1705-12

1705-3

1705-4

فیروزه خطیبی
عکس ها: وفا خاتمی / عکس های دریا دادور از
Goldfish Photography Studio
——————————————————

روز یکشنبه 8 مارچ 2020، شهروندان ایرانی لس آنجلس و کالیفرنیای جنوبی پس ازمدت ها انتظار، شاهد اجرای کنسرت “دریا دادور” خواننده سرشناس و اپراخوانی که نامش در فهرست ” 1000 شخصیت درخشان خاورمیانه” و “برجسته ترین زنان خاورمیانه” قرارگرفته خواهند بود. این کنسرت به عنوان حسن ختام در پایان برنامه های جشن نوروزی امسال “بنیاد فرهنگ” برگزار می شود و شامل اجراهایی با تم نوروزی به سبک ویژه خانم دادور، آمیخته ای از موسیقی ایرانی و غربی، آوازها و ترانه های محلی و هم چنین بازخوانی آثار فراموش نشدنی خوانندگان قدیمی و ترانه های ملی – میهنی خواهد بود. این کنسرت به صورت جداگانه از ساعت 6 بعد از ظهر در تالار با شکوه”Royce Hall” – جنب “Dickson Court” – محل برگزاری دوازدهمین جشن بزرگ نوروزی امسال بنیاد فرهنگ – دردانشگاه لس آنجلس به اجرا درخواهد آمد و بلیت های آن هم از هم اکنون در معرض فروش قرار دارد.
“بنیاد فرهنگ” برگزار کننده یکی از بزرگ ترین جشن های نوروز ایرانیان درخارج از ایران و درسطح جهانی، همواره کوشیده است تا از هنرمندان منحصر به فرد دعوت کند تا در صدر برنامه های نوروزی این نهاد فرهنگی غیرانتفاعی، غیرسیاسی و غیرمذهبی قرار گرفته و ستاره برنامه های باشکوه نوروزی آن باشند.
آقای علیرضا اردکانی مدیر اجرایی “بنیاد فرهنگ” می گوید: ” درطول چند سال گذشته، ما از طریق همکاری با هنرمندان اسطوره ای و برجسته ای چون پریسا، سیما بینا، محسن نامجو، همایون شجریان، سهراب پورناظری، مژگان شجریان و بسیاری دیگر، معیارهای سطح بالایی را برای گزینش هنرمند سال بعد خودمان تعیین کرده ایم. به همین جهت هم هربار هنگام برنامه ریزی برای کنسرت نوروزی سال آینده، وظیفه دشوار و پرچالش انتخاب هنرمندی که بتواند با این مقیاس های بالا برابری کند را هم برعهده می گیریم.”
بنا برگفته آقای اردکانی، بنیاد فرهنگ – این نهاد حامی فرهنگ و هنر ایرانی درکالیفرنیای جنوبی– امسال هم به این روند همیشگی ادامه می دهد: ” ما از سال ها پیش دورادور با خانم دادور و هنر تحسین آمیز او آشنایی داشته ایم و آن را ستوده ایم، اما همچنان به دنبال فرصتی مناسب برای دعوت از ایشان برای اجرای برنامه بوده ایم. امسال بخت با هردوی ما یاری کرد و ما توانستیم زمان برگزاری کنسرت نوروزی “Royce Hall” را با درنظرگرفتن وقت آزاد این هنرمند پرمشغله تنظیم کنیم و امروز از قبول این دعوت از طرف خانم دادور بی نهایت هیجان زده هستیم و از اینکه می توانیم در لس آنجلس، برروی صحنه رویس هال و در کنسرت بزرگ نوروزی از نزدیک شاهد هنرنمایی این خواننده و آهنگساز استثنایی باشیم بی نهایت خوشحال و سرافرازیم. من شخصا فکر می کنم از زمان پیش از انقلاب و دورانی که خوانندگانی چون منیروکیلی و پری زنگنه در اوج معروفیت ومحبوبیت بودند تا امروز، دریا دادور توانسته یک تنه، اپرای ایرانی را زنده نگهداشته و همزمان در ادامه راه سیما بینا درخواندن ترانه های محلی با شیوه های منحصر به فرد خود، یعنی ادغام موسیقی فولکلوریک ایرانی با موسیقی کلاسیک غربی، آثارمسحورکننده ای را خلق و در سطح جهانی اجرا کند. من مطمئنم تماشاگران ایرانی و غیر ایرانی ساکن لس آنجلس هم مثل من از فرصتی که برای تماشای اجرای زنده خانم دادور در این شهر پیش آمده خوشحالند و بی صبرانه در انتظار روزیکشنبه 8 مارچ و اجرای این کنسرت کم نظیر هستند. “

“اپرا خوان نه”: “خواننده”
دریا دادور زاده مشهد، درخانواده ای گیلانی تبار، هنرمند و هنرپرور به دنیا آمده است. مادر او “نسرین ارمگان” خواننده و ترانه سرا و کارگردان تئاترهای عروسکی در گرایش دریا به دنیای هنر تاثیر زیادی داشته و درکودکی “سیمین قدیری” خواننده برجسته موسیقی محلی یکی از آموزگاران موسیقی او بوده است: “خانم قدیری یک روز آمد و با ناراحتی به ما گفت که متأسفانه درس موسیقی قدغن شده و من دارم شما را ترک می‌کنم. من یادم هست که من را بغل کرد و گفت قول بده به من که تو خوانندهٔ خوبی میشی». با وقوع انقلاب اسلامی در ایران و برچیده شدن کلاس های موسیقی در مدارس، دریا دادور به فراگیری فنون موسیقی در خانه و نزد مادرش ادامه داد: «سعی می‌کردم هر هفته یک آهنگ تازه بیاموزم. فارسی یا انگلیسی.”

1705-5

1705-6

خانم دادورکه امروز به عنوان سرشناس ترین و فعال ترین بانوی ایرانی خواننده اپرا در محدوده صدایی Soprano Lirico-Leggero در سراسر جهان شناخته می شود در سن 14 سالگی ضمن سفری به کشور پاکستان با اپرا آشنا و از همانجا به این هنرعلاقمند شد. او در سال 1991 برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی به فرانسه رفت اما چندی بعد در شهر تولون فرانسه، در مراسم آوازخوانی دانشجویان به استعدادهای خوانندگی خود پی برد و نهایتا وارد کنسرواتوار همین شهر شد و دیپلم حرفه ای خود را دررشته موسیقی و آواز “باروک” دریافت کرد. او درنهایت تحصیلات خود را در “کنسرواتوار ملی تولوز”به اتمام رساند و در سال 2001 به پاریس نقل مکان کرد.
خانم دادور که اخیرا دو اجرای موفق در کنسرت هایی درشهرهای لندن و استکهلم داشته ودر چند سال گذشته به عنوان خواننده سوپرانو مورد توجه دوستداران موسیقی از سراسر جهان بوده است در خلق آهنگ ها و ترانه های خود از درهم آمیزی موسیقی ایرانی با موسیقی کلاسیک اروپایی و هم چنین موسیقی “جاز” و “بلوز” بهره می گیرد و ترانه های محلی و سنتی ایرانی را همراه با اشعار شاعران کلاسیک و معاصر ایرانی با همین سبک ویژه به اجرا درمی آورد. این هنرمند که به عنوان یکی از نوآوران صحنه موسیقی جهانی یا “World Music” شناخته می شود، در اجراهای زنده خود از مجموعه ای از سازهای غربی و شرقی از جمله پیانو، ویولون، فلوت، چنگ و دهل نیز استفاده می کند.
دریا دادور بخاطر مهارت در اجرای سبک های مختلف آوازخوانی، توانسته لطافت صدایش را با فیوژنی از ژانر های مختلف موسیقی گاه حتی دریک قطعه واحد ادغام کرده و به این صورت موسیقی دوره های مختلف تاریخ را با زبان و گویش های گوناگون درهم بیامیزد.

گفتگو با دریا دادور

• چرا ترجیح می دهید که نه به عنوان “خواننده اپرا” بلکه فقط به عنوان یک “خواننده” شناخته شوید؟
– “همانطور که می دانید اپرا رشته تحصیلی من است و من در این زمینه فعالیت هایی داشته و دارم و هنوز هم ترانه هایی هستند که آن ها را فقط به سبک اپرا میخوانم. اما اصولا در کارهای هنری ام از تکنیک اپرا بیش از هرچیزدیگر، برای بیان و انتقال حس ترانه هایم استفاده میکنم. من در کارهایم اپرا نمی خوانم بلکه در حقیقت با صدایم به شکل های گوناگون بازی می کنم. اگر به عنوان خواننده اپرا معرفی بشوم و شنونده با نوع کار من آشنا نباشد، مطمئنا منتظر چیزی که روی صحنه از من می شنود نخواهد بود. شاید یک خواننده اپرا بودن، آهنگ بهتر و اعتبار بیشتری برای مخاطب داشته باشد اما بنظر من یک خواننده خوب، چه جاز بخواند، چه پاپ و یا هرسبک دیگر، به لقب خاصی نیاز ندارد.”
• بزرگ ترین محرک شما در انتخاب رشته ی موسیقی به عنوان حرفه اصلی چه بوده است؟
– شاید اگر این سوال را ۱۰ سال پیش می کردید جور دیگه ای پاسخ میدادم. اما امروز از دور که نگاه می کنم به جرات می توانم بگویم که بزرگترین محرک من شنوندگانم هستند. البته من عاشق خواندن هستم اما هدف اصلی من خوب کردن حال آدم هاست و چیزی جز نزدیک کردن قلب ها، خوشحالی و احساس آرامش برای همه نمیخواهم. خیلی وقتها به خودم میگویم اگر خوانندگی را کنار بگذارم، می تونم وقت بیشتری را با فرزندانم بگذرانم. شاید همسر بهتری هم می بودم. اصلا شاید خیالم آسوده تر بود. اما مردم و علاقمندان به کارهای من، با پیام ها، تشویق ها و حمایت هایشان ما خواننده ها را در این مسیر دشوار، به صورتی اسیر مهرخود کرده اند. شنوندگان من، احساس مسئولیتی را در قلب من بیدار نگه می دارند و چنان کرده اند که تا جان دربدن دارم براشون بخوانم.
• از اینکه در لس آنجلس، یکی از بزرگترین مراکز سکونت و تجمع ایرانیان در خارج از ایران برنامه اجرا خواهید کرد چه احساسی دارید؟
– راستش من بارها در لس آنجلس بوده ام و اجراهایی هم داشته ام و با فضای آنجا آشنایی دارم. اما این بار از اینکه می توانم نقشی در برگزاری جشن نوروزی باشکوه نهاد فرهنگی معتبری چون “بنیاد فرهنگ” داشته باشم، بی نهایت خوشحالم. این خوشحالی و هیجان البته چندین دلیل دارد. قبل از هرچیز روز 8 مارچ همزمان است با روزجهانی زن و چه فرصت کم نظیری که ما می توانیم درچنین روز پرمعنایی به پیشباز جشن ملی و میهنی نوروز ایرانی برویم. از دیدگاه من، زنان و نوروز هردو نهاد و سمبل زندگی، آفرینش، تجدید حیات و باززیستی، عشق و فداکاری هستند. برای من هم این افتخاربزرگی است که بتوانم ضمن استقبال از فرارسیدن بهار، از زنان سراسر دنیا بخاطر مهربانی، ملایمت، شفقت و عشق و عطوفتی که به زندگی روزمره یکایک ما می آورند قدردانی کنم. از طرفی دیگر بسیاری از اعضای خانواده و دوستان خوب من در لس آنجلس زندگی می کنند و اجرای برنامه در این شهر برای من فرصتی است تا یکبار دیگر با یکایک آن ها در تالار زیبای “Royce Hall” دیداری داشته باشم. برای من شهر شما تمام جوانی و بهترین لحظات زندگیم رو از مری آپیک تا گوگوش، از مکس امینی تا هوشنگ توزیع را دربرگرفته. این بار من نه تنها درمقابل خانواده ام اجرا خواهم داشت بلکه با تماشاگرانی روبه رو می شوم که شانس دیدن بهترین هنرمندان ساکن آمریکا را در زندگی روزمره شان دارند. پس قطعا نوع نگاه، انتظار و برداشت آن ها هم از تماشای یک کنسرت، بسیار خاص و متفاوت خواهد بود. اجرا برای چنین جمعی علاوه بر آنکه آسان نیست، بلکه پر از هیجان و اضطراب است. به خصوص که شنیده ام هنرمندان سرشناسی هم در سالن حضور خواهند داشت.
• آیا قطعات و یا مجموعه خاصی را برای اجرا در کنسرت نوروزی “بنیاد فرهنگ” انتخاب کرده اید؟
– حتما. چون این یک کنسرت نوروزی است، من هم طبیعتا سعی می کنم برنامه ام رنگ و بویی بهاری داشته باشد. مثل اجرای ترانه “پیروز آمد” که تلفیقی است از دو ترانه قدیمی از هایده و بدیع زاده. در حال حاضر علاوه بر ترانه های باز بهار، گل دارم گل و یا نوروز آمد، مشغول آماده کردن ترانه ای از ساخته های مادرم (نسرین ارمگان) هستم که بیانگر احساسات مادری است که دور از فرزندش زندگی می کند. درضمن همانطور که پیش از این هم گفتم، کنسرت نوروزی بنیاد فرهنگ در روز 8 مارچ برابر با روز زن برگزار می شود و من حتما در انتخاب ترانه هایم این روز پر افتخار را هم درنظرخواهم گرفت.

***

1705-8

1705-7

دوازدهمین جشن های نوروزی “بنیاد فرهنگ” از ساعت 12 نیم روز در فضای آزاد محوطه دانشگاه لس آنجلس با ارائه چیدمان هنری از “هفت سین نوروزی” و برنامه های هنری گوناگون آغاز می شود و تا ساعت 5 عصر ادامه خواهد داشت. ورود به این بخش از برنامه که در محوطه چمن کاری “Dickson Court” برگزار می شود برای عموم آزاد و رایگان است. برنامه امسال شامل اجراهای هنری گوناگون از جمله رقص های محلی توسط رقصندگان کمپانی باله جانبازیان، گروه دف نوازان لس آنجلس به سرپرستی آرزو کوچکان، تاتر عروسکی نگار استخر و اجرای رقصندگان کمپانی رقص فیروز خواهد بود. هم چنین امسال برای نخستین بار از “بشرا دستورنژاد” هنرمند اجرایی ساکن لس آنجلس دعوت شده تا برنامه ویژه ای را بر روی صحنه فضای آزاد اجرا کند. دربرنامه نوروزی امسال برای دومین سال پیاپی،
UCLA Bruin Marching Band گروه ساز و دهل نوازان را در رژه لباس های محلی همراهی خواهند کرد.

******

لطفا برای دریافت بلیت های کنسرت
دریا دادور به اطلاعات زیر رجوع کنید:

Sunday, March 8, 6 p.m.
Royce Hall, UCLA
Tickets: $25 and up

برای تهیه بلیت های کنسرت دریا دادور می توانید از طریق Ticket Master اقدام کنید. همچنین می توانید به گیشه مرکزی دانشگاه لس آنجلس مراجعه کنید یا با شماره
۳۱۰-۸۲۵-۲۱۰۱ تماس بگیرید.
برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره جشن نوروز
لطفا با شماره

۳۱۰-۶۶۶-۱۵۴۶

تماس بگیرید
یا به تارنمای زیر مراجعه کنید.
Farhang.org/NowruzLA

1705-9

1705-10

1705-11