1499-66

جشن های نوروزی “بنیاد فرهنگ” و کنسرت گروه “نیاز”

در موزه “لاکما” در لس آنجلس

1499-70

گروه پرطرفدار”نیاز” و اعظم علی ، نیرویی پیش برنده در موسیقی مدرن و معاصر خاورمیانه درکنسرت نوروزی بنیاد فرهنگ

1499-68

فیروزه خطیبی

“بنیاد فرهنگ” لس آنجلس، با فرارسیدن فصل بهار و آغاز جشن های نوروزی ، درروز 13 مارچ با دو کنسرت بزرگ و برنامه های متنوع و تماشایی به پیشواز این عید باستانی ایرانیان می رود. “بنیاد فرهنگ” نهادی غیرمذهبی، غیرسیاسی و غیرانتفاعی است که به منظور ترویج فرهنگ و هنر ایرانیان درخارج از سرزمین مادری و به ویژه شناساندن آن به جوامع غیر ایرانی تاسیس شده است.
امسال جشن نوروزی بنیاد فرهنگ در محوطه موزه هنری لس آنجلس “لاکما” با سرگرمی های جنبی از جمله اجرای مراسم سنتی نوروز در کنارهفت سین به همراه ساز و دهل و برنامه های ویژه کودکان و نوجوانان، رژه سالیانه لباس های محلی و اجرای رقص های سنتی، از ساعت 11:30 صبح آغاز شده و با اجرای هنری “مولتی میدیای باد بهار” کاری از مامک خادم خواننده و آهنگساز ساکن لس آنجلس در راس ساعت 12:30 ظهر ادامه پیدا می کند و با کنسرت بزرگ گروه “نیاز” و اعظم علی در “هنکاک پارک”، از ساعت 5 تا 7 بعد از ظهر بپایان می رسد.
“کمیته برگزاری جشن های نوروزی بنیاد فرهنگ” می کوشد تا هرسال یک گروه موسیقی ایرانی نوآور، پرآوازه و پرطرفدار را برای اجرای کنسرت پایانی برنامه های نوروزی به محل این جشن ها در موزه “لاکما” دعوت کند.
سال گذشته شرکت و حضور بیش از 20 هزار دیدارکننده از سنین مختلف ازبرنامه های نوروزی باعث شد تا برگزارکنندگان، کنسرت امسال را به محوطه بزرگتری در”هنکاک پارک”که باغ تفریحی بزرگی است که در مجاورت موزه قرارگرفته منتقل کنند.
آقای علیرضا اردکانی مدیر اجرایی و هماهنگ کننده برنامه های نوروزی بنیاد فرهنگ می گوید تماشای جمعیتی که از گوشه و کنارشهر و نواحی مختلف کالیفرنیای جنوبی و حتی ایالت های دیگر برای شرکت در برنامه های نوروزی “فرهنگ” به “لاکما” می آیند برای او و همکارانش بسیاردلگرم کننده و بی نهایت ارزشمند است: ” همانطور که می دانید جشن های نوروزی فرهنگ هرسال با یک کنسرت پرشور و هیجان رایگان درهوای آزاد در محوطه بیرونی موزه بپایان می رسد. سال گذشته با حضور گروه راک سنت شکنی چون “کیوسک” بیشترین تعداد تماشاگر در طول 7 سال گذشته در این برنامه شرکت کردند. امسال هم با اجرای کنسرت توسط گروه پیشگام و نوآوری چون “نیاز” که درمیان جوامع مختلف ایرانی و غیر ایرانی از محبوبیت زیادی برخوردار است، انتظار داریم تعداد جمعیتی به مراتب بیشتر از سال گذشته از این برنامه استقبال کنند.”
آقای اردکانی می گوید:” کنسرت گروه”نیاز” و اعظم علی، برنامه ای است که همه ما مشتاقانه منتظر آن هستیم و مسلما گردهم آیی علاقمندان و طرفداران بی شمار این گروه درمحل وسیع و خوش آب و هوای “هنکاک پارک”، پایان هیجان انگیزی برای جشن های نوروزی امسال خواهد بود. این فرصتی است که هم ما ایرانی ها یک کنسرت منحصر به فرد را تماشا کنیم و هم تماشاگران غیر ایرانی شانس آن را پیدا کنند تا یک بار دیگر با موسیقی زیبای ما آشنا بشوند. درهرصورت کنسرت امسال در این محل تازه حال و هوای دیگری خواهد داشت. “

گروه “نیاز” و اعظم علی
نشریه معتبر اینترنتی “هافینگتون پست”، گروه “نیاز” را “نیرویی پیش برنده در موسیقی مدرن و معاصر خاورمیانه” خوانده است و گروهی که توانسته از درون ترکیبی از شعر و موسیقی صوفیانه قرون وسطی و ترانه های بومی و محلی ایران و کشورهای همسایه خلیج فارس، با آواها و نواهای غنی آکوستیک و سازآرائی های مدرن و الکترونیک نوعی موسیقی “ترنس” قرن بیست و یکمی و جهانی خلق کند.
” نیاز” درسال 2004 درشهر لس آنجلس شکل گرفت. اعضای اصلی گروه، اعظم علی، ووکالیست – آهنگساز و لوگا رامین ترکیان، آهنگساز، موسیقیدان و نوازنده سازهای گوناگون و هردواز نامزدهای جوایز معتبر موسیقی “جونو” در کانادا هستند که از چندی پیش مونترآل را به عنوان محل سکونت دائمی خود انتخاب کرده اند.
” نیاز” با انتشار سه آلبوم مورد توجه منتقدین، که هرکدام در زمان انتشار در صدر جدول پرفروش های”آیتونز” قرار گرفت، درچند سال اخیر درمحور توجه و استقبال هواداران بیشمار و رسانه های گوناگون درسطح جهان بوده است. گروه از سال 2005 علاوه بر ایالات متحده آمریکا و کانادا، کنسرت هایی هم در فرانسه، آلمان، اطریش، ژاپن، فنلاند، اسلونیا، ایتالیا، پرتغال، مراکش و تونس اجرا کرده است.
“نیاز” گروهی است که علاوه بر جنبه های سرگرم کننده، شادی آور و لذت بخش فراوانی که در شیوه اجرایی موسیقی آن ها وجود دارد، توانسته حاوی پیام های اجتماعی عمیقی در راه ایجاد همبستگی و اتحاد افراد جوامع مختلف بشری با فرهنگ ها و باورهای گوناگون باشد. گروهی که از همان آغاز کار، شعر، عرفان و خردورزی های دیرینه را چراغ راه خود ساخته و با نقشی از موسیقی بومی و محلی، به زیبایی ها و گوناگونی اقوام و باورهای ایرانی و منطقه ای خاورمیانه رنگ تازه ای بخشیده است. تا جایی که انگار موسیقی اعظم علی و لوگا رامین ترکیان، قدم به درون آینده ای باستانی و دیرینه گذاشته تا با پیامی از امید در مقابل بی عدالتی و سرکوب، شنونده را دعوت کند تا به لایه های عمیق تری ازجستجو و تجسس فلسفی بشری بپردازد. موسیقی آن ها به نوعی گرامیداشتی است از زیبایی هایی که در تفاوت های بین فرهنگ های گوناگون و جود دارد که درزمینه هایی عرفانی، سخن از رهایی و جایگاهی درخور و شایسته برای یکایک انسان ها بر روی این کره خاکی دارد.

1499-69

اعظم علی، خواننده و پرفورمنس آرتیست گروه نیاز، در ۴ سالگی به همراه خانواده خود از ایران به هندوستان و سپس به لس آنجلس مهاجرت کرد. او نخستین بار در سال ۱۹۹۶ میلادی به همراه گروه دو نفره «واز» در مدت زمان کوتاهی به معروفیت رسید. صدای اعظم علی، که در مرکز موسیقی گروه “نیاز” قرار دارد، در طول دودهه گذشته بارها در پروژه های مختلف سینمایی، فیلم های پرفروش و مطرح هالیوود و سریال های تلویزیونی مورد استفاده قرار گرفته است. اعظم علی ازسال 2002 تا کنون، سه آلبوم سولو منتشر کرده است و علاوه برهمکاری های مستمر با شریک زندگی و پارتنرهنری اش لوگا رامین ترکیان و گروه نیاز، در طول چند سال گذشته با آهنگسازانی چون تایلر بیتس، جف رونا، کونا و میکی هارت و برخی از مطرح ترین گروه های موسیقی از جمله گروه ژاپنی “کودو” و نوازندگانی چون ذاکرحسین، طبلا نواز هندی و پیترمورفی از اعضای گروه موسیقی تئاتری(باهاوس) همکاری داشته است.
گروه نیازسال گذشته تازه ترین آلبوم خود بنام “چهارمین نور” را منتشر ساخته که قسمت هایی از آن به همراه گروه هنرمندان بین المللی از کانادا، هند، فلسطین و ترکیه درکنسرت بزرگ نوروزی بنیاد فرهنگ در “هنکاک پارک ” اجرا خواهد شد.
اعظم علی می گوید موسیقی آلبوم “چهارمین نور” تحت تاثیر اولین زن شاعر صوفی قرن هشتم عراق، ربیعا العدویه و با استفاده از اشعار او ساخته شده است: “ربیعا یک قدیس پارسا و دراصل پایه گزار تفکر وفلسفه “عشق الهی” بوده است که امروزه در قلب عرفان و تصوف قراردارد. او کسی است که به فلسفه صوفیگری شکل داده اما متاسفانه ازتاکید بر نقش مهم او درتصوف بخاطر زن بودن چشم پوشی شده است. این مسئله مهمی است که زنان درجهان مدرن امروزی هم هنوزبا آن رویارو و درکشمکش هستند. تلاش و تقلایی بی وقفه برای اینکه بتوانند درمقابل نابرابری ها و حقارتی که جوامع پدرسالار برآن ها تحمیل کرده است ایستادگی کنند. “
آلبوم “چهارمین نور” با تهیه کنندگی دیمین تیلور، موسیقیدان الکترونیک و تهیه کننده نامزد جایزه “گرمی”، شامل 9 آهنگ و ترانه با اجراهای آکوستیک کم نظیر و آوای مسحورکننده “اعظم علی” است که از تنظیم های چند صدایی زیبا و ریتم های شگفت انگیز و غنی با ویژه گی های سنتی خاص گروه “نیاز” برخوردار است و درعین حال جغرافیا و مرزبندی خاصی را نمی شناسد. آلبومی که حقیقت نهفته در موسیقی گروه نیاز و پلی که بین شرق و غرب زده شده را به نمایش می گذارد و درنهایت سرپناهی است موسیقایی در جهانی مدرن و لبریز از دوگانگی و تضادها. در این آلبوم اعظم علی برای نخستین بار به عنوان آهنگساز موسیقی الکترونیک، ریتم های آلبوم را هم تنظیم کرده است که این خود قدم بزرگ و چشمگیری برای این زن هنرمند است که تا امروزصرفا بخاطرآواز و صدای سحرانگیزو متفاوتش شناخته شده است.
اعظم علی در این مورد می گوید: ” چالش عظیمی بود که بتوانم کاری که معمولا توسط مردها انجام می شود را بخوبی انجام بدهم. از آنجایی که من موزیسین الکترونیک نیستم بزرگترین ترسم بیش از هرچیز دیگر این بود که جدی گرفته نشوم. اما به محض اینکه خودم را از قید اینگونه افکار محدود کننده رها ساختم، دنیای تازه ای درمقابل چشمانم گشوده شد. دنیایی که از طریق این آلبوم جدید برای من در واقع راهگشای یک پیروزی بزرگ بود. پیروزی که مرا به مکانی فرای فقط خواننده بودن رسانید.”
لوگا رامین ترکیان، همکار و شریک زندگی اعظم علی، آهنگساز و نوازنده سازهای گوناگون که در دهه ۱۹۹۰ میلادی با گروه «اکسیوم آو چویس» برای نخستین بار نواها و موسیقی ایرانی را در قالب موسیقی جهانی ارائه داده است دررابطه با آلبوم تازه گروه و تاثیری که خود او از اشعار ربیعا العدویه گرفته است می گوید: ” از این زن شاعر تنها هفت شعر باقیمانده اما می بینیم که عطار و رومی جابه جا و به دفعات در دیوان های مختلف خود از او یاد کرده اند. زنی که چهارمین فرزند خانواده ای فقیر در بغداد بوده وبه همین جهت هم لقب “چهارمین نور” را گرفته است. بعدها پدرش او را به عنوان خدمتکار به خانواده ثروتمندی می فروشد. اما ربیعا از چنان روحانیت عمیقی برخوردار است که صاحبخانه که او را درحالت عبادت عمیق و مدیتیشن تماشا کرده است در نهایت او را از بردگی آزاد می کند. ربیعا هیچوقت ازدواج نمی کند وعمرش با مدیتیشن و تفکرات فلسفی می گذرد. البته شعرهای او به طریقه ای نوشته شده که جا انداختن آن توی ملودی کار ساده ای نیست. برای مثال درآهنگ “من حرامم” دراین آلبوم بخشی از شعری را می شنویم که خطاب به آفریدگار با این مضمون نوشته شده است که اگر تو را از روی ترس می پرستم پس بگذار به جهنم بروم تا همانجا بسوزم. با این معنی که خداوند را نه از روی ترس بلکه بخاطر عشق و مهر باید پرستید. ”
ترانه ها و آهنگ هایی که گروه “نیاز” برای اجرا درکنسرت بزرگ نوروزی “بنیاد فرهنگ” در هنکاک پارک تدارک دیده اند هم مجموعه ای است از گزینه ای از ترانه های این آلبوم تازه و هم چنین ترانه های گوش آشنا و محبوب دیگری که اعظم علی و لوگارامین ترکیان در طول سال ها برای دوستداران وهواداران بی شمار موسیقی خود اجرا کرده اند.
لوگا رامین ترکیان می گوید: “نوروزبیش از هرچیز، برای ما یک حالت نوستالژیک دارد. حقیقت این است که نوروز هیچوقت به صورتی که ما از دوران زندگی در ایران بیاد داریم و زمانی که کل ملت آن را با هم جشن می گرفتند تکرار نخواهد شد. برای من گاهی این حس بقدری دردناک بود که ترجیح می دادم اصلا نوروز را جشن نگیرم. اما امروز با وجود پسرمان همه چیز متفاوت است و ما هم مثل هموطنان دیگر می کوشیم تا این جشن سنتی ایرانی را با همان معنی و مفهوم عمیق و شادی آورهمیشگی به بهترین نحو ممکن برگزار کنیم. برای همین هم بی نهایت خوشحالیم که امسال، به دعوت بنیاد فرهنگ، نوروز را درکناردیگر ایرانیان با اجرای کنسرتی پرشوروهیجان و شادی آور جشن خواهیم گرفت.”
برنامه نوروزی “بنیاد فرهنگ” در موزه “لاکما” از ساعت 11:30 صبح شروع شده و تا 7 بعد از ظهر ادامه دارد. شرکت در این جشن برای عموم رایگان است. کنسرت گروه “نیاز” و اعظم علی در ساعت 5 بعد ازظهر در محوطه فضای باز لاکما در هنکاک پارک اجرا خواهد شد. لطفا برای دریافت اطلاعات بیشتر به سایت فرهنگ مراجعه نموده و یا باشماره تلفن زیر تماس حاصل فرمایید.

۳۱۰-۶۶۶-۱۵۴۶
Farhang.org/NowruzLA