1343-35

بار دیگر و با فرا رسیدن موعد نوروز باستانی ایرانیان، موزه هنر معاصر لس آنجلس LACMA به همت بنیاد فرهنگ و با همکاری بخش خاورمیانه این موزه خود را آماده میزبانی از کهن ترین سنت ایرانیان (عید نوروز) می‌کند.
بیتا میلانیان مدیر اجرایی بنیاد فرهنگ در لس‌آنجلس با انتشار این خبر، زمان برگزاری مراسم نوروزی امسال را در مورخ شانزدهم و هفدهم مارچ 2013 اعلام کرد و افزود:
«با توجه به همکاری خوبی که در سال‌های اخیر بین بنیاد فرهنگ و موزه LACMA در برگزاری مراسم نوروز بوده است امسال این برنامه با تغییراتی چشمگیر و با توجه به استقبال همشهریان غیر ایرانی از مراسم سنتی ایرانیان برای دو روز متوالی در این موزه معتبر ایالت کالیفرنیا برگزار خواهد شد.»
شایان ذکر است که در سال‌های گذشته مراسم ویژه نوروز در موزه LACMA به صورت یک روزه برگزار می‌شد که افزایش زمان این برنامه به دو روز نشانگر استقبال عمومی جامعه امریکا از آیین های گشایش سال نو در فرهنگ باستانی ایرانیان است.
مدیر اجرایی بنیاد فرهنگ ضمن تاکید بر اهمیت شناساندن سنن و آداب فرهنگ و تمدن باستانی ایران به دیگر جوامع جهان هدف این برنامه را برقراری ارتباط بیشتر بین ایرانیان و آمریکاییان دانسته و در تشریح برنامه‌های این مراسم ویژه می‌گوید:
«در شب اول مراسم که شنبه شب با اکران فیلم های برگزیده جشنواره فیلم کوتاه بنیاد فرهنگ آغاز خواهد شد و سپس با  اهدای جوایز به برگزیدگان این جشنواره و پس از آن  با مراسم ضیافت رسمی ادامه خواهد یافت، امکان حضور همه علاقمندان مهیا شده است تا هم اعضای رسمی موزه LACMA و هم بازدیدکنندگان معمولی با تهییه بلیط بتوانند از این مراسم ویژه دیدن کرده و در ضیافت شرکت کنند. لازم به توضیح می‌دانم که تهیه غذای ضیافت رسمی نوروز 1392 در موزه LACMA با ذائقه و رسپی ایرانی به عهده یکی از سرشناس ترین سر‌آشپز های امریکایی خواهد بود که بی شک به نوبه خود اتفاقی جالب در تاریخچه 5 ساله برگزاری مراسم نوروز بنیاد فرهنگ در موزه LACMA به شمار می‌رود.
در مورخ یکشنبه ۱۷ مارچ نیز که مراسم از ساعت 11:30 پیش از ظهر آغاز خواهد شد و تا ساعت 7 شب به طول خواهد انجامید. آیین گشایش رسمی سال نوی خورشیدی بر اساس سنن و آداب ایرانیان در این موزه به همراه برنامه‌های ویژه و متنوعی برگزار خواهد شد که در این برنامه‌ها هنرمندان گرامی و نوآوری مانند شاهین یوسف زمانی، رعنا منصور و آروین خاچیکیان و دیگر دست اندرکاران فرهنگ و هنر ایرانی، مشارکت خواهند داشت.»
نقطه اوج هنرنمایی‌های در نظر گرفته شده در مراسم نوروز امسال در موزه LACMA  در انطباق و همرسی هنر و موسیقی سنتی ایرانی با موسیقی مدرن است که بی شک موجب شگفتی شرکت کنندگان را فرهم خواهد آورد. اما آنچه در چند دوره گذشته توانسته‌است به عنوان نقطه عطف برنامه‌های مشترک بنیاد فرهنگ و موزه هنر لس‌آنجلس بدرخشد تلاش مشترک این دو ارگانیزیشن برای برگزاری برنامه‌هایی خانوادگی با محوریت آشنایی بیشتر نسل دوم ایرانیان آمریکا با پیشینه پر افتخار تاریخی و آداب و سنن نوروز باستانی است. که در این راه برنامه های آموزش غیر مستقیم و ارتباط نزدیک با نماد‌های فرهنگی ایرانی در مراسم امسال نیز تدارک دیده شده است.
میلانیان یکی از ویژگی‌های مراسم امسال را اعلام رسمی حضور استوانه منشور کورش بزرگ در پاییز امسال در موزه Getty دانسته و می‌افزاید:
«با توجه به اینکه منشور کورش که نماد افتخار ملت ایران است در پاییز آینده در لس آنجلس خواهد بود، مراسم نوروز امسال فرصت مناسبی است تا توجه عمومی جامعه آمریکایی را به حضور این سند افتخار ایرانیان از اعصار باستان تا کنون در لس آنجلس جلب کنیم و بتوانیم نگاه اجتماعی جامعه میزبان را به داشته‌های ذی قیمت فرهنگی خود معطوف داریم.»
برای اطلاعات بیشتر درباره این مراسم دو روزه می تونید با مراجعه به سایت زیراطلاعات تکمیلی بیشتری کسب نمایید.
 www.farhang.org

1343-34