1583-10

1583-3

1583-4

فیروزه خطیبی
مرکزفرهنگی وهنری “والیس آننبرگ” یکی از مهم ترین اماکن اجراهای هنری شهر لس آنجلس در یک همکاری با مارک امین تهیه کننده ایرانی سینمای هالیوود و با حمایت “بنیاد فرهنگ”،نمایش سایه ای “پرهای آتشین” اثر حمید رحمانیان هنرمند ایرانی که براساس داستانی از شاهنامه فردوسی ساخته شده است را از تاریخ 20 تا 29 اکتبر بر روی صحنه می آورد.
مرکز “والیس آننبرگ” که در سال 2013 گشایش یافته در طول چند سال گذشته بیش از 150 رقص، تئاتر، اپرا، موسیقی کلاسیک و برنامه های خانوادگی را به اجرا گذاشته است. این مرکزکه زیرنظر و با کارگردانی هنری “پل کروز” اداره می شود تاکنون برخی از برجسته ترین استعدادهای آمریکا و جهان را برای اجرای برنامه های مختلف به “والیس آننبرگ” دعوت کرده است. مکانی که به خوبی اهمیت شهرلس آنجلس را بعنوان پایتخت حرکت های هنری پیشرو درصحنه جهانی به نمایش می گذارد. هدف “والیس آننبرگ” خلق و ارائه اجراهای منحصربفرد از هنرمندان برگزیده و برگزاری برنامه های ویژه آموزشی است که بتواند بخوبی نمایانگر گوناگونی جامعه امروز شهر لس آنجلس باشد.
نمایش سایه ای “پرهای آتشین” که سال گذشته به همت بنیاد فرهنگ در تالار “فروید” دانشگاه لس آنجلس برروی صحنه رفت، پس از چند اجرای موفق و پرفروش در “آکادمی موسیقی بروکلین” و “موزه هنری متروپولیتن” در نیویورک با 13 اجرای تازه به لس آنجلس باز می گردد تا دوستداران تئاتر سایه و فرهنگ ایران زمین در این شهربتوانند فرصت تماشای این اثرمنحصربفرد را پیدا کنند.
“پرهای آتشین” طرحی است که تماما توسط حمید رحمانیان فیلمساز و گرافیست ساکن نیویورک تهیه و کارگردانی شده است. داستان این نمایش شگفت انگیز که بطور زنده با استفاده از عروسک های تئاترسایه ای روی یک پرده سینمای بزرگ منعکس می شود ابتدا در سال 2013 توسط آقای رحمانیان از شاهنامه فردوسی برگرفته و به شکل یک کتاب تصویری وزین برای خوانندگان امروزی بازسازی شد. داستان “پرهای آتشین” با استفاده از عروسک های سایه ای برای خلق یک انیمیشن زنده روی پرده سینما، ماجرای عشق و عاشقی “زال” و “رودابه” را دنبال می کند که با وجود همه مشکلاتی که در راه رسیدن این دو دلداده به یکدیگر وجود داشته، عشقشان پیروز می شود.
هریک از 13 اجرای نمایش سایه ای “پرهای آتشین” با برنامه ای شامل چگونگی اجرای این نمایش کم نظیر و وقایع پشت صحنه های آن ادامه پیدا می کند و تماشاگران می توانند با جزئیات و تکنیک هایی که در خلق و حرکت دادن عروسک های سایه ای بکار گرفته شده آشنا شوند. تئاتر سایه ای “پرهای آتشین” با همکاری “لاری ریید” و کمپانی ” شادولایت پروداکشن” با تخصص درساختن عروسک های سایه ای تهیه شده است.
سبک هنری که در این اثر به کار گرفته شده و هم چنین تصاویر مدهوش کننده ای که حمید رحمانیان خلق کرده است بیش از 500 سال هنرهای تجسمی از فرهنگ های گوناگون از هند تا دریای مدیترانه را دربر می گیرد. آقای رحمانیان می گوید: “پرهای آتشین عواملی از قصه هایی چون “کتاب جنگل” و “راپانزل” تا “رومئو و ژولیت” را در خود جای داده است. اما مهم ترین عاملی که این قصه را جهانی می سازد این است که قصه “زال و رودابه” به زمانی پیش تر از همه قصه های دیگر، به هزار سال پیش باز می گردد.”
پل کروز مدیرهنری مرکز”والیس آننبرگ” می گوید: “پرهای آتشین” اثری است که به هیچ اجرای دیگری که ما تا بحال در این مرکز داشته ایم شباهت ندارد. از لحاظ اندازه های روی صحنه، عظمت و روایتگری، این نمایش به یک فیلم سینمایی شباهت دارد. این اثرابتکاری و نوآورانه توانسته روش های کاملا تازه ای را برروی صحنه تئاتر به اجرا درآورد. رحمانیان با هوشمندی بی سابقه یک اجرای زنده را با انیمیشن درهم آمیخته و به زیباترین شکل ممکن ارائه داده است. “

1583-5

نمایشی برای همه اعضای خانواده
تماشای تئاتر سایه ای “پرهای آتشین” برای همه اعضای خانواده ازجمله کودکان جذابیت دارد. دراین داستان “زال” که توسط سیمرغ اسطوره ای پرورش یافته و بزرگ شده است عاشق رودابه می شود و پس از تلاش هایی که این عاشق و معشوق برای رسیدن به هم انجام می دهند نتیجه عشقشان فرزندی است که او را “رستم” می خوانند. در نمایش “پرهای آتشین” داستان تولد رستم دستان که مهم ترین قهرمان شاهنامه فردوسی است به شکلی اولیه و به صورت قصه ای ساده روایت می شود. حمید رحمانیان در این مورد درگفتگویی که با روزنامه لس آنجلس تایمزداشته است می گوید: “تصور کنید که شما داخل یک غار هستید و یک آتش در درون این غار روشن است. اولین چیزی که پدیدار می شود سایه شماست.”
به این صورت این تصویرذهنی از سایه ها با تکنیک های پیشرفته لاری ریید هنرمند ساکن سن فرانسیسکو، “استاد سایه ها” و مبتکر ماسک های دراماتیک درهم آمیخته شده تا تئاتر سایه ای “پرهای آتشین” شکل بگیرد و با فرمی سینمایی و باشکوه بر روی صحنه بیاید.
در این اجراها هشت بازیگر، بیش از 160 عروسک، 15 ماسک و لباس های مخصوص را حرکت می دهند. در این نمایش از بیش از 158 تصویر زمینه و منظره های متحرک استفاده شده است. تصاویرگرافیک حمید رحمانیان برگرفته از تصاویرسنتی ایرانی و نواحی دیگراز هند تا مدیترانه به شکل عروسک های سایه ای، لباس، ماسک، منظره و انیمیشن دیجیتال درآمده اند تا به این تئاترسایه ای بی سابقه با اندازه های یک فیلم سینمایی جان ببخشند.
موسیقی تئاترسایه ای “پرهای آتشین” را دو هنرمند ایرانی و اعضای گروه “نیاز”، رامین ترکان و اعظم علی ساخته و اجرا کرده اند. گروهی که نشریه معتبر”هافینگتون پست” آن ها را “یک قوه محرکه و سیرتکاملی موسیقی خاورمیانه ای امروز” خوانده است.
نمایش “پرهای آتشین” تا کنون علاوه برایالات متحده آمریکا، در کشورهای تایوان، لهستان و کانادا با موفقیت برروی صحنه رفته است. فرانسیس فورد کاپولا کارگردان شهیرآمریکایی این نمایش را یکی از بزرگترین آثارحماسی و از باشکوه ترین طرق زنده کردن شاهنامه خوانده است: “نمایشی که حمید رحمانیان آن را به زیباترین وجه از طریق استفاده ازعروسک های سایه ای و شگردهای سینمایی خلق کرده است. “

1583-9

حمید رحمانیان، هنرمندی با استعدادی ناب و کم نظیر
حمید رحمانیان خالق و طراح نمایش سایه ای “پرهای آتشین” گرافیست و هنرمند تجسمی برنده جایزه و یکی از اعضای پژوهشی موزه “گوگنهایم” درسال 2014 بوده است. او متولد و تحصیلکرده ایران است و بیشتربر روی فیلم و هنرهای گرافیک تمرکز دارد. فیلم های داستانی و مستند او در جشنواره های “ونیز”، “ساندنس”، “تورنتو” و “ترایبکا” به نمایش درآمده است. او جوایز بین المللی متعددی را بدست آورده و فیلم هایش در شبکه های تلویزیونی بین المللی از جمله “پی بی اس”، ساندنس، “آی اف سی”، کانال 4 بی بی سی و الجزیره نمایش داده شده است.
آقای رحمانیان درسال 2013 دست به کار عظیم مصور ساختن، ترجمه و اقتباس بخش هایی ازشاهنامه فردوسی زد و آن را “شاهنامه: حماسه پادشاهان ایران” خواند. او بعدها در یک همکاری با کارگردان سرشناس تئاترآمریکا “لری ریید” توانست از تجربیات این استاد عروسک گردانی درمتدهای سنتی تئاترهای سایه “وایانگ” اهالی “بالی” (اندونزی) برای ساخت و حرکت عروسک ها استفاده کند.
حمید رحمانیان می گوید: “وقتی من به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کردم متوجه شدم که خیلی از مردم این کشورکوچکترین چیزی در باره تاریخ غنی ایران و هنرو ادبیات آن نمی دانند. من دوست دارم به عنوان یک فعال یا سفیرفرهنگی هم بخشی هایی که فرهنگ ایران به تمدن جهان داشته است را به نمایش بگذارم. امیدوارم “پرهای آتشین” بتواند دیدگاه همه جانبه تر و کامل تری از ایران را به تماشاگر ارائه کند. دیدگاهی فراتر از سیاست و مذهب و دیدگاهی که بتواند ایران و فرهنگ آن را در چهارچوب یک اسطوره مشترک جهانی به نمایش بگذارد. “

1583-8

“پرهای آتشین” یک شاهکارکم نظیر و نوآورانه
مارک امین تهیه کننده هالیوود و یکی ازعوامل ایجاد امکانات اجرای تئاترسایه ای “پرهای آتشین” در لس آنجلس با تماشای یکی از اولین اجراهای”پرهای آتشین” چنان تحت تاثیر قرار گرفت که مصمم شد تا از این طرح حمایت کند.
آقای امین بنیانگذار و مدیر استودیوفیلمسازی “سوبینی” است که اخیرا دو فیلم از ساخته های آن با بازی “دان چیزل” و “ایتان هاوک” به نمایش درآمده است. آقای امین که پیش از “سوبینی” بعنوان معاون استودیوی معتبر “لایونزگیت” به فعالیت مشغول بوده است در مدت 9 سال همکاری با این شرکت فیلمسازی عظیم در کار تهیه و پخش فیلم های معروفی چون “مهمانی هیولا” با شرکت “هلی بری” و “تصادف” (برنده جایزه بهترین فیلم سال جوایز اسکار) شرکت داشته است. او پیش از آن هم مدیریت شرکت فیلمسازی “ترایمارک” را برعهده داشت که بعدها به “لایونزگیت” پیوست. از میان فیلم های متعددی که مارک امین در تهیه و ساخت آن ها شرکت داشته بایستی به فیلم معروف “فریدا” با بازی “سلما هایک” درنقش این نقاش معروف مکزیکی اشاره کنیم که نامزد 6 جایزه اسکار شد. آقای امین نمایش سایه ای”پرهای آتشین” را نخستین باردر سن فرانسیسکو تماشاکرد:”من واقعا از تماشای این نمایش شگفت زده شدم. حمید یک داستان سنتی ایرانی را برداشته و با استفاده از تکنولوژی پیشرفته امروزی یک تجربه تئاتری اوریجینال و باورنکردنی بوجود آورده است. تئاتر سایه ای، نوعی هنربصری است که هزاران سال قدمت دارد اما هرگزبا این شکوهمندی وبخصوص با استفاده از تکنیک های سینمایی اجرا نشده است. “پرهای آتشین” یک شاهکارکم نظیرو نوآورانه است. ”
برای تهیه بلیت های نمایش سایه ای “پرهای آتشین” به سامانه مرکز “والیس” با وبسایت و یا تلفن زیر مراجعه نمایید.
قیمت بلیت ها 35 – 125 دلار است.

TheWallis.org/Feathers
310.746.4000

1583-6

1583-7