sharhe_roy_jeld1268.1

بيژن مرتضوي
فاتح دروازه هاي بين المللي
و مهرنوش  خواننده جواني كه يكشبه ره صد ساله رفته،
شنبه 8‌ اكتبر 2011‌  در اورنج كانتي

بيژن مرتضوي با اركستر بزرگ، نوازندگان نامدار، سازهاي مختلف
 و با آميخته اي از آهنگهاي مدرن وعاشقانه هاي خاطره انگيز بروي صحنه مي‌آيد

 

sharhe_roy_jeld1268.2

يك كنسرت بزرگ و كاملا متفاوت، با تدارك وسيعي كه ايران زمين اينترتيمنت گروپ ديده در تاريخ 8‌ اكتبر شنبه شب در اورنج كانتي، در پايگاه خوانندگان بين المللي، سالن زيباي Renee and Henry Segerstrum
Orange County Performing Art Center ‌در راه است.
از حدود يك ماه و نيم پيش بيژن مرتضوي تمرينات خود را با اركستر بزرگ شروع كرده و از سويي مهرنوش خواننده اي كه باچند آهنگ ركورد بي سابقه بروي سايت ها دارد براي اولين بار دركنار بيژن مرتضوي بروي صحنه ميرود.
اين هفته با بيژن مرتضوي گفتگويي تازه داريم.
• مي‌پرسيم مدتها بود دور از امريكا بودي، در حاليكه با آلبوم تازه ات، دوستداران فراوانت انتظار كنسرت هايت را در كاليفرنيا مي‌كشيدند، اين بار با چه تدارك وبرنامه ريزي خاصي روي صحنه ميروي؟sharhe_roy_jeld1268.3
-بيژن ميگويد: من در طي ماههاي اخير، شايد  هم بيشتر سال را درخارج از امريكا بودم، كنسرت هايي كه در تور سراسري من جاي داشت ، بيشترش دراروپا و تركيه بود، خوشبختانه ديدار هموطنانم در نقاط مختلف جهان، مرا پر از انرژي كرد. سليقه هاي مردم كاملا تغيير كرده و همين مرا كه همه هم و غم خود را براي تعالي فعاليت هايم به كار مي‌گيرم خوشحال مي‌كند ‌. من هر بار كه به سفر ميروم، كلي مي‌آموزم،كلي در جريان خواسته هاي كاملا متفاوت مردم قرار مي‌گيرم، با نسل جوان آشناتر ميشوم و همين سبب ميشود من در تهيه آلبوم هاي جديدوكنسرت هايم تحول بوجود بياورم.
من حدود 8‌ سال پيش دراورنج كانتي كنسرت موفقي داشتم، اين بار با دست پر روي صحنه ميروم، چون مي‌دانم كه سليقه مردم اين منطقه، سليقه اي خاص است بهمين منظور ، بهترين اركستر را آماده كردم، يك گروه از نوازندگان برجسته و حرفه اي كه با نوازندگان ثابت من آميخته اند. رهبري اين اركستر بزرگ را فرهاد بهروزي موزيسين توانا و بسيار هوشمند كه براي فيلم هاي امريكايي موزيك متن مي‌سازد بعهده دارد، فرهاد بهروزي را بدليل  باوري كه بر او دارم از سال 95‌ تا 2005‌ بعنوان رهبر اركسترهايم دعوت به همكاري كردم و  يك دوره پربار را با هم گذرانديم.
نوازندگان ثابت و بسيار هنرمندم كه با من به سراسر جهان سفر مي‌كنند: امير اكبرزاده،آشوت كارتاليان، نيما استاد، حميد محب فر، علي سنائي، فليپ هاكوپيان در اين كنسرت با من روي صحنه هستند. من همه آهنگهاي آلبوم جديدم را براي نخستين بار دراين كنسرت مي‌خوانم، همه با هم تمرين كرده ايم و با آمادگي و  هماهنگي روي صحنه ميرويم.
اركستر با سازهاي بادي، پوستي، الكترونيك چون هميشه زيباترين آهنگها را مي‌نوازد. دلم كاملا از بابت اركستر قرص است، آهنگهاي مورد علاقه مردم را هم آماده ساختم و بهمين جهت شبي پرشور را در پيش داريم.
 هميشه در كنسرت هايت، مردم خواستار نوازندگي هاي شگفت انگيزت هستند، اينكه با ويلن دلهايشان را بلرزاني و آنها را به اشك و خنده و رقص واداري، سازهاي مختلف بنوازي، براي شب 8‌ اكتبر  هم چنين فضايي را خواهي ساخت؟

– من براي همين مردم زندگي مي‌كنم، براي همين مردم خوب وآگاه ملودي مي‌سازم، ساز مي‌نوازم، من با تكيه به همين عشق و محبت و تشويق است كه گاه ساعتها روي صحنه مي‌مانم و خسته نمي‌شوم.
براي شب 8‌ اكتبر، بخش هايي به نوازندگي بدون كلام اختصاص دارد،  با هر قطعه اي ساز مخصوص اش را مي‌نوازم،بسياري از قطعاتي كه آن شب اجرا مي‌كنم براي نخستين بار و در رابطه با آلبوم جديدم مي‌باشند من خوشحالم كه با همه قلبم و احساسم و عشقم در طي 20‌ سال گذشته نواختم و ديدم كه مردم چگونه به نوازندگي بدون كلام توجه عميقي نشان دادند و امروز نوازندگي روي صحنه، بخشي مهم از يك كنسرت است.اصولا شنبه شب 8‌ اكتبر، با آميخته اي از همه نوع ملودي و ترانه،سنگين وعاشقانه، مدرن، بسيار شاد همراه است. آنها كه بديدار اين كنسرت مي‌آيند خيلي ازآثاري را مي‌شنوندكه تا امروز نشنيده اند.
• اشاره به سليقه هاي مردم كردي و اينكه مردم امروز آگاهانه به موسيقي نگاه مي‌كنند، مسلمااين نگاه، كار هنرمندان را سخت تر مي‌كند  و بايد كيفيت و تنوع كارشان را بالا ببرند.
– من درسفرها در مقابله باسطوح مختلف مردم، از نوجوان و جوان، تا قشر ميانسال، تحصيلكرده، شاغل وآنها كه موسيقي را  از ديدگاه معنوي و عرفاني نگاه مي‌كنند به اين واقعيت رسيدم، بهمين سبب كوشيدم كيفيت كارم را بالا ببرم، چه در زمينه ملوديها، ترانه ها و تنظيم ها، دگرگوني عميقي بوجود آوردم، براستي توقع مردم بالا رفته، حق دارند، آنها حتي ما را با بزرگان موسيقي جهان مقايسه مي‌كنند، انتظار دارند. شايد آنها ندانند ما با چه مشكلات و كمبودهايي روبرو هستيم، ولي ما ناچاريم اين هماهنگي و كارايي و تعالي را نشان بدهيم،من حتي كوشيدم كارهاي سنتي را  در قالب مدرن و باب سليقه  نسل جوان  تهيه وارائه بدهم و  ديدم كه چه عكس العمل شيريني نشان دادند.
• بعد از 13 ‌آلبوم پرفروش، بعد از گشودن بسياري از دروازه هاي هنري بروي جامعه ايراني، مسلما كارت از 95‌درصداز خوانندگان ديگر سخت تر است، مردم از بيژن مرتضوي انتظار و توقع بسيار دارند.sharhe_roy_jeld1268.4
– اين را من احساس مي‌كنم،‌گاه دچار دلشوره ميشوم،ولي وقتي وارد حيطه نوازندگي، ساختن ملوديها و اجراي برنامه ميشوم، پر از انرژي و حركت مي‌شوم، خودبخود خلاقيت ها در من مي‌جوشد، خصوصا كه مي‌بينم من در طي اين سالها با 3‌ نسل همراه بوده ام، اين براي من بسيار ارزشمند است و براي  حفظ آن خود را به آب و آتش ميزنم، مرتب درحال آموختن هستم، از هيچ برنامه و كنسرت خوانندگان بين المللي غافل نمي‌مانم، هنرمندان  از مليت هاي مختلف را دنبال مي‌كنم.
من تا خودم در مورد آلبوم هايم، اجراهايم راضي نباشم ،مردم را در آن شريك نمي‌كنم مردمي كه در افت و خيزهاي اقتصادي، در گزينش كنسرتها، آلبومها و اصولا هر حركت هنري، وسواس پيدا كرده اند.
• آن شب برنامه چگونه ارائه ميشود؟
-ما سعي مي‌كنيم از ساعت 5/8‌ برنامه را آغاز كنيم. مهرنوش خواننده جوان و از  ديدگاه من با  بسيار باشخصيت، روي صحنه مي‌آيد و با آهنگهاي محبوب خود برنامه را آغاز مي‌كند، من توصيه مي‌كنم عزيزان زودتر به محل كنسرت بيايند كه دچار صف و پاركينگ و پيداكردن محل نشوند، چون برنامه سر ساعت با برنامه ريزي خوب ايران زمين اينترتيمنت  گروپ و پشتيباني
Madison Harbor Attorneys‌  آغاز ميشود.