1365-4

1365-2

همانطور که با روند برنامه های گپ آشنا هستید،هرازچندگاهی گفتگویی داریم با افراد متخصص درامور مختلف از جمله مهاجرت، پزشکی، حقوقی و … که استقبال زیادی هم از این برنامه ها در سراسر دنیا شده است.
اینبار هم گفتگویی داشتیم با بیژن اصیل مشاور رسمی مهاجرت از ایالت کالیفرنیا که بیش از سی سال تجربه دارد و در این کار چند سال هم مشکلات حقوقی مجله جوانان دردفترشان حل شده است.
من هم خدمت شما و مجله جوانان ارادت دارم، به خاطر مجله جوانان که بصورت هفتگی و بین المللی است و به سراسر جهان می رود، به من از ژاپن، نه تنها ژاپن بلکه از زندانهای ژاپن، تماس می گیرند و همیشه اولین سئوال من از این افراد این است که در زندانهای ژاپن مرا چطور پیدا کردید که می گویند از طریق مجله جوانان چراکه 25 سال است که آگهی من در مجله جوانان چاپ میشود.
دوست دارم نصیحتی داشته باشم به جوانان ایران که در تلاش هستند از ایران خارج بشوند تا برای ورود به آمریکا قانونی عمل کنند. وقتی افرادی را می بینیم که از طریق دریاها به استرالیا می روند و بطور مثال 25 روز در قایق روی دریا هستند بعد هم خوب استرالیا از لحاظ حقوق بشر اجازه اخراج آنها را ندارد، و این افراد در شرایط بسیار بد و نا سالم در جزایری در استرالیا که امکانات درستی ندارند نگه داری میشوند  ناراحت می شوم، دوست دارم از جوانان بپرسم که آیا ارزش این درد و رنج و سرگردانی را دارد؟  جوانان که معدلشان زیر 14 است، دانشگاه های معتبر به این ها پذیرش نمی دهند شاید در دانشگاههای غیر معتبر و یا کالج ها امکان تحصیل داشته باشند ولی وقتی به سفارت امریکا می روند بعضی ازهمکاران و وکلای ما این قضیه را ذکر نمی کنند ولی ما اولین سئوالی که می پرسیم  از متقاضی معدل اوست. دانشگاه بصورت مشروط پذیرش می دهد و سفارت و وزارت امور خارجه ایران و وزارت آموزش و پرورش و وزارت امور خارجه امریکا هم دانشگاه را مورد تائید قرار می دهند
علاوه بر معدل چه مواردی دیگریست که متقاضیان بایستی رعایت کنند و راجع به آنها اطلاع داشته باشند که وقتی وارد میدان می شونددچار مشکل نشوند؟
درست است که من 31 سال است  که مشاور رسمی مهاجرتی ایالت کالیفرنیا هستم ولی من ایرانی هستم و دوست دارم به مردم کمک کنم و راهنمایی کنم.
در حقیقت دو مورد باعث می شود که دانشجویان ویزا بگیرند یکی ریزنمرات و تحصیلات و دیگر از لحاظ مالی که دولت امریکا آگاهی پیدا کند که زمانی که دانشجو به امریکا می آید بتواند مخارج سالیانه بطور مثال 28000 دلار را تامین کند که این مبلغ شامل هزینه دانشگاه و هزینه زندگی در یک سال است.
مسئله مهمی که دوست دارم امروز راجع به آن صحبت کنم، سرمایه گذاری از طریق EB-5است پروژه ای با 30 سال سابقه که دولت امریکا هم خیلی به آن کمک می کند چرا که صدها نفر در این پروژه مشغول به کار هستند و دراین چند ماه اخیر در چندین دیداری که داشتم از این مجتمع، که در بنادر لوس آنجلس بزرگترین قسمت را دارند. بقدری این ساختمان بزرگ است که گمرک بندر ورودی لوس آنجلس دراین مجتمع دفتری دارد برای بازرسی اجناسی که وارد می شوند. من با آسودگی خاطر این پروژه را به هم میهنانم پیشنهاد می کنم  چرا که شامل همسر و فرزندان زیر 21 سال می شود و یک اتفاقی که مرا به شدت  ناراحت کرده این که می بینیم بعضی از همکاران در تبلیغاتشان نوشتند گرین کارت از طریق EB-5 در ظرف چند هفته در صورتی که حداقل 6 ماه به طول می انجامد. برای کسب اجازه بعد از این مدت 6 ماه ما اجازه نمی دهیم که این پول به پروژه ها برود بلکه در محضر نگهداری می کنیم. بعضی از همکاران هستند که زمین می خرند بعد  از اداره مهاجرت جواز میگیرند برای مراکز منطقه ای و سرمایه گذاری که مثلا یک خانه سالمندان بسازند یا مثلا 100 اتاق بعد سرمایه گذار می خواهند از صدنفر پانصدهزار دلار می شود 50 میلیون دلار در صورتی که  4 میلیون دلار سرمایه گذاری کرده بود بعد این پروژه بصورت (Corporation) تعاونی است مالکی ندارد پس اگر ورشکست شود اسکلت ساختمان را بطور مثال حراج می کنند. در صورتی که پروژه ای که ما داریم 30 سال سابقه دارد از طرف دولت کالیفرنیا به ثبت رسیده است. از شروع این پروژه تا به امروز درحدود 16-17 گرین کارت گرفتیم که دو روز پیش هم برای دو نفر قبولی گرفتیم وردی نداشتیم.
E-2 برای کسانی است که سرمایه زیادی ندارند و با 200,000دلار می توانند در این جا بستنی فروشی و ساندویچی بزنند و یا پمپ بنزین که ما به آن ها کمک می کنیم با اساسنامه شرکت سهامی تاسیس می کنیم، جواز ورود پول را تهیه می کنیم. که البته جواز ورود پول را خدا را شکر آقای اوباما لغو کردند. و همینطور خانم کلینتون که قبل از اینکه از پست وزارت امور خارجه کناره گیری کنند، کارهایی راکه آقای جیمی کارتر 34 سال پیش وضع کرده بودند لغو کرد بطور مثال یکی ازآنها همین ویزای Single و Multiple است که در ابتدا به دانشجویان ویزای Single می دادند ولی درحال حاضر این تغییر پیدا کرده و به آن ها Multiple می دهند. و این هم تلاش و شکایات من و امثال من بود که چرا دانشجوها این امکان را ندارند که سالی یکبار به کشورشان برگردند و اگر برگشتند چرا دوباره باید به سفارتها بروند و معطل تمدید ویزای خود باشند.
اتفاقا من یک سئوال راجع به همین مسئله داشتم که آیا کسانی  که برای سرمایه گذاری وارد امریکا می شوند می توانند بعد از چند هفته برگردند چرا که ممکنه در کشور خودشان تجارت و کاری داشته باشند.
نه کسانی که برای سرمایه گذاری و کار می آیند خیر، ویزای آن ها تغییری نکرده بلکه این Multipleشدن ویزا فقط شامل حال دانشجویان می باشد. کسانی که برای سرمایه گذاری می آیند اگر ویزای خودشان را از ویزای توریستی به ویزای سرمایه گذاری تبدیل کنند امکان خارج شدن و ورود دوباره به امریکا را دارند. درحقیقت خوبی امریکا راحتی تبدیل ویزاست که درحال حاضر هم با کمی پرداخت پول اضافه که بعنوان پول تمبر بیان می شود کارها را سریع تر انجام میدهند.
همینطور کسانی که گرین کارت دارند باید حداقل 6ماه یکبار وارد امریکا شوند، آیا راه دیگری وجود دارد که مثلا با پرداخت جریمه این کار را انجام ندهند؟
همانطور که گفتم مقامات اداره مهاجرت به تازگی حتی جریمه هم نمی کند یعنی یک چیزی است به نام پاسپورت سفید (Travel Document) که درخواست می دهند و تا دو سال شخص می تواند بدون جریمه خارج از امریکا زندگی کند بعضی مواقع خانواده یک شخص در امریکا زندگی می کنند ولی خود شخص بطور مثال درهندوستان کار می کند و یک رفاه دیگری هم که برای اینگونه اشخاص فراهم کردند اگر درآمد سالانه این اشخاص درخارج از امریکا تا 100,000دلار باشد از این ها مالیات گرفته نمی شود بلکه ترجیح می دهند که این درآمد برای خانواده و  فرزندان این فرد باشد که در آینده فرزندان سربار دولت امریکا نباشند.
یکی از نکات مهم دفتر حقوقی شما حل پرونده قبل از رفتن به دادگاه هست. دو بار درمورد مجله جوانان این مسئله انجام شد چرا که رفتن به دادگاه باعث طولانی شدن پرونده می شد ولی وکلایی که دراین دفتر با شما همکاری دارند همه متخصص وخبره درکار خود هستند سئوالی که اینجا مطرح می شود این است که وقتی موردی برای هموطنان ما پیش می آید از لحاظ مالی وزمانی آیا درست است که خودشان پیگیری کنند.
البته که نه. طی تجربیات من از زندگی در امریکا و فعالیت شغلی که دارم همیشه توصیه من این است که سعی کنند پای آنها به دادگاه کشیده نشود چون برای ما خرجی ندارد ولی برای مردم عادی بسیار هزینه دارد چرا که باید وکیل بگیرند که ساعتی پول می گیرند. این است که باید بسیار واقع بینانه عمل کنند.
اداره مهاجرت در حقیقت دفتر و یا اداره ای است که دولت امریکا آن را اجاره کرده که کارهای مهاجرت را انجام دهند پس اگر شما از اداره مهاجرت قبولی بگیرید دیگر کار شما به دادگاه کشیده نمی شود. من درمجله جوانان به بخش «سخنی از سردبیر» خیلی علاقمند هستم مخصوصا در چند ماه اخیر داستان هایی که نوشته شده راجع به دخترانی که با ویزای نامزدی به امریکا می آیند که ما هم در دفترحقوقی خودمان تلفن های زیادی در این رابطه داریم که من بسیار هم پرس و جو می کنم که مطمئن باشم علاقه ای بین دو طرف وجود دارد چرا که خوب مثلا دختران در سنین 20 تا 30 سال خوب ترجیح می دهند از ایران خارج بشوند و متاسفانه پسران اینجا هم اینطور به این دخترها می گویند که اگر ویزای نامزدی بگیرند زودتر کار انجام می شود و زودتر می توانند به امریکا بیایند ومتاسفانه به امریکا می آیند و بعد از گذشت 7-8ماه به بهانه این که حالا شما برگرد ایران من شما را با ازدواج بر می گردانم این دختران را رها می کنند که من به همه دخترها می گویم به صورت نامزدی نیایید اگر آقایی شما را دوست دارد ازدواج کنید بعد بیائید بین ویزای ازدواج و نامزدی یک ماه اختلاف وجود دارد یک شخصی که شهروند امریکاست ظرف مدت 7-8ماه می تواند همسر خود را به امریکا بیاورد و برای نامزدی 8-9 ماه زمان لازم هست.
آیا این افرادی که بطور نامزدی وارد امریکا میشوند امکان شکایت دارند که مثلا مورد سوءاستفاه قرار گرفتند و ازدواجی درکار نباشد.
خیر شکایتی وجود ندارد. چرا که این خانم استنباط می کرده که این آقا دوستش داشته و حالا دیگر دوست ندارد و چنین قوانینی وجود ندارد در کل قانون دولت امریکا به این شکل است که 90 روز برای ویزای نامزدی زمان میگذارند که آیا این دو نفر از هم خوششان می آید یانه؟
یا اگرکسی از طریق ویزای نامزدی وارد شد وبعد از سه ماه ناپدید شد، آیا شخصی که برای این آدم اقدام کرده مسئول است؟
به هیچ وجه، مسئول خود دولت است که ویزا راداده، این شهروند امریکا تنها درخواست کننده است خیلی موارد داریم که آقایان پول وکیل  دادند اقدام کردند 7-8 ماه هم صبر کردند و خانم آمده بعد از گذشت چند روز ناپدید شده.
خیلی موارد را شنیدیم که خانمی بعد از گرفتن گرین کارت نامزدش و یا همسرش را رها کرده و یا بعضی افراد بعد از گذشت یک سال چون از قوانین حمایتی امریکا خبردار هستند مثلا شکایت می کنند که همسرم می خواست به من تجاوز کند و یا خودزنی می کند  یا من را می زند که شنیدم دولت امریکا هم به این افراد پناه میدهد و گرین کارت میدهد وهمسرش را هم مقصر میداند.
نه به این شکل نیست شهروند امریکا بسیار مورد احترام دولت است. این اتفاق طبیعتا به دادگاه مهاجرتی کشیده می شود ولی به شهروند امریکا نمی توانند کاری کنند. در دادگاه هم اگر هر یک از طرفین نخواهند که ادامه بدهند هیچ اجباری نیست واینجا کشور آزادی است و داشتن روابط جنسی مورد توجه و قضاوت نیست. در داگاه این آقا حتی می تواند درخواست ازدواج خانم را از کشور داشته باشد تنها دادگاه حکم جدایی را می دهد و حتی درمورد این خانم پیگیری می کنند که آیا راست می گوید یانه.
تنها راجع به سرمایه گذاری از طریق EB-5 دوباره توضیح می دهم که سرمایه گذاری ایمنی است ظرف مدت 4 ماه قبولی را دریافت می کنند وبعد از یک سال و دو ماه هم گرین کارت را می گیرند بسیار هم پروژه مطمئنی است. دوست دارم که هموطنان ما با دفتر حقوقی ما تماس بگیرند با تلفن 3600-271- 310 و وب سایت ما

www.assilusa.com

1365-3