1464-89

یک دیدگاه

وضع نابسامان اقتصادی جهان و تنش و ناآرامی در خاورمیانه، قفقاز شمالی، چین و همسایگانش، روسیه و اکراین و نگرانی سیاسی کشورهای ماهواره ای سابق شوروی، بهم گسیختگی پیمان اتلانتیک شمالی، سرسام و بی هدف بودن مسیر1525-105 سیاسی ترکیه، ایران اسلامی و عربستان، هجوم میلیونها مهاجم و پناهجو به اروپای غربی و افق نه چندان روشن از راه و روند سیاست امریکا اساس اقتصادی و اصولاً بانکی جهان را بسیار نگران کرده است، در هفته گذشته چند بانک اروپایی تصمیم گرفتند که سود معکوس بدهند یعنی به سپرده های مدت دار به جای پرداخت درصدی بعنوان بهره، درصدی را از اصل سپرده کم کنند، البته این روش در مورد سپرده های کلان می باشد و شامل سپرده هایی که ارقام آن کم می باشند صورت نمی گیرد، برخی از بانکهای درجه اول جهان تصمیم دارند میزان پرداخت سود سپرده ها را در سال آینده بیشتر کنند منتها اگر هم چنین سیاستی اجرا شود میزان درصد اضافه بقدری ناچیز خواهد بود که بر روی اقتصاد جهان نمی تواند اثرگذار باشد. بسیاری از سرمایه گذاران که نگران وضع مالی و بهره های بانکی هستند در سهام مختلف مخصوصاً انهایی که به جز ارزش سند سهام سود سهام هم می پردازند سرمایه گذاری می کنند، کشورهای صادر کننده نفت نیز مانند گذشته نمی توانند نفت را به قیمت توافقی به بازار جهانی ارائه دهند، نخست اشباع انبارهای نفتی جهان و پیش خریدهای نفتی ودر مواردی نیز فراوانی نفت ارزان بازار مصرف کننده نفت را کمتر از گذشته نیازمند «نفت» کرده است، با این حال سال آینده اگر شاهد رکود اقتصادی جهانی نباشیم امکان دارد چند چرخش سیاسی در اقتصاد جهانی دیده شود و امکان عبور بی خطر از دوران بحران اقتصادی برای کانونها و نهادهای پولی و سهام انجام بگیرد، شاید انتخابات امریکا در ماه نوامبر بتواند تحول و تحرکی بر وضع ثابت و بی حرکت فعلی داشته باشد، در اروپا نیز بسیاری امیدوارند که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا حرکتی آرامی داشته باشد و تا قطع کامل روابط از اتحادیه اروپا بشکل فعلی چند سالی بطول انجامد.

***

*در یک1525-106 توافق اصولی بین ترکیه و آمریکا نیروهای نظامی ترکیه وارد خاک سوریه شدند تا نیروهای ارتش خلیفه گری اسلامی را از بین ببرند، در ضمن ارتش ترکیه با نیروهای کرد نیز درگیر شده دولت امریکا به کردها هشدار داده است که اگر با ارتش ترکیه درگیر شوند کمک نظامی ارتش به کردها قطع خواهد شد.
*قایق 1525-107های تندرو نیروی دریایی ایران اسلامی در دو هفته گذشته چند بار به کشتی های آمریکایی در خلیج فارس نزدیک شدند و بی اعتنا به هشدار و آژیر ناوهای امریکا ایجاد خطر کردند سیاست کلی ایران در این مورد ایجاد تنش و نا آرامی است و بعلت بردباری ناوهای آمریکایی که به خواست دولت امروزی تمایلی به درگیری ندارد وضع خاصی را بوجود اورده که می تواند تنش را به درگیری مبدل کند.
*آقای1525-108 امید کوکبی که گفته می شود فیزیکدان و از متخصصان مسائل هسته ای ایران می باشد از سوی دادگاهی محکوم به ده سال زندان گردیده منتها از سه ماه پیش در مرخصی می باشد، حکم جاسوسان در جمهوری اسلامی مرگ است، آقای کوکبی هم که بعنوان جاسوس محکوم شده و حالا در مرخصی بسر می برد نشان می دهد که یا ایشان جاسوس نیست یا قوه قضاییه ایران منصف ترین در دنیاست …
*انفجاری در مرکز جرم شناسی بلژیک صورت گرفته است که پلیس احتمال می دهد برای نابودی برخی مدارک در قسمت بایگانی بوده است، در این رابطه پلیس پنج نفر را بازداشت کرده است، تحقیقات هم چنان ادامه دارد.
*مقامات دولتی آلمان عقیده دارند ضربه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بقدری سنگین بوده است که امکان دارد اتحادیه اروپا کارش به پایان برسد، معاون صدر اعظم المان از انگلستان درخواست کرده است تا مراحل خروج از اتحادیه با هماهنگی صورت گیرد.
*جنگ1525-109 ارتش ترکیه با کردها یک جنگ تمام عیار می باشد ارتش 36 هزار نفره کردستان با ارتش ترکیه و نیروهای سوری وابسته به ترکیه یک هفته ای است در جنگ هستند و از هر دو جبهه بسیاری کشته شده اند، مسعود بارزانی در چند روز آینده به ایران سفر خواهد کرد تا از آقای خامنه ای کمک نظامی و پشتبانی سیاسی در برابر ترکیه و امریکا درخواست کند.
*دولت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که موشک های دفاعی اس 300 روسی را در نزدیکی «فردو» که بخشی از منابع اورانیوم نگهداری می شود مستقر کرده است.
*وزیر جهانگردی هندوستان اعلام کرد خانمهای توریست که به هند می ایند نباید لباسهای باز بپوشند و یا شبها بیرون بروند، در چند سال گذشته تجاوز جنسی به جهانگردان در هند بشکل بی سابقه ای افزایش یافته است.
*یک خبرنگار1525-110 روس که مخالف سیاستهای پوتین در کریمه بود بنام الکساندر شتینین به ضرب گلوله کشته شد، قاتل به مغز مقتول شلیک کرده بود، این دومین خبرنگار است که در یک ماه گذشته در کیف کشته می شود.
*نه هزار نفر از بچه های پناهجویان در المان “گم” شده اند. مقامات پلیس المان در ادامه تحقیقات خود می پندارد که نهادهای مافیایی این بچه ها را می دزدند تا از آنها برای کارهای خلاف استفاده کنند.
*در برخی از مناطق شهر بندری “کاله” در فرانسه پلیس به محل پناهجویان نمی تواند برود این مناطق بصورت «گتو» و زیر کنترل مافیای پناهندگان اداره می شود، مردم فرانسه متعجب و عصبانی هستند که چرا دولت به اینگونه رفتار پناهجویان بی تفاوتی نشان می دهد.