1418-75

درماه ژوئن گذشته، “بیتا دریاباری” یکی ازچهره های برجسته رشته فناوری های رایانه ای در سیلیکون ولی درشمال کالیفرنیا، مبلغی بیش از 2 میلیون دلار به بخش شاهنامه دانشکده “پمبروک” دانشگاه کمبریج در انگلستان کمک کرد تا پژوهش ها بر روی این اثرکلاسیک ادب پارسی واین شاهکار حکیم ابوالقاسم فردوسی  وارد مراحل تازه و گسترده تری بشود.
مرکز مطالعات شاهنامه که درسال 1999ابتدا به صورت پروژه ای به همین نام و به همت پروفسور چارلز ملویل کارخود را آغاز کرد، در آن زمان از طریق “آکادمی بریتانیا” حمایت می شد.  این مرکز پژوهشی دارای کتابخانه ای وسیع شامل آثار ادب پارسی و هم چنین نمونه های نایابی از فرهنگ دیداری و نقش ها و تصاویر شاهنامه  فردوسی است.
خانم دریاباری که در 16 سالگی ایران را به منظور تحصیل در رشته های کامپیوتری در آمریکا ترک کرده و دراین رشته به موفقیت های شایانی دست یافته است، درسال های اخیر، بیش ازهرچیز بخاطر فعالیت های بشردوستانه اش شناخته می شود.
برخی از مهم ترین کوشش های خیرخواهانه و مثبت این بانوی جوان و نیکوکاردر راه بهسازی زندگی دیگران در گوشه و کنار جهان، راه اندازی “بنیاد انحصاری زن”Unique Zan Foundation برای پشتیابی از حقوق زنان در سراسر جهان و تمرکز در زمینه آموزش آن ها  و هم چنین تشکیل چند بنیاد برای ایجاد امکانات تحصیل برای زنان افغان و پایه گزاری مراکز دیگری در آسیای مرکزی و غرب آسیا بوده است. 
بیتا دریاباری که پس ازپایان تحصیلات در رشته علوم کامپیوتری فعالیت های حرفه ای خود را در زمینه فن آوری وارتباطات دنبال کرد، یکی از چهره های موفق و مطرح سیلیکون ولی – مرکز تجمع شرکت های فن آوری در جنوب شرقی سانفرانسیسکو –به شمار می رود. او هم زمان با همسر سابق خود – امید کردستانی – یکی از مشاوران ارشد شرکت معروف “گوگل” توانست شهرت و اعتبار چشمگیری در زمینه فن آوری و ارتباطات بدست آورد و به زودی بخش عظیمی از ثروت و سرمایه خود را به ایجاد چند بنیاد خیریه و کمک رسانی به انجام امور بشردوستانه اختصاص داد.
خانم دریاباری علاوه بر راه اندازی “مرکز برابری پارس”، نهادی برای حمایت قانونی از حقوق شهروندان ایرانی – آمریکایی از جمله مهاجران ایرانی در این کشور، با کمک شش و نیم میلیون دلاری خود به دانشگاه استنفورد در شمال کالیفرنیا، برای نخستین بار در تاریخ این دانشگاه امکاناتی بوجود آورده  است تا علاوه برانجام پژوهش های ایران شناسی و برنامه مطالعات شعر و ادب فارسی در این مرکز فرهنگی تحت نظارت دکتر عباس میلانی، جایزه ای هم به نام “جایزه ادبی بیتا” پایه گذاری شود. این جایزه از سال 2008 تا امروزبه چهره های برجسته ای از جمله سیمین بهبهانی، گلی ترقی، مهشید امیرشاهی، محمد رضا شجریان، بهرام بیضایی و هوشنگ سیحون اهدا شده است.
خانم دریاباری درسال 2009 به بخش “بنیاد میراث ایران” موزه بریتانیا درلندن دربرگزاری نمایشگاه “شاه عباس صفوی” – یکی از مهم ترین نمایشگاه های این موزه در سال های اخیر- شامل اشیاء، تصاویر و اسناد تاریخی که نمایانگر نقش شاه عباس در بازسازی ایران در سده های دهم و یازدهم هجری می باشد هم کمک های مالی قابل توجهی کرده است.
این روزها بیتا دریاباری و همکارانش در “مرکز برابری پارس” در حال تدارک برگزاری نخستین ضیافت شام سالگرد برپایی این مرکز که کار خود را در ماه اپریل 2013 در این شهر آغاز کرده است هستند. درباره این مرکز، جشن باشکوه آن (13 سپتامبر 2014) که مجریان آن شهره آغداشلو و هوشنگ توزیع هستند درهفته های آینده بیشتر خواهیم نوشت. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره “مرکز برابری پارس” و شرکت در اولین جشن سالیانه آن، ضیافتی که کلیه عواید آن به امورنیکوکاری این مرکز تعلق خواهد گرفت با سایت اینترنتی و تلفن زیر تماس بگیرید:

www.parsequalitycenter.org

 888-617-1110

1418-76