1630-8

1630-9

1630-10

فیروزه خطیبی
هم زمان با دهمین سالگرد برگزاری جشنواره فیلم های کوتاه بنیاد فرهنگ ، این نهاد غیرانتفاعی، غیرسیاسی و غیرمذهبی فعال در جنوب کالیفرنیا، یک بار دیگر درروز شنبه 29 سپتامبر 2018 طی مراسم باشکوهی، سه جایزه اصلی این جشنواره محبوب و موفق را در محل تازه “مرکزهنرهای اجرایی والیس آننبرگ” – یکی از مهم ترین مراکز هنری شهرلس آنجلس در بورلی هیلز- به برندگان آن اهدا خواهد کرد.
مجری برنامه امسال که با حمایت شهرداری و شورای شهر بورلی هیلز برگزار می شود، “ملیسا شوشانی” بازیگر و کمدین ایرانی – آمریکایی است و علاوه برمراسم فرش قرمز با حضور رسانه ها، شخصیت های هنری سرشناس و فیلم سازان نامزد جوایز، معرفی و نمایش 6 فیلم برگزیده نامزد جایزه و اهدای سه جایزه اصلی به برندگان ، درپایان جشنواره هم درجشنی که به افتخار برندگان برپا می شود از مدعوین پذیرایی خواهد شد.
به این ترتیب، یک باردیگرفیلم سازان ایرانی از سراسر جهان، فرصتی یافتند تا با ارائه فیلم های خود به جشنواره ای که فیلم های کوتاه با موضوع هایی در رابطه با فرهنگ و هنرایران را در سطح بین المللی مطرح ساخته ، برای دستیابی به سه جایزه اصلی 3000، 5000، و 10000 دلاری آن به رقابت بپردازند.
جشنواره فیلم های کوتاه بنیاد فرهنگ از بدو آغاز کار در سال 2008 تا کنون، توانسته بیش از 180 هزار دلار جوایز نقدی به فیلم سازان نوپا و پایبند به میراث های فرهنگی ایران زمین در سراسر ایران وجهان اهدا کند. اهدای این جوایز نقدی به برندگان فیلم های ممتازو در کنار آن استقبال بی سابقه مردم از این جشنواره ابتکاری توانسته فیلم سازان فیلم های کوتاه ایرانی، بویژه فیلمسازان داخل کشور را تشویق کند تا هرسال فیلم های بیشتر و بهتری تولید و ارسال کنند. ازسوی دیگر، این جشنواره برای بسیاری از فیلمسازان نوپا و آماتوربرنده جوایزاصلی، سکوی پرتاب و راهگشایی بوده تا آن ها بتوانند آثارشان را درموزه ها و دیگر جشنواره های بین المللی نیزبه نمایش درآورده و به موفقیت های تازه ای دست پیدا کنند.
آقای مارک امین عضوهیئت امناء، رئیس کمیته جشنواره فیلم های کوتاه بنیاد فرهنگ و یکی از اعضای هیئت گزینش فیلم ها می گوید: “هرسال نیروی برتر و پیشتازنده سینما از طریق آثار منحصربفرد فیلم سازان مستعدی که از سراسر دنیا در این فستیوال شرکت می کنند به اشکال گوناگون آشکار می شود. ده سال پیش برای اولین بار این جشنواره را با تمرکز بر تم فرهنگ ایرانی و با این هدف پایه گذاری کردیم که بتوانیم سکویی دمکراتیک و آزاد دراختیار فیلمسازان در سراسر جهان قرار بدهیم. مکانی که آن ها بتوانند این چنین آثاراستثنایی را به نمایش بگذارند و برای تلاش هایشان درزمینه فیلمسازی مورد تشویق و قدردانی قرار بگیرند. این جشنواره برای ما یک تجربه فوق تصور بوده است و در طول دهه گذشته نه تنها توانسته ایم شاهد رشد روزافزون فستیوال باشیم بلکه تماشاگر اثرات مثبتی که این جشنواره بر فیلم سازان بی شمار درسراسر جهان داشته است نیز بوده ایم.”

استقبال بی سابقه فیلمسازان
از جشنواره امسال
امسال بیش از 126 فیلمساز فیلم های خود را برای جشنواره فیلم های کوتاه فرهنگ ارسال کرده اند. علیرضا اردکانی، مدیر اجرایی بنیاد فرهنگ امسال را یکی از پربارترین سال های ارسال فیلم به فستیوال می خواند: “استقبال فیلمسازان از این جشنواره و دریافت تعداد بالای فیلم های ارسالی با کیفیتی به مراتب برتر و بهتر از همیشه، بویژه از داخل ایران واقعا باعث خوشحالی و سربلندی ماست. من هرسال بیش از سال پیش با تماشای این فیلم های استثنایی از گوشه و کنار دنیا و بخصوص داخل کشور تحت تاثیر قرار می گیرم. مسئله ای که بیشتر از هرچیز دیگربرایم شگفت آوربوده این است که چگونه هرسال فیلم هایی تا این حد بهترساخته می شود. اما باید بر روی این نکته مهم هم تاکید کنم که مجموعه فیلم های برگزیده امسال ازلحاظ کیفیت، از هرلحاظ به بهترین نحو با فیلم های کل تاریخ 10 ساله فستیوال برابری می کنند و حقیقتا چه بهانه ای بهتراز این برای برپایی جشن دهمین سالگرد این جشنواره پیشرو و موفقیت آمیز؟ “
آقای اردکانی درادامه این سخنان ضمن اشاره به اهمیت نقش اعضای هیئت داوران دربرگزاری جشنواره فیلم های کوتاه بنیاد فرهنگ می گوید: “بیش از هرچیز باید یکباردیگر از اعضای هیئت داوری برجسته جشنواره امسال برای همکاری ها و فعالیت های خستگی ناپذیرشان در راه پیشبرد اهداف جشنواره سپاسگزاری کنم. فیلم سازان و هنرمندانی که تنها به منظورترویج و گسترش هنرفیلم سازان جوان و نوپا، داوطلبانه به تماشای یک یک این فیلم ها نشستند تا بهترین آن ها را انتخاب کنند. برای ما دربنیاد فرهنگ، حضور این هنرمندان وفیلم سازان ارزنده و سرشناس حقیقتا افتخاربزرگی به شمار می رود. “

اعضای هیات داوری امسال
امسال علاوه بر آقای مارک امین، تهیه کننده ایرانی سینمای هالیوود، مدیر کمپانی فیلمسازی “سوبینی” و مدیرپیشین شرکت تهیه فیلم “Lionsgate” که ریاست فستیوال و هیئت داوری آن را نیز برعهده دارد، خانم مری آپیک تهیه کننده، کارگردان و بازیگر برنده جایزه تئاتر و سینمای ساکن لس آنجلس که کارخود را در ایران و از سینما و تلویزیون آغازکرد و دردوران پیش از انقلاب در مدتی کوتاه تبدیل به یکی از محبوب ترین هنرمندان کشورشد نیز درجمع هیات داوری فستیوال حضور دارد. خانم آپیک که بخاطرخدمات انسانی ازطریق اجرای تئاتر و بازگویی شرایط زنان درسال های اخیر توانسته جایزه جشنواره معتبر سینمایی1630-11

“آرپا” را بدست آورد می گوید: “جشنواره فیلم های کوتاه بنیاد فرهنگ اثرات مهمی درتشویق و ترغیب فیلمسازان جوان ایرانی برای خلق و ارائه آثاری داشته است که نمایانگر دیدگاه های آن ها از زندگی و انعکاس آن در کارهایشان درسطح جهانی است.” 

خانم گوهرخیراندیش، بازیگربرنده جایزه و یکی ازسرشناس ترین و محبوب ترین هنرمندان تئاتر، سینما و تلویزیون امروز ایران که دربیش از 60 فیلم سینمایی از جمله “بانو” ساخته داریوش مهرجویی شرکت داشته نیز به عنوان عضو هیئت گزینش جشنواره امسال با بنیاد فرهنگ همکاری داشته است. خانم خیراندیش در پیامی خطاب به فیلمسازانی که فیلم های خود را برای شرکت درجشنواره امسال ارسال کرده اند می گوید:” فيلمهايی كه امسال شما عزيزان به جشنواره «بنياد فرهنگ» فرستاديد مرا شگفت زده كرد و انتخاب را برايم مشكل، ما داوران سعى كرديم ازميان اين همه فيلمهاى جذاب انتخاب اصلحى داشته باشيم. به اميد موفقيتهاى شما در عرصه فستيوال هاى جهانى.»
آقای پرویزصیاد، نمایشنامه نویس، کارگردان، تهیه کننده و بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون که کارحرفه ای خود را همزمان با شکل گرفتن تلویزیون ملی ایران و با سریال های پرطرفداری چون «صمد»، «اختاپوس» و «دایی جان ناپلئون» آغازکرد تا امروز ده ها فیلم سینمایی و برنامه های تلویزیونی را نوشته، تهیه و کارگردانی کرده است. این بازیگراسطوره ای نقش صمد -شخصیتی که امروز تبدیل به یکی از پدیده های فرهنگی ایران شده- نیز امسال به عنوان عضو هیات گزینش جشنواره فیلم های کوتاه با بنیاد فرهنگ همکاری داشته است. آقای صیاد در دوران پیش از انقلاب بعنوان یکی از پایه گذاران “گروه فیلم نو” بخش عمده ای ازعواید فیلم های تجاری خود را به تهیه آثار سینمایی ارزنده و کمک به فیلمسازان جوان و مستعد اختصاص داده بود. “از نظر من فیلم سازانی که امسال در جشنواره فیلم کوتاه بنیاد فرهنگ شرکت کردند، مسایل اجتماعی را مطرح کردند، و تعدادی از آن ها از نظر تصویری از قدرت بسیار بالایی برخوردار هستند که این بسیار عالی است. “
آقای عادل یراقی کارگردان، فیلمنامه نویس، بازیگر و عکاس برنده جایزه و سازنده فیلم های برجسته ای چون “آشنایی با لیلا” با شرکت لیلا حاتمی و “امتحان نهایی” با بازی شهاب حسینی که سناریوی هردو فیلم با مشارکت عباس کیارستمی نوشته شده هم امسال از اعضای هیات گزینش جشنواره فیلم های کوتاه بنیاد فرهنگ است. فیلم های آقای یراقی در جشنواره های بین المللی گوناگون از جمله شیکاگو، سائوپالو و تاشکند اکران شده و فیلم “آشنایی با لیلا” علاوه بر دریافت جایزه بهترین فیلم نخست یک کارگردان در ایران توانست جایزه بهترین کارگردانی جشنواره بین المللی تاشکند را نیز از آن خود سازد.

نگاهی به شش فیلم نامزد جوایز امسال
موزیک ویدیوی «ترکم نکن» براساس ترانه قدیمی فرانسوی به همین نام با اجرای «ژاک برل» ساخته سهیلا گلستانی، کارگردان و بازیگرمطرح سینمای ایران، ماجرای زوج جوان جنگ زده ای است که با امید مهاجرت به بهشت موعود درشرایط ناگواری قرار می گیرند و ناگهان مجبور به جدایی می شوند. شرایطی که دوراه پیش پای آن ها گذاشته است: یا مرگ یا جدایی.
انیمیشن “رویاهای آشپزخانه” به کارگردانی آروین مدقالچی و با همنویسی انیسه هادی ماجرای زنی است که برای فرارازتنهایی به نویسندگی و ادبیات پناه برده و به قلمرویی که در آن نیروی کلمات با قدرت تخیل درهم آمیخته می شوند. پیام نهفته دراین فیلم کوتاه هم این است که “رویاهایت را تحت هرشرایطی دنبال کن و با شهامت برای دریافت آزادی و حقوقت به عنوان یک زن و یک انسان مقابله و ایستادگی کن”.
درام خانوادگی “بیشتر از دوساعت” ساخته علی عسگری، تصویری است از شرایط زندگی نسل جوان امروز ایران دریک جامعه سنتی، محدودیت هایی که قوانین شرعی و خانواده برای آن ها بوجود آورده و قصه دختر و پسرجوانی است که درساعات دیروقت نیمه شب برای درمان دختربه هربیمارستانی رجوع می کنند پذیرفته نمی شوند. تماشاگر ازطریق این فیلم به معضلات ناشی ازعدم وجود دیالوگ بین نسل قدیم و جدید و پیامدهای دردناک آن پی می برد.
انیمیشن مستند “بوی خوش شمعدانی” ساخته نغمه فرزانه، شرح زندگی خود فیلمساز و نمایانگرچالش های مهاجرت و آغاز فصل تازه ای برای او به عنوان فردی دور از وطن است. دراین فیلم، مهاجرت به صورت شرایطی غیرقابل پیش بینی که گاه انسان را درمسیری کاملا خلاف آنچه تصورمی کرده قرار می دهد به تصویرکشیده شده است. هرچند تجربه فردی اشخاص متفاوت است اما باوجوود همه تفاوت ها وجوه مشترک زیادی هم وجود دارد.
درام پانزده دقیقه ای و تکان دهنده”موقت” برنده جایزه ویژه هیات داوران جشنواره بین المللی بوسان 2013 ساخته بهزاد آزادی فیلمساز مستقل ساکن ایران است. فیلم دیگر این سینماگر بنام “کشتارگاه” نیز دربخش “سینه فونداسیون” جشنواره سینمایی کن 2015 به نمایش درآمد. فیلم “موقت” درکمال سادگی نمایانگردردناک ترین جنبه های زندگی مردم فرودست، بویژه زنان درایران امروز است.
فیلم کوتاه “فیروزه”، در ژانر درام مرموز ساخته روزبه میثاقی، جامعه شناس و فیلمساز ساکن لندن ماجرای پیدا شدن یک جعبه سیاه دردهکده ای دورافتاده در شمال ایران است که باعث جنجال و هیاهو بین اهالی ده می شود که هریک بدنبال یافتن آن زمین هایشان را زیر و رو می کنند. جعبه سیاه که بطور نمادین مظهرخوشبختی است در این فیلم وسیله ای است تا فیلمساز بتواند ویژگی های یک سیستم فاسد و پوسیده را به نمایش بگذارد.
بهای بلیت های جشنواره 25 و 45 دلار است و برای تهیه آن می توانید به گیشه و یا وب سایت مرکزوالیس آننبرگ رجوع نمایید:

TheWallis.org