1451-52

1451-55

عکسها از وفا خاتمی

هفتمین سال برگزاری جشن نوروزی بنیاد فرهنگ در محل موزه هنری شهر لس آنجلس (LACMA)، روز یکشنبه 22 مارچ، بیش از 11000 ایرانی و غیر ایرانی علاقمند را به این مکان فرهنگی کشاند. جشنی بی سابقه که به عنوان بزرگ ترین جشن این بنیاد تا امروز، رکورد تعداد شرکت کننده سال های 7 سال گذشته را شکست.

بنیادغیرانتفاعی، غیرسیاسی و غیرمذهبی فرهنگ از سال 2009 در لس آنجلس میزبان جشن های باشکوه نوروزی ایرانیان در محل موزه هنری این شهر بوده است. این جشن ها هرسال دیدارکنندگانی از ملیت های مختلف را بخود جذب می کند ازجمله گروه کثیری از خانواده ها و اعضای جامعه بزرگ ایرانی -آمریکایی هایی که در این شهرو درکالیفرنیای جنوبی زندگی می کنند.
این سری از برنامه های نوروزی که ازطرف بخش هنرهای معاصرخاورمیانه موزه نیز حمایت می شود هرسال شامل جلوه های رنگارنگی ازهنرهای گوناگون ازجمله اجرای موسیقی و رقص است که برای تک تک افراد خانواده از کوچک و بزرگ جذابیت دارد.
هرمزعامری، رئیس کمیته نوروزی بنیاد فرهنگ می گوید:” جشن آغاز بهارو اولین روزی که نمودار زایش دوباره طبیعت و تازگی جهان است درواقع نوید دهنده زندگی وامید وآغازی است برای ایجاد ارتباط های تازه بین اعضای خانواده، فامیل و دوستی هایی که هریک به صورتی روحیه شاد و تازه ای به انسان می بخشد.”
آقای عامری می گوید: “توجه بی سابقه و رکوردشکن دیدارکنندگان امسال از جشن نوروزی بنیادفرهنگ و موزه هنری شهر لس آنجلس، بیش ازهرچیز نشان از جهانی بودن این جشن باستانی دارد. مراسمی که هرسال درهمین روزها، دریک جغرافیای وسیع توسط میلیون ها نفرازاقوام و ملل گوناگون از جمله ایرانیان گرامی داشته می شود. “
امسال بازهم به روال سال های گذشته، مراسم جشن نوروزبنیاد فرهنگ با نوای ساز و دهل سنتی ایرانی در فضای بازحیاط موزه آغاز شد. در مکانی که یکی از زیباترین هفت سین های سال های گذشته با رنگ زرد و سفید خودنمایی می کرد.
امسال هم چنین دومین سال برگزاری رژه و مسابقات بهترین لباس محلی ایرانی، جمعی از کودکان و بزرگسالان را با لباس هایی تماشایی و مزین به رنگ و تور و پولک به میان جمعیت فرستاد که خود مهمانی شادی آفرینی بود برای چشم های مشتاقی که به گرامیداشت فرهنگ و سنن قومی ایرانی باور دارند.
مسابقات بازی تخته نرد هم در گوشه ای دیگر جریان داشت که این بخش از برنامه امسال برای نخستین باربه قسمت های دیگر جشن نوروزی اضافه شده بود.

1451-53

یکی از برجسته ترین بخش های برنامه نوروزی امسال، نخستین اجرای “نغمه های یک بهار پارسی” توسط زهره جویا خواننده ساکن اطریش درسالن تئاتر بینگ موزه بود. مولتی میدیایی که توسط فیروزه خطیبی طراحی و کارگردانی شده و سفری موزیکال بود به نقاط مختلف ایران که با موسیقی زنده و رقص های محلی رقصندگان آکادمی باله جانبازیان همراهی می شد. این برنامه 45 دقیقه ای هم چنین با نمایشی نوستالژیک ازعکس هایی نایاب از مناظرواماکن تاریخی ایران از آثارعکاس فقید ایرانی پیترکاراپتیان و فیلم هایی تماشایی ازطبیعت درحال رویش و تازه شدن همراه بود که بشدت مورد توجه تماشاگران قرار گرفت.
درحالیکه کلیه رستوران های موزه در این روز بخصوص باغذاهای ایرانی ازجمله ماهی سفید، سبزی پلو و جوجه کباب از مدعوین پذیرایی می کردند، درغرفه های غذایی که در بخشی از محوطه موزه برپا شده بود، بلال و کشک بادمجان ونوشابه های ایرانی هم دردسترس قرار داشت.
امسال یکباردیگربرنامه جشن نوروزبنیادفرهنگ، با کنسرت زنده ای در محوطه بیرونی موزه همراه بود. در این بخش از برنامه گروه راک معروف “کیوسک” اجرای پرشورو بی نهایت موفقی داشتند. کنسرتی که آن هم ازلحاظ تعداد تماشاگران جوان، رکوردهای تازه ای بجای گذاشت. علیرضا اردکانی مدیراجرایی بنیادفرهنگ می گوید: “شور و علاقه این تماشاگران و موسیقی محبوب وپرطرفدارگروه کیوسک پایان هیجان انگیزی برای جشن نوروزی امسال ما درموزه لاکما بود. جشنی که درواقع یک شب قبل در همین محل با مراسم اهدای جوایز فیلم های کوتاه به برندگان آن آغاز شده بود.”
موفقیت این جشن نوروزی تا به جایی بود که برای نخستین بار مجله لس آنجلس، روزنامه اینترنتی لس آنجلس تایمز، KCRW و حتی شبکه های خبری ان بی سی و ای بی سی هم درمورد آن دربین اخبارروزانه خود گزارش هایی دادند.
جشن نوروزی بنیاد فرهنگ در موزه لاکما دومین جشن نوروزی امسال این سازمان به شمار می رود. پیش از این در روز 14 مارچ نیز جشن مشابهی درمرکز نورمن پی موری شهر”میشن ویهو” دراورنج کانتی برپا شد و بیش از 700 نفر از خانواده های ایرانی و علاقمندان به فرهنگ و هنر ایران در این جشن شرکت کردند.

1451-54