1564-54

فیلم «لرد» ساخته محمد رسول اف جایزه نوعی نگاه را برد

فیلم مربع، برنده نخل طلای کن شد

فیلم مربع The Square به کارگردانی روبن اُستلوند که طنزی است بر دنیای هنر، برنده نخل طلای جشنواره فیلم کن شد.
استلوند کارگردان ۴۳ ساله سوئدی بعد از دریافت جایزه گفت: “فکر کنم اولین واکنش من این بود که وای چه عالی. هنرپیشه اصلی فیلم را در آغوش گرفتم، هنرپیشه‌ای که الان تقریبا دو سال است با او کار می کنم. ما خیلی مشکلات داشتیم اما البته پایانش خیلی خوش بود.” این فیلم ماجرای موزه‌ای است که برای تبلیغ یک اثر هنری به سراغ یک شرکت تبلیغاتی می‌رود.
پدرو آلمادوآر و جسیکا چستین از داوران هفتادمین جشنواره فیلم کن بودند.
اعطای جایزه بهترین فیلم به مربع با شگفتی همراه بود و تصور می‌شد بخت‌های اصلی دریافت مهمترین جایزه جشنواره کن فیلم‌های “BPM “، “محروم از عشق Loveless” و فیلم پرهیجان “روزگار خوش” باشند.
در ساحل ریویرای فرانسه، هفتادمین جشنواره فیلم کن نوزده جایزه دیگر هم به فیلم‌های مختلف از سراسر جهان اهدا شد و امسال هم کارگردان های ایرانی در جشنواره کن حضور پررنگی داشتند.
جایزه بهترین کارگردانی را سوفیا کوپولا برای فیلم “فریفته The Beguiled” گرفت. جایزه بهترین بازیگر مرد به واکین فینیکس برای فیلم “تو هیچوقت اینجا نبودی You Were Never Really Here” و جایزه بهترین بازیگر زن به دایان کروگر برای فیلم “در محاق In the Fade” رسید. جایزه بزرگ جشنواره هم به فیلم “ضربان در دقیقه BPM -Beats per Minute” رسید.
نیکول کیدمن بازیگر و کارگردان استرالیایی جایزه هفتادمین سال برپایی جشنواره کن را دریافت کرد. خانم کیدمن با سه فیلم و یک سریال تلویزیونی در جشنواره کن امسال حضور پر رنگی داشت.
جایزه ویژه هیات داوران هم به برای کارگردانی فیلم “محروم از عشق Loveless” به آندری زویاگنیتسف از روسیه رسید.
دوربین طلایی به فیلم زن جوان Jeune Femme به کارگردانی لئونور سرای و جایزه بهترین فیلم کوتاه به فیلم شب ملایم A Gentle Night به کارگردانی کیو یانگ اعطا شد.
فیلم “لِرد” محمد رسول اف جایزه نوعی نگاه را برد و عباس کیارستمی حتی پس از درگذشت با نمایش فیلم “۲۴ فریم”، آخرین کار کارگردان سرشناس، در جشنواره کن امسال حضور داشت.
جشنواره امسال با سخنرانی اصغر فرهادی افتتاح شد و او که برای جایزه اسکارش به دلیل اعتراض به ممنوعیت سفر اتباع شش کشور از جمله ایران به آمریکا سفر نکرده بود اسکار خود را دریافت کرد.
بهرام و بهمن ارک دو برادر تبریزی هم با فیلم مهمان برنده جایزه دوم سینه فونداسیون از بخش‌های جانبی جشنواره کن امسال بودند.

Winners List
Palme d’Or: The Square
Grand Prix: BPM (Beats per Minute)
Jury prize: Andrey Zvyagintsev, Loveless
70th anniversary award: Nicole Kidman
Best director: Sofia Coppola, The Beguiled
Best actress: Diane Kruger, In the Fade
Best actor: Joaquin Phoenix, You Were Never Really Here
Best screenplay: Joint winners Yorgos Lanthimos and Efthymis Filippou for The Killing of a Sacred Deer, and Lynne Ramsay for You Were Never Really Here
Camera d’Or (best debut film): Leonor Serraille, Jeune Femme
Short film prize: A Gentle Night, Qiu Yang

1564-55

1564-59

1564-56

1564-57

1564-60

1564-61