1452-48

1452-49

30مارچ، قراربود طی مراسم با شکوهی، بزرگداشت زنده یاد هایده در آنتالیا همراه با پرده برداری از مجسمه هایده، برگزار شود، ولی ناگهان با پدیدآمدن حوادثی این مراسم بهم خورد، خود بخود اعتراض مردم را برانگیخت و سیل تلفن ها و ایمیل ها و فیس بوک ها بسوی جوانان سرازیر شد.
این هفته کوشیدیم با چند چهره نامدار که برای این مراسم به ترکیه سفر کردند گفتگو کنیم و این ماجرا را ریشه یابی نمائیم که این دیدگاه ها از نظرتان می گذرد. این بحث را هفته آینده هم دنبال می کنیم.

شهره آغداشلو
وقتی بمن اطلاع دادند در ترکیه 1452-50مراسم بزرگداشت و پرده برداری از مجسمه هایده برگزار میشود، بدلیل علاقه ای که به صدا و شخصیت زنده یاد هایده داشتم، بخاطر ادای احترام به این بانوی هنرمند، دعوت را پذیرفتم، من همیشه در پی زنده کردن خاطره های بزرگان هنر ایران بوده و هستم، هایده را بخاطر صدایش، شخصیت اش، مهربانی اش دوست داشتم اونیز بمن وهوشنگ توزیع علاقه خاصی داشت، اگر من به مجلس و محفل و یا کاباره وکنسرتی میرفتم، که هوشنگ در آن لحظه با من نبود، هایده مرتب سراغش را می گرفت و می گفت همیشه دلم میخواهد شما را با هم ببینم، با بسیاری از خاطره های دیگری که از هایده داشتم، با شوق از کانادا همراه با هوشنگ به ترکیه رفتیم، در ضمن فرصتی بود تا فامیل و دوستان را از ایران دعوت به دیدار بکنیم، همه به استانبول آمدند، ما به آنتالیا رفتیم می دانستم که بیژن مرتضوی ماههاست برای این برنامه زحمت می کشد، از نزدیک دیدم که دهها اثر با صدای هایده را با ارکستر بزرگ اوکراین تنظیم کرده و قرار بود در شب 30 مارچ خوانندگان معروف، این آثار را با هم بخوانند، شبی بیادماندنی در پیش بود، در شب برنامه، قرار بود پیشاپیش همه هنرمندان به سالن بیایند، تمرینات قبل از اجرا را شروع کنیم. ولی ما هرچه در اتاق مان انتظار کشیدیم، خبری نشد تا خانمی بنام سحر ترکان که از دست اندرکاران برنامه بود، به ما خبر داد، که برنامه کنسل شده است. خبر خوبی نبود، همزمان با خبر شدیم اختلاف نظرهایی میان برنامه گذار و هنرمندان بوجود آمده است، حتی شنیدیم، که بعضی از دستمزدها پرداخت نشده، ولی بهرحال ما هنوز انتظار می کشیدیم که این برنامه شاید اجرا شود، که دیگر کسی به سراغ ما نیامد و ما فردا صبح به سوی استانبول برای دیدار فامیل و آشنایان پرواز کردیم و متاسفانه برنامه ای که می توانست با شکوه وخاطره انگیز باشد، اجرا نشد. خصوصا که اکبر گلپا و یغما گلرویی ترانه سرای سرشناس از ایران، هما میر افشار، شهره و شهرام صولتی، سپیده، منصور و معین از آمریکا آمده بودند و بخاطر زحمات بیژن مرتضوی خیلی ناراحت شدم، زحمات 6 ماهه بدون وقفه اش، که خستگی بر تن اش ماند. ولی خوشحال شدیم که در کنسرت ابی شرکت کردیم، یک کنسرت استثنایی که با استقبال دور از انتظار مردم که برنامه کنسرت معرکه بود.

هما میرافشار
تقریبا یک ماه ونیم پیش کورش بی بیان با من1452-51 تماس گرفت و گفت برنامه بزرگداشت و پرده برداری از مجسمه هایده در آنتالیا برگزار میشود، خیلی ها مشتاق دیدار شما هستند، فرصتی است که هم در این برنامه حضور داشته باشید و هم با مردم مشتاق دیدار کنید. راستش من چون گرفتاری و مشغله داشتم، جواب قطعی ندادم، بعد که گفتند قرار است چهره های معروف موزیک وهنر چون اکبرگلپایگانی، شهره آغداشلو وهوشنگ توزیع ، خوانندگان روزچون شهره و شهرام صولتی، بیژن مرتضوی، سپیده، هلن و منصور برای مراسم بیایند، مشتاق شدم. تلفنی با آقای پورحسنی که برگزارکننده مراسم بود حرف زدم، گفت از بچگی ونوجوانی عاشق صدای هایده بودم، دلم میخواست برای این خواننده همیشه ماندنی قدمی بردارم، بعد هم اصرار داشت من در این مراسم باشم، خصوصا که اکبر گلپا بخاطر من به ترکیه می آمد، در این فاصله با دوستان و فامیل در ایران تماس گرفتم، تا در این فرصت آنها را ببینم، سرانجام من به استانبول و بعد آنتالیا رفتم همه جا برایم راهنما آمده بود. وقتی وارد هتل شدم با سیل مردم مهربانی که از ایران آمده بودند روبرو شدم، کوچک و بزرگ دورم را گرفتند. چقدر با صفا بودند نفسم تازه شد، بعد به سراغ گلپا و همسرش رفتم، وقتی با هم به میان جمعیت آمدیم غوغایی بپا شد، همه سراغ حمیرا را می گرفتند، از ایرانیان مقیم امریکا می پرسیدند، من درجریان حضور هنرمندان سرشناس قرار گرفتم ضمن اینکه سرشار از لطف و مهر مردم بودم. شوق دیدار مزار مولانا را در قونیه داشتم، دلم میخواست برنامه به سرانجام برسد و من راهی شوم، ولی وقتی شب به سالن رفتیم، دیدیم وضع غیر عادی است. بیژن مرتضوی که برای برنامه زحمت 6 ماهه کشیده بود روی صحنه آمد و توضیحاتی داد، معلوم شد اختلاف نظرهایی پیش آمده، بعد سرو صدای مردم بلند شد، اعتراض ها بالا گرفت. من دلم می خواست به سراغ بچه ها میرفتم، می گفتم بچه ها در هر شرایطی، حتی اگر دستمزد نگرفته اید، اگر بی توجهی شده، بیائید میان مردم و با آنها سرود ای ایران را بخوانید و بعد به میان همان مردم برویم و با آنها درد دل کنیم من می دیدم که برگزارکننده می کوشد مردم را آرام کند و حتی به آنها قول داد که پول بلیط هایشان را فردا پس بدهد و بزودی همین مراسم را بدون دریافت بلیط برگزار کند.
من از همانجا بدیدار فامیل و دوستان رفتم و بعد برسرمزار مولوی رفتم و دنیایم عوض شد.

شهرام صولتی
قرار بود یک شب ویژه برای هایده عزیز درآنتالیا برگزار1452-52 شود، در جریان بودیم که برگزارکننده برنامه آقای پورحسنی، حدود 250 هزار دلار هزینه برای این مراسم گذاشته، اولین قدم برای تهیه تندیس هنرمندان برداشته شده است. ولی متاسفانه بیشتر ما از همان آغاز با مشکلاتی روبرو شدیم، کورش بی بیان که یکی از هم آهنگ کننده های برنامه بود، گفت شما هزینه هواپیما و هتل را بدهید تا بلافاصله از سوی برگزارکننده پرداخت شود، من حدود 2300 دلار بلیط هواپیما، 1200 دلار هزینه موزیسین، و حتی پول هتل را هم پرداختم، حدود 6500 دلار با توجه به کنسرت استانبول، من طلبکار بودم، ولی تا اینجای قضیه، پول اصلا برایم مهم نبود، چون ما از دو هفته قبل تمرینات را برای آهنگهای هایده شروع کرده بودیم. قرار اجرای 25 آهنگ بصورت همصدایی و تک نفره بود، من حتی 5 روز زودتر در ترکیه ماندم، در جریان بودیم که بیژن مرتضوی با هزینه 60 هزار دلار، با ارکستر 60 نفره آهنگها را آماده ساخته است ولی از بعد از ظهر اجرای برنامه، انگار همه چیز غیرعادی بود، چون هیچکس ما را برای تمرین و آماده شدن برای برنامه صدا نزد، هیچکس برای ساندچک و هماهنگی با دیگر هنرمندان به ما تلفن نزد. همزمان خبر می دادند که بقیه دستمزدها هم پرداخت میشود، ولی باور کنید مشکل دستمزدها نبود. ما نفهمیدیم پشت پرده چه گذشت، که برنامه بدون حضور ما شروع شد، حتی شنیدیم که گفته اند ما چون دستمزدهایمان را نگرفته ایم، حاضر به اجرای برنامه نشدیم درحالیکه کسی ما را خبر نکرد. خصوصا من در هتل دیگری بودم، حتی زنگ هم نزدند راستش ما همه گیج شده بودیم که واقعا پشت پرده چه می گذرد.

شهره (از فیسبوک شهره)
هموطنان عزيزم در مورد بزرگداشت (هايده) نازنين در هتل مردان پالاس1452-53 حقايقى پشت پرده هست كه دوست دارم با شما هموطنان عزيزم در ميان بگذارم. كسانى كه اين برنامه را برگزار كرده بودند با ذكر نام و مشخصاتشان بعدا معرفي خواهند شد. اين اشخاص تنها هدفشان از اين موضوع منافع شخصى و بى حرمتى به جامعه هنرى خارج از كشور و لطمه زدن از نظر مادي و معنوي به هموطنان ما بوده است. آنها با شخصى به نام (سام علامه) همكارى كرده بودند كه نميخواستند كسى خبر داشته باشد. اين شخص معرف حضورتان هست و او را خوب ميشناسيد كه چه كارهایى با من و بقيه انجام داده است. البته بزودى تمام كارهایى كه اين اشخاص به ناحق با جامعه هنرى خارج از كشور انجام میدهندو هميشه هنرمندان را گناهكار نشان دادند بازگو خواهم کرد و مسائل را کاملا روشن خواهم ساخت و دستهاي پليدي كه به ظاهر دوست ولي در باطن دشمن بودند را از آستين بيرون خواهم كشيد. دوستان عزيز مطمئن باشيد اينبار من به اتفاق ساير همكارانم كه در اين گردهمائى بوديم اجازه نمي دهيم دوباره ما را گناهكار نشان دهند و كوتاه نخواهيم آمد چون مداركى در دست داريم كه خود شما عزيزان روز بعد در ملاقات حضوري كه داشتيم در اختیارم گذاشتید و ثابت خواهيم كرد كه اصل ماجرا چه بوده است. اين را بدانيد كه به خاطر برگزار نشدن كنسرت توسط يك سري افراد غير حرفه ای كه سبب عدم حضور شما عزیزان در كنسرت شد بسيار متاسفيم. ولى بدانيد بزودى از طريق قانون و مصاحبه با رسانه هاى گروهى پيگير خواهم بود. روز بعد از آن ماجرا ساعتها دركنار شما هموطنان مهربانم بودم و از اين بابت بسيار احساس خوبى داشتم و در عين حال متأسف شدم كه چرا اين كارها را با شما عزيزانم انجام دادند. روز اجراى كنسرت ما هنرمندان همه حاضر بوديم ولى هيچكس خبر نداد كه چه ساعتى بايد برنامه را شروع كنيم که دليلش كاملا مشخص بود چون ميخواستند برنامه اجرا نشود. خود شما بسیار باهوش هستید و قضاوت با شماست. بزودی من و همكارانم در يك مصاحبه با رسانه هاي گروهى همه چيز را توضيح خواهيم داد. من بخاطر اين برنامه در آلانيا اقامت دارم كه حق مردم و هنرمندان را با شكايتى كه كرده ام انشالله پس بگيرم. شما من را خوب ميشناسيد، من هر اتفاقى در رابطه با كارم انجام بشود چه خوب و چه بد هميشه با شما در ميان گذاشته ام و اين اتفاق بسيار ناراحت كننده بود چون تمامى همكارانم بیاد (هايده) عزيز هنرمندی كه هرگز تکرار نخواهد شد بسیار زحمت کشیده بودند. من باتفاق همكارانم شهرام صولتى، منصور، سپيده، هلن، مجرى برنامه شهره آغداشلو و بيژن مرتضوى در استوديو براى ضبط ٢٥ آهنگ زحمات بسيارى كشيدیم و ساعتها در استوديو مشغول ضبط بوديم، چرا نبايد شب برنامه حضور داشته باشيم؟ واقعا چرا؟ درضمن (وكيل) ما تعيين ميكند كه چه روزى ميتوانيم مصاحبه داشته باشيم.
دوستتان دارم