1556-53

بیژن قادری، نوازنده توانا، آهنگساز خوش قریحه، رهبر ارکستر و خواننده در جوانان رادیو درباره فعالیت های تازه خود از جمله خلق اثری بنام «تولد عشق» گفت من برای خیلی ها آهنگ ساختم، از جمله آثاری که برای دمیس روسس ساختم ولی «تولد عشق» جای خاص دارد. من به ایرانیان کلیمی احترام ویژه ای می گذارم، چون این هموطنان در طی 38 سال گذشته در خارج بزرگترین حامی هنر و هنرمندان بوده اند، اگر خوب توجه کنید همه سالن های تئاتر، برنامه های فرهنگی، دانشگاهی، کنسرت ها و کنفرانس ها را این گروه پر می کنند، حمایت شان بیدریغ است و پاسدار سنت ها و رویدادهای ملی سرزمین مان درخارج هستند.
یکروز که بروی یک ارگ جدید که خریده بودم، مشغول تمرین بودم، ناگهان ملودی قشنگی را خلق کردم که بروی آن حتی خواندم و همان لحظه با خود گفتم زمان آن رسیده تا سپاس عمیقی از این هموطنان داشته باشم و دین خود را ادا کنم چون خود من در تمام 30 سال اقامت در امریکا، موردحمایت و تشویق شان بودم. با کمک مالی البرت مرادی عزیز که خود همیشه حامی هنرمندان است، این اثر را به ماشیا خواننده کلیمی مان سپردم تا با شعری در خور آن اجرا کند و من «تولد عشق» را به این جامعه هدیه کردم و به زبان های عبری، فارسی اجرا شده و در برنامه Fame شهبال شب پره من درباره آن و اینکه دلم می خواهد در رادیو اسرائیل آنرا اجرا کنم حرف زدم که یک هموطن بنام رافائل کهن از اسرائیل تماس گرفته وارتباط مرا با منشه امین برقرار کرد و ایشان با من در این باره یک مصاحبه بعمل آورد و من بلافاصله آنرا بروی یوتیوب و فیس بوک هم گذاشتم. درواقع این اثر مثل یک سرود است و من قبلا هم با تشویق و حمایت داریوش «نسیم بهاری» را با 20 خواننده روز در قالب یک سرود ساختم که برای همیشه ماندنی شد.
بیژن قادری می افزاید: اخیرا آهنگ قدیمی «خسته» که فرهاد خوانده بود، دوباره سازی کردم و آنرا به محمد اوشال همکار قدیمی ام در ارکستر سمفونیک هدیه کردم که چندی پیش درلندن درگذشت. اوشال این آهنگ را بروی سروده تورج نگهبان ساخت و از آثار ماندنی موسیقی و ترانه ما شد و من با تنظیم تازه آنرا به هر سه هنرمند از دست رفته تقدیم کردم.
«قادری» که 3 ماه است در کافه «روما» به مدیریت مهندس گیلانی و جهانگیر غفاری اداره میشود، دو بار در هفته برنامه دارد و به همه زبانها می خواند، خود می گوید من تحصیل موسیقی کردم، از جوانترین رهبران ارکستر در ایران بودم و چه در ایران و چه در امریکا آثاری به زبانهای مختلف دنیا اجرا کرده ام و اخیرا بدلیل رکود موسیقی، ترجیح دادم خود آهنگها را اجرا کنم. البته آخرین اثری که ساختم بنام «وای بحالت» به شهلا سرشار سپردم.
با بیژن قادری بسیار سخن داشتیم، که در هفته های آینده از نظرتان می گذرد.

1556-54