1530-15

1530-16

1530-17

1530-18

عكس ها از وفا خاتمی

فیروزه خطیبی

روز شنبه 24 سپتامبر 2016، جوایز جشنواره فیلم های کوتاه بنیاد فرهنگ طی مراسم باشکوهی با حضور بیش از 600 تماشاگر، سینماگران، هنرمندان و چهره های سرشناس شهر لس آنجلس، در تالار نمایش”لیو بینگ” موزه هنری شهر لس آنجلس (لاکما) به برندگان آن اهدا شد.
در این مراسم پرشور و فراموش نشدنی جمع کثیری از حامیان و دوستداران فرهنگ و هنر ایران به تماشای 6 فیلم کوتاه برگزیده سال از میان 148 فیلم ارسالی به جشنواره نشستند تا از نزدیک شاهد اعلام اسامی و اهدای سه جایزه اصلی به برندگان جشنواره امسال باشند. جوایزی که این بارتوسط چهره های سرشناسی چون گوهرخیراندیش بازیگر سینما و تئاتر ایران و مری آپیک بازیگرقدیمی سینما، تئاتر و تلویزیون ساکن لس آنجلس به برندگان اهدا شد.
مراسم درساعت 6 بعدازظهربا حضور سینماگران، هنرمندان و میهمان های ویژه برروی فرش قرمزآغازشد. ساعتی بعد در داخل تالارنمایش “لیو بینگ”،با ورود “کی وان K-Von” کمدین، فیلمساز برنده جایزه و گرداننده این مراسم به روی صحنه، ازهمان آغاز برنامه، فضایی گرم و خودمانی برای تماشاگران ایجاد شد.
آقای مارک امین، عضو هیئت امنای بنیاد فرهنگ، رئیس کمیته جشنواره فیلم های کوتاه و یکی از پنج عضوهیئت گزینش، دریک سخنرانی کوتاه ضمن معرفی دیگراعضای ژوری، از جمله رخشان بنی اعتماد سینماگرسرشناس ساکن ایران، سپیده فارسی فیلمساز ساکن پاریس، بهرام رادان بازیگر وجمشید اکرمی منتقد سینمایی و استاد دانشگاه، خطاب به تماشاگران گفت:”هفت سال پیش، تصمیم گرفتیم فیلم کوتاهی درمورد بنیاد فرهنگ بسازیم اما از آنجایی که بودجه ای برای این کار درنظرگرفته نشده بود فکر کردیم مسابقه ای ترتیب بدهیم و از خود مردم بخواهیم که فیلم هایی با این موضوع برای بنیاد بسازند. شورو شوق شرکت کنندگان و کیفیت خوب این فیلم ها باعث شد تا مصمم شویم این کاررا به شکل یک مسابقه سالیانه ادامه بدهیم. امروزهمانطور که می بینید تعداد بی شماری از سینماگران ازسراسردنیا می توانند به صورت آنلاین دراین مسابقات شرکت کنند. هدف اصلی ما هم در این راه درواقع معرفی استعدادهای تازه وکشف نشده است. اینکه یک سینماگرنوپا، مستعد و علاقمند بتواند با یک ایده خوب و تلاشی که برای ساختن فیلمش به کار می برد فرصتی پیدا کند تا اثرش ازطریق این جشنواره درسطح جهانی معرفی شود.”

1530-19

1530-20

1530-21

استقبال تماشاگران از فیلم های برگزیده
با نمایش هریک از 6 فیلم کوتاه نامزد جایزه که ترتیب آن ها با دقت خاصی برنامه ریزی شده بود، جمعیت حاضر درسالن بشدت تحت تاثیرقرار گرفته و با ابراز احساسات و شور و هیجانی کم نظیر موضوع این فیلم ها و سازندگان آن را مورد تشویق قرار می دادند.
آقای علیرضا اردکانی، مدیر اجرایی بنیاد فرهنگ می گوید استقبال مردم از این جشنواره، کثرت جمعیت و عکس العمل های تماشاگران به فیلم های فینالیست امسال تا امروز بی سابقه بوده است: “با درنظرگرفتن کیفیت این فیلم ها و هم چنین کامنت های بسیارمثبتی که ازمردم درسایت های اجتماعی و روی وبسایت بنیاد فرهنگ دریافت کرده بودیم، می دانستیم که هریک از6 فیلمی که بعنوان نامزد جوایز اصلی انتخاب شده اند فیلم های خوب و بسیارقابل توجهی هستند. اما هرگز حتی تصورش را هم نکرده بودیم که این فیلم ها تا این حد مورد پسند و تشویق تماشاگران قرار بگیرند. همه ما درسالن چنان تحت تاثیرعکس العمل تماشاگران بعد از تماشای هرفیلم قرار گرفته بودیم که توصیف آن برایمان مشکل است. فکرکنید سالن “سولد آوت” شده ای به عظمت “لیو بینگ”، با جمعیتی پرشور واحساس که صدای دست زدن ها و همهمه تشویق آمیزآنها بعد از نمایش هرفیلم برای مدتی فضای سالن را پر می ساخت. “

1530-22

1530-23

1530-24

برندگان سه جایزه اصلی جشنواره امسال
عنوان بهترین فیلم کوتاه جشنواره امسال به همراه جایزه نقدی 10 هزار دلاری آن به فیلم “هوادار” ساخته علی دلکاری، فیلمساز و مستند ساز ساکن مرند (استان آذربایجان) تعلق گرفت. فیلم درباره پیرزنی دردهکده ای دورافتاده است که آنتن تلویزیون خانه اش چند ساعتی پیش از بازی های قهرمانی فوتبال خراب شده و این زن سالخورده می کوشد تا آنتن را تعمیر کند اما موفق نمی شود. از آنجایی که از پس از جنگ ایران و عراق دیگر مردی در دهکده باقی نمانده، پیرزن راه طولانی تا شهر طی می کند تا هرچه زودتر و پیش از آغاز مسابقات آنتن جدیدی بخرد. اما نکته شگفت آور فیلم در لحظه پایانی آن نهفته است. زمانی که تماشاگر پی می برد که همه تلاش این مادر سالخورده برای این بوده است تا پسرش که درجبهه جنگ معلول و زمینگیر شده بتواند بازی های فینال مسابقات فوتبال را تماشا کند.
جایزه علی دلکاری درغیاب فیلمساز وتوسط گوهرخیراندیش بازیگر سرشناس سینمای ایران که به شدت تحت تاثیرفیلم قرار گرفته بود به او اهدا شد. آقای دلکاری که نتوانسته بود برای حضور در این مراسم بموقع ویزای آمریکا را دریافت کند، دریک پیام ویدیویی ضمن اهدای فیلم خود به “همه مادران فداکارایرانی” از برگزارکنندگان جشنواره سپاسگزاری کرد: “بزرگترین دلخوشی و آرزوی هرفیلمسازی این است که فیلمش دیده شود و تنها جایی که فیلم های کوتاه به اکران می رسند جشنواره ها هستند. خیلی خوشحالم که چنین جشنواره ای هست و از مسئولین این جشنواره تشکر می کنم. خیلی خوشحالم که فیلمم دراینجا به اکران رسیده و حس خوبی به آدم دست می دهد که آنطرف دنیا فیلم شما را ببینند. احساس می کنم توانسته ام فیلمی بسازم که مخاطب خوشش بیاید. بیش از هرچیزخیلی خوشحالم که توانسته ام جایزه اول جشنواره فیلم های بنیاد فرهنگ را از دست سینماگران حرفه ای دریافت کنم. این جایزه باعث می شود که بتوانم سه فیلم کوتاه دیگر هم بسازم.”
انیمیشن”آخرین تار” ساخته یاشین نهانی، مقام دوم جشنواره(جایزه نقدی 5000 دلاری) بهترین فیلم سال را از آن خود ساخت. این انیمیشن 9 دقیقه ای سه بعدی و دو بعدی، روایت عاشقانه ای است درباره موسیقی سنتی و عشق یک پیرمردنوازنده و سازنده تاربه این آلت موسیقی باستانی ایرانی که درفضای کارگاهی در زیرزمین یک خانه قدیمی اتفاق می افتد. “آخرین تار” پیش از این در چندجشنواره بین المللی دیگر از جمله جشنواره مراکش حضور داشته و در آنجا به عنوان بهترین انیمیشن از بین 2000 فیلم دیگر انتخاب شده است. آقای نهانی که تحصیلات خود را در رشته کارگردانی انیمیشن بپایان رسانده یکی از فیلمسازانی بود که در جشنواره امسال حضور داشت و جایزه خود را دست مری آپیک بازیگرسینما، تئاتر و تلویزیون ساکن لس آنجلس دریافت کرد.
آقای نهانی که برای ساخت این انیمیشن پرهزینه که هدف آن معرفی هنرهای سنتی ایرانی است با گروهی از هنرمندان حرفه ای از جمله حمید مدرسی تهیه کننده کلاه قرمزی، ایرج طهماسب (مجری و بازیگر تلویزیونی) و حمید جبلی (بازیگر و کارگردان) همکاری داشته است می گوید: “این افتخار را دارم که بعنوان یک ایرانی در فستیوالی حضورداشته باشم که بنیانگذاران آن از دوستداران فرهنگ و هنر ایرانی هستند. من وظیفه خودم می دانم که به نمایندگی از طرف جامعه انیمیشن ایران در این فستیوال گرم و پرتحرک حضور داشته باشم و امیدوارم که همکاران دیگر من هم بتوانند در این گونه فستیوال ها حضور پیدا کنند. برای من و تیم همکارانم همین قدر که انیمیشنی درباره موسیقی و فرهنگ اصیل ایرانی مورد توجه قرار گرفته وما اینجا در کنار هموطنانمان هستیم خودمان را برنده می دانیم.”
جایزه سوم جشنواره که با 3000 دلار جایزه نقدی همراه بود به انیمیشن “از سرزمین های شرقی” نوشته احسان رسولف و به کارگردانی سارا طبیب زاده، فیلمساز و گرافیست ساکن ایران تعلق گرفت. این انیمیشن که توانست جایزه بهترین موسیقی اوریجینال سومین جشنواره فیلم و انیمیشن ارکیده طلایی آمریکا را برای سازنده آن – گروه “پالت” – بدست بیاورد، ماجرای عشق و آشنایی زوج جوانی است که دلیل اصلی ملاقات، جدایی و پیوند دوباره آن ها موسیقی است. جایزه خانم طبیب زاده که نتوانست در این جشنواره حضور پیدا کند توسط خانم مریم فرحزادی برنده جایزه اول جشنواره سال گذشته – به نماینده این فیلمساز اهدا شد.

1530-25

1530-26

1530-27

گفتگو با پایه گذار بنیاد فرهنگ
آقای علی رازی، پایه گذار و رئیس هیئت مدیره بنیاد فرهنگ و یکی از حاضران درمراسم اهدای جوایزجشنواره فیلم های کوتاه بنیاد فرهنگ درباره موفقیت کم نظیرجشنواره امسال می گوید: “تماشای جمعیت کثیری که در محوطه موزه گردهم آمده اند تا در این جشنواره شرکت کنند، برای ما در بنیاد فرهنگ آزمون تازه ای است تا با اطمینان خاطر بیشتر و در راه های بهتر و موثرتری برای ارائه خدمات فرهنگی به جامعه قدم برداریم.”
آقای رازی می گوید این قدم ها با حوصله و کم کم برداشته می شود: “با وجود موفقیت های روزافزونبنیاد فرهنگ و فعالیت های گوناگون آن، ما هروز در این راه درس های تازه ای می آموزیم. همانطور که می بینید، جداسازی فستیوال فیلم های کوتاه از برنامه های نوروزی قدم بی نهایت مثبتی بوده است. مهم ترین مسئله هم این است که ما از این پس تمرکز و وقت بیشتری برای هریک از این دوبرنامه جداگانه خواهیم داشت. بخصوص که جشن های نوروزی سال آینده “فرهنگ” به صورت گسترده تری در محوطه دانشگاه لس آنجلس برگزار خواهد شد. مکانی که گنجایش جمعیت به مراتب بیشتری از موزه “لاکما” دارد.”
آقای رازی معتقد است موفقیت های روزافزون بنیاد فرهنگ نتیجه همفکری و همکاری گروهی دست اندرکاران و حامیان این نهاد فرهنگی و درنهایت موفقیتی جمعی برای یکایک اعضای جامعه ایرانی بشمار می رود: “ما در طول سال ها همواره کوشیده ایم تا صریح، بی ریا و بدون هرگونه ابهام باقی بمانیم. دنیا روزبروز کوچک تر می شود و ما هر چند در این سوی جهان زندگی می کنیم اما توجه مان همواره به پیشبرد فرهنگ ایران درجامعه معطوف شده است.”

(برای تماشای فیلم های برنده امسال به وبسایت زیر رجوع کنید)
www.farhangfilmfest.org

1530-28

1530-29

1530-30

1530-31

1530-32