسد باید با مبحث و اوزان شعری آشنا باشد. یک مصرع ریتم می تواند وزنی داشته باشد که شما می توانید ترجمان آن را از طریق یک ساز کوبه ای پیاده کنید. اصولا موسیقی ما ریشه اش در شعر است و بخشی از آن برمی گردد به موانعی که بخاطر شیعه گری یا تشیع وجود داشته و حکومت در زمان های مختلف همیشه موانع زیادی برای موسیقی ایرانی ایجاد کرده است. اما برای شعر ما، به آن صورت محدودیتی وجود نداشته است. بخاطر همین هم شعر بیشتر از موسیقی نمایان و متبلور شده است. موسیقی و شعر در فرهنگ موسیقایی ما رابطه ای تنگاتنگ دارند. از طرفی اگر به جمله بندی های سازهای کوبه ای ایرانی نگاهی از جنبه های معماری و به صورت یک شکل هندسی داشته باشیم، حرکت ها کلا شکل منحنی و گرد دارند. این حرکت ها در بسیاری دیگر از هنرهای ایرانی از جمله خطاطی و قالی بافی هم دیده می شود. این همان توجه به ریزه کاری هایی است که در فرم هنر نقاشی، مینیاتور را به وجود می آورد. این حرکت های منحنی و زینت های متفاوت در موسیقی ما خیلی وجود دارد و در زبان و ادبیات ایرانی هم موج می زند و به فراوانی دیده و شنیده می شود. “
استاد پژمان حدادی در بخش اجرایی موسیقی در کنسرت یکشنبه 11 اپریل، مسعود رضایی آهنگساز، نوازنده تار و هنرمند برنده جایزه “بهترین آلبوم سنتی جهان“ از طرف “جوایز مستقل موسیقی آمریکا“ را همراهی خواهد کرد. آقای رضایی هم در بخش “آشنایی و گفت و شنود با هنرمندان شرکت کننده “ درباره جنبه های موسیقی ایرانی، ردیف، فواصل و ربع پرده ها و هم چنین پیشینه سه تار در ایران سخن خواهد گفت: “موسیقی کلاسیک ایرانی که از آن با عنوان موسیقی سنتی ایرانی نیز یاد میشود یکی از قدیمیترین و ریشهدارترین موسیقیهای مشرق زمین است که سرشار از پتانسیل و زیباییهای موسیقایی است. این فرهنگ صوتی در دهههای اخیر دستمایهای شده برای گفتوگو و همنشینی با دیگر انواع موسیقی از جمله موسیقی هندوستان، کلاسیک غربی، جز، راک و … برای رسیدن به بیانی متفاوت و نو. خصوصیات منحصر بهفردی از جمله: گسترهی صوتی، فرم، ساختار ریتم و همچنین رنگآمیزی و تمبر صوتی سازهای ایرانی این جریان را تبدیل به اقیانوسی از امکاناتی جذاب در دستان موسیقیدانها کرده است. در این بین ساز سهتار که شخصیتی ویژه دارد ابزاری است فوقالعاده درخور در این راستا. سهتار سازی زهی-زخمهای از خانوادهی سازی است بسیار کهن بنام زتنبورس (که تقریبا منشأ اکثر سازهای زهی-زخمهای موجود در مشرق زمین است و همچنین شواهدی از قدمت چندهزارساله از موجودیت این ساز در شوش یافت شده). “
آقای مسعود رضایی در مورد همکاری با New West Symphony Orchestra می گوید: “ با توجه به کمبود زمان، قطعهی زتولدی دیگرس (که به صورت تک نوازی در آلبوم زعدمس او منتشر شده است) را برای سهتار، ویولن و ویولن سل (Cello) نوشتم که همراه شد با تمبک جادویی جناب آقای پژمان حدادی. دلیل انتخاب این قطعه اما غیر از هم فکری با آقای حدادی، فضای سیال ملودیک و همچنین روندی که در بسط و گسترش قطعه جاری بود و امکان هضم لایههای دیگر را میداشت بود. باید توجه داشت که بهترین عنوان برای این ژانر از موسیقی، موسیقی تجربی است چرا که این همنشینیها بخصوص در رابطه با موسیقی ایرانی قدمت چندانی ندارد و موسیقیدانها همواره درصدد کشف و شهوداند و تجربه میکنند. امیدوارم با اتفاقاتی اینچنین، موسیقی “متاسفانه“ مهجور ما بیشتر و شایستهتر به دنیا معرفی شود و به جایگاهی که بایسته و شایستهاش است برسد. شاهد هستیم که موسیقی ممالک دیگر در مشرق زمین برای گوش دنیای غرب به مراتب آشناتر است که البته در این بین نباید نقش حکومت فعلی ایران در سرکوب هنر و تضاد با ترویج فرهنگ و هنر ایرانی را نادیده گرفت.“
مجموعه ای از برنامه های متنوع
جشنواره “تور ایران“ در روز 8 اپریل با سخنرانی“ دیوید ریوتک“ منتقد هنری دانشگاه لس آنجلس (یوسی ال ای) درباره موسیقی ایرانی آغاز می شود. در روز جمعه 9 اپریل، تاریخ و فرهنگ ایران زمین مورد پژوهش و بررسی قرار خواهد گرفت. در این بخش از برنامه علاوه بر سخنرانی دکتر احمد کریمی حکاک، نویسنده، مترجم و ایرانشناس در باره زبان و شعر پارسی، سه موسیقیدان ایرانی، بهزاد رنجبران، مسعود رضایی و گلفام خیام تاثیرات خود از شعر و اندیشه های عرفانی ایرانی را از طریق اجرای قطعات موسیقی به نمایش می گذارند. حمید سعیدی، نوازنده و آهنگساز ایرانی ، عضو گروه برنده جایزه “گرمی“ Opium Moon در رشته موسیقی عصر نو(نیوایج)، ساز “سنتور“ را به تماشاگران غیر ایرانی معرفی می کند. ملیکا فتحی، طراح رقص برنده جایزه ساکن شمال کالیفرنیا با هنر رقص و صدف سالوت هم با نمایش هنر آشپزی ایرانی برای درک بهتر فرهنگی در این بخش از برنامه شرکت خواهند داشت.
در روز شنبه 10 اپریل، تماشاگران فرصتی می یابند تا از طریق گفت و شنود با دو هنرمند برجسته و هنرشناس ایرانی، پژمان حدادی و مسعود رضایی و موسیقی آن ها بیشتر آشنا شوند.
در روز یکشنبه 11 اپریل، علاوه بر اجرای موسیقی توسط این دو نوازنده برجسته ایرانی، مایسترو مایکل کریستی، ضمن رهبری ارکستر سمفونی “نیو وست“ برخی از برجسته ترین آثار موسیقی کلاسیک جهان از ساخته های “هندل“، “ ژان – فیلیپ رامئو“ و “شارل کنود“ را ارائه داده و قطعه “فلوت سحرآمیز“ ، اثر جاودانی “موتزارت“ هم توسط ارکستر سمفونی “نیو وست“ به اجرا درخواهد آمد. در این کنسرت، “ساشا کوک“ خواننده “متزاسوپرانو“ی اپرا و برنده سه جایزه موسیقی “گرمی“ هم با اجرای قطعاتی حضوری چشمگیر خواهد داشت.
برای تهیه بلیت های جشنواره چهار روزه “ تور ایران“ “نیو وست سمفونی“ به بهای 25 دلار لطفا به وب سایت زیر مراجعه نمایید: